راه‌ های درمان کبد چرب در طب سنتی چیست؟

کبد، دومین ارگان بزرگ بدن و یکی از پرکارترین اعضای آن است. این عضو مهم، به هضم مواد غذایی کمک می‌کند. آهن را در بدن ذخیره می‌کند. سطح قند خون و میزان ترشح انسولین را تنظیم می‌کند. به تولید آنزیم‌ها و ساخت پروتئین کمک می‌کند و… اما بیماری این عضو مهم؛ یعنی کبد چرب، خیلی بی‌سر و صدا به سراغ شما می‌آید. این بیماری تا به امروز، حدود 25 درصد از كل مردم جهان را تحت‌تاثير قرار داده است. مشکل کبدی نباید نادیده گرفته شود، چون در صورت پیشرفت بیماری، عوارض جبران‌ناپذیری در پیش خواهد بود. خبر خوب این است که علائم کبد چرب در طب سنتی، قابل تشخیص و درمان است. تغيير در سبک زندگی و اصلاح تغذيه، قدم‌های اساسی این راه به شمار می‌آیند.

در اين مقاله از ایده‌آل مگ قصد داريم به راه های درمان کبد چرب در طب سنتی بپردازیم. بنابراین در ابتدا، علت و علائم کبد چرب در طب سنتی را بررسی کرده و سپس به راه‌های پاکسازی این عضو حیاتی خواهیم پرداخت. فهرستی از غذاهای مناسب کبد چرب در طب سنتی را هم معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

كبد چرب چيست؟

تاثیرات طب سنتی در درمان کبد چرب

كبد چرب به استئاتوز كبدی هم معروف است. زمانی این بیماری ایجاد می‌شود كه بدن شما چربی زيادی توليد كند يا به اندازه‌ی كافی، چربی را متابوليزه نكند. به طور معمول، داشتن مقادير كمی چربی در كبد طبيعی است، اما تجمع بيش از اندازه آن می‌تواند به يك مشكل جدی تبديل شود. اين تجمع چربی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. به عنوان مثال، قند خون بالا، مقاومت به انسولين و مقادير بالای چربی به ويژه تری‌گليسيريد در خون می‌توانند این مشکل را ایجاد کنند. به علاوه، نوشيدن بيش از حد الكل و چاقی هم از دلایل شایع دیگر این موضوع هستند.

انواع کبد چرب

این بیماری بر اساس منشأ پیدایش، به دو دسته‌ی کلی کبد چرب الکلی و غیر الکلی تقسیم می‌شود.

کبد چرب الکلی(ALD)

این بیماری در اثر سوء‌ مصرف مصرف نوشیدنی‌های الکلی ایجاد می‌شود. نکته مثبت این است که چنانچه فرد عادت نوشیدن الکل را ترک کند، این بیماری بهبود خواهد یافت. کبد چرب الکلی بر اساس شدت درگیری کبد، به سه دسته‌ی ورم کبد، هپاتیتیس الکلی و سیروز الکلی تقسیم می‌شود.

ورم کبد

این بیماری چندان حاد نیست و معمولا با درد بالا و سمت راست پهلو خود را نشان می‌دهد. در صورت قطع عادت مصرف الکل، رفع می‌شود.

هپاتیتیس الکلی 

این بیماری بر اثر تداوم مصرف الکل به وجود می‌آید و در آن ورم کبد به حد خطرناکی می‌رسد. در این حالت، بیمار، علائمی مانند تب، حالت تهوع، دل‌درد، استفراغ، زردی رنگ پوست و چشم را تجربه خواهد کرد.

سیروز الکلی

این حالت، بدترین نوع کبد چرب الکلی است. سیروز الکلی باعث خونریزی داخلی و ورم شکم می‌شود. در چنین حالتی، بیمار حتما نیازمند درمان‌های بیمارستانی خواهد بود.

کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) 

در این نوع کبد چرب، عواملی مانند ديابت نوع 2، فشار خون بالا، هپاتيت ويروسی، چاقی و… می‌توانند باعث ایجاد بیماری ‌شوند. این بیماری به دو نوع کبد چرب ساده و استئاتوهپاتیت غیرالکلی تقسیم می‌شود.

کبد چرب ساده

ابتلا به این بیماری چندان نگران‌کننده نیست. البته برای درمان، ایجاد برخی اصلاحات در سبک زندگی ضروری است. برای مثال، افزایش فعالیت و کاهش مصرف چربی‌های اشباع در درمان و جلوگیری از پیشرفت بیماری موثر هستند.

استئاتوهپاتیت غیرالکلی 

برخلاف مورد قبل، استیتوهپاتیتیس غیرالکلی یک بیماری بسیار جدی است. این مشکل نشان‌دهنده‌ی وجود التهاب در ساختار سلولی کبد است. ابتلا به این بیماری می‌تواند مقدمه‌ی بروز مشکلاتی مانند فیبروز (آسیب جدی دیواره کبد)، سیروز (از کارافتادگی یا کم‌کاری حاد کبد) و یا حتی سرطان کبد شود.

علت کبد چرب در طب سنتی چیست؟

كبد چرب از ديدگاه طب سنتي

طب سنتی بر اين باور است كه بسياری از بيماری‌ها حتی در نوع صعب‌العلاج خود قابل درمان هستند. کافی است با تغييراتی در سبك زندگی مانند اصلاح تغذيه و استفاده از گياهان دارويی به جای داروهای شيميايی و مضر، وارد روند درمان شوید.

از نظر طب سنتي افراد در هر سنی ممكن است به كبد چرب مبتلا شوند. البته اين نوع اختلال، بيشتر در افراد كم‌تحرك و پرخور ديده می‌شود. متخصصان طب سنتی، شيوه‌ها و دستورالعمل‌های طبيعی و سنتی بسيار موثری را برای پيشگيری و درمان بیماری در طب سنتی توصيه می‌كنند.

خطرات کبد چرب برای سلامت بدن

همان‌طور که گفته شد خوشبختانه کبد چرب، بیماری‌ای است که قابل درمان است، البته چنانچه نادیده گرفته شده و درمان نشود، منجر به سیروز و نارسایی کبد در فرد می‌شود. سیروز کبدی، التهاب شدید در بافت‌های کبد است که عملکرد آن را به طور کامل مختل می‌کند. در چنین حالتی، بیمار برای زنده ماندن، به پیوند کبد نیاز دارد.

چنانچه این بیماری تا مرحله‌ی سیروز پیشرفت کند، ممکن است علائم شدیدتری در بدن فرد مبتلا بروز کند. علائمی مانند این موارد:

  •  از دست دادن اشتها
  • کاهش وزن
  • ضعف
  • خستگی
  • خون دماغ
  • خارش پوستی
  • پوست و چشم زرد‌ رنگ
  • درد شکم
  • ورم پاها
  • بزرگ شدن پستان در مردان
  • گیجی

علائم کبد چرب از دیدگاه طب سنتی

خطرات کبد چرب برای سلامت بدن

بیماری کبد چرب را اصطلاحاً بیماری خاموش کبد هم می‌نامند. این بیماری تا مراحل پیشرفته، معمولا علائم مشخصی چون درد و کبودی ندارد. با این حال، علائم کبد چرب در طب سنتی می‌توانند شامل موارد زیر باشند که باید جدی گرفته شوند:

  • احساس خستگی در صبح
  • احساس خواب آلودگی و کسالت در طی روز
  • کمی درد یا احساس پری در ناحیه راست یا مرکز شکم
  • ریزش مو (از شایع‌ترین علائم کبد چرب در طب سنتی)
  • خشکی پوست
  • از دست دادن انگیزه
  • رنگ‌پریدگی پوست
  • اشتهای کاذب
علائم، علل و درمان گرفتگی عروق قلب + درمان خانگی

علائم کبد چرب در چهره

کبد چرب در افراد مختلف تظاهرات و نشانه‌های متفاوتی دارد، اما بعضی قسمت‌های بدن مثل چهره، تغییرات محسوس‌تری دارند. یکی از مشهورترین علائم کبد چرب، زردی چهره یا همان یرقان است. گاهی شدت زردی به حدی است که حتی سفیدی چشم فرد بیمار هم به زردی می‌زند.

رنگ پریدگی صورت هم می‌تواند یکی دیگر از علائم این بیماری باشد. البته از آنجا که این موضوع می‌تواند ریشه در کم خونی هم داشته باشد، باید بررسی‌های دقیق‌تری صورت گیرد. با این وجود، حتی خود کم‌خونی هم می‌تواند ناشی از اختلال در عملکرد کبد باشد که نیازمند بررسی است.

علاوه بر این دو مورد شایع، این علائم را هم جدی بگیرید:

  • بروز کک‌ومک و لک صورت
  • جوش صورت و پشت کمر و روی بازوها
  • پرش پلک راست در اکثر مواقع
  • زرد بودن بار روی زبان
  • طعم دهان تلخ و بدمزه صبحگاهی

علائم کبد چرب روی پوست و مو

پوست آیینه‌ی تمام نمایی است که مشکلات و امراض داخلی بدن را نشان می‌دهد. در این میان، امراض کبدی هم می‌توانند با نشانه‌های پوستی ظاهر شوند. البته این را هم در نظر داشته باشید که هر بیماری پوستی علامت بیماری کبد نیست.

  • مشخص‌ترین نشانه‌ها، تغییر رنگ پوست است. همان‌طور که در مورد حالات چهره گفتیم، زردی پوست، مشهورترین نشانه است که به دلیل دفع ناقص بیلی روبین توسط کبد اتفاق می‌افتد. این زردی ابتدا در اسکلرای چشم و کام نرم دهان به وجود می‌آید و پس از آن سایر نواحی پوست بیمار را هم درگیر می‌کند.
  • تغییر رنگ خاکستری هم می‌تواند نشانه‌ی بیماری کبد باشد. این تغییر که می‌تواند شکل تکه‌ای یا منتشر داشته باشد، بیشتر در نواحی در معرض آفتاب پوست ظاهر می‌شود. گاهی مشابه لکه‌های حاملگی در نواحی اطراف چشم و لب اتفاق می‌افتد و گاهی شبیه کک و مک به نظر می‌رسد. البته دقت کنید که لکه‌های حاملگی و یا کک و مک، ارتباطی با بیماری کبد ندارند و صرف مشابهت ظاهری، نمی‌توان قضاوت درستی داشت.
  • قرمزی کف دست هم می‌تواند ناشی از بیماری حاد یا مزمن کبد باشد. این حالت بیشتر مربوط به بیماری‌های پیشرفته کبد چرب الکلی است. حتی کبود شدن پوست هم می‌تواند نشانه‌ای از علائم اختلالات کبدی باشد که باید مورد بررسی قرار گیرد.
  • خارش پوست از دیگر عواملی است که فرد باید نسبت به آن هوشیار باشد. خارش ناشی از اختلال کبد، در نواحی انتهایی بدن و قسمت‌هایی که در تماس با لباس تنگ است اتفاق می‌افتد.این خارش، هنگام شب بیشتر می‌شود و جالب است بدانید که در موارد خیلی پیشرفته بیماری کبد، خارش پوست بهبود می‌یابد!
  • یکی دیگر از علائم، ترک خوردن پوست است. این حالت ممکن است در ران‌ها، باسن و قسمت تحتانی شکم رخ دهد و شباهت زیادی با ترک‌های حاملگی داشته باشد.
  • علاوه بر آنچه آمد، خونریزی‌های سطحی پوست هم می‌تواند یکی دیگر از علایم اختلال در عملکرد کبد باشد. این حالت به صورت نقاط یا برجستگی‌های قرمزرنگ یا لکه‌های کبود شبیه لکه‌های ناشی از ضربه بروز می‌کند. افرادی که بدون وارد شدن ضربه به بدن‌شان، دچار خون مردگی‌های پوستی می‌شوند، ممکن است به بیماری‌های کبدی مبتلا شده باشند.
  • در مورد موهای بدن هم باید به نازک شدن و ریزش آن‌ها در نواحی مختلف بدن دقت کرد. به علاوه، در صورت ابتلا به بیماری کبد، الگوی مو در قسمت تناسلی آقایان شبیه خانم‌ها می‌شود.

بیشتر بدانید: علائم و نشانه های کبد چرب را بشناسید

روش‌های تشخیص کبد چرب در طب سنتی

طب سنتی، بروز علائم کبد چرب را حاصل انحراف مزاج از گرمی و تری به سمت سردی و خشکی می‌داند. بنابراین معمولا مبتلایان به کبد چرب، بدن سست و لختی دارند و حس کرختی و سنگینی در کل بدن احساس می‌شود. این افراد بعد از خوردن غذاهای چرب و سنگین، در قسمت راست و بالای شکم، احساس درد و سنگینی می‌کنند.

پوست این افراد سفید است و شادابی و طراوت ندارد. حتی می‌توان گفت که نوعی بدرنگی در پوست دیده می‌شود. سرد بودن بدن هم یکی دیگر از علائم ابتلا به کبد چرب است. جالب است که این افراد از گرمایی بودن شکایت دارند ولی با لمس بدن، سردی آن کاملاً احساس می‌شود.

آيا طب سنتی در درمان كبد چرب موثر است؟

خوشبختانه در طب سنتی تركيباتی از انواع گياهان موثر وجود دارند كه در بيشتر موارد بسيار موثرتر از انواع داروهای شيميايی عمل می‌كنند. بيماری كبد چرب هر‌چند كه خطرناك باشد، با استفاده از گياهان دارويی مورد تاييد متخصصان طب سنتی، قابل پيشگيری و درمان است.

داروهای گياهی، اثربخشی بالا و عوارض جانبی بسيار پايينی دارند. مجموعه‌ی این تاثیرات باعث شده که آن‌ها به عنوان عامل درمانی بالقوه‌ای براي پيشگيری و درمان این بیماری، محبوبيت پیدا کنند. افرادی كه به بيماري كبد چرب مبتلا می‌شوند، باید هر‌چه زودتر برای درمان آن اقدام کنند. اين بيماری، در مراحل اوليه‌ی خود با روش‌های سنتی و خانگی، قابل درمان است. در ادامه، راه‌ های درمان کبد چرب در طب سنتی را با هم مرور می‌کنیم.

روش‌ها و راه های درمان کبد چرب در طب سنتی

طرز تهیه شربت خاکشیر

تا اینجا دانستیم که علت و علائم کبد چرب در طب سنتی چیست. در ادامه، وارد روند درمان این بیماری می‌شویم. برای شروع، بهترین راه های پاکسازی کبد چرب در طب سنتی را بیان خواهیم کرد.

این پاکسازی، هم از طریق داروهای گیاهی و هم به وسیله‌ی خوردن غذاهای مناسب، صورت می‌گیرد. در ابتدا، 3 روش فوق‌العاده موثر برای درمان کبد چرب در طب سنتی را با هم می‌خوانیم. پس از آن، به سراغ غذاهایی می‌رویم که می‌توانند به حفظ سلامت کبد شما کمک کنند.

1.درمان کبد چرب با زردچوبه

هزاران سال است که از زردچوبه به عنوان نوعی ادویه با خواص درمانی متعدد استفاده می‌شود. زردچوبه، مملو از آنتی‌اکسیدان‌ها است. این موضوع باعث شده که زردچوبه یک چربی‌سوز قوی باشد. این ادویه از تجمع چربی در بدن و به ویژه کبد، جلوگیری می‌کند.

طبع زردچوبه گرم و خشک است و مصرف آن به افراد مبتلا به کبد چرب توصیه می‌شود. این افراد می‌توانند هر روز صبح، یک قاشق چایخوری زردچوبه خالص را در یک لیوان شیر گرم حل کرده و میل کنند.

2.خاکشیر، قاتل کبد چرب

خاکشیر یکی از انواع گیاهان دارویی با خواص درمانی بیشمار است. نمی‌توان گفت که خاکشیر، تنها داروی کبد چرب در طب سنتی است، اما بدون شک یکی از موثرترین آن‌ها است. این دانه‌های ریز، به قدری در درمان کبد چرب موثر هستند که محققان طب سنتی آن را قاتل کبد چرب می‌نامند. این دانه‌ها به پاکسازی کبد از چربی‌های اشباع شده کمک می‌کنند و موجب درمان آن می‌شوند. در ادامه با طرز تهیه شربت خاکشیر برای درمان کبد چرب آشنا می‌شویم.

مواد لازم

  • خاکشیر
  • آب ولرم
  • ترنجبین

طرز تهیه شربت خاکشیر برای درمان کبد چرب

برای تهیه این شربت نیاز است که ابتدا خاکشیر را چند مرحله بشویید، تا جایی که تمام خاک و برگ‌های ریز آن خارج شود. سپس خاکشیر را با آب و ترنجبین مخلوط کرده و میل کنید. این معجون، سودا و بلغم را رفع می‌کند و بهترین نوشیدنی نرم‌کننده برای مزاج‌های سرد است.

3.درمان کبد چرب با لیمو ترش

لیمو ترش، یکی دیگر از انواع خوراکی‌های مفید برای درمان کبد چرب در طب سنتی است. ترکیب آب یک عدد لیمو ترش با یک لیوان آب در آغاز روز، می‌تواند معجونی شگفت‌انگیز برای پیشگیری و بهبود کبد چرب باشد. لیموترش، سرشار از ویتامین C است، از این رو به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی برای درمان کبد چرب عمل می‌کند.

این معجون را می‌توانید 2 تا 3 بار در طول روز، به مدت چند هفته میل کنید تا شاهد بهبود علائم این بیماری در خود باشید. به علاوه، گیاهان دارویی بیشماری مانند خار‌مریم، دارچین، رزماری، کنگر فرنگی، زنجبیل، سرکه سیب و سرکه انگبین در درمان کبد چرب موثر هستند. برخی از عرقیات گیاهی مانند عرق خار‌شتر، شاه‌تره و کاسنی هم تاثیر خوبی در درمان کبد چرب دارند.

4. درمان کبد چرب با شربت سکنجبین

ابوعلی‌سینا حکیم بزرگ ایرانی در کتاب قانون خود به یکی از درمان‌های سنتی و ساده برای درمان کبد چرب اشاره کرده است. این نوع درمان، یک دستورالعمل ساده از طرز تهیه شربت سکنجبین است؛

مواد لازم

  • یک واحد سرکه طبیعی انگور
  • دو واحد عسل
  • هشت واحد آب

طرز تهیه شربت سکنجبین برای درمان کبد چرب

برای تهیه این شربت، تمامی مواد را داخل یک قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم شعله قرار دهید تا جوش بیاید. در حین جوش‌خوردن، کف سطح شربت را به وسیله‌ی قاشق جدا کنید. اجازه دهید تا یک سوم آب شربت بخار شود. اگر می‌خواهید شربت، عطر و طعم مطلوب‌تری داشته باشد، در هنگام جوشیدن، یک دسته نعناع به آن اضافه کنید. در نهایت، شربت را در ظرفی شیشه‌ای بریزید و داخل یخچال نگهداری کنید. برای پیشگیری و درمان کبد چرب می‌توانید روزانه یک سوم لیوان از شربت را به همراه دو سوم لیوان آب ترکیب و میل کنید.

طرز تهیه شربت سکنجبین

غذاهای مناسب کبد چرب در طب سنتی

همان‌طور که گفته شد، بیماری کبد چرب با تغییر در سبک زندگی و تغذیه، قابل درمان است. خوراکی‌ها، نقش مهمی در سلامت بدن دارند، از این رو مهم است که چه غذاهایی را برای خوردن انتخاب می‌کنیم.

در ادامه، با برخی از غذاهای مناسب کبد چرب در طب سنتی آشنا می‌شویم. این خوراکی‌های مفید، از ابتلا به کبد چرب پیشگیری می‌کنند. آن‌ها عبارتند از:

سیب، انار، اسفناج، کلم پیچ، کرفس، سیر، لیمو، به، ماست پروبیوتیک، قهوه، سبزیجات به خصوص خرفه، زردچوبه، دارچین، زیره، زنجبیل، گل سرخ، ماهی، گردو، انجیر، خاکشیر(قاتل کبد چرب)، تخمه آفتابگردان، فندق، روغن زیتون، زعفران، هوموس نخود

روزه داری و کبد چرب

اصلاح سبک زندگی و رژیم غذایی از مهم‌ترین استراتژی‌های درمانی در کنترل و بهبود علائم کبد چرب در طب سنتی است. بنابراین می‌توان از روزه داری به عنوان یک عامل موثر در بهبود چربی کبد نام برد. با این حال، اگر میزان چربی کبد بالا رفته و به گرید 3 یا 4 رسیده باشد، وضعیت بیمار پیچیده‌تر و سخت‌تر است. در چنین حالتی مراقبت‌های خاص پزشکی ضرورت دارد. به عبارت دیگر، وقتی ‌که کبد قادر به شکستن چربی‌ها نباشد، دچار مشکل می‌شود. نارسایی‌های شدید کبدی در کنار روزه داری ممکن است باعث کاهش قند خون و سطح هوشیاری فرد شود، بنابراین روزه گرفتن به این افراد توصیه نمی‌شود.

در مقابل، روزه داری به خوبی می‌تواند کبد چرب گرید 1 و 2 را کنترل کند. تاثیر این موضوع تا حدی است که امروزه بسیاری از پزشکان، افراد مبتلا به کبد چرب را به این کار تشویق می‌کنند. مدت زمان روزه‌داری هم مهم است و بهتر است بین ۴ تا ۱۲ هفته باشد. روزه‌داری بیشتر از این زمان می‌تواند آسیب‌های جدی به کبد و کلیه‌ها وارد کنند.

البته نباید از این نکته غافل شوید که روزه داری برای درمان کبد چرب، باید بر مبنای اصولی و صحیح آن باشد. به عبارت دیگر، خوردن غذاهای سنگین و چرب و فست فودها در وعده‌ی افطار، هیچ کمکی به درمان این بیماری نخواهد کرد. در هنگام روزه داری، این توصیه‌ها را در نظر داشته باشید:

  • مقدار زیادی سبزیجات و میوه مصرف کنید.
  • مقدار مصرف قند، نمک، چربی ترانس و چربی‌های اشباع شده مثل گوشت قرمز و همچنین کربوهیدرات‌های تصفیه شده را کم کنید.
  • خوردن دانه‌های خوراکی پرفیبر مثل حبوبات و غلات در وعده‌های غذایی روزه داری، مفید است.
  • خوردن غذاهای سرخ‌شده که سرشار از چربی و کالری هستند را کنار بگذارید.
  • نان سفید، برنج و ماکارونی به خاطر کمبود فیبر، قند خون را بیشتر از غلات افزایش می‌دهند. بنابراین مصرف آن‌ها را به حداقل برسانید.
  • غذاهای شیرین مانند نوشابه، آب میوه‌ها، آب نبات، کلوچه و… میزان تجمع چربی در کبد را افزایش می‌دهند. این مواد را از وعده‌های غذایی خود حذف کنید.

پیشگیری از کبد چرب در طب سنتی

اصلاح عادات ناسالم غذایی و روی آوردن به سبک زندگی صحیح، از مهم‌ترین عوامل پیشگیری کبد چرب است. برای این منظور این توصیه‌ها را جدی بگیرید و به کار ببندید:

  • بعد از صرف غذا، حمام و ورزش سنگین، از نوشیدن آب سرد خودداری کنید.
  • از افراط در خوردن غذاهای لزج خودداری کنید؛ مواردی مانند: گوشت‌های غلیظ مثل گوشت گاو، کله پاچه، سالاد اولویه، موز، حلیم، انواع فست فودها، انواع رشته، برنج، نان فطیر و…
  • غذا را آهسته بخورید و به اندازه ی کافی بجوید.
  • از پرخوری و در هم‌خوری بپرهیزید.
  • یک برنامه‌ی منظم روزانه برای ورزش داشته باشید.
  • برنامه‌ی خواب و بیداری خود را تنظیم کنید. بیداری شبانه و از آن سو، خوابیدن تا نزدیک ظهر، تاثیر بدی در عملکرد کبد دارد. به علاوه، از خوابیدن طولانی بعد از وعده‌ی ناهار هم بپرهیزید.
  • از مصرف غذاهای پرحجم در ساعات انتهایی شب بپرهیزید.
  • از مصرف زیاد خیار در فصول سر سال پرهیز کنید.
  • مصرف زیاد ترشی، ماست و دوغ همراه غذا، بر عملکرد کبد تاثیر نامطلوبی دارد.
  • از نوشیدن آب روی میوه، اجتناب کنید.
  • مصرف زیاد فست فودها، غذاهای سرخ‌شده و مواد غذایی حاوی نگهدارنده را کنار بگذارید.
  • از بودن در محیط‌هایی که استرس و اضطراب شما را بیشتر می‌کنند، خودداری کنید.
  • از کاهش وزن شدید با برنامه‌ها و رژیم‌های غیراصولی پرهیز کنید.
  • مصرف سیگار، الکل و همچنین مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک‌ها را کنار بگذارید.

کلام آخر

در این مقاله، با راه های درمان کبد چرب در طب سنتی آشنا شدیم و علائم کبد چرب در طب سنتی را شناختیم. به علاوه دانستیم که چگونه می‌توان این عضو حساس و مهم بدن را از سموم، پاک کرد. با این حال، همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. برای جلوگیری از بروز این بیماری و عوارض احتمالی آن، رعایت یک سبک زندگی سالم، بسیار اهمیت دارد. از مصرف الکل اجتناب کنید. یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی داشته باشید. قند و چربی خون خود را کنترل کرده و ورزش کنید. فراموش نکنید که کبد، یکی از اعضای رئیسه‌ی بدن است و سلامت آن باعث سلامت عمومی فرد می‌شود.

سوالات متداول 

1- چه عواملی باعث بروز بیماری کبد چرب می‌شوند؟

به طور کلی این عوامل، خطر احتمال ابتلای افراد به کبد چرب را بیشتر می‌کند:

  • چاقی یا اضافه وزن
  • داشتن دیابت نوع 2 یا مقاومت به انسولین
  • داشتن سندرم متابولیک (مقاومت به انسولین، فشار خون بالا، کلسترول بالا و سطح بالای تری گلیسیرید)
  • مصرف برخی از داروهای شیمیایی
  • مصرف مداوم غذاهای سرخ کردنی، تفت دادنی و بو دادنی
  • مصرف روزانه تخم‌مرغ نیمرو یا آبپز
  • داشتن رژیم‌های سخت لاغری
  • مصرف بیش از اندازه‌ی جگر سیاه (جگر گوسفند یا گاو )
2- چرا بیماری کبد چرب بد است؟

اغلب، کبد چرب در بسیاری از موارد برای فرد مشکلی ایجاد نمی‌کند و مانع عملکرد طبیعی کبد نمی‌شود. اما بیماری در  هفت تا 30 درصد از افراد مبتلا، با گذشت زمان، وخیم‌تر می‌شود. این بیماری سه مرحله‌ی مهم دارد:
1- کبد متورم می‌شود و به بافت آن آسیب می‎‌رسد. به این مرحله از بیماری، استئو هپاتیت گفته می‌شود.
2- در محلی که کبد فرد، آسیب دیده است، بافت اسکار ایجاد می‌شود. این فرایند، فیبروز نامیده می‌شود.
3- بافت اسکار گسترده، جایگزین بافت سالم می‌شود. در این مرحله فرد به سیروز کبدی مبتلا می‌شود.
سیروز، نتیجه آسیب شدید به بافت کبد است که در نهایت می‌تواند عملکرد کبد را به طور کامل متوقف کند. این بیماری ممکن است منجر به فوت بیمار شود.

3- برای پیشگیری و درمان کبد چرب چه غذاهایی نخوریم؟

این غذاها برای کبد مضر هستند: غذاهای سرخ کردنی‌، انواع ترشیجات یا تنقلات شور، تخم مرغ نیمرو یا آب‌پز، غذاهای منجمد، انواع سس‌ها، چیپس، پفک، انواع بستنی یا یخمک، جگر سیاه (جگر گاو یا گوسفند)، شیرینی‌ها، گوشت‌های غلیظ (گاو، گوساله یا شتر)

4- آیا کبد چرب قابل درمان است؟ چطور؟

به طور کلی بیماری‌هایی مانند دیابت یا کبد چرب، محصول ژن‌های بد و محیطی هستند. این ژن ها، با سبک زندگی کم‌تحرک و غیرفعال در فرد ایجاد می‌شوند.
خوشبختانه، کبد چرب در صورتی که زود تشخیص داده شود، قابل کنترل و درمان است. بهترین و موثرترین راهکارهای شناخته شده برای جلوگیری از پیشرفت کبد چرب عبارتند از:

کاهش وزن از طریق رژیم غذایی سالم، ورزش، کنترل سطح قند و کلسترول و اجتناب از مصرف الکل.

منبع: drjafargholi

1 | (1)
منبع nhs namnak
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x