بهترین زمان کاشت نهال در مناطق سردسیر و گرمسیر

معمولا فصل بهار محبوب‌ترین زمان برای سرک کشیدن در حیاط و کاشت نهال است. اما آیا فصل بهار مناسبترین زمان برای کاشت تمامی انواع درختان است؟ بهترین زمان کاشت نهال در مناطق سردسیر و گرمسیر چه زمانی است؟ این‌ها تمامی پرسش‌هایی هستند که در این پست از مجله ایده آل مگ بیشتر به آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.  

زمان کاشت انواع نهال از نظر وضعیت آب و هوایی

ساده‌ترین راه برای رشد درختان سالم، پر میوه و البته پر گل، انتخاب گیاهان مناسب با آب و هوای منطقه‌ای است. مسلما نهال برخی از درختان، بومی منطقه خاصی هستند که باید نکات بسیاری در این مورد لحاظ شود.

اصلاح نباتات، قلمه زدن و انتخاب نهال مناسب و پر محصول نیازمند دامنه وسیعی از اطلاعات است. بدین منظور بهتر است قبل از انتخاب نوع نهال به چند سوال پاسخ دهید. پاسخ به این پرسش‌ها می‌تواند دیدگاه شما را فراتر ببرد.

  • آب و هوای منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید چگونه است؟
  • کمترین دمای شبانه چند درجه است؟
  • رطوبت متوسط در طی تابستان چقدر است؟

کاشت نهال در مناطق سردسیر

اصطلاح چیل chill برای توصیف تعداد ساعات مورد نیاز برای میوه‌دهی درخت است که بایستی در آن، دما زیر هفت درجه سانتی گراد باشد. انواع گونه‌های نهال درختان با چیل پایین، برای آب و هوای گرم معتدل (از جمله مناطق نیمه گرمسیری) بسیار مناسب است چرا که با دمای زیر هفت درجه سانتی گراد به مدت 150 تا 200 ساعت در سال، میوه دهی درخت اتفاق می‌افتد. درختان با چیل بالا نیازمند بیش از 600 ساعت دمای زیر هفت درجه سانتی گراد هستند.

بهترین زمان کاشت درخت در مناطق سردسیر

بهترین زمان کاشت نهال در مناطق سردسیر نسبتا کوتاه است. تا زمانی که زمین گرم نشود قادر به کاشت نهال نخواهید بود. از طرفی فقط چند ماه فرصت تا یخ زدن دوباره زمین وجود دارد. در این مناطق، اوایل بهار، همزمان با آب شدن برف ها بهترین زمان برای کاشت نهال است.

فصل پاییز می‌تواند اندکی دیر باشد چرا که نهال درختان مقاومت چندانی در برابر یخبندان ندارد. یخبندان می‌تواند باعث آسیب به ریشه‌ها شود. این موضوع در جذب رطوبت مورد نیاز نهال اختلال ایجاد می‌کند.

بهترین فصل و زمان کاشت انواع درخت در مناطق گرمسیر

بایستی گفت بهترین زمان برای کاشت نهال در مناطق گرمسیر، پاییز است. با بارش اولین برف، درختان به خواب می‌روند. در این زمان کربوهیدرات‌ها یا ماده قندی ساخته شده در درخت به جای استفاده در فرآیند شاخ و برگ دادن، صرف رشد ریشه‌ها می‌شوند.

زمان کاشت نهال در مناطق گرمسیر

زمستان‌های معتدل به درختان زمان رشد کافی برای ایجاد سیستم ریشه‌ای را می‌دهند تا در تابستان‌های گرم قادر به ادامه حیات باشند. اطمینان حاصل کنید که در زمستان‌های خشک، نهال جوان درختان به اندازه کافی آب دریافت کرده باشند.

کاشت و نگهداری انواع درخت در مناطق سردسیر و گرمسیر

همیشه این خطر وجود دارد که یخ زدگی زود هنگام قبل از ریشه زدن یک نهال یا درخت جوان رخ دهد. زمانی که زمین شروع به سرد شدن و یخ زدن می‌کند، آب کافی نمی‌تواند به ریشه‌ها برسد، در نتیجه نهال تازه کاشته شده، خشک شده و می‌میرد. بنابراین توصیه می‌شود که حدالمقدور در فصل بهار نهال کاشته شود و در غیر این صورت حتما بهترین زمان کاشت نهال در مناطق سردسیر لحاظ شود.

شرایط کاشت نهال در تابستان نیز آن قدر‌ها که تصور می‌کنید با سادگی همراه نیست. احتمال خشک شدن و مرگ درخت در این زمان هم بیشتر است. در تابستان نهال کاشته شده فعالیت دو برابری خواهد داشت.به طوری که هم سیستم ریشه‌ای در آن‌ها تقویت می‌گردد و هم شاخ و برگ بیشتری به آن‌ها اضافه می‌شود.

این در حالی است که در هنگام کاشت نهال در فصل پاییز، درختان می‌توانند تمام انرژی خود را برای تقویت ریشه‌های خود بگذارند. اگر ریشه آن‌ها به اندازه کافی رشد نکنند، نهال قادر به تحمل گرمای تابستان نخواهد بود.

گل های مناسب مناطق سردسیر

برای کاشت گل‌ها در مناطق سردسیر باید به مقاومت آن‌ها به سرما توجه نمود. تعدادی از گل‌های مناسب مناطق سردسیر که البته جزو گل‌های سالیانه نیز محسوب می‌شوند عبارتند از:

  • گل همیشه بهار: این گل دارای گلبرگ‌های سکه‌ای به رنگ زرد روشن یا طلایی است. با یک مراقبت اندک می‌توانید در مناطق سردسیر به خوبی آن را نگهداری کنید.
  • بنفشه سه رنگ: معمولا طیف رنگی زیادی را به خود اختصاص می‌دهد جزو گل‌های سرما دوست به حساب می‌آیند.
  • گل اطلسی: از رنگ‌های متنوعی برخوردار است و اگر شرایط دمایی آن مناسب باشد می‌تواند به صورت سالیانه نیز باقی بماند.
  • گل کلم زینتی: علی رغم تک رنگ بودن گل کلم معمولی می‌تواند طیفی از رنگ‌های سبز، آبی، بنفش، قرمز و کرمی داشته باشد و در کنار سایر گل‌ها می‌تواند چشم انداز زیبایی را ایجاد نماید. دقت کنید این گیاه قابل خوردن نیست.
گلهای مناسب مناطق سردسیر
گل کلم زینتی
  • گل ابری نقره ای: این گیاه که زلف پیر نیز نامیده می‌شود، می‌تواند یک پر کننده مناسب در کنار سایر گل‌های یک گلدان باشد. این گل علاوه بر این که در مناطق سردسیر چزو گیاهان سالیانه است، می‌تواند با افزایش دمای تابستان هم چنان ظاهر خوب خود را حفظ کند.
  • گل میمون: جزو گل هایی است که به عنوان یک پر کننده مناسب در کنار سایر گیاهان گلدان یا باغ به کار می‌رود. گل میمون هوای سرد بهاری یا پاییزی را ترجیح می‌دهد و با گرم شدن هوا ممکن است دیگر گل ندهد.
  • آلیسوم یا مروارید گل عسل: اگر چه قد و قامت کوتاهی دارد اما از نظر رنگ و عطر بسیار قوی است. از کمترین بذرهای این گل می‌توانید هزاران شکوفه در گلدان خود تولید کنید. البته بهتر است به این نکته توجه کنید که شکوفه‌های غنی از شهد آن هم یک گزینه بسیار محبوب برای زنبورها و پروانه‌ها هستند. آلیسوم در برابر یک دمای خنک مقاوم بوده اما در دمای تابستان هم می‌تواند هم چنان به رشد خود ادامه دهد.
  • شمعدانی‌ها: این گیاهان می‌توانند حتی دمای زیر چهل درجه سانتی گراد را نیز به خوبی تحمل کنند. از آن جایی که یکی از متنوع‌ترین گل های سالیانه به حساب می‌آید به راحتی می‌توانید آن‌ها را در انبوهی از رنگ‌ها پرورش دهید.

بهترین درخت میوه برای مناطق سردسیر

در میان انواع درختان میوه مقاوم به سرما، درختان آلو، سیب و گیلاس قرار دارند. اگر چه مالچ پاشی از آسیب شاخه‌ها محافظت نمی‌کند اما می‌تواند به محافظت از ریشه‌ها و تضمین سلامت طولانی مدت درخت کمک نماید.

حتی اگر با یک زمستان شدید و غیر طبیعی روبه رو شوید که به شاخه‌ها و تنه درخت آسیب برساند، ممکن است تنها همین لایه مالچ برای نجات ریشه‌ها کافی بوده و اجازه رشد را به درخت بدهد. درخت سیب یکی از محبوب ترین میوه‌هاست که کاشت نهال در فصول سرد سال صورت می‌گیرد.

  • سیب: انواع مختلفی از نهال درخت سیب وجود دارد. برخی از آن‌ها زودرس هستند که مسلما در زمان کوتاه‌تری خراب می‌شوند.

بهترین درخت میوه برای مناطق سردسیر

  • هلو‌: برای جلوگیری از پیچ خوردگی برگ هلو که نوعی بیماری قارچی درختان هلو است، می‌توانید آن‌ها را در آب و هوای مرطوب به صورت پنکه‌ای هرس کنید.
  • پرتقال و نارنگی: پرتقال و نارنگی تحمل سرمای بیشتری را دارند و تا کمتر از 20 درجه قادر به زنده ماندن هستند. انواع کوتوله و تزیینی آن‌ها نیز موجود است که می‌توانید در گلدان در گوشه‌ای از اتاق پرورش دهید.
  • انار: انار یکی از درختان میوه با تمایل به مناطق نیمه گرمسیری است. این درخت در آب و هوای خشک نیز قادر به حیات است.
  • انگور: انگور نیز یکی از انواع درختان مناسب برای مناطق سردسیر است.
  • گیلاس شیرین: گیلاس نیز یکی از انواع درختان مناسب برای کاشت در مناطق سردسیر است. البته باید به این نکته دقت کنید که گیلاس به یخبندان‌های طولانی حساس است.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با بهترین زمان کاشت نهال در مناطق سردسیر و گرمسیر، گلهای مناسب مناطق سردسیر و هم چنین بهترین درختان میوه آشنا کنیم. آیا شما هم تجربه کاشت نهال را دارید؟ اگر در مورد انتخاب بهترین زمان کاشت نهال در مناطق سردسیر و گرمسیر اطلاعات مفیدی دارید، می توانید تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

پاسخ به پرسش‌های متداول

چه درختی در تابستان بکاریم؟

بیشتر افراد فصل پاییز و زمستان را زمان مناسبی برای کاشت نهال درخت می‌دانند. این باور بیشتر به این دلیل است که ریشه‌های درختان زمان کافی برای خواب و از طرفی رشد ریشه‌های خود دارند تا بتوانند در فصل تابستان از آنها به بیشترین نحو ممکن استفاده کنند.

اما میوه‌های زمستانی شامل آن دسته از درختانی می‌شوند که معمولا نهال آنها در فصل تابستان کاشته شده است. به عنوان مثال درختان میوه خرمالو و زیتون تلخ از این دست هستند. در میان درختان تزیینی که در فصل تابستان کاشته می‌شوند می‌توان به درخت سرو، اقاقیا، بلوط و کاج اشاره کرد.

چه درختی در پاییز بکاریم؟

بهتر است در این فصل درختانی کاشته شود که نیازمند دریافت آب کافی بوده و تحمل کم آبی و خشکی را نداشته باشند. درختان میوه مانند گیلاس و آلو که نیاز به آب فراوان داشته و جزو درختان چندین ساله محسوب می‌شوند و بهترین زمان کاشت نهال گیلاس این فصل است. 

البته در میان مغزهای خوراکی، درخت گردو می‌تواند بهترین انتخاب به شمار رود. اگر فضای کافی برای پرورش درخت ندارید، می توانید از بذرهای گیاهان مناسب این فصل برای پرورش صیفی‌جاتی مانند هویج، کاهو، کلم، لوبیا سبز و تربچه استفاده کنید.

از کجا بفهمیم نهال برای انتقال به اندازه کافی رشد کرده؟

یکی از سوالات بسیار مهم در مورد بهترین زمان کاشت نهال در مناطق سردسیر و گرمسیر توجه به یک نکته ویژه است و آن زمان انتقال نهال است. بعد از کاشت بذر در داخل خاک باید مدت زمان معینی تا زمان رشد نهال سپری شود. این زمان بسیار حائز اهمیت است چرا که خارج کردن سریع نهال از داخل خاک، شرایط زنده ماندن آن‌ها را دشوارتر می‌کند.

بهترین راه برای قضاوت در مورد این که نهال به اندازه کافی رشد کرده و بهترین زمان برای کاشت نهال در مناطق سردسیر و یا گرمسیر فرا رسیده یا نه، بررسی تعداد برگ‌های واقعیست. قانون کلی این است، زمانی که تعداد برگ‌های واقعی روی نهال به سه یا چهار عدد برسد، به اندازه‌ای رشد کرده که بتواند در باغ کاشته شود.

چگونه از نهال در برابر سرما محافظت کنیم؟

اگر علاقه‌مند به کاشت نهال گرمسیری در باغ خود هستید، برای پیشگیری از خشک شدن آن‌ها در فصول سرد سال می‌توانید از چند راه کار ساده استفاده کنید.
1. بهتر است، قبل از شروع اولین یخبندان پاییزی کار انتقال نهال به مکان مناسب را انجام دهید.

2. شرایط آب و هوایی را کنترل کنید. بدین منظور از ظرف مناسب، خاک نسبتا مرطوب و مالچ پاشی می‌توانید استفاده کنید. دقت کنید که گیاهان در طول زمستان نیاز به آبیاری چندانی ندارند، بنابراین آب زیاد می‌تواند باعث پوسیده شدن آن ها شود.

3.  نهال درختان هم چنین در طول فصل سرد سال نیاز به نور آفتاب زیاد ندارند چرا که باعث شروع رشد فعال در آن‌ها می‌شود.

4. اگر به محفظه‌ای سر بسته نهال را انتقال داده باشید، در نتیجه به راحتی می‌توانید نوسانات دمایی را با جابه جا کردن در ظرف تنظیم کنید.

5. زمانی که گیاه از مکانی گرم مانند گلخانه یا داخل منزل به داخل باغ منتقل می‌شوند بایستی به تدریج با نوسانات دما، رطوبت و نور خورشید سازش پیدا کنند.

3 | (2)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x