زیباترین گیاهان آپارتمانی قلیایی دوست + شرایط نگهداری و پرورش

گیاهان آپارتمانی در انواع مختلفی وجود دارند. آنها برای رشد کردن و زنده ماندن به عواملی مانند آب، نور، هوا و خاک مناسب نیاز دارند. خاک بستر رشد گیاه است و از این نظر اهمیت ویژه‌ای دارد. گیاهان آپارتمانی بسته به نوع خاکی که در آن زندگی می‌کنند به گیاهان آپارتمانی قلیایی دوست و اسید دوست تقسیم می‌شوند.

واژه‌های اسیدی و قلیایی برای توصیف میزان یون‌های موجود در خاک استفاده می‌شوند. خاک‌های اسیدی معمولا حاوی یون‌های آهن و هیدروژن هستند. در مقابل خا‌ک‌های قلیایی بیشتر کلسیم و منیزیم دارند.

شاید تاکنون شنیده باشید که می‌گویند بیشتر خاک‌های ایران قلیایی است. این موضوع به دلیل وجود مواد معدنی خاص در این خاک‌هاست. برخی فکر می‌کنند که به دلیل وجود کلسیم و منیزیم زیاد در این خاک‌ها نمی‌توان از آن‌ها برای پرورش گیاهان آپارتمانی استفاده کرد.

ما در این مقاله از ایده آل مگ به شما 5 تا از گیاهان آپارتمانی زیبا و قلیایی دوست را معرفی می‌کنیم که می‌توانید به راحتی آن‌ها را با خاک باغچه پرورش دهید و نیازی به خرید خاک‌های باغبانی نداشته باشید.

خاک قلیایی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

به طوركلی خاک‌ها در سه دسته اسیدی، خنثی و قلیایی طبقه‌بندی می‌شوند و میزان اسیدی یا قلیایی بودن هر خاک را با مشخصه‌ای به نام pH اندازه گیری می‌کنند. مقدار pHبین 1 تا 14 تغییر می‌کند. pH به طور غیر مستقیم تعیین کننده ترکیبات موجود در خاک است و چنانچه درصد آن در خاک کم یا زیاد باشد، رشد گیاه مختل می‌شود.

خاک قلیایی چیست

 گفته می‌شود خاک‌هایی با سطح pH بالاتر از هفت (از 8 تا 14) قلیایی هستند و برعکس مقادیر پایین‌تر از این رقم (از 0 تا 6) اسیدی بودن خاک را نشان می‌دهد و نقطه خنثی هم درست در وسط این اعداد قرار می‌گیرد. نقطه خنثی نشان می‌دهد. بیشتر گیاهان در شرایط خنثی رشد می‌کنند، اما برخی گیاهان نیز وجود دارند که قلیایی دوست یا اسیدی دوست هستند.

به دلیل وجود ترکیبات معدنی خاص، خاک بیشتر مناطق ایران قلیایی است. خاک‌های ایران از عناصری مثل کلسیم و منیزیم غنی هستند و به همین دلیل برای رشد گیاهان کلسیم و منیزیم دوست مناسب هستند.

بیشتر بخوانید: گیاهان آپارتمانی لوکس

زیباترین گیاهان آپارتمانی قلیایی دوست کدامند؟

در ادامه گیاهان آپارتمانی قلیایی دوست را معرفی می‌کنیم:

1. اسطوخودوس فرانسوی

در ابتدا، گیاه آپارتمانی قلیایی دوست اسطوخودوس فرانسوی را به شما معرفی می‌کنیم. گل‌های این گیاه بنفش رنگ هستند و از اوایل بهار تا اواخر تابستان ظاهر می‌شوند. برخلاف بسیاری از گیاهان آپارتمانی، این گیاه، هوای مرطوب را دوست ندارد.

اسطوخودوس فرانسوی

بهتر است این گیاه را در نزدیکی پنجره‌های پرنور مثل پنجره‌های جنوبی قرار دهید، البته مواظب باشید چون نور شدید خورشید باعث سوختگی برگ‌های آن می‌شود. اسطوخودوس فرانسوی نیاز به آبیاری زیادی ندارد، اگر زیاد با آن آب بدهید ریشه‌های آن می‌پوسد و دچار آفات می‌شود. برای تعیین زمانی آبیاری گلدان این گیاه کافی است با دست خاک گلدان را لمس کنید، اگر خاک کاملا خشک بود، آن را آبیاری کنید. مقدار آبدهی به گلدان باید به گونه‌ای باشد که مقداری از آب از ته گلدان خارج شود.

خاک گلدانی این گیاه باید زهکشی خوبی داشته باشد. استفاده از خاک ماسه‌ای برای این گیاه مناسب‌تر است. گفتن این نکته ضروری است اسطوخودوس در pHهای خیلی قلیایی رشد خوبی ندارد.

گیاهاه آپارتمانی قلیایی دوست

2. آلوئه ‌ورا

آلوئه‌ ورا یکی از گیاهان آپارتمانی مقاوم و زیبا است. آلوئه ورا برای رشد بهینه خود به نور زیاد و غیر مستقیم خورشید نیاز دارد. اگر برگ‌های آلوئه ورای شما لک‌های قهوه‌ای و نارنجی زدند، به دلیل نور بیش از حد است پس بهتر است جای گلدان آن را عوض کنید.

گلدان زیبای آلوئه ورا

آلوئه ورا هم هوای مرطوب را دوست ندارد. دمای بهینه برای نگهداری از این گیاه 17 تا 28 درجه سانتی‌گراد است. اگر در مناطق سردسیر زندگی می‌کنید و قصد دارید یک گلدان آلوئه ورا را نگهداری کنید حتما از قرار دادن گلدان آن در نزدیکی در و پنجره‌های مشرف به فضای خارجی خودداری کنید چون ممکن است گیاه دچار سرمازدگی شود.

آلوئه ورا گیاه مناطق گرم و خشک است. به همین دلیل نیاز به آبیاری چندانی ندارد. آبیاری این گیاه را هفته‌ای یک‌بار یا ماهی دوبار انجام دهید. قبل از هر بار آبیاری اجازه دهید تا خاک سطح گلدان کاملا خشک شود. اصل‌ترین دلیل از بین رفتن آلوئه ورا در آپارتمان‌ها آبیاری بیش از حد ات. پس قبل از خشک شدن خاک گلدان از آبیاری آن خودداری کنید.

گیاهان آپارتمانی قلیایی دوست

3. ادریسی ماکروفیلا

ادریسی گیاه خاص خاک‌های قلیایی نیست ولی به دلیل زیبایی و راحتی در نگهداری در این لیست گنجانده شده است. گل‌های ادریسی در خاک قلیایی گل‌های صورتی و در خاک اسیدی گل‌های آبی رنگ دارند. اگر می‌خواهید با صرف هزینه کم، زیبایی و رنگ‌ها را به آپارتمان خود اضافه کنید، خرید یک گلدان ادریسی ماکروفیلا بهترین گزینه است.

ادریسی ماکروفیلا

ادریسی یک گیاه نور دوست است. گلدان این گیاه را در جایی قرار دهید که صبحگاه گیاه نور ملایمی دریافت کند ولی بعد از ظهرها از نور زیاد خورشید لذت ببرد. پنجره‌های جنوبی و غربی بهترین مکان برای ادریسی هستند. چون ادریسی گیاه نور دوست است به مقدار زیادی آب هم نیاز دارد. خاک گلدان این گیاه باید همیشه مرطوب باشد.

معمولا گیاه ادریسی را هرس نمی‌کنند اما اگر حس می‌کنید گیاه خیلی شلوغ و نامرتب است می‎توانید بعد از پایان گلدهی، کمی آن را هرس کنید. البته هرس این گیاه قبل از گلدهی باعث می‌شود که گل‌های آن بزرگ‌تر و با کیفیت‌تر باشد.

همان‌‌طور که گفتیم با تغییر pH خاک رنگ گل‌های ادریسی نیز تغییر می‌کند. در تصویر زیر می‌بینید که با تغییر pH خاک از قلیایی به اسیدی رنگ گل‌ها هم از صورتی به ارغوانی تغییر کرده است.

تغییر رنگ گل ادریسی در خاک های مختلف

در هنگام تعویض خاک گلدان به رنگ‌ گل‌های ادریسی دقت کنید. برای ادریسی‌های صورتی از خاک قلیایی و برای ادریسی‌های آبی از خاک اسیدی استفاده کنید.

4. تاج خروسی

یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی قلیایی دوست لیست ما تاج خروسی است. نگهداری از این گیاه چندان سخن نیست. گل‌های تاج خروسی در تابستان ظاهر می‌شوند و رنگ‌های متنوعی دارند. برای رشد بهتر تاج خروسی بهتر است آن را در مکان پرنوری قرار دهید اما اگر آپارتمان شما نور کمی دارد نگران نباشید چون این گیاه با نور کم هم رشد می‌کند و گل می‌دهد.

گیاه زیبای تاج خروسی

این گیاه برخلاف آلوئه ورا و اسطوخودوس، بسیار رطوبت دوست است. رطوبت داخل خانه برای گلدهی این گیاه کافی نیست. برای کمک به گلدهی این گیاه در فصل تابستان هر روز صبح مقداری آب روی گیاه اسپری کنید. این کار باید صبح‌ها انجام شود تا گیاه در طول روز از رطوبت استفاده کند. اگر عصر یا هنگام شب این کار را انجام دهید ممکن است گیاه دچار بیماری قارچی شود.

خاک گلدان این گیاه باید زهکشی خوبی داشته باشد در غیراینصورت ریشه‌های گیاه دچار پوسیدگی می‌شود. برای داشتن یک گلدان تاج خروسی پر از گل بهتر است بعد از پژمرده شدن هر گل، آن را با دقت و با استفاده از یک قیچی جدا کنید.

دمای بهینه برای رشد این گل زیبا 25 تا 35 درجه سانتی‌گراد است.

گیاهان آپارتمانی قلیایی دوست

5. شمشاد هی بی

آخرین گیاه آپارتمانی قلیایی دوست ما شمشاد هی بی است. این درختچه زیبا را می‌تواند هم در باغچه و هم در گلدان پرورش داد. شمشاد هی بی همیشه سبز و بسیار مقاوم است. این درختچه در تابستان پر از گل‌های زیبا می‌شود.

شمشاد هی بی

هی بی برای رشد بهینه به مکان پر نوری احتیاج دارد اما در مکان‌های سایه نیز رسد قابل قبولی خواهد داشت. خاک گلدان این درختچه باید زهکشی خوبی داشته و همیشه مرطوب باشد. برای هرس و فرم دادن به شمشاد هی بی بهتر است بعد از پایان گلدهی، گل‌های پلاسیده را جدا و مقداری از شاخه‌های آن کم کنید.

رنگ های مختلف گل شمشاد هی بی

کلام آخر

بیشتر گیاهان آپارتمانی که در این مقاله آن‌ها را به شما معرفی کردیم به خاک سبک و با زکشی خون نیاز دارند. اگر خاکی که در دسترس دارید سنگین  رسی است می‌توانید آن را با مقداری ماسه یا پرلیت مخلوط کنید تا سبک شود.

اگر درباره گیاهان آپارتمانی قلیایی دوست و روش‌های نگهداری از آن‌ها سوالی دارید می‌توانید آن را از ایده آل مگ بپرسید.

2.6 | (5)
منبع golsetan
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
4
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x