تحقیق درباره حیوانات وحشی برای دبستان

این مقاله به تحقیق درباره حیوانات وحشی برای دبستان اختصاص دارد. تمام حیواناتی که در کره زمین و طبیعت زندگی می‌کنند در دو گروه حیوانات اهلی و حیوانات وحشی قرار دارند.

انسان با حیوانات اهلی آشنایی و تعامل زیادی دارد، اما حیوانات وحشی تحت کنترل انسان نیستند. در حقیقت انسان‌ها توانایی اهلی کردن آن‌ها را ندارند. به خاطر اینکه ذات این حیوانات، وحشی است و تمایلی به ارتباط با انسان ندارند.

برای آشنایی بیشتر با انواع حیوانات وحشی، محل زندگی‌شان و همچنین نحوه برخورد با آن‌ها تا پایان این مقاله با مجله اینترنتی ایده آل مگ همراه باشید.

حیوان وحشی به چه حیوانی گفته می‌شود؟

اگر به دنبال تحقیق درباره حیوانات وحشی برای دبستان هستید، ابتدا باید با ماهیت این موجودات آشنا شوید. قبل از اینکه بخواهیم درباره حیوانات وحشی و زندگی، رفتار و خصوصیات آن‌ها صحبت کنیم، بهتر است تعریفی از یک حیوان وحشی داشته باشیم. حیوان وحشی به حیوانی می‌گویند که رام و اهلی نیست و به تنهایی و بدون کمک انسان زندگی می‌کند.

در حقیقت حیوانات خطرناک وحشی غذا، پناهگاه، آب و سایر نیازهایشان را در یک زیستگاه طبیعی خاص جست‌وجو می‌کنند. زمین، جنگل، تالاب، دریا، چمنزار، کوهستان و بیابان می‌تواند زیستگاه و پناهگاه امنی برای این گروه از حیوانات باشد.

حیوانات وحشی فقط شامل ببر، پلنگ، شیر و کفتار نمی‌شوند. آنها در انواع گونه‌ها مانند پرندگان، پستانداران، دوزیستان، خزندگان و مهره‌داران وجود دارند. محل زندگی این حیوانات براساس گونه‌ای که دارند می‌تواند جنگل، دریا، علفزارها، کوهستان‌ها، بیابان‌ها، دشت‌ها و مناطق دیگر باشد.

زندگی تمام حیوانات وحشی مستقل است. در واقع آنها برای تهیه غذا و ادامه حیات خود به انسان وابسته نیستند. آنها با جست‌وجو در طبیعت و شکار حیوانات دیگر غذای خود را تهیه می‌کنند. حیوانات وحشی برای انسان‌ها خطرناک هستند، به همین خاطر در هنگام برخورد با آنها باید بسیار مراقب بود و با شناخت درست رفتار این حیوانات جان خود را حفظ کرد.

در کنار این‌ها، حیوانات وحشی غرایزی دارند که انسان‌ها در هنگام برخورد با آنها احساس دلهره و ترس می‌کنند. بنابراین اولین کاری که یک انسان لازم است در صورت تعامل با این حیوانات انجام دهد، جلب اعتماد حیوان وحشی است تا متقاعد شود که هیچ تهدید و ضرری متوجه او نیست. البته تعامل راحت با حیوان وحشی با توجه به گونه حیوان، سن و خصوصایت فردی آن متفاوت خواهد بود.

تحقیق درباره حباب ها برای دبستان

حیوانات وحشی کجا زندگی می‌کنند؟


جنگل

بیشتر این حیوانات در جنگل زندگی می‌کنند. جنگل به یک بخش وسیع از زمین گفته می‌شود که پوشیده از درخت است. حیوانات وحشی زیر در جنگل زندگی می‌کنند:

شیر یکی از حیوانات وحشی است که در جنگل زندگی می‌کند
شیر یکی از حیوانات وحشی است که در جنگل زندگی می‌کند
  • شیر
  • پلنگ
  • ببر
  • کفتار
  • گرگ
  • زرافه
  • میمون
  • گورخر
  • کرگدن
  • بوفالو

البته حیوانات زیاد دیگری نیز هستند که در داخل جنگل زندگی می‌کنند. اگر به جنگل رفتیم باید مراقب این حیوانات باشیم تا به ما آسیب نرسانند.

تفاوت ببر و پلنگ - مقایسه علمی از نظر ظاهری و قدرت

کوهستان

کوهستان به یک زمین مرتفع گفته می‌شود که محیط آن، با کوه‌های بزرگ و کوچک محاصره شده است. حیوانات وحشی زیادی در کوهستان زندگی می‌کنند. بزکوهی، گرگ، عقاب و … از جمله این حیوان‌ها هستند

بز کوهی یک حیوان وحشی است که در کوهستان زندگی می‌کند
بز کوهی یک حیوان وحشی است که در کوهستان زندگی می‌کند

دریا

دریا به یک سطح بزرگ پوشیده از آب گفته می‌شود. خواندن مقاله تفاوت دریا و اقیانوس و خلیج را برای آشنایی بیشتر با آب‌های موجود بر روی سطح کره زمین، توصیه می‌کنیم. برخی از حیوانات وحشی از جمله نهنگ، کوسه، مارماهی، عروس دریایی، اسب آبی و … در داخل دریا زندگی می‌کنند.

کوسه حیوانی وحشی که در دریا زندگی می‌کند
کوسه حیوانی وحشی که در دریا زندگی می‌کند
جگوار چه حیوانی است ؟ مهم ترین فرق پلنگ و جگوار

بیابان

بیابان به یک زمین بزرگ بی آب و علف گفته می‌شود. در بیابان معمولا گیاهی سبز نمی‌شود و آفتاب همیشه در حال تابیدن است. محیط بیابان برای زندگی بعضی از حیوانات وحشی مثل مار، عقرب، موش صحرایی، مارمولک و … مناسب است.

مارها در بیابان زندگی می‌کنند
مارها در بیابان زندگی می‌کنند

اگر با حیوانات وحشی برخورد کردیم چکار کنیم؟

یک مسئله مهم در مورد حیوانات وحشی وجود دارد، اینکه آنها به آن اندازه که تصور می‌کنیم، ترسناک و خطرناک نیستند. اگر در هنگام مواجه با یک حیوان وحشی برخورد مناسب داشته باشیم، قطعا آسیبی به ما نمی‌رسد.

تحقیق درباره حیوانات وحشی برای دبستان و کودکان

البته بهتر است که همیشه فاصله خود را با حیوان وحشی حفظ کنیم تا اسیر او نشویم. برای برخورد امن با این حیوانات، حتما چند نکته مهم زیر را به خاطر بسپارید.

وحشت نکنید

بسیار مهم است که در هنگام مواجه با یک حیوان وحشی مانند مار زنگی، خرس و کوسه خود را خونسرد و آرام نشان دهید. رفتار وحشت‌زده می‌تواند باعث حمله حیوان شود.

اگر حیوان وحشی احساس کند که ما ترسیده‌ایم به ما حمله می‌کند. بیشتر حیوانات وحشی بزرگ و کوچک، زمانی که احساس خطر کنند، به انسان حمله می‌کنند. پس با حفظ خونسردی به حیوان وحشی بفهمانید که هیچگونه خطری برای او ندارید.

به حیوان راهی برای فرار بدهید

فرض کنید یک حیوان وحشی بزرگ مانند شیر و یا خرس به شما حمله می‌کند، قطعا توان مبارزه با او را نخواهید داشت. دندان‌های محکم، چنگال‌های تیز و قدرت زیاد حیوان می‌تواند بسیار خطرناک باشند. بنابراین بهترین راه این است که راهی ایجاد کنید که حیوان وحشی بتواند فرار کند. در بیشتر موارد، اگر حیوان امکان فرار داشته باشد،  فرار را بر ماندن و مبارزه ترجیح می‌دهد.

فرار نکنید

به خاطر ترس از به دام افتادن در چنگال حیوان وحشی، به هیچ‌عنوان فرار نکنید. فرار کردن در هنگام مواجه با حیواناتی همچون سگ وحشی، خرس و کایوت، کار بسیار بیهوده‌ای است. زیرا آنها سریع‌تر از شما هستند و از تعیب کردن خسته نمی‌شوند.

تحقیق درباره حیوانات وحشی

علاوه‌بر این دویدن شما می‌تواند حیوان را به مبارزه با شما ترغیب کند. سعی کنید با حفظ خونسردی و با حرکت آرام از میدان خارج شوید.

خود را با محکم نشان دهید

در هنگام تعامل با حیوانات خطرناکی مانند خرس، شیر کوهی و کایوت بسیار مهم است که خودر را با ابهت و بزرگ نشان دهید. پس بلند شوید و بایستید و با نگاه کردن به چشمان حیوان نشان دهید که شما رئیس هستید.

برای ترساندن حیوان می‌توانید شروع به پرتاب اشیاء کنید و فریاد بزنید. دراز نکشید و وانمود به مردن نکنید. چرا که یک حیوان گرسنه می‌تواند به عنوان طعمه به شما نگاه کند.

لیست حیوانات وحشی که باید مراقب آن‌ها باشید

در جدول زیر اطلاعات اساسی در مورد نحوه عملکرد برخی از رفتارهای معمول حیوانات وحشی را آورده‌ایم.

حیوان زهر توانایی کشتن توانایی رام شدن رفتار دوستانه شب‌گرد روزگرد
مار زهرآگین بله بله گاهی اوقات خیر بله بله
سگ وحشی خیر بله گاهی اوقات گاهی اوقات بله بله
گراز وحشی خیر بله بله خیر بله بله
گورکن خیر خیر بله خیر بله گاهی اوقات
راسو خیر خیر گاهی اوقات گاهی اوقات بله گاهی اوقات
شیر کوهی خیر بله گاهی اوقات خیر بله گاهی اوقات
خرس خیر بله بله خیر بله بله
گوزن خیر گاهی اوقات خیر گاهی اوقات بله بله
اِلک (واپیتی) خیر گاهی اوقات گاهی اوقات گاهی اوقات بله بله
موس (گوزن شمالی) خیر گاهی اوقات گاهی اوقات گاهی اوقات بله بله
گرگ خیر بله گاهی اوقات گاهی اوقات بله گاهی اوقات
کایوت خیر خیر گاهی اوقات گاهی اوقات بله خیر
موش صحرایی خیر خیر گاهی اوقات گاهی اوقات بله خیلی کم

کلام پایانی

درست است که حیوانات وحشی به صورت مستقیم سود یا فایده‌ای به انسان نمی‌رسانند، اما در کنترل چرخه طبیعت بسیار مفید هستند. ضمن اینکه این حیوانات به کنترل جمعیت سایر گونه‌ها نیز کمک می‌کنند.

این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ به تحقیق درباره حیوانات وحشی برای دبستان اختصاص داشت. امیدواریم که شما عزیزان توانسته باشید با مطالعه این مقاله، با انواع حیوان‌های وحشی و نحوه مقابله با آن‌ها بیشتر آشنا شده باشید.

4.2 | (46)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x