علائم سرطان رحم در زنان و مراحل درمان آن

سرطان رحم یکی از شایع‌ترین گونه‌های سرطان‌ در بین زنان است. علائم سرطان رحم با درد در ناحیه لگن، خونریزی‌های نا به‌ هنگام، درد حین مقاربت و… شروع می‌شود. با پیشرفت بیماری این علائم بیشتر و بیشتر می‌شوند.

سرطان رحم در صورتی که در مراحل اولیه شناسایی شود، قابل درمان است. درمان در مراحل اولیه حتی کم‌هزینه‌تر و ساده‌تر خواهد یود.

خانم‌هایی که به سلامتی خود اهمیت می‌دهند، باید غربالگری‌ها و تست‌های پاپ‌اسمیر را به صورت دوره‌ای انجام دهند. این تست‌ها به شما کمک می‌کند تا سرطان رحم را در مراحل اولیه شناسایی کنید.

با ایده آل مگ همراه باشید تا در رابطه با علائم سرطان رحم و دیگر سرطان‌های مربوط به زنان آشنا شوید.

آشنایی با سرطان رحم

رحم یا بچه‌دان، اندامی است که در لگن قرار دارد. کار این اندام نگهداری از جنین تا بدو تولد است. شکل ظاهری رحم را به یک گلابی سروته تشبیه می‌کنند. رشد بی رویه و ناگهانی هر یک از بافت‌های رحم می‌تواند به سرطان رحم ختم شود.

یکی از اصلی‌ترین دلایل ابتلا به این بیماری زنان ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است. این ویروس از طریق تماس جنسی به انسان منتقل می‌شود. ویروس پاپیلومای انسانی در بدن علامت خاصی ایجاد نمی‌کند.

این ویروس گاهی باعث ایجاد چند زگیل در ناحیه تناسلی می‌شود اما می‌تواند باعث ایجاد سرطان دستگاه تولید مثلی (مجموعه واژن، رحم، لوله فالوپ و تخمدان‌ها) در خانم‌ها شود. دلیل اصلی ابتلا به سرطان واژن، دهانه رحم و رحم همین ویروس است.

محققان مصرف داروی تاموکسیفن، نازایی، چاقی بیش از حد، آغاز سیکل ماهانه در سن کم (معمولا 12 سال)، یائسگی بعد از 55 سال، سابقه‌ی خانوادگی و… از دیگر عوامل موثر در ابتلا به سرطان رحم می‌دانند.

علائم سرطان رحم

سرطان رحم در وهله‌ی اول، خود را با چنین علائمی نشان می‌دهد:

  •       درد در ناحیه لگن
  •       درد حین ادرار
  •       درد حین رابطه جنسی
  •       ترشحات بد بو و تیره‌ رنگ
  •       احساس ضعف جسمانی
  •       کاهش ناگهانی وزن
  •       خونریزی یا لکه‌بینی در بین دو دوره قائدگی (خونریزی شایع‌ترین و معمول‌ترین نشانه‌ی سرطان رحم است).

اما از کجا بفهمیم سرطان رحم داریم؟ به شما پیشنهاد می‌کنم  اگر هر کدام از علائم مذکور را مشاهده کردید خیلی سریع به پزشک خود مراجعه کنید. برای جویا شدن علت، آزمایش‌های لازم را انجام دهید.

علائم سرطان رحم

توده‌های خوش‌خیم رحمی

به توده‌های خوش خیمی که در رحم رشد می‌کنند فیبروم رحم گفته می‌شود. فیبروم‌ها به چند نوع فیبروم داخلی، فیبروم ساب‌سِروز، فیبروم ساقه‌دار (پدانکولیت) و فیبروم ساب‌موکوزال تقسیم می‌شوند.

این فیبروم‌ها به دلایل هورمونی، ارثی و بارداری در رحم بوجود می‌آیند. فیبروم‌ها معمولا با علائمی همچون کمر درد، پا درد، درد حین رابطه‌ی جنسی، درد در ناحیه‌ی لگن، به هم خوردن سیکل ماهانه، طولانی شدن خونریزی ماهانه و… همراه هستند.

معمولا خانم‌های باردار و خانم‌هایی که دارای سابقه‌ی خانوادگی این نوع بیماری هستند نسبت به سایرین بیشتر در معرض ابتلا به فیبروم قرار دارند.

علائم ظاهری سرطان رحم

سرطان رحم باعث ایجاد یک سری از علائم ظاهری در زنان می‌شود. ورم یکی از پاها، رنگ‌پریدگی، خستگی مفرط، کاهش وزن و بی‌اشتهایی از جمله این علائم هستند. به شما اکیدا توصیه می‌کنیم، در صورت مشاهده هر کدام از این علائم حتما به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

علائم سرطان رحم در دختر باکره

سرطان رحم معمولا در خانم‌های متاهل و خانم‌هایی که وارد دوره‌ی یائسگی شده‌اند، دیده‌ می‌شود. ابن بیماری به ندرت گریبان‌گیر دختران باکره می‌شود.

علائم سرطان رحم در دختران باکره

معمولا ریشه‌ی سرطان رحم در دختران باکره به عدم رعایت بهداشت ناحیه‌ی تناسلی، عفونت‌های رحمی درمان نشده و… بر می‌گردد.

در دختران باکره سرطان رحم با علائمی همچون درد لگن، خونریزی‌های نامنظم، عفونت‌های تیره رنگ و… خود را نشان می‌دهد.

برای دختران باکره شیوه‌های درمانی مخصوصی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی صورت می‌گیرد، به گونه‌ای که هیچ آسیبی به پرده بکارت وارد نشود.

علائم سرطان رحم و تخمدان

سرطان تخمدان یکی دیگر از شایع‌ترین گونه‌های سرطان در بین زنان است. این  نوع سرطان در وهله‌ی اول هیچ گونه علائمی را از خود بروز نمی‌دهد. اما پس از پیشرفت با علائمی همچون کمر درد، نفخ و ورم شکم، تکرر و فوریت ادرار، کاهش وزن، حالت تهوع، یبوست، سوء هاضمه، درد در هنگام آمیزش، به هم خوردن سیکل‌های ماهانه، درد در ناحیه لگن و… از بارزترین علائم سرطان رحم و تخمدان هستند.

اما سرطان تخمدان به همین‌جا ختم نمی‌شود و می‌تواند سایر قسمت‌های رحم را نیز درگیر کند. سرطان دهانه رحم یکی دیگر از رایج‌ترین گونه‌های سرطان است که می‌تواند خیلی سریع پیشرفت کند.

سرطان دهانه رحم یا به عبارتی سرطان گردن رحم نوعی سرطان است که بافت‌های دهانه رحم را درگیر می‌کند. این نوع سرطان به دلیل رشد غیرطبیعی سلول‌های دهانه رحم ایجاد می‌شود. این سلول‌ها به آسانی می‌توانند به سایر قسمت‌های بدن یا قسمت‌های مختلف رحم حمله کنند و به این ترتیب گسترش پیدا کنند.

ترک سیگار، عدم داشتن چند شریک جنسی به طور همزمان، رابطه جنسی محافظت شده، در پیش گرفتن غربالگری رحم و… از مهم‌ترین مواردی هستند که برای پیشگیری از سرطان گردن رحم یا تشخیص زودهنگام آن توصیه می‌شود.

سن ابتلا به سرطان دهانه‌ رحم از  25 تا 47 سالگی است. سرطان رحم در بانوانی که سن بالای 50 سال دارند نیز دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: شایع‌ترین علایم سرطان ریه را بشناسید

علائم سرطان واژن

سرطان واژن یکی از نادرترین گونه‌های سرطان در بین زنان است. این سرطان مانند سایر سرطان‌های مذکور در مراحل ابتدایی هیچ نشانه‌ای را بروز نمی‌دهد. اما پس از پیشرفت، خود را با علائمی همچون تکرر ادرار، درد در لگن، ایجاد توده در واژن، برآمدگی واژن، درد در هنگام ادرار، ترشحات نامعقول و آبکی واژن، یبوست، خونریزی‌های بی هنگام (بعد از یائسگی و یا بعد از نزدیکی کردن) نشان می‌دهد.

علائم سرطان واژن

علائم سرطان رحم در دوران یائسگی

 اختلالات هورمونی یکی از مهم‌ترین فاکتورهای موثر در ایجاد سرطان رحم هستند. این اختلالات معمولا خود را در دوران یائسگی بیشتر نشان می‌دهند. بانوان یائسه با مشاهده خونریزی رحمی باید حتما به پزشک مراجعه کنند.

سرطان رحم برخلاف سایر گونه‌های سرطان از آمار بالایی برخوردار است و قطعا این آمار در دهه‌های پیش رو، روند  صعودی خود را همچنان طی خواهند کرد.

با توجه به این موضوع مراقبت‌های پیشگیرانه در خانم‌ها بخصوص خانم‌های یائسه، امری حیاتی است.

مراحل سرطان رحم

محققان برای طراحی درمان بیمارن، سرطان رحم را به مراحل مختلفی تقسیم می‌کنند؛

مرحله اول: سرطان رحم در مرحله‌ی اول فقط خود رحم را بیمار می‌کند و هیچ گونه آسیبی به سایر قسمت‌های بدن وارد نمی‌کند.

مرحله IA: در مرحله‌ی IA سرطان فقط اندومتریوم و قسمت کوچکی از میومتریوم را درگیر کرده است.

مرحله IB: در این مرحله سرطان پیشرفت بیشتری داشته است و توانسته قسمت بیشتری از رحم را بیمار کند.

مرحله II: در مرحله‌ی II تومور تا گردن رحم پیشرفت کرده است اما قسمت‌های دیگر را درگیر نکرده است.

مرحله III: در این مرحله سرطان پشت رحم را نیز گرفته، اما همچنان بیماری در لگن قرار دارد و به خارج از لگن راه نیافته است.

مرحله  IIIA: سرطان به بافت‌های لوله فالوپ همچنین تخمدان‌ها حمله کرده است.

مرحله  IIIB: سرطان توانسته تا واژن پیش برود و این قسمت  را نیز درگیر کند.

مرحله IV: سرطان توانسته مثانه و رکتوم را نیز بیمار کند.

مرحله IVA: علاوه بر مثانه و رکتوم، موکتوز رکتوم نیز درگیر بیماری شده است.

مرحله IVB: سرطان تا حد زیادی پیشرفت کرده است و توانسته کشاله‌ی ران، ریه‌ها و سایر قسمت‌های بدن را نیز درگیر کند.

آناتومی رحم

چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟

اکثر افراد چه خانم‌ها و چه آقایان منتظر یک نشانه از بیماری هستند که به پزشک مراجعه کنند. در رابطه با بیماری‌های زنان این موضوع بسیار به چشم دیده می‌شود. خانم‌ها با بی توجهی به این مسئله می‌توانند سلامت خود را در معرض خطر جدی قرار دهند.

 آنها به آسانی توصیه‌های پزشکان زنان در رابطه با انجام آزمایش‌ هر ساله‌ پاپ اسمیر  را نادیده می‌گیرند. بیماری سرطان رحم پس از پیشرفت، علائم خود را بروز می‌دهد. با توجه به این موضوع باید هر ساله کنترل‌های لازم را انجام دهید.

حتی پزشکان به دخترانی که وارد سن بلوغ می‌شوند چنین آزمایش‌هایی را توصیه می‌کنند، زیرا این بیماری سن و سال نمی‌شناسد و با توجه به مهیا بودن شرایط می‌تواند با درگیر کردن بافت‌ها خیلی سریع رشد کند. عاقلانه‌ترین و هوشمندانه‌ترین کار، انجام به موقع معاینات و کنترل‌های دوره‌ای پیشگیرانه است که هر خانمی باید آن را به طور جدی در پیش بگیرد.

روش‌های تشخیص و درمان سرطان رحم

در صورتی که پزشک به وجود سرطان در رحم شما مشکوک شود، دستور به انجام عکسبرداری و نمونه‌برداری از رحم می‌دهد.

سونوگرافی واژینال: اولین اقدام برای تشخیص سرطان رحم است. در عکس سونوگرافی پزشک بافت‌های مشکوک را شناسایی می‌کند.

MRI لگن: بعد از تشخیص سرطان رحم، پزشک برای بررسی انتشار آن به سایر بخش‌های دستگاه تولید مثلی دستور به انجام MRI می‌دهد.

رادیولوژی سینه و اسکن مغز استخوان: در صورتی که بیماری در مراحل پیشرفته شناشایی شود، پزشک برای بررسی گسترش بیماری به سایر نقاط بدن از جمله ریه‌ها و استخوان‌ها، از این روش استفاده می‌کند.

پزشک پس از عکسبرداری‌ها و تشخیص سرطان، با استفاده از بیوپسی، کوتاژ تشخیصی و هیستروسکوپی، بافت‌های سرطانی را بررسی می‌کند. با بررسی بافت‌های سرطانی، پزشک مراحل درمان را طراحی می‌کند.

روش‌های درمانی سرطان رحم

با توجه به مرحله بیماری، پزشک برای درمان، از روش‌های جراحی، شیمی‌درمانی، رادیوتراپی و هورمون درمانی استفاده می‌کند.

بیمارانی که در مراحل اولیه بیماری هستند ممکن است تنها با چند دوره رادیوتراپی از شر توده‌های سرطانی راحت شوند. اما بیمارانی که در مرحله‌ای هستند که توده سرطانی بزرگ شده و به سایر بخش‌های دستگاه تولید مثلی مثل تخمدان و گردنه رحم گسترش یافته است، نیاز به جراحی دارند.

برای درمان این بیماران ابتدا از یک دوره پرتودرمانی استفاده می‌شود. پس از پرتودرمانی، عمل جراحی و شیمی‌درمانی صورت می‌گیرد.

درمان گیاهی سرطان رحم

از آنجایی که اکثر داروهای گیاهی خواص ضد التهابی دارند مصرف آنها برای همه‌ی افراد به‌ویژه برای کسانی که از بیماری سرطان رنج می‌برند، توصیه می‌شود. گیاهان دارویی که در زیر به معرفی آنها خواهیم پرداخت از جمله داروهایی هستند که خاصیت آنتی اکسیدان آنها می‌تواند در درمان سرطان رحم موثر باشند:

  •       جعفری
  •       سیر
  •       زنجبیل
  •       زردچوبه
  •       رزماری
  •       پونه کوهی

آیا سرطان رحم کشنده است؟

با تشخیص زود هنگام این بیماری به آسانی می‌توانید با  شیوه‌های درمانی نوینی که به تازگی وارد دنیای پزشکی شده‌اند، رشد این بیماری را متوقف و یا حتی آن را ریشه کن کنید.

متاسفانه اکثر بانوان دروه‌های غربالگری را باور ندارند و کاملا نسبت به آن بی اعتنایی می‌کنند. همین بی اعتنایی می‌تواند جان آنها را به خطر بیاندازد. در حال حاضر این بیماری شایع، چهارمین سرطان کشنده در بین بانوان محسوب می‌شود.

طول عمر بیماران سرطان رحم فقط به رشد و پیشرفت این بیماری بستگی دارد. گاهی اوقات این بیماری تمام رحم یا حتی سایر قسمت‌های بدن را درگیر می‌کند بدون این که فرد بیمار متوجه نشانه و یا علائم خاصی شود. در این صورت متاسفانه شیوه‌های درمانی نمی‌توانند با سلول‌های سرطانی مقابله کنند.

افراد مبتلا اگر به موقع متوجه سرطان رحم خود شوند امکان زنده ماندن آنها 95 درصد است، اما  نقطه مقابل این افراد کسانی هستند که خیلی دیر متوجه بیماری خود می‌شوند که متاسفانه شانس بهبود و البته زنده ماندن برای این افراد 16 تا 45 درصد است.

سخن پایانی

سرطان رحم رتبه‌ی چهارم کشنده‌ترین بیماری زنان را از آن خود کرده است. تعداد مبتلایان به این بیماری روز به روز در حال افزایش است.

محققان و دانشمندان تا کنون به دلیل اصلی سرطان رحم پی نبرده‌اند اما ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV را دلیل سرطان رحم می‌دانند. شایع‌ترین علائم سرطان رحم خونریزی گاه و بی‌گاه از واژن است.

از آنجایی که این بیماری تا چند سال هیچ علائمی از خود بروز نمی‌دهد لازم است هر ساله خانم‌ها برای انجام دوره‌های پیشگیرانه اقدام کنند و آزمایش‌های دوره‌ای از جمله آزمایش پاپ اسمیر را جدی بگیرند.

اگر درباره نشانه‌های سرطان رحم سوالی دارید، لطفا آن را با ما درمیان بگذارید.

سوالات متداول

درصد بهبودی سرطان رحم چقدر است؟

میزان پیشرفت سرطان رحم با بهبودی آن رابطه مستقیم دارد. اگر فرد از همان اول متوجه بیماری خود شود شانس بهبودی و زنده ماندن آن 93 درصد است. و اگر بیماری خیلی پیشرفت و قسمت‌های زیادی از بدن را درگیر کرده باشد شانس بهبودی و زنده ماندن فرد 32 تا 35 درصد است.

تست پاپسمیر چیست؟ و چه نقشی در تشخیص سرطان رحم دارد؟

پاپ اسمیر یک روش ساده برای بررسی و غربالگری سرطان رحم است. با کمک این تست (پاپ اسمیر) می‌توان سلول‌های سرطانی را تشخیص داد. بانوان از 21 تا 65 سال باید هر ساله برای انجام این آزمایش اقدام کنند.

روش‌های قطعی تشخیص سرطان رحم؟

تست پاپ اسمیر  یکی از مرسوم‌ترین روش‌هایی است که می‌توان برای تشخیص سرطان رحم به آن روی آورد. از دیگر روش‌های قطعی  تشخیص سرطان رحم می‌توان به بیوپسی آندومتر، کورتاژ تشخیصی، هیستروسکوپی و… اشاره کرد.

آیا می‌توان در دوران بارداری تست پاپ اسمیر را انجام داد؟

بله، در دوران بارداری هیچ گونه محدودیتی برای انجام این آزمایش وجود ندارد. حتی انجام تست کولپوسکوپی نیز در این دروان بلامانع است.

آیا  با برداشتن رحم، سرطان رحم از بین می‌رود؟

برداشتن رحم یا هیسترکتومی نوعی جراحی است که پزشکان برای درمان یا جلوگیری از انتقال بیماری، به سایر قسمت‌های بدن به آن روی می‌آورند. البته باید بدانید این روش یک روش تضمینی برای از بین بردن کامل سرطان رحم نیست. اما یکی از راهکارهایی که باعث بهبود حال این دسته از بیماران می‌شود همین روش هیسترکتومی است. با این اوصاف لازم است بدانید کسانی که جراحی هیسترکتومی را انجام می‌دهند علاوه بر این که  دیگر عادت ماهانه را تجربه نخواهند کرد، هیچ وقت باردار نخواهند شد چرا که با این روش درمانی، رحم به طور کامل از بدن فرد بیمار جدا می‌شود.

1 | (1)
منبع mayoclinic nhs
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x