۲۰ دمنوش‌ لاغری خانگی معجزه‌آسا برای لاغری سریع!

راه‌های زیادی برای کاهش وزن و رسیدن به وزن متعادل وجود دارد. از اعمال مختلف جراحی گرفته تا روش‌های کم‌خطرتر و طبیعی‌تر مثل استفاده از دمنوش های لاغری فوق العاده و شگفت‌انگیز! 

اگر منصفانه به این قضیه نگاه کنیم باید بپذیریم که در صورت انتخاب روش‌های طبیعی، سبک زندگی خود را هم تغییر دهیم؛ مثلا ورزش کنیم، رژیم غذایی درستی داشته باشیم و البته استفاده از دمنوش‌های لاغری را هم فراموش نکنیم.

این ترکیبات طبیعی، متابولیسم بدن شما را تحت‌ تاثیر قرار می‌دهند. این تاثیر می‌تواند افزایش سوخت‌و‌ساز بدن یا کاهش میزان اشتها باشد که باعث کاهش وزن می‌شود.

در این مقاله از ایده آل مگ با ما همراه باشید تا بهترین دمنوش‌های لاغری خانگی و طرز تهیه هر یک در کوتاه‌ترین زمان را به شما معرفی ‌کنیم.

آیا دمنوش‌ها برای لاغری و چربی سوزی موثر هستند؟

برخلاف عقیده بسیاری از افراد، تنها راه کاهش وزن و رهایی از عوارض چاقی، باشگاه رفتن یا استفاده از قرص‌های خطرناک کاهش وزن نیست؛ بلکه با ترکیبات گیاهی سالم هم می‌توان لاغر شد.

با توجه به اینکه اضافه وزن، به طور مداوم افراد را در معرض ابتلا به بیماری‌های خطرناکی مانند فشارخون، دیابت و سرطان قرار می‌دهد، بسیاری از افراد به دنبال روش‌های سریع و آسان برای لاغری هستند.

خبر خوب این است که به جای اینکه به دنبال قرص‌های لاغری خطرناک یا رژیم‌های غذایی سخت و طاقت‌فرسا باشید، می‌توانید با تهیه‌ یک دمنوش لاغری خانگی سریع به کاهش وزن خود کمک کنید.

معرفی بهترین دمنوش‌های لاغری چربی سوز

گیاهان مختلفی وجود دارند که می‌توانند به لاغری و کاهش وزن کمک کنند. این گیاهان معمولا گران‌قیمت نیستند و به راحتی می‌توان آن‌ها را تهیه کرد. در ادامه 20 نوع از موثرترین و دردسترس‌ترین این دمنوش‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

1. دمنوش چربی سوز چای سبز

یک مطالعه منتشرشده در مجله تحقیقات علوم پزشکی بیان می‌کند که مصرف مداوم دمنوش چای سبز، متابولیسم چربی‌های بدن را افزایش می‌دهد و منجر به کاهش وزن می‌شود.

معرفی بهترین داروی گیاهی لاغری قوی

این مطالعه، 63 شرکت‌کننده را به سه گروه تقسیم کرد. گروه اول هر روز از قرص‌های دارونما استفاده می‌کردند. گروه دوم هر روز دو فنجان چای سبز و گروه سوم هر روز چهار فنجان چای سبز مصرف می‌کردند. پس از دو ماه، محققان دریافتند که گروه سوم کاهش وزن قابل‌توجهی داشتند. 

این دمنوش لاغری، با افزایش متابولیسم بدن، از چربی‌های انباشته شده برای تامین انرژی استفاده می‌کند و آن‌ها را کاهش می‌دهد.

طرز تهیه دمنوش چای سبز، لیمو و پرتقال

مواد لازم برای درست کردن دمنوش لاغری چای سبز با طعمی متفاوت:

  • یک قاشق چای‌خوری پوست لیمو
  • یک قاشق غذاخوری چای سبز
  • یک قاشق چای‌خوری آویشن خشک
  • یک قاشق غذاخوری پوست پرتقال
  • یک لیوان آب جوش

در ابتدا پوست لیمو، پرتقال، چای سبز و آویشن را در صافی قوری بریزید. سپس یک لیوان آب جوش به آن اضافه کنید و اجازه دهید به مدت 5 دقیقه خوب دم بکشد. حتما هنگام دم کشیدن، درب قوری را ببندید تا عطر و طعم بهتری بگیرد. بعد از دم‌کشیدن می‌توانید دمنوش را با یک قاشق عسل طبیعی میل کنید.

2. دمنوش چربی سوز نعناع

کلید اصلی کاهش وزن، حفظ رژیم غذایی سالم است. برای حفظ رژیم غذایی باید سعی کنید از مصرف غذاهای پرچرب با کالری بالا خودداری کنید؛ اما این کار آسان نیست. دمنوش لاغری نعناع به شما کمک می‌کند تا جلوی پرخوری خود را بگیرید.

معرفی بهترین دمنوش لاغری خانگی

ارتباط دمنوش نعناع با لاغری در رایحه آن است. طی مطالعه‌ای مشخص شد که شرکت‌کنندگانی که به طور مداوم هر دو ساعت یک بار دمنوش یا روغن نعنا را بو می‌کردند، ماهانه به طور متوسط دو کیلوگرم کاهش وزن داشتند.

متخصصان عطر درمانی معتقدند که رایحه نعناع فلفلی باعث واکنش‌های شیمیایی در مغز می‌شود که احساس گرسنگی را کاهش می‌دهند. با نوشیدن چای نعناع ولع مصرف غذاهای پرچرب از بین می‌رود و شما می‌توانید با خوردن غذای کم کالری، با سرعت بیشتری وزن کم کنید.

دمنوش نعناع علاوه بر کاهش اشتها و کمک به هضم بهتر غذا، به بهبود درد معده، روده، رفع بوی بد دهان، جلوگیری از احساس تهوع و پیشگیری از بروز بیماری‌های لثه هم کمک می‌کند.

روش تهیه دمنوش لاغری نعناع

مواد لازم برای درست کردن این دمنوش:

  • چهار فنجان آب
  • 25 عدد برگ نعنای تازه
  • یک قاشق چا‌ی‌خوری آب لیموی تازه
  • عسل به مقدار دلخواه

ابتدا چهار فنجان آب را در یک قابلمه بریزید و آن را بر روی شعله قرار دهید. 25 عدد برگ تازه نعناع را به آن اضافه کنید تا به جوش بیاید. برای این کار از برگ‌های نعناع خشک‌شده هم می‌توان استفاده کرد؛ اما با استفاده از برگ‌های تازه، عطر و بوی چای بهتر می‌شود.

اجازه دهید مخلوط حاصل پنج دقیقه به همان حالت مانده و جوش بخورد. سپس اجاق را خاموش کنید. دمنوش حاصل را از صافی رد کنید تا برگ‌های نعناع جدا شوند. کمی آب‌لیمو، عسل و چند قطعه یخ به آن اضافه کنید تا خنک شود. دمنوش شما آماده است و می‌توانید آن را میل کنید.

درمان انواع بیماری‌ها با طب سنتی

3. دمنوش لاغری زنجبیل

زنجبیل گیاهی پر از ترکیبات مفید است که تاثیرات مثبت زیادی برای بخش‌های مختلف بدن انسان دارد. از مهم‌ترین فواید این ادویه و ترکیبات حاصل آن می‌توان به کاهش التهاب، بهبود هضم غذا، افزایش قدرت باروری، جلوگیری از انواع سرطان و کاهش اشتها اشاره کرد. علاوه بر همه این‌ها خواص زنجبیل برای مردان، هر مردی را وادار به مصرف آن می‌کند.

برسی بهترین خواص زنجبیل

زنجبیل حاوی ترکیبات زیستی به نام جینجرول است که فعالیت بیولوژیکی را در بدن تحریک می‌کنند. با بالا رفتن سوخت‌وساز بدن، چربی‌های اضافه برای تامین انرژی مصرف می‌شوند.

اگر زیاد اهل دمنوش نیستید و هیچ نوشیدنی را به یک لیوان شیر گرم ترجیح نمی‌دهید، یک پیشنهاد ویژه برای شما داریم. می‌توانید با رژیم شیر و خرما هم از نوشیدنی محبوب خود بهره‌مند شوید و هم لاغر شوید. 

طرز تهیه دمنوش لاغری زنجبیل

مواد لازم برای تهیه دمنوش لاغری:

  • زنجبیل تازه رنده شده یک قاشق چای‌خوری
  • دو لیوان آب
  • شکر به مقدار دلخواه
  • یک عدد چای کیسه‌ای سیاه یا سبز
  • آب لیموی تازه یک قاشق غذاخوری

زنجبیل رنده شده را به همراه مقدار کمی شکر و آب در قابلمه‌ای بریزید و آن را روی حرارت متوسط قرار دهید تا بجوشد. پس از 20 دقیقه آن را از روی حرارت برداشته و چای‌های کیسه‌ای را در آن بگذارید تا طعم و رنگ بگیرد. در آخر آب‌لیمو و عسل را به آن اضافه کنید و هم بزنید.

4. دمنوش لاغری قهوه سبز

حتما درباره مضرات مصرف کافئین بیش از اندازه شنیده‌اید و می‌دانید که قهوه، مقدار زیادی کافئین دارد؛ این در حالی است که دانه‌های قهوه قبل از برشته شدن، سبز رنگ هستند و میزان کافئین موجود در آن‌ها فقط حدود 20 درصد قهوه سیاه است.

دمنوش قهوه سبز

دانه‌های قهوه سبز در مقایسه با قهوه سیاه، دارای مقادیر فراوانی اسید کلروژنیک هستند. مصرف این اسید در کاهش فشار‌خون و کاهش وزن هم موثر است. به اعتقاد برخی پزشکان اسید کلروژنیک دارای خواص آنتی‌اکسیدانی است و می‌تواند عوامل ایجاد‌کننده التهاب در سیستم عصبی را از بین ببرد.

شرکت‌های داروسازی، اسید کلروژنیک را با نام تجاری اسوتول در مکمل‌های لاغری استفاده می‌کنند. اسید کلروژنیک برای افرادی که یبوست دارند، مانند یک ملین هم عمل می‌کند.

دانه‌های قهوه سبز، کافئین هم دارند و پژوهش‌های اخیر نشان داده‌اند که تاثیر اسید کلروژنیک در بدن تقریبا مشابه کافئین است. این دو ماده در بدن، باعث افزایش سوخت و ساز می‌شوند و فرایند چربی‌سوزی را سریع‌تر و به لاغری افراد کمک می‌کند.

قهوه سبز در مقایسه با قهوه سیاه، طعم و مزه کاملا متفاوتی دارد. مزه قهوه سیاه بیشتر شبیه دمنوش‌های گیاهی است.

طرز تهیه دمنوش لاغری قهوه سبز

مواد مورد نیاز برای تهیه دمنوش قهوه سبز:

  • 20 گرم دانه قهوه سبز
  • دو فنجان آب جوش
  • عسل به مقدار دلخواه

20 گرم دانه قهوه سبز را در یک آسیاب قوی، پودر کنید و آن را داخل دو فنجان، آب داغ (تقریبا 90 درجه) بریزید. بعد از 10 دقیقه، دمنوش را صاف کرده و در صورت دلخواه با عسل نوش جان کنید.

روش دیگری هم برای تهیه این دمنوش مفید وجود دارد که وقت گیرتر است؛ اما دمنوش با طعم بهتری به شما می‌دهد. در صورتی که به دنبال طعم بهتری هستید از روش زیر استفاده کنید.

دانه‌های قهوه سبز را به مدت یک شب داخل یک کاسه آب خیس کنید. روز بعد، دانه‌های قهوه را با همان آب روی شعله زیاد بجوشانید و پس از اولین جوش، شعله را کم و اجازه دهید برای 15 دقیقه به آرامی بجوشد.

بعد از این مدت، دمنوش شما آماده است، کافیست کمی صبر کنید تا خنک شود و سپس آن را صاف کنید. اگر طعم قوی این دمنوش باب طبع شما نیست، می‌توانید آن را با کمی آب جوش، رقیق کنید.

5. نوشیدنی چربی سوز، چای ماچا

چای ماچا، نوعی چای سبز و یک دمنوش سنتی ژاپنی است. چای ماچا به صورت پودر شده، خوش‌رنگ با طعمی شیرین و ملایم است. به این چای، «جواهر جوانی» هم گفته می‌شود؛ چون سرشار از آنتی‌اکسیدان و مقادیر بالای کلروفیل، آمینواسیدها، ویتامین C، ویتامین A، سلنیوم، کروم، فیبر، روی، منیزیم، آهن، کلسیم، پروتئین و پتاسیم است.

چای ماچا

ماچا، یک سم‌زدای قوی است و از مهم‌ترین خواص آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • کمک به ارتقای سطح سلامت قلب
  • کمک به مبارزه با سلول‌های سرطانی
  • جوان‌کننده و شاداب‌کننده پوست و مو 
  • کمک به کاهش وزن

طرز تهیه چای ماچا

مواد لازم برای تهیه چای ماچا:

  • یک و نیم قاشق چایخوری پودر ماچا
  • یک فنجان آب جوشیده

این روش برای تهیه چای ماچا، روش چایخانه‌های سنتی ژاپنی است و در این حالت، خواص این چای تا بالاترین حد ممکن، حفظ می‌شود.

ابتدا بهتر است پودر ماچا را الک کنید تا ناخالصی‌های آن گرفته شود. سپس یک تا یک و نیم قاشق چایخوری پودر ماچا را داخل یک فنجان مناسب بریزید و به آن آب گرم اضافه کنید. بهترین دما برای دم آوردن و تهیه چای ماچا، آب ۷۹ درجه سانتی گراد است. (اگر آب دمای بیشتری داشته باشد، ممکن است مزه چای شما کمی تلخ شود.)

حالا با استفاده از یک چنگال یا همزن بامبو، چای ماچا را به شکل زیگزاگ هم بزنید. این کار را تا جایی ادامه دهید که روی سطح فنجان، حباب‌های ریزی ظاهر شوند و به اصطلاح، چای ماچا کف کند. دمنوش ویژه رژیم لاغری آماده است.

6. دمنوش جنسینگ

تاثیرات درمانی و فواید گیاه جینسینگ به قدری زیاد است که به آن لقب «نوش دارو» و «گیاه جوانی» داده‌اند. بیشتر خواص جنسینگ، مربوط به ریشه آن است و هر چه ریشه پیرتر باشد، خواص دارویی آن هم بیشتر است.

دمنوش جنسینگ

این گیاه نیروبخش، خواص شگفت‌انگیزی دارد که در اینجا به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • افزایش توان ذهنی و قدرت جسمانی
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • تنظیم سوخت و ساز بدن
  • کاهش عوارض یائسگی
  • برطرف کردن و بهبود مشکلات جنسی
  • کاهش میزان و شدت سرماخوردگی در فصل زمستان
  • تنظیم سطح قند
  • تنظیم فشار خون

دقت داشته باشید که اگر قصد لاغری دارید، باید حتما از جنسینگ آسیایی یا کره‌ ای استفاده کنید. این نوع جنسینگ روی سوخت و ساز کربوهیدرات، تاثیر مستقیم دارد و اشتهایتان را کم می‌کند.

از مصرف بی‌رویه جنسینگ پرهیز کنید؛ چون با وجود خواص فراوان، می‌تواند عوارضی مانند تپش قلب یا بی‌خوابی به همراه داشته باشد. خانم‌ها نباید این ریشه گیاهی را در دوران بارداری و شیردهی مصرف کنند.

طرز تهیه دمنوش جنسینگ

برای تهیه این چای پرخاصیت به مواد زیر نیاز دارید:

  • پودر ریشه جنسینگ یک قاشق چایخوری
  • آب یک لیوان
  • آب لیموی تازه یک قاشق چایخوری
  • عسل یک قاشق چایخوری (اختیاری)

پودر ریشه جنسینگ را داخل یک لیوان بزرگ بریزید. یک لیوان آب را بجوشانید و اجازه دهید به مدت دو دقیقه کمی از حرارت بیفتد. بعد از این مدت آب را روی ریشه جنسینگ بریزید. حدود پنج دقیقه روی لیوان را بپوشانید تا چای دم بکشد. هر چه زمان بیشتری به دمنوش بدهید، طعم و غلظت آن بیشتر می‌شود.

بعد از دم کشیدن، آب لیمو و عسل را به آن اضافه کنید و دمنوش لاغری را بخورید. اگر احساس می‌کنید طعم جنسینگ، بیش از اندازه قوی است، می‌توانید آن را با مقداری چای زنجبیل یا چای سبز، به نسبت دلخواه مخلوط کنید تا یک چای ترکیبی داشته باشید.

7. دمنوش مریم گلی

دمنوش مریم گلی یک دمنوش لاغری خانگی سریع است. این گیاه مفید از تیره نعناییان است و طبعی گرم دارد. مزه مریم گلی تند و کمی تلخ است. این گیاه به دلیل خواص بی‌شمارش به صورت‌های مختلفی مانند جوشانده، قطره خوراکی، استفاده موضعی و دمنوش قابل استفاده است.

دمنوش مریم گلی

خوردن این گیاه به صورت مستقیم، میل جنسی را در خانم‌ها افزایش می‌دهد و قطره خوراکی آن، به کاهش میزان تعریق و گرگرفتگی در دوران یائسگی کمک می‌کند. این گیاه، آرام‌بخش است و استرس را کم می‌کند.

از دیگر خواص مریم گلی باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • درمان ناراحتی‌های گوارشی
  • خاصیت ضد‌التهابی
  • تقویت سیستم ایمنی
  • کاهش میزان تری گلیسیرید و کلسترول منفی خون
  • مهار جذب چربی در غده پانکراس که باعث لاغری و کاهش وزن می‌شود
دقت داشته باشید که مصرف این دمنوش برای زنان باردار، مادران شیرده و کسانی که فشار خون بالایی دارند، توصیه نمی‌شود. مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند تپش قلب را بالا ببرد و در موارد حاد، باعث تشنج شود.

طرز تهیه دمنوش مریم گلی

برای تهیه این دمنوش به موارد زیر نیاز دارید:

  • 15 گرم مریم گلی خشک
  • یک لیتر آب
  • یک عدد لیموی تازه
  • یک قاشق غذاخوری عسل (اختیاری)

مریم گلی خشک را در یک لیتر آب بریزید و روی حرارت زیاد قرار دهید تا آب به جوش آید. سپس حرارت را ملایم و صبر کنید تا مریم گلی برای مدت 20 دقیقه، به آرامی در آب بجوشد.

حالا شعله را خاموش کنید و حدود یک ربع زمان دهید تا دمنوش شما کمی خنک شود. در این مرحله، دمنوش را صاف و یک قاشق غذاخوری عسل و آب یک عدد لیموترش را به آن اضافه کنید. دمنوش شما آماده مصرف است.

8. دمنوش لاغری گزنه

گزنه گیاهی خودرو و دارای طبیعت گرم و خشک است. برگ‌ها، ریشه و دانه این گیاه قابل استفاده هستند و دمنوش آن برای لاغری، بسیار مفید است.

دمنوش گزنه

از مهمترین خواص این گیاه معجزه‌گر باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • خاصیت تب‌بری قوی
  • درمان بواسیر
  • تقویت و استحکام بیشتر استخوان‌ها
  • تقویت قلب
  • بهبود و سلامتی دستگاه گوارش
  • بهبود خستگی
  • درمان آلرژی
  • کاهش دردهای روماتیسمی
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • کاهش درد و خارش کهیرهای پوستی
لیست خواص گزنه، بسیار طولانی‌تر از این‌ها است؛ اما باید در نظر داشته باشید که این گیاه هم مانند سایر موارد، محدودیت‌هایی در مصرف دارد؛ مثلا مصرف بیش از حد آن می‌تواند به روده‌ها و کلیه آسیب بزند. گزنه می‌تواند با داروهای کاهش قند خون و همین طور داروهای مدر، تداخل داشته باشد و مصرف آن برای زنان باردار و شیرده هم توصیه نمی‌شود.

طرز تهیه دمنوش گزنه

برای تهیه این دمنوش پرخاصیت به مواد زیر نیاز است:

  • دو قاشق غذاخوری برگ خشک گزنه
  • دو لیوان آب جوشیده

برگ خشک گزنه را در یک قوری بریزید و دو لیوان آب با دمای 80 تا 100 درجه به آن اضافه کنید. صبر کنید تا دمنوش برای 20 دقیقه دم بکشد و سپس می توانید آن را با توت خشک، نبات یا عسل، نوش جان کنید.

9. دمنوش چربی سوز اسطوخدوس

اسطوخدوس یکی از گیاهان درمانی محبوب از خانواده نعناسانان است که به دلیل خواص زیاد آن در اکثر مقالات پزشکی_درمانی از آن نام برده می‌شود.

آموزش سالم‌ترین راه های کاهش وزن

دمنوش اسطوخدوس برای درمان اختلالات اضطرابی، تسکین مشکلات گوارشی، کاهش فشارخون و تپش قلب استفاده می‌شود و کمک به کاهش وزن یکی از مهم‌ترین خواص آن است.

یکی از علت‌های اصلی چاقی در افراد، یبوست و ناتوانی در عمل دفع است. دمنوش اسطوخدوس حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که حرکات روده را افزایش می‌دهند و به دفع کمک می‌کنند. رفع مشکلات گوارشی و بهبود فرایند دفع و سم‌زدایی روده‌ها، سبب کاهش جذب چربی در بدن و در نتیجه لاغری و کاهش وزن می‌شود.

طرز تهیه دمنوش اسطوخودوس

مواد لازم برای تهیه دمنوش اسطوخدوس:

  • یک قاشق غذاخوری گل‌های اسطوخدوس
  • دو فنجان آب جوش

دو فنجان آب را در قابلمه بریزید و بگذارید تا جوش بیاید. گل‌های خشک اسطوخدوس را به آن اضافه کنید. زیر قابلمه را خاموش کنید و در آن را ببندید. اجازه دهید تا 10 دقیقه دم بکشد.

با وجود بوی خوب این دمنوش، طعم آن تلخ است؛ پس بهتر است آن را با عسل طبیعی بخورید. شما می‌توانید روزانه یک تا دو لیوان از این دمنوش مصرف کنید.

10. دمنوش به لیمو

به لیمو یک گیاه بوته‌ای چند ساله است که عطری خاص و شبیه لیمو دارد و این عطر با لمس برگ‌های آن بیشتر می‌شود. به لیمو هم به عنوان یک ادویه در آشپزی و هم به عنوان یک گیاه دارویی، استفاده می‌شود.

دمنوش به لیمو

در آشپزی از به لیمو برای از بین بردن بوی بد مرغ و ماهی استفاده می‌شود؛ به علاوه، عطر بی‌نظیر آن، کیفیت متفاوتی به انواع نوشیدنی‌ها، مرباها، سس‌ها و سالادها می‌دهد.

به لیمو خواص درمانی فوق‌العاده‌ای هم دارد؛ مثلا:

  • چربی‌سوزی و افزایش سوخت و ساز بدن
  • تقویت سیستم ایمنی
  • تقویت عضلات
  • تقویت معده و کمک به هضم غذا
  • ایجاد تعادل هورمونی بدن
  • کاهش اضطراب
  • کمک به داشتن خواب با کیفیت
با وجود خواص زیاد به لیمو، این گیاه می‌تواند کلیه‌ها را تحریک کند؛ بنابراین افرادی که مشکلات کلیوی دارند و زنان باردار و شیرده نباید از این گیاه استفاده کنند.

طرز تهیه دمنوش به لیمو

برای تهیه این دمنوش، به مواد زیر نیاز دارید:

  • یک قاشق مرباخوری برگ‌های خشک به لیمو
  • دو لیوان آب داغ

تهیه دمنوش به لیمو بسیار ساده است. برگ‌های خشک به لیمو را داخل یک قوری مناسب بریزید. قوری‌های سرامیکی و چینی برای این منظر مناسب‌تر هستند. سپس آب داغی که جوشیده نباشد به آن اضافه کنید. قوری را 20 دقیقه روی حرارت کتری یا سماور بگذارید تا دم بکشد. بعد از این مدت دمنوش شما آماده است.

این دمنوش آرام‌بخش را می‌توانید با عسل شیرین و نوش جان کنید. شما می‌توانید گل گاوزبان، گل محمدی، بهارنارنج، اسطوخدوس و چای سبز را هم به صورت ترکیبی با به لیمو دم کنید و از طعم آن‌ها لذت ببرید.

11. دمنوش زیره برای لاغری

زیره سیاه در طب سنتی دارای طبع بسیار گرم و خشک است. این دانه‌ها فواید جنسی بی‌شماری دارند؛ مثلا در مردان باعث افزایش اسپرم می‌شود و قدرت جنسی را زیاد می‌کنند. زیره در زنان باعث باز شدن قاعدگی و رفع دردهای عادت ماهیانه می‌شود و شیر مادران را هم افزایش می‌دهد.

دمنوش زیره

از دیگر خواص این دانه‌ها باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • فیبر زیاد و خاصیت ملینی
  • افزایش تحمل گلوکز و کاهش قند خون
  • پیشگیری از دیابت
  • کمک به بهبود سرطان
  • دفع سنگ کلیه
  • رفع کم‌خونی
  • کمک به درمان کم‌کاری تیروئید
  • بهبود بیماران مبتلا به آلزایمر

اگر می‌خواهید از دمنوش زیره برای درمان سوء هاضمه استفاده کنید، بهترین زمان مصرف آن، نیم ساعت بعد از صرف غذا و همراه با کمی نبات است؛ اما اگر قصد کاهش وزن دارید، بهتر است این دمنوش مفید را نیم تا یک ساعت قبل از وعده غذا، بخورید.

خوردن بیش از سه لیوان از دمنوش زیره در طول روز، مجاز نیست و زنان باردار هم باید از مصرف آن پرهیز کنند.

طرز تهیه دمنوش زیره

برای تهیه دمنوش زیره به مواد زیر نیاز دارید:

  • یک قاشق چایخوری دانه‌های زیره
  • یک لیوان آب جوش
  • یک قاشق چایخوری عسل

ابتدا دانه‌های زیره سیاه را با استفاده از یک هاون سنگی یا چینی، به خوبی پودر کنید. زیره پودر شده را داخل یک قوری چینی بریزید و یک لیوان آب جوش به آن اضافه کنید. اجازه دهید دمنوش زیره به مدت 10 دقیقه و در حرارت غیرمستقیم و ملایم دم بکشد.

دمنوش را پیش از مصرف از صافی عبور دهید و با یک قاشق عسل یا کمی نبات، نوش جان کنید. برای افزایش اثرات مفید این دمنوش می‌توانید آن را همراه با دارچین، لیمو عمانی، آویشن یا زنیان، به صورت ترکیبی دم کنید.

زیره باید به محض آسیاب شدن، مصرف شود؛ چون مواد فراری دارد که به محض قرار گرفتن در معرض هوا، از بین می‌رود. با توجه به این موضوع بهتر است قبل از مصرف زیره آن را به صورت دستی آسیاب کنید.

12. دمنوش برگ بو و دارچین

این دمنوش یکی از بهترین و موثرترین دمنوش‌های لاغری در جهان است! گیاه برگ بو، سرشار از ویتامین‌های A و C است. این برگ‌ها در کنار دارچین که یک ادویه نیروبخش و چربی‌سوز است، کمک زیادی به لاغری می‌کند.

دمنوش برگ بو و دارچین

از دیگر خواص این دمنوش باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش قند خون
  • کمک به تولید انسولین در بدن
  • تقویت معده
  • تقویت بینایی
  • تقویت سیستم ایمنی
  • تامین ویتامین‌های گروه B
  • کمک به هضم غذا
  • بهبود گردش خون
  • تسکین دردها

طرز تهیه دمنوش برگ بو و دارچین

برای تهیه این دمنوش به مواد زیر نیاز دارید:

  • یک تکه چوب دارچین در حدود سه گرم
  • دو عدد برگ بو
  • یک لیوان آب

یک تکه چوب دارچین را همراه با دو عدد برگ بو و یک لیوان آب در ظرفی بریزید. ظرف را به مدت ۲۰ دقیقه روی حرارت بگذارید تا بجوشد. سپس شعله را کم کنید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه دیگر بماند. بعد از این مدت دمنوش شما آماده است.

برای تاثیر بهتر این دمنوش، آن را صاف کنید و هر روز صبح‌ به صورت ناشتا بنوشید. این کار را به مدت 10 روز ادامه دهید. بعد از 10 روز، یک هفته مصرفتان را قطع کنید و دوباره دوره را شروع کنید تا نتایج فوق‌العاده آن را ببینید.

13. دمنوش رزماری

دمنوش لاغری رزماری یکی از محبوب‌ترین دمنوش‌های پاییزی است که سال‌هاست در اروپا، آسیا و آمریکا برای درمان انبوهی از بیماری‌ها استفاده می‌شود.

برسی خواص دمنوش‌های گیاهی

مهم‌ترین خواص این دمنوش عبارتند از:

  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • افزایش رشد موها
  • کاهش اضطراب و استرس
  • کاهش وزن

دمنوش رزماری، آنزیم لیپاز که باعث شکستن مولکول‌های چربی می‌شود را مهار می‌کند. این موضوع باعث کاهش سرعت هضم چربی‌ها و افزایش احساس سیری می‌شود. هرقدر مولکول‌های چربی‌ها دیرتر شکسته و هضم شوند، دیرتر احساس گرسنگی می‌کنیم.

این دمنوش برای افراد مبتلا به فشارخون، صرع یا گاستریت (ورم معده) توصیه نمی‌شود.

طرز تهیه دمنوش لاغری رزماری

برای تهیه این دمونش به مواد زیر نیاز است:

  • یک قاشق غذاخوری برگ خرد شده رزماری
  • دو لیوان آب جوش
  • یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی

برگ‌های خردشده رزماری را در آب جوش بریزید و اجازه دهید 15 دقیقه دیگر بجوشد، سپس زیر شعله را خاموش و دمنوش را صاف کنید. برای بهتر کردن طعم آن، برای هر فنجان از این دمنوش می‌توان از یک قاشق غذاخوری عسل استفاده کرد.

14. دمنوش بابونه برای لاغری

برای کاهش وزن، باید متابولیسم بدن را بالا برد. دمنوش بابونه بهترین گزینه برای افزایش متابولیسم بدن است. با مصرف این دمنوش سرعت کاهش وزن شما بیشتر می‌شود.

آموزش تهیه بهترین دمنوش لاغری خانگی

خواب نامنظم و بی‌کیفیت یکی از دلایل اصلی اضافه وزن است. بابونه دارای آپیژنین است که باعث بهبود الگو و کیفیت خواب می‌شود. آپیژنین یک آنتی‌اکسیدان است و به گیرنده‌های خاصی در مغز متصل می‌شود. این آنتی‌اکسیدان،باعث خواب‌آلودگی، کاهش بی‌خوابی یا اختلالات خواب می‌شود.

دستور تهیه دمنوش گیاهی بابونه

برای تهیه یک دمنوش بابونه پرخاصیت به مواد زیر نیاز دارید:

  • یک قاشق غذاخوری سر صاف بابونه  خشک
  • یک فنجان آب جوش
  • یک قاشق چایخوری عسل طبیعی

بابونه خشک ‌شده را در یک فنجان بریزید و آن را با آب جوش پر کنید. روی فنجان را به مدت 5 دقیقه بپوشانید تا دم بکشد. در نهایت بعد از دم کشیدن بابونه، آن را صاف کنید و به همراه عسل بنوشید.

15. دمنوش زرشک

با توجه به اینکه زرشک و دمنوش لاغری آن منبعی سرشار از خواص دارویی هستند، به آن میوه طول عمر می‌گویند. طعم ترش زرشک باعث شده تا میوه و محصولات آن طرفداران زیادی داشته باشد.

معرفی بهترین راه های کاهش وزن

از مهم‌ترین خواص زرشک و دمنوش آن باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش فشار خون
  • کاهش قند خون
  • تصفیه خون
  • سم‌زدایی از کبد و کلیه‌ها
  • کمک به رفع مشکلات پوستی
  • کاهش چربی‌های بدن

طرز تهیه دمنوش زرشک

برای تهیه این دمنوش خوشمزه به مواد زیر نیاز است:

  • دو قاشق غذاخوری زرشک تازه
  • دو لیوان آب جوش
  • نبات یا عسل طبیعی

دو قاشق غذاخوری زرشک شسته شده را در یک قوری چینی بریزید و آب جوش را اضافه کنید. در قوری را ببندید و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه دم بکشد. دمنوش لاغری شما آماده است. بسیاری برای بهبود طعم این دمنوش، آن را با نبات یا عسل شیرین می‌کنند.

16. دمنوش رازیانه

یکی دیگر از محبوب‌ترین دمنوش‌های لاغری در دنیای طب گیاهی، دمنوش رازیانه است. این دمنوش سرشار از آنتی‌اکسیدان، ویتامین‌های مختلف از جمله A، B، C، D، مواد مغذی مانند کلسیم، آهن، پتاسیم، فسفر و منیزیم است.

معرفی بهترین دمنوش‌های آرامش بخش

از مهم‌ترین خواص این دمنوش گیاهی باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش متابولیسم بدن
  • افزایش احساس سیری
  • تقویت دستگاه گوارش
  • برطرف کردن یبوست
  • کمک به درمان کبد چرب
  • کاهش چربی‌های بدن

 طرز تهیه دمنوش رازیانه

برای تهیه این دمنوش به مواد زیر نیاز است:

  • یک قاشق غذاخوری دانه‌های رازیانه
  • سه فنجان آب جوش

ابتدا دانه‌های رازیانه را شسته و خشک کنید. دانه‌ها را در یک قوری پر از آب گرم بریزید و در آن را بگذارد. به مدت 10 دقیقه صبر کنید تا دمنوش شما دم بکشد. پس از 10 دقیقه، دمنوش را صاف و مقداری عسل طبیعی یا نبات به آن اضافه کنید.

17. دمنوش هل

هل میوه‌ای کوچک از خانواده زنجبیلیان است. این دانه خوش‌بو به دلیل فواید و عطر بی‌نظیرش، جایگاه ثابتی در دنیای آشپزی و طب سنتی دارد. بسیاری از افراد از هل برای درمان بیماری‌های پوست و مو و رفع مشکلات اضطرابی استفاده می‌کنند.

معرفی بهترین نوشیدنی های اییزی برای کاهش وزن

از دیگر خواص این ادویه باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • درمان سرماخوردگی و گلو درد
  • درمان سکسکه
  • کاهش فشار خون
  • از بین بردن بوی بد دهان
  • مقدار فیبر زیاد
  • کاهش اشتها
  • افزایش سوخت و ساز بدن

دمنوش هل حاوی ماده‌ای به نام ملاتونین است. این ماده، سرعت چربی‌سوزی را افزایش می‌دهد. وجود ملاتونین در هل و خاصیت کاهش اشتهای آن باعث شده تا در طب سنتی هند از آن به عنوان یک چربی‌سوز طبیعی استفاده کنند.

طرز تهیه دمنوش هل

برای تهیه این دمنوش خوش عطر به مواد زیر نیاز است:

  • پنج عدد دانه هل
  • یک فنجان آب جوش
  • یک قاشق چایخوری آب لیمو
  • عسل یک قاشق چایخوری (به دلخواه)

ابتدا دانه‌های هل را کوبیده یا آسیاب کنید. هل کوبیده را در یک فنجان آب جوش بریزید و درب آن را ببندید. اجازه دهید به مدت 10 دقیقه بماند تا دم بکشد. برای طعم‌دار کردن آن می‌توانید از مقداری عسل و آب لیموی تازه استفاده کنید.

18. دمنوش لاغری زردچوبه

زردچوبه یک ادویه پرکاربرد به رنگ زرد تا نارنجی است. این ماده هزاران سال است که به دلیل خاصیت دارویی، آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی در طب سنتی کاربرد دارد. در حال حاضر این ادویه یک داروی گیاهی لاغری قوی هم محسوب می‌شود؛ چون متابولیسم بدن را بالا می‌برد و باعث مصرف چربی‌های انباشته شده بدن می‌شود.

اموزش تهیه بهترین دمنوش های لاغری

طرز تهیه دمنوش زردچوبه

برای تهیه این دمنوش به مواد زیر نیاز دارید:

  • دو قاشق چایخوری پودر زردچوبه طبیعی
  • سه تا چهار فنجان آب

سه یا چهار فنجان آب جوش را درون یک قوری بریزید و دو قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه به آن اضافه کنید. در قوری را ببندید و 10 دقیقه منتظر بمانید تا دمنوش آماده شود.

دمنوش لاغری خانگی را در لیوان بریزید و اجازه دهید تا سرد شود. بسته به سلیقه خود می‌توانید از مکمل‌های مختلفی در کنار این دمنوش استفاده کنید؛ برای مثال می‌توان به آن عسل، آب‌لیمو و پوست پرتقال تازه اضافه کرد تا مزه‌دار شود.

دمنوش لاغری زردچوبه ماده‌ای به نام کورکومین دارد. این ماده، خاصیت ضدالتهابی دارد و باعث افزایش سرعت کاهش وزن می‌شود.

19. دمنوش لاغری یونجه

به دلیل وجود مقدار زیادی از ویتامین‌ها و مواد معدنی در یونجه به آن سلطان گیاهان هم می‌گویند. یونجه مقدار زیادی فیبر و پروتئین دارد که هر دو باعث افزایش احساس زمان سیری می‌شوند.

طرز تهیه محبوب‌ترین دمنوش های خانگی

یونجه به صورت جوانه و دمنوش مصرف می‌شود. جوانه یا دمنوش این گیاه باعث رفع مشکلات گوارشی به خصوص یبوست می‌شود. درمان یبوست نقش مهمی در افزایش سرعت کاهش وزن دارد.

طرز تهیه دمنوش یونجه

برای تهیه این دمنوش به مواد زیر نیاز است:

  • یک قاشق چای‌خوری یونجه خرد شده تازه یا خشک
  • دو فنجان آب جوش
  • مقداری عسل یا نبات

یونجه خرد شده را داخل قوری بریزید و دو فنجان آب جوش به آن اضافه کنید. در قوری را ببندید و بگذارید 10 دقیقه دم بکشد. بعد از این مدت آن را صاف کنید. اگر طعم دمنوش یونجه را دوست ندارید می‌توانید با عسل یا نبات آن را شیرین کنید.

20.  دمنوش رویبوس

بسیاری این دمنوش لاغری خانگی را به نام چای قرمز می‌شناسند. این نوشیدنی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان و مواد معدنی مانند مس، آهن و منگنز دارد.

معرفی ساده‌ترین دمنوش‌های لاغری گیاهی

از جمله خواص این دمنوش خوش رنگ باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • رفع مشکلات تنفسی
  • کمک به دفع سنگ کلیه
  • درمان یبوست
  • درمان ورم معده
  • تقویست سیستم گوارشی

طرز تهیه دمنوش لاغری رویبوس

برای تهیه دمنوش رویبوس به مواد زیر نیاز است:

  • یک قاشق غذاخوری برگ‌های تکه شده رویبوس
  • یک فنجان آب جوش

برگ‌های تکه شده رویبوس را درون قوری بریزید و یک فنجان آب جوش به آن اضافه کنید. در قوری را ببندید و اجازه دهید پنج دقیقه دم بکشد. بعد از این مدت دمنوش لاغری شما آماده است. بهتر است آن را صاف و با کمی عسل آن را شیرین کنید.

نکات مهم در مورد استفاده از انواع دمنوش لاغری

دمنوش های لاغری گیاهی معمولا عوارض خاصی ندارند؛ اما نباید در مصرف آن‌ها زیاده‌روی کرد. به طور کلی نباید روزانه بیش از 14 گرم از این گیاهان را مصرف کنید.

در ادامه به چند نکته مهم در مورد مصرف دمنوش های لاغری اشاره می‌کنیم:

  • در هنگام استفاده از این دمنوش‌ها سعی کنید رژیم غذایی سالم داشته باشید و ورزش کنید.
  • اگر از دمنوش‌های بسته‌بندی شده استفاده می‌کنید؛ حتما طریقه مصرف آن را بخوانید و به آن عمل کنید.
  • در صورتی که با مصرف هر یک از این دمنوش‌ها دچار علائمی مانند اسهال، استفراق، کهیر و مشکلات پوستی شدید، از مصرف دوباره آن پرهیز کنید.
  • مصرف بیش از حد این دمنوش‌ها ممکن است باعث مشکلات گوارشی مثل یبوست یا اسهال شود.
  • اگر بیماری خاصی دارید، قبل از خوردن دمنوش‌های لاغری با پزشک خود مشورت کنید.
  • در صورتی که مجبور به مصرف داروی خاصی هستید، حتما قبل از استفاده از دمنوش‌های لاغری در مورد تاثیر همزمان داروها و دمنوش با پزشکتان مشورت کنید.

کلام پایانی

اگر شما هم مانند بسیاری از افراد، اضافه وزن دارید و این موضوع باعث ناراحتی و دردسر شما شده است، می‌توانید در کنار رژیم غذایی و ورزش، برای افزایش سرعت چربی‌سوزی از دمنوش‌های لاغری استفاده کنید.

در این مقاله 20 دمنوش به شما معرفی کردیم که می‌توانید با توجه به ذائقه‌تان یکی از آن‌ها را انتخاب و مصرف کنید. برای کاهش وزن سالم باید تعادل را در مصرف این دمنوش‌ها رعایت کنید.

اگر در مورد این دمنوش‌های لاغری، طرز تهیه و نحوه مصرف آن‌ها سوالی دارید، می‌توانید آن را از ایده آل مگ بپرسید.

سوالات متداول

آیا دمنوش‌های لاغری عوارض دارند؟

ترکیبات کافئین‌دار مانند چای سبز، قهوه و… به عنوان ترکیبات مدر، می‌توانند دفع آب از بدن را افزایش دهند. البته همراه با دفع آب، املاحی مانند کلسیم، پتاسیم و منیزیم هم از بدن دفع خواهند شد. در این صورت، تعادل میان آب و الکترولیت بدن به هم می‌خورد. به علاوه، کافئین، حرکات دستگاه گوارش را کند کرده و زمینه‌های ابتلا به یبوست را فراهم می‌کند.
همچنین مصرف زیاد این ماده هنگام شب می‌تواند منجر به اختلال خواب شود. همچنین سوخت‌و‌ساز بدن را کم کرده و باعث پرخوری عصبی در طول روز بعد شود.
گاهی برای جبران یبوست، از ترکیبات ملینی مثل پودر سنا استفاده می‌شود. این ترکیبات خود باعث ایجاد اختلال در جذب مواد مغذی می‌شود. این قضیه در طولانی مدت، اختلالات شدید گوارشی و کمبودهای تغذیه‌ای را به همراه خواهد داشت. به نظر می‌رسد چیزی که در این مورد مهم است، توجه به سوابق فرد مبتلا به چاقی و رعایت اصل تعادل است. در این صورت و زیر نظر یک پزشک متخصص، می‌توانید دمنوش‌های چربی‌سوز موثری به بدن خود برسانید.

بهترین دمنوش لاغری سریع چیست؟

شاید کلمه بهترین، کمی اغراق‌آمیز باشد. هر فردی که قصد لاغری دارد باید بدون مقایسه خود با دیگران، شرایط بدنی خود را در نظر بگیرد. سپس با یک پزشک سنتی مشورت کرده و بهترین انتخابی که می‌تواند داشته باشد را برگزیند. یک اصل کلی می گوید: زمان پاسخ‌گویی به دمنوش‌های لاغری گیاهی، بلند‌مدت و کم‌عارضه‌تر از قرص‌های شیمیایی است.

بهترین دمنوش لاغری شکم و پهلو چیست؟

باز هم برای پاسخ به این سوال، شرایط فردی باید در نظر گرفته شود. به علاوه با توضیحاتی که آمد، ممنوعیت مصرف برخی از دمنوش‌های لاغری را هم باید در نظر داشت. به عنوان یک قاعده کلی باید توجه داشته باشید که تمام دمنوش‌های لاغری تنها در صورتی می‌توانند موثر باشند که فرد، سبک زندگی خود را بهبود بخشد؛ مثلا ورزش کند و عادات بد غذایی خود را ترک کند. در این صورت، استفاده از دمنوش‌های لاغری گیاهی، این روند را سرعت می‌بخشند. در این حالت، روند کاهش وزن، صحیح و اصولی خواهد بود.

برای افزایش سوخت و ساز بدن قبل از ورزش، چه دمنوشی مناسب است؟

نوشیدن چای سبز سرد و همچنین آب پیش از ورزش بسیار مفید است. این نوشیدنی‌ها به کاهش وزن کمک کرده و چربی‌های شکمی را آب می‌کنند. اما دانشمندان معتقدند که مصرف قهوه هم قبل از ورزش می‌تواند توان ورزشکار را بهبود بخشد. برخی پژوهش‌ها هم نشان داده‌اند که مصرف قهوه و کافئین، باعث افزایش مقاومت بدنی فرد می‌شود. اگر قصد لاغری دارید، این نوشیدنی‌ها را بدون شکر یا قند مصرف کنید.

5 | (2)
منبع healthline webmd
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x