چگونه موفقیت را در زندگی خود را نهادینه کنیم؟

موفقیت مهم‌ترین انگیزه‌ای است که ما برای رسیدن به آن زندگی می‌کنیم. با توجه به اینکه مسیر رشد و موفقیت، هرگز صاف و هموار نبوده و نیست، دستیابی به آن به یک چالش اساسی برای همگان تبدیل شده است. به ویژه که تعریف این مفهوم در میان افراد مختلف، کاملا متفاوت است.

برخی موفقیت را در به دست آوردن پول زیاد می‌بینند، عده‌ای دیگر با هدف اخد مدارک معتبر تحصیلی زندگی می‌کنند و تعدادی نیز خوشبختی در کنار خانواده را معنی و مفهوم موفق شدن می‌دانند. مهم نیست چه تعریفی برای موفقیت در ذهن خود ساخته‌اید؛ آنچه بیش از همه اهمیت دارد، این است که راه‌های موفق شدن را پیدا کرده و سعی کنید این مفهوم را در زندگی خود نهادینه کنید.

اگر به دنبال یک راه آسان و سریع برای موفقیت در زندگی می‌گردید؛ باید بگوییم که شما در حال کوبیدن آب در هاون هستید. زیرا عملا چنین چیزی غیر ممکن است. تنها با پیمودن ک مسیر سخت و درس گرفتن از شکست‌هاست که می‌توانید تبدیل به یک فرد موفق شوید.

اولین قدم در راه تبدیل شدن به یک فرد موفق، آشنایی با مفهوم و تعریف موفقیت، راه و روش آن، موانع موجود در این مسیر و ویژگی‌های افراد موفق است. در ادامه این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ به برسی صفر تا صد موفقیت می‌پردازیم. همراه ما باشید.

موفقیت چیست و چگونه تعریف می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین گام‌ها برای دستیابی به موفقیت، تعریف معنای آن با توجه به زندگی شخصی خودمان است. به طور کلی موفقیت (نقطه مقابل شکست) وضعیت دستیابی و تحقق یک هدف برنامه‌ریزی شده است.

آموزش راه های دستیابی به پیروزی

تعریف موفقیت در روانشناسی یک معنای گستره دارد. از دید روانشناسی هر انسانی در هر لحظه از زندگی خود از جنبه‌های زیادی پیروز و موفق است؛ در حالی که خود او به آن‌ها توجه نمی‌کند. موفقیت در این علم یک روند دائمی است که باعث ارتقای سطح زندگی و ایجاد احساس شادی در افراد می‌شود.

فرهنگ لغت، موفقیت را دستیابی به ثروت، رفاه و یا شهرت توصیف می‌کند. در سراسر کره زمین، دیدگاه‌های مختلفی در مورد موفقیت و چگونگی دستیابی به آن وجود دارند. در ادامه تعدادی از این دیدگاه‌ها را برسی می‌کنیم.

تعریف موفقیت از دیدگاه 6 فرد موفق جهان

ریچارد برانسون، کارآفرین موفق انگلیسی موفقیت را این‌گونه تعریف می‌کند:

Sir Richard Charles Nicholas Branson

بیشتر افراد موفقیت خود را با میزان درآمد یا تعداد افراد اطرافشان، می‌سنجند. از نظر من اگر می‌خواهید بدانید چقدر در زندگی موفق هستید باید ببینید چقدر احساس شادی می‌کنید.

اپرا وینفری یکی از ثروتمندترین زنان جهان و بانوی اول برنامه‌های گفتگوی آمریکا درباره‌ی موفقیت می‌گوید:

Oprah Winfrey

برای اینکه عمرمان را به طور مفید سپری کنیم باید از خود بپرسیم «تعریف کلی موفقیت برای من چیست؟» پاسخی که به این سؤال می‌دهید، راه رسیدن به شادی حقیقی شما است.

آریانا هافینگتون نویسنده و روزنامه‌نگار آمریکایی موفقیت را این‌گونه توصیف می‌کند:

Arianna Huffington

برای داشتن یک زندگی موفق و فراتر از سطح معمولی، همان‌طوری که دلمان می‌خواهد و لیاقتش را داریم، به عامل دیگری به جز پول و قدرت نیاز داریم. این عامل را می‌توانید هر چه دلتان می‌خواهد نام بگذارید؛ اما این عامل 4 ستون اصلی دارد: تندرستی، دانش، بخشندگی و شگفتی.

بیل گیتس جوان‌ترین میلیاردر جهان موفقیت را این‌گونه تعریف می‌کند:

Bill Gates

وقتی موفق خواهید شد که متفاوت باشید، در زندگی‌تان به دنبال ساخت چیزی باشید، به رشد کودکانتان بپردازید و به افراد نیازمند کمک کنید.

استیو هاروی درباره‌ی رسیدن به موفقیت می‌گوید:

Steve Harvey

برای موفق شدن و به دست آوردن خواسته‌هایتان باید تلاش کنید، این کار بسیار کارآمدتر از دست روی دست گذاشتن به خاطر ترس از شکست خوردن است.

توماس ادیسون، یکی از مخترعان سرشناس، تعریف علمی موفقیت را این‌گونه بیان می‌کند:

Thomas Edison

موفقیت نیازمند 1 درصد اشتیاق و علاقه و 99 درصد پشتکار و سخت‌کوشی است.

 

 چگونه به موفقیت برسیم؟

ارائه یک تعریف ثابت و یکسان برای موفقیت کار بسیار سختی است؛ چرا که هر شخصی نگرش متفاوتی داشته و موفقیت را با توجه به نگرش خود از زندگی و تجربیاتش تعریف می‌کند.

چگونه در هر کاری موفق شویم؟

حال اینکه بدانید تعریف شما از موفقیت چیست تا بتوانید بهترین زاه رسیدن به آن  را انتخاب کنید، اولین قدم است .

برخی ممکن است موفقیت را داشتن اتومبیل‌های گران‌قیمت و یک عمارت عظیم تعریف کنند، در حالی که بعضی زندگی پر از شادی و خوشبختی در کنار خانواده خود را معنای واقعی موفقیت می‌دانند. هنگامی که فهمیدید چه چیزی برای شخص شما مهم است، می‌توانید روی مسیر رسیدن به آن‌ها تمرکز کنید.

تلاش برای دستیابی به هدف و موفقیت همان چیزی است که ما را برای زنده ماندن تشویق می‌کند. راهنماها و کتاب‌های بی‌شماری برای موفق شدن وجود دارد. با این حال، بسته به تعریف موفقیت از دیدگاه هر شخص، مسیر دستیابی به آن هم متفاوت است.

پس از تشخیص اهداف و راه رسیدن به آن‌ها، می‌توان توصیه‌های افراد دیگر هم به کار گرفت. به طور کلی کلید دستیابی به موفقیت در هر چیزی به نوع بازخورد ذهنی و نگرش شما بستگی دارد. در ادامه به طور کامل آموزش می‌دهیم برای موفق شدن لازم است چه عناصری را در ذهن خود پرورش دهید.

10 راهکار عملی (فرمول) برای دستیابی به موفقیت

همان‌طور که می‌دانید، فرمول موفقیت راه و روش مشخصی ندارد که همه بتوانند با استفاده از آن، به مقاصد خود برسند. از این رو در ادامه 10 مورد از اصلی‌ترین راهکارهای عملی که برای موفق شدن لازم است انجام شوند برای شما فراهم کردیم.

1- بزرگ فکر کنید

افکار از آنچه فکر می‌کنید قدرت بیشتری دارند. گفته می‌شود که افکار هر فرد تبدیل می‌شود به اوضاع و احوال او. جادوی بزرگ‌اندیشی می‌تواند افق زندگی شما را گسترش داده و فرصت‌ها و موفقیت‌های بیشتری برای شما به ارمغان آورد.

بزرگ فکر کنید

این شما هستید که تفکر خود را محدود می‌کنید. اغلب اوقات، افراد رویاهای خود را کنار می‌گذارند تا هدف‌های کوچک‌‌تر، آسان‌تر و واقع‌بینانه‌تری را به دست آورند. به بیان دیگر از رویای خود، برای انجام کاری راحت‌تر دست می‌کشند.

با گسترش محدوده تفکر و ایده‌پردازی می‌توانید از محدودیت‌هایی که برای خود قرار داده‌اید عبور کنید. به خودتان اجازه دهید رویاهای بزرگ‌تری داشته باشید. اگر بزرگ فکر کنید، اهداف بزرگ‌تری خواهید داشت و کارهای بزرگ‌تر را سریع‌تر انجام می‌دهید.

البته باید توجه داشته باشید که رویاپردازی‌های بزرگ اما بدون تلاش کردن و انتظار برای تغییر همه چیز بدون هیچ زحمتی، موفقیت در زندگی شما را به همراه نخواهد داشت.

افراد موفق بسیاری درباره‌ی تأثیر تفکر بزرگ بر موفقیت اتفاق نظر دارند که در ادامه خواهید دید:

دیوید جی شوارتز:

کسانی که معتقدند می‌توانند کوه‌ها را حرکت دهند، این کار را می‌کنند. کسانی که باور دارند نمی‌توانند، نمی‌توانند.

پائولو کوئلیو:

اگر کوچک فکر کنید، دنیای شما کوچک خواهد بود. اگر بزرگ فکر کنید، دنیای شما بزرگ خواهد بود

نورمن:

برای به ماه رسیدن تلاش کنید؛ حتی اگر به آن نرسید، در میان ستاره‌ها قرار خواهید گرفت.

ارسطو 

برای موفقیت، شما باید بزرگ رفتار کنید، بزرگ فکر کنید و بزرگ صحبت کنید.

ناپلئون:

هر آنچه ذهن انسان تصور کند و باور کند، می‌تواند به آن دست یابد.

2- آن کاری را که دوست دارید پیدا کرده و انجام دهید

تصور کنید که می‌خواهید تا حد امکان در شغل فعلی خود موفق باشید. برای چنین کاری لازم است تا سخت کار کنید و این یعنی بیشتر وقت شما را این کار می‌گیرد. اگر این شغلی است که از آن متنفرید، تلاش برای موفقیت در آن، به معنای پر کردن زندگی با کاری است که از انجام آن متنفر هستید.

تجربه چنین موقعیتی چه حسی دارد؟ در عوض، چرا روی انجام کاری که دوست دارید تمرکز نکنید؟ وقتی به آنچه علاقه‌مند هستید پی بردید، انگیزه‌ای برای ادامه حرکت پیدا خواهید کرد. موفقیت در این امر به معنای تحقق آرزوهای شماست.

حتی اگر به موفقیت 100 درصد هم نرسید، باز هم وقت خود را با کاری دوست دارید پر خواهید کرد؛ در نتیجه زندگی خوشحال‌تری خواهید داشت. بسیاری از نوازندگان موفق، سال‌ها از زندگی خود را صرف اجراهای بدون مزد کردند، تنها دلیلی که مدام به نواختن ادامه دادند این بود که عاشق اجرا بودند.

اپرا وینفری در این باره می‌گوید:

گر بدون دریافت دستمزد هم حاضر هستید وظیفه خود را با عشق انجام دهید، درحال تلاش برای هدف درستی بوده و حتما موفق می‌شوید.

 3- تعادل را در زندگی خود رعایت کنید

اغلب اوقات، مردم فکر می‌کنند که برای موفق شدن، باید تمام زندگی خود را وقف هدف خود کنند. اگر کسی فکر کند که شغلش او را به موفقیت می‌رساند، ممکن است ساعت‌های بی‌شماری در روز را به کار کردن بگذراند.

تعادل را در زندگی خود حفظ کنید

این روند به قیمت استراحت نداشتن، به خطر افتادن سلامتی و محروم شدن از تمامی تفریحات مورد علاقه تمام می‌شود. چنین فردی که نمی‌توان بین کار و تفریح تعادل برقرار کند، پس از مدتی از تلاش کردن خسته شده و هدف‌های خود را رها می‌کند.

در نقطه مقابل، اگر فردی موفقیت را ناشی از داشتن یک زندگی اجتماعی قوی، دوستان خوب و خوش‌گذرانی بداند، شغل او آسیب می‌بیند؛ به این معنی که ممکن است در اثر تمرکز بیش از حد بر روی خوش‌گذرانی، شغل خود را از دست داده و سپس توانایی پرداخت هزینه بیرون رفتن با دوستان خود را نخواهد داشت.

به طور کلی، یکی از پایه‌های اصلی موفقیت، حفظ تعادل بین کار و تفریح است. برای دستیابی به این تعادل، باید برای زندگی خود الویت بندی کنید.

4- از شکست خوردن نترسید

شکست می‌تواند شما را زمین بزند، اما در عین حال باعث می‌شود تا فرد قوی‌تری باشید. اگر داستان زندگی شخصیت‌های بزرگ تاریخ را بخوانید، همه آن‌ها به لطف شکست‌هایشان به جایگاه‌های بالا رسیده‌اند.

از شکست ها نترسید

نام‌هایی مانند استیو جابز، والت دیزنی و آلبرت انیشتین از موفق‌ترین افرادی هستند که شکست‌های بی‌شماری تجربه کردند تا به موفقیت و محبوبیت جهانی خود رسیدند.

برای مثال اختراع لامپ نتیجه چندین صد تلاش ناموفق توماس ادیسون بود. در مصاحبه‌ای، از او پرسیده شد «بعد از تجربه تمام آن تلاش‌های ناموفق خود چه احساسی دارید؟ او پاسخ داد:

من شکست نخوردم، صدها راه برای اختراع نکردن لامپ یاد گرفتم.

به بیان دیگر او هر شکست را به عنوان یک درس جدید می‌دید. هر تلاش ناموفق گامی اساسی در راه موفقیت او بود.

شکست خوردن فرصتی برای شروعی دوباره و هوشمندانه‌تر است. سفر از شکست به موفقیت یک سفر آسان نیست، اما کاملاً ارزش همه تلاش‌های شما را دارد؛ بنابراین حتی اگر شکست خوردید، از جای خود بلند شده و قوی‌تر از قبل به پیمودن مسیر موفقیت بپردازید.

5- مرد عمل باشید

به یاد داشته باشید که خلق ایده‌ها به تنهایی موفقیت ایجاد نمی‌کنند. آیا تا به حال متوجه شده‌اید که دشوارترین قسمت یک سخنرانی عمومی، قسمت منتظر ماندن برای فرا رسیدن نوبت شما است؟

همه سخنرانان و هنرمندان حرفه‌ای قبل از اجرا یا سخنرانی، هیجان یکسانی را احساس می‌کنند. به محض اینکه آن‌ها شروع به صحبت می‌کنند، هیجان از بین می‌رود. شروع کردن، بهترین راه برای از بین بردن ترس و نگرانی‌های کاذب است.

سخت‌ترین قسمت هر فرایند موفقیت، برداشتن قدم اول است. با شروع کار، اعتماد به نفس پیدا می‌کنید و ادامه آن آسان تر می‌شود.

اگر بخواهید صبر کنید تا شرایط ایده آل شود، احتمالا هرگز شروع به کار نمی‌کنید؛ چرا که همیشه دلیلی وجود دارد که شما را متوقف کند. بهترین زمان سال گذشته بود. فرصت دوم همین الان است.

همان‌طور که لئوناردو داوینچی اشاره می‌کند:

افراد موفق به ندرت منتظر می‌مانند تا اتفاقات خوبی برایشان بیفتد، آن‌ها بیرون رفته و با عمل خود اتفاقات خوب را رقم می‌زنند.

افراد موفق آن‌قدر تلاش می‌کردند و شکست می‌خوردند تا روش‌هایی متفاوت را برای انجام کارها بیابند. اگر آن‌ها اجازه می‌دادند تا دنیا آن‌ها را شکل دهد، به راحتی در پس زمینه قرار می‌گرفتند. در عوض آن‌ها با تلاش و عمل خود جهان را شکل دادند.

6- روابط اجتماعی مثبت را توسعه دهید

یکی از مهم‌ترین اصول در فرمول موفقیت، دانستن چگونگی کنار آمدن با مردم است. بهترین و موفق‌ترین رهبران و افراد بانفوذ، کسانی نبودند که مردم را نادیده بگیرند یا باعث جنگ و آشوب شوند؛ بلکه افرادی بودند که با اطرافیانشان مهربان بودند.

روابط اجتماعی خود را توسعه دهید

ارتباطی که با سایر انسان‌ها داریم، یکی از عمیق‌ترین تجربیاتی است که می‌توانیم در زندگی خود داشته باشیم. ترویج روابط مثبت و حمایتی به ما کمک می‌کند تا در زندگی خود احساس سلامتی، شادی و رضایت بیشتری داشته باشیم.

هرچقدر از محبوبیت بیشتری برخوردار باشیم، دیگران نیز از اعماق وجود در مواقع لازم به کمک ما می‌شتابند. در چنین شرایطی می‌توان از تجربه و حمایت‌های اطرافیانمان استفاده کنیم تا راحت تر به موفقیت دسترسی پیدا کنیم.

7- به خودتان باور داشته باشید

والتر دیزنی، بنیان‌گذار شرکت والت دیزنی می‌گوید:

اگر می‌توانی رویای آن را در ذهنت بسازی، پس می‌توانی انجامش دهی.

موفقیت هر فرد به تصویر ذهنی که او از خود و توانایی‌هایش دارد وابسته است. اگر تصویر ذهنی شما از خودتان، تصویری منفی باشد، هر تصمیمی که بگیرید شبکه‌ای از ترس و تردیدهای ناخودآگاه، سدی نامرئی ایجاد کرده و شما را از تلاش کردن باز می‌دارد.

این شما هستید که سقف پیشرفت خود را تعیین می‌کنید. با باور نداشتن خود، نمی‌توانید از سقفی که برای خود تعیین کردید بالاتر رفته و پیشرفت کنید. تا زمانی که نتوانید یک تصویر قوی از خود در ذهنتان ایجاد کرده و توانایی‌های خود ر ا باور کنید، شانس موفقیت خود را بسیار کاهش می‌دهید.

راه‌های زیادی برای افزایش اعتماد به نفس و خودباوری وجود دارد. توجه کنید که خودباوری به معنی تکبر و نادیده گرفتن کمبود‌های خود نیست؛ اما اگر به جای تمرکز بر توانایی‌ها و نقاط مثبتمان، بر کمبودهایمان تاکید کنیم، علاوه بر شانس موفقیت، فرصت خودباوری را هم از دست خواهیم داد.

اعتماد به نفس داشته باشید

هیچ کس بی نقص نیست؛ اما باید یاد بگیریم چگونه خودمان را همان‌گونه که هستیم دوست داشته باشیم. ممکن است در این مسیر با کسانی روبرو شوید که به شما و توانایی شما در موفق شدن شک دارند. مهم‌ترین کار در چنین شرایطی جلوگیری از ناامیدی است.

لحظه‌ای که دست از باور داشتن خود و رویا پردازی بردارید، لحظه‌ای است که این رویاها ارزش خود را از دست می‌دهند.

8- مثبت اندیش باشید

به طور معمول نیمه پر لیوان را می‌بینید یا نیمه‌ خالی؟ نحوه پاسخ شما به این سؤال منعکس کننده نگاه شما به زندگی است. از شروط اصلی مقابله با سختی‌های مسیر موفقیت، حفظ نگرش مثبت و انگیزه است.

بسیاری از افراد هنگامی که در راه دستیابی به هدف‌هایشان به مشکلی برمی‌خورند، شروع به منفی‌بافی می‌کنند. افکار منفی به سرعت تمام ذهن فرد را پر کرده و او را از ادامه دادن مسیر می‌ترساند. به همین دلیل بسیاری از افراد وسط راه کنار می‌کشند.

خبر خوب این است که می‌توانید یاد بگیرید که تفکر منفی را به مثبت اندیشی تبدیل کنید. این فرایند ساده است، اما به زمان و تمرین نیاز دارد.

اگر می‌خواهید مثبت اندیش باشید، ابتدا بخش‌هایی از زندگی خود را که معمولا درباره آن‌ها منفی فکر می‌کنید مشخص کنید تا با قدم‌های کوچک فرایند بهبود را آغاز کنید. اطراف خود را با افراد مثبت پر کنید. ارتباط دائم با افراد منفی می‌تواند سطح استرس را افزایش داده و نا امیدی را به ذهن شما دعوت کند.

9- سخت‌کوش باشید

بسیاری به اشتباه می‌اندیشند، موفق شدن در هر چیزی در گرو داشتن استعداد است. این عقیده‌ی نادرستی است، چرا که تنها عامل موفقیت کار و تلاش است.

شانس موفقیت از بین نمی‌رود، فقط از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. اگر انسان با اراده‌ای باشید، با کار و تلاش بسیار از شانس موفقیت خود استفاده کرده و به هدف خود می‌رسید. در مقابل چنین انسان‌هایی کسانی قرار دارند که مدام به دنبال بهانه‌ای برای فرار از کار هستند.

تا وقتی که خودتان مایل نیستید بیشتر از میزان متوسطی که هر انسان کار می‌کند تلاش کنید، پس آمادگی تجربه یک زندگی فراتر از سطح متوسط و موفق شدن را هم ندارید.

سخت کوش باشید

موفقیت یک فرمول ثابت ندارد تا بتوان با پیروی از آن به مقصد رسید. تنها راه آن کار و تلاش زیاد است. هرچقدر رویا بزرگ‌تری داشته باشید، کار و تلاش بیشتری هم لازم است.

10- فهرستی از اهداف و رویاهای خود بسازید

یکی از بهترین راه‌ها برای مرتب کردن داده‌های ذهنی، نوشتن اهداف بر روی کاغذ است. اهداف خود را به ترتیب بر اساس اهمیت آن‌ها بر روی کاغذ یادداشت کنید.

سعی کنید هر شب قبل از خواب آن‌ها را مرور کنید تا در ناخودآگاهتان ثبت شوند. هنگامی که این اعمال صورت بگیرد، از نظر فکری و عاطفی با اهداف خود ارتباط برقرار می‌کنید. علاوه بر آن مرور اهداف باعث می‌شود تا انگیزه‌های شما زنده نگه داشته شوند.

ده مورد از بهترین جملات انگیزشی برای موفقیت

  1. هرکسی احساس ترس می‌کند؛ اما وقتی هدف شما برایتان خیلی مهم و بزرگ باشد، آن‌وقت شجاعتش را پیدا می‌کنید تا به سمت آن حرکت کنید (استیو هاروی)
  2. آن‌قدر شکست خوردم تا چگونه شکست دادن را آموختم (ناپلئون)
  3. اگر می‌خواهی موفق شوی باید بپری. هیچ راه دیگری نیست. اگر همیشه در منطقه امن زندگی‌ات باشی هرگز اوج نخواهی گرفت. (استیو هاروی)
  4. فرمولی که من برای موفقیت کشف کردم این است: اگر اشتیاق شما برای موفق شدن بیشتر از ترس شما از شکست خوردن باشد، حتما موفق خواهید شد. (آلبرت انیشتین)
  5. من شکست نخوردم؛ بلکه ده هزار راه را یافتم که مرا به نتیجه نمی‌رساند. (توماس ادیسون)
  6. افرادی که آن‌قدر دیوانه هستند که فکر می‌کنند می‌توانند دنیا را تغییر دهند، کسانی هستند که واقع این کار را انجام می‌دهند. (استیو جابز)
  7. صبور باش. چیزهای خوب زمان می‌برند. امپراتوری‌ها یک‌روزه ساخته نمی‌شوند. (استیو جابز)
  8. جای یک کشتی در ساحل امن است؛ اما ساحل جایی نیست که کشتی برای آن ساخته شده باشد. (جان گری شد)
  9. تمام تمرکز و افکار خود را بر روی هدف و کار خود متمرکز کنید. پرتوهای خورشید تا متمرکز نشوند نمی‌سوزاند. (الکساندر گراهام بل)
  10. کسی که تاکنون هیچ اشتباهی نکرده، هیچ‌چیز جدیدی را امتحان نکرده است. (آلبرت انیشتین)

موانع دستیابی به موفقیت کدام است؟

شناخت موانعی که در مسیر دستیابی به موفقیت بر سر راه شما سبز خواهد شد، به جنگیدن با آن‌ها کمک زیادی می‌کند. فرق افراد معمولی با افراد موفق در همین مرحله مشخص می‌شود.

آموزش صحیح مقابله با مشکلات

اکثر افراد هنگامی که سنگی بر سر راه خود می‌بینند، ناامید و خسته شده و به سمت مبدأ باز می‌گردند. در حالی که افراد موفق سنگ‌های کوچک و بزرگ را با تلاش از سر راه خود برداشته و قوی‌تر از قبل ادامه می‌دهند. در این مسیر موانع مختلفی بر سر راه شما سبز خواهند شد که در ادامه به برسی پنج مورد از اصلی‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

شک

شک به خود یکی از موانع اصلی در جلوگیری از موفقیت افراد و تحقق اهداف است. هنگامی که برای رسیدن به موفقیت در کار خود دچار تردید شویم، یک قدم عقب تر می‌ایستیم. در این حالت دیگر تمام انرژی و تلاش خود را صرف نمی‌کنیم.

این شک ریشه در کمبود اعتماد به نفس و خودباوری دارد. شک به معنای ایمان داشتن به کم و کاستی‌های خود به جای توانایی نامحدود است. به واسطه این تردیدی که در دل داریم به طور کامل وارد مسیر موفقیت نمی‌شویم زیرا از پایان خوب این مسیر مطمئن نیستیم.

ترس

راه های مقابله با ترس از شکست

ترس اولین عامل بی‌نتیجه ماندن تلاش‌های اکثر افراد است. ترس از شکست، ترس از تمسخر، ترس از شرمندگی و … . اول از همه، ترس تنها ساخته ذهن شماست.

در واقع ترس شما از آنچه دیگران فکر می‌کنند به سادگی نشان می‌دهد که آن‌قدر پرشور هستید که ترس را کنار زده و ایده‌های خود را عملی کنید تا باعث افتخار همه شوید. فراموش نکنید برای موفق شدن، باید شکست خورد.

افراد موفق همیشه شکست می‌خورند، اما تسلیم نمی‌شوند. آن‌ها از شکست‌های خود به عنوان یک ابزار یادگیری و یک سکوی پرشی برای موفقیت استفاده می‌کنند.

انسان‌های سمی اطراف

برخی از افراد نمی‌خواهند موفقیت شما را ببینند، زیرا در این صورت اعتماد به نفس آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. قبل از اینکه این افراد خسارت روحی یا جسمی به شما وارد کنند، باید از زندگی شما کنار گذاشته شوند.

همیشه گفته می‌شود اگر شما باهوش‌ترین فرد در یک اتاق هستید، در اتاق اشتباهی هستید؛ به عبارت دیگر، شما باید اطراف خود را از افرادی پر کنید که موجب پیشرفت شما شوند.

منفی‌بافی

منفی‌نگری ترکیبی از محاصره شدن توسط افراد سمی و ترس از شکست است. افراد سمی اشتیاق و انگیزه شما را از بالاترین سطح ممکن به پایین‌ترین حالت ممکن می‌آورند.

افکار منفی

ترس از بی‌نتیجه ماندن تلاش‌ها و شکست خوردن این قابلیت را دارد که هر فردی را از تلاش کردن در هرلحظه متوقف کند. ترکیب این دو چشمه منفی گرایی، باعث اتلاف حجم عظیمی از وقت و انرژی شما می‌شود.

به جای فکر کردن به مشکلات احتمالی، تصور کنید اگر همه چیز درست پیش برود زندگی شما چقدر باورنکردنی خواهد بود.

اضطراب گذشته و آینده

زندگی در گذشته را گناه و غرق شدن در آینده را اضطراب می‌نامند. اهمیتی ندارد چه نامیده می‌شوند، زیرا هر دو باعث اتلاف وقت و انرژی شما خواهند شد.

نمی‌توانید به گذشته برگردید، بنابراین فکر کردن در مورد اشتباهات گذشته هیچ فایده‌ای ندارد. تنها باید از آن‌ها اشتباهات درس بگیرید و تلاش کنید تا در آینده مرتکب آن‌ها نشوید. از طرف دیگر، غرق شدن در آینده نیز کاری از پیش نمی‌برد. اگر به جای تلاش کردن تمام وقت خود را صرف نگران بودن درباره آینده کنید، به طور حتمی نگرانی شما واقعیت پیدا می‌کند.

به بیان دیگر هنگامی که زمان تلاش کردن بود و می‌توانستید برای شرایط سخت آماده شوید، وقت خود را با فکر کردن به آینده هدر دادید.

به عنوان مثال تصور کنید یک دانش‌آموز دبیرستانی تمام شب را بیدار است و نگران نمره‌ی پایین گرفتن در امتحانش است. در چنین مواقعی قطعا این دانش‌آموز در امتحان خود موفق نخواهد بود؛ چرا که بجای درس خواندن، درگیر فکر کردن به آینده بود.

ویژگی افراد موفق چیست؟

وارن بافت در سرمایه‌گذاری و ایجاد مشاغل طولانی‌مدت موفق است. بیل گیتس در ایجاد یک امپراتوری نرم‌افزاری موفق شده است که نحوه استفاده ما از کامپیوتر را تغییر داده است.

برسی شخصیت افراد موفق

درست است که موفقیت در جهات و اشکال مختلفی وجود دارد، اما جالب اینجاست که اکثر افراد موفق دارای ویژگی‌های بسیار مشابهی هستند.

اگر می‌خواهید در مسیر رسیدن به اهداف موفق باشید، باید از افراد موفق و سرشناس الگو بگیرید. هرچه ویژگی‌های مشترک بیشتری با آن‌ها داشته باشید، احتمال موفقیت شما بیشتر می‌شود. در ادامه فهرستی از این ویژگی‌ها تهیه کردیم.

تمرکز بر هدف

افرادی که موفقیت را تجربه می‌کنند می‌دانند چگونه تمرکز کنند. آن‌ها می‌دانند که نمی‌توانند همه کارها را با هم انجام دهند. در نتیجه تلاش می‌کنند روی فعالیت‌هایی تمرکز ‌کنند که بیشترین بازده را در اهداف مورد نظر داشته باشد.

مثبت اندیشی

افراد موفق فوق‌العاده مثبت اندیش هستند؛ زیرا مهم نیست که چه نتیجه‌ای بگیرند، آن‌ها معتقدند موفقیت آن‌ها اجتناب‌ناپذیر است.

مثبت اندیشی

آن‌ها معتقدند که مانند کودکی که راه رفتن را یاد می‌گیرد، ابتدا باید اقدامی انجام دهند و سپس عمل را با توجه به بازخوردی که می‌گیرند اصلاح کنند. این نگرش مثبت به آن‌ها این امکان را می‌دهد که وقتی اوضاع طبق روال پیش نمی‌رود، استقامت و مقاومت نشان دهند.

وقت‌شناسی

افراد موفق با مدیریت زمان خود بهترین استفاده را از 24 ساعت روز خود می‌کنند. این افراد فوق‌العاده برای وقت خود ارزش قائل هستند و ارتباط مستقیمی بین نحوه گذراندن وقت و انرژی خود می‌بینند.

این افراد معمولا همیشه وقت‌شناس بوده و اطرافیانشان را نیز به این کار تشویق می‌کنند تا با اجرای دقیق زمان شروع و پایان جلسات، به برنامه خود و بقیه احترام بگذارند.

شجاعت

همه ما جمله اگر خطر نکنی، پاداشی هم نخواهی گرفت را شنیده‌ایم؛ اما واقع چند نفر از ما برای گرفتن پاداش مورد نظر خود ریسک لازم را انجام می‌دهیم؟

شجاعت

کسانی که شجاعت ریسک کردن را دارند، همان افراد موفقی هستند که دستاوردهای بزرگ دارند. افراد موفق شجاعت شروع کردن و ادامه دادن تا هرجایی که لازم باشد را دارند. به بیان دیگر این افراد از سوزاندن پل‌ها نمی‌ترسند، اگر نتیجه ‌این کارحرکت به جلو باشد.

اعتماد به نفس بالا

افراد با اعتماد به نفس بالا معتقدند که سزاوار دستیابی به موفقیت هستند و می‌دانند که می‌توانند هر کاری که فکرشان را بکنند انجام دهند.

همین باور به خود باعث می‌شود تا بتوانند در شرایط سخت خود را سرپا نگه دارند؛ چراکه می‌دانند هر طور که شده آن‌ها سزاوار جایگاه‌های بالای موفقیت بوده و باید به آن برسند.

عمل کردن به جای صحبت کردن

این افراد بیشتر از آنکه صحبت کنند، علاقه دارند عمل کنند. همه ما افرادی را می‌شناسیم که دارای پتانسیل بالایی بوده یا دائما از اهداف بزرگ خود حرف می‌زنند، اما در واقعیت هیچ موفقیتی کسب نکرده‌اند.

کسانی که تمام وقت خود را تنها صرف فکر کردن یا صحبت کردن درباره اهداف خود کند، هرگز موفق نخواهند شد. عمل کردن یکی از اصلی‌ترین شروط موفق شدن است.

کلام پایانی

به طور کلی، تعریف واقعی موفقیت در نگرش هر فردی بسته به علایق آن فرد متغیر است. درست است که موفقیت یک فرمول ثابت برای همه ندارد که بتوان از آن استفاده کرد، اما راه‌های دیگری هم برای موفق شدن وجود دارد.

در این مقاله تعریف موفقیت را از دیدگاه افراد سرشناس، نحوه رسیدن به موفقیت، موانع این مسیر ویژگی‌های افراد موفق را برسی کردیم. با استفاده از این اطلاعات می‌توانید در مسیر تلاش برای دستیابی به رویاهایتان گام بردارید و موفق شوید.

پرسش‌های متداول در ارتباط با موفقیت

 اعتماد به نفس چه تأثیری در موفقیت دارد؟

اعتماد به نفس بر ترس از شکست، ترس از آنچه دیگران فکر می‌کنند و ترس از ناشناخته غلبه می‌کند. این حس اطمینان به خود، فرد را تشویق می‌کند تا زمانی که به هدف خود دست نیافته است، دست از تلاش بر ندارد. افرادی بی اعتماد به نفس پس از روبرویی با اولین مشکل یا شکست دست از تلاش برداشته و ناامید می‌شوند.

آیا موفقیت همیشه مثبت است؟

بسیاری ممکن است به اشتباه فکر کنند هر موفقیتی که به دست آورند یک قدم مثبت است. در حقیقت این باور غلط است؛ زیرا موفقیت اگر در راستای به دست آوردن اهداف منفی باشد، موفقیت منفی محسوب می‌شود. برای مثال دانش‌آموزی که موفق می‌شود با تقلب نمره‌ی دلخواه را در امتحان به دست آورد، یک موفقیت منفی کسب کرده است.

چگونه موفق شویم؟

عوامل زیادی وجود دارد که در موفق شدن مؤثر است. باید ابتدا هدف خود را مشخص کنید. برای آن سخت تلاش کنید. از شکست‌ها درس گرفته و ناامید نشوید. اطراف خود را از افرادی پر کنید که شما را به جلو هل دهند. رویاهای خود را بر روی یک کاغذ بنویسید و هر شب با خود مرور کنید.

اهمیت اعتماد به نفس در موفقیت دانش‌آموزان چقدر است؟

دانش‌آموزان در مقطع سنی حساسی هستند که شخصیت آن‌ها در حال شکل‌گیری است. اعتماد به نفس دانش‌آموزان را قادر می‌سازد تا به راحتی شکست‌ها را تحمل کنند. بچه‌های با اعتماد به نفس و قوی به جای اینکه در اثر شکست دست از تلاش بردارند، بلند شده و از اشتباهات خود درس می‌گیرند. آن‌ها می‌پذیرند که شکست بخشی از زندگی است. می‌آموزند که هیچ کس کامل نیست.  این کودکان با چنین طرز فکری، در بزرگ‌سالی به راحتی می‌توانند موفقیت را زندگی خود نهادینه کنند

3 | (2)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x