آشنایی با گیاهان آپارتمانی گران قیمت مناسب خانه های لوکس

اگر از علاقه‌مندان گل و گیاه باشید، احتمالاً می‌دانید که قیمت گیاهان آپارتمانی دامنه بسیار وسیعی دارد. به طوری که یک گیاه می‌تواند به قیمت 20 هزار تومان خرید و فروش شود؛ اما گیاه دیگری ارزش میلیونی داشته باشد. به راستی چرا بعضی از گیاهان آپارتمانی گران قیمت هستند؟

در واقع، عواملی مانند کمیاب بودن، زیبایی ظاهری، روش پرورش، نحوه تکثیر، همه و همه در تعیین ارزش یک گیاه نقش دارند. با توجه به این موارد، برخی گیاه آپارتمانی در جهان به گران‌قیمت بودن و لوکس بودن شهرت یافته‌اند.

اگر دوست دارید با گیاهان آپارتمانی لوکس و گران‌قیمت آشنا شوید، توصیه می‌کنیم ادامه این مقاله از مجله ایده‌ آل مگ را از دست ندهید.

فهرست گیاهان آپارتمانی گران قیمت و لوکس

در این بخش، زیباترین گیاهان آپارتمانی با قیمت باورنکردنی را به شما معرفی می‌کنیم؛

برگ انجیری ابلق

گیاه Monstera variegata که در ایران برگ انجیری ابلق نامیده می‌شود، یکی از گیاهان آپارتمانی گران قیمت دنیا است. تفاوت برگ انجیری ابلق با سایر گونه‌های برگ انجیری، ترکیب رنگ سفید و سبز برگ‌های آن است.

گیاه برگ انجیری ابلق

قیمت برگ انجیری ابلق در ایران به بیش از 5 میلیون تومان می‌رسد. این گیاه رشد کندی داشته و معمولا در آپارتمان گل نمی‌دهد.

برگ انجیری ابلق نیاز به نور متوسط دارد، زیرا در نور مستقیم خورشید برگ‌هایش می‌سوزد و در نور کم رنگ برگ‌هایش را از دست می‌دهد. بهترین مکان برای نگهداری این گیاه، نزدیک پنجره‌ای است که نور سایه‌روشن داشته باشد. آبیاری آن نیز قلق خاصی دارد. اما چه قلقی؟

هر زمان که احساس کردید باید به گیاه آب بدهید، یک تکه چوب یا انگشت خود را به عمق 2 الی 3 سانتی متر درون خاک آن فرو ببرید. اگر خاک خیس به انگشت یا چوب چسبید، آبیاری را به بعد موکول کنید. اما اگر خاک خشک بود، زمان مناسبی برای آبیاری گیاه است. یادتان باشد که آب دادن بیش از حد به برگ انجیری ابلق باعث پوسیده شدن ساقه و ریشه آن خواهد شد.

فیلودندرون صورتی

فیلودندرون صورتی که به «پرنسس صورتی» هم مشهور است، یکی از محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی گران قیمت به شمار می‌رود. برگ‌های این گیاه به رنگ سبز و صورتی است و می‌تواند چشمان هرکسی را به زیبایی خود خیره کند. قیمت این گیاه در بازارهای جهانی حدود 1300 دلار است.

فیلودندرون صورتی

فیلودندرون صورتی به نور معتدل نیاز دارد؛ نه زیاد و نه کم. بهترین مکان برای نگهداری این گیاه، کنار پنجره‌ای است که نور غیرمستقیم خورشید را به گیاه بتاباند.

فیلودندرون صورتی باید در دمای معمولی اتاق نگهداری شود. در آبیاری این گیاه نیز باید تعادل را رعایت کرد، زیرا آبیاری بیش از حد باعث پژمرده شدن برگ‌های آن شده و آبیاری کم، تغییر رنگ و ریزش برگ‌ها را در پی خواهد داشت.

توصیه می‌شود فیلودندرون را زمانی آب کنید که سطح خاک رویی گلدان خشک شده است. بعلاوه، خاک گیاه باید از زهکشی مناسب برخوردار باشد تا بتواند آب اضافی را از گلدان خارج کند. برای تکثیر فیلودندرون صورتی می‌توانید از دو روش کاشتن بذر و قلمه زدن استفاده کنید.

آلوکازیا ازلانی

گیاه آلوکازیا ازلانی زیبا علاوه بر قیمت بالایی که دارد، به سختی هم یافت می‌شود. چرا که بومی مالزی بوده و به شدت کمیاب است. آلوکازیا ازلانی برگ‌های تیره مایل به بنفش دارد.

گیاهان آپارتمانی گرانقیمت

اگرچه شرایط نگهداری این گیاه متغیر است، اما معمولا دوست دارد کنار پنجره و در معرض نور غیر مستقیم باشد. به طور کلی، آلوکازیا ازلانی به نور متوسط نیاز دارد، زیرا نور کم باعث رنگ‌پریدگی برگ‌هایش می‌شود.

از لحاظ آبیاری نیز خاک گیاه باید همیشه مرطوب باشد. این گیاه به آبیاری کم یا زیاد حساس بوده در هر دو صورت، دچار زردی و ریزش برگ خواهد شد.

شرایط محیطی ایده‌آل گیاه آلوکازیا ازلانی، دمای بالای 15 درجه و رطوبت کافی است. برای قرار دادن رطوبت کافی در اختیار گیاه می‌توانید گلدان آن را تراریوم (باغ شیشه‌ای) کنید. گلدان باید هر سال تعویض شود و خاک آن دارای کود و زهکشی مناسب باشد.

درخت بونسای

درخت بونسای نوعی گیاه بومی ژاپن است. برخی از گونه‌های بونسای با قیمتی حدود 1.5 میلیون دلار به فروش می‌رسد. این گیاه زیبایی خیره‌کننده‌ای دارد و یکی از لوکس‌ترین گیاهان آپارتمانی گران قیمت به شمار می‌رود.

درخت بونسای گلدار

برای نگهداری از درخت بونسای، باید محلی نور‌گیر در خانه‌تان داشته باشید. این گیاه نور مستقیم خورشید را دوست دارد. اما در مورد آبیاری بونسای باید مراقب باشید، چرا که از رطوبت دائمی بیزار بوده و نباید در معرض آبیاری شدید قرار بگیرد. برای خارج شدن آب اضافی از خاک، لازم است گلدان را زهکشی کنید.

درخت بونسای یکی از گیاهان آپارتمانی گران قیمت

کاکتوس قلعه پری

کاتوس قلعه پری یکی از گران‌قیمت‌ترین کاکتوس‌های جهان به شمار می‌رود. این کاکتوس ظاهری به رنگ سبز تیره دارد و گوشه برگ‌های گوشتی‌اش به رنگ سفید است. ارتفاع این گیاه بعد از رشد کامل به چیزی حدود 15 تا 58 سانتی‌متر می‌رسد.

کاکتوس قلعه پری

کاتوس قلعه پری برای رشد به نور مستقیم خورشید احتیاج دارد. بعلاوه، در فصل تابستان باید هر 7 روز و در فصل زمستان باید هر 14 روز یک‌بار آبیاری شود. با این حال، تحمل کم‌آبی را داشته و به طور کلی می‌توان گفت که کاکتوس قلعه پری رشد آسان و بی‌دردسری دارد.

گرانقیمت‌ترین گل‌های جهان

حالا که با لوکس‌ترین و گرانقیمت‌ترین گیاهان آپارتمانی آشنا شدیم بد نیست، گرانقیمت‌ترین گل‌های جهان را هم بشناسیم.

ارکیده شنژن نونکه

به طور کلی ارکیده‌ها جزو گیاهان آپارتمانی لوکس هستند و ارکیده شنژن نونکه گران‌ترین گونه ارکیده در جهان است. اگر به پرورش گل‌های گران قیمت علاقه دارید، این گیاه انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود.

گران ترین گل های جهان

ارکیده شنژن نونکه برای اولین بار توسط دانشمندان چینی ساخته شد. درست شنیدید! این گیاه به طور معمول در طبیعت یافت نمی‌شود، چرا که توسط انسان ساخته شده است. جالب است بدانید که ساخت این نوع ارکیده چیزی حدود 8 سال طول کشید. اما به دلیل ظاهر فوق‌العاده‌ای که دارد، ارزش سال‌ها صبر کردن را داشت.

این گیاه به سختی در ایران یافت می‌شود و قیمت روز آن در دسترس نیست؛ اما در خارج از ایران هر گل ارکیده شنژن 290 هزار دلار خرید و فروش می‌شود و جزء پرطرفدارترین و بهترین گیاهان آپارتمانی به شمار می رود. 

این نوع گل ارکیده نیاز به رطوبت بالایی دارد و باید در خاک مخصوص خودش نگهداری شود. همچنین این گیاه باید در محیطی قرار بگیرد که از نور غیرمستقیم خوبی برخوردار باشد. بهترین روش برای آبیاری ارکیده این است که یک روز قبل از اینکه خاکش خشک شود، به آن آب بدهید.

رز ژولیت

رز ژولیت گران‌ترین و کمیاب‌ترین گونه گل رز در جهان است. شاید باورش سخت باشد؛ اما علاقه‌مندان به گیاهان گران قیمت برای خرید رز ژولیت چیزی حدود 16 میلیون دلار هزینه می‌کنند. زیبایی این گل غیرقابل انکار بوده و از ظاهر شیک و لوکسی برخوردار است.

گران ترین گل رز جهان

نیاز آبی رز ژولیت متوسط است و باید به طور دقیق و منظم آبیاری شود. با این حال، خاک گیاه باید زهکشی مناسبی داشته باشد تا آب اضافه بتواند از گلدان خارج شود. به خاطر داشته باشید که خاک گل رز ژولیت باید به خوبی با کود و مواد مغذی تغذیه شده باشد، چرا که این گیاه از اواخر بهار تا فصل پاییز گل می‌دهد. رز ژولیت برای زنده ماندن به نور نسبتاً زیادی نیاز دارد.

رز ژولیت یکی از گلهای آپارتمانی گران قیمت

ارکیده طلای کینابالو

ارکیده طلای کینابالو، گیاهی بسیار نادر و گران‌قیمتی است که فقط در یک مکان روی زمین رشد می‌کند! این گیاه لوکس فقط در پارک ملی کینابالو واقع در کشور مالزی یافت می‌شود.

گران ترین گونه های ارکیده

ارکیده طلای کینابالو کوچک بوده و رشد کمی دارد؛ به طوری که فقط بین ماه‌های فروردین و اردیبهشت رشد می‌کند. علاوه بر این، پس از کاشت سال‌ها طول می‌کشد تا شکوفا شود و گل بدهد. اما گل ارکیده طلا آنقدر زیبا و خاص است که ارزش صبر کردن را دارد.

قیمت این گیاه در بازارهای جهانی چیزی حدود 5 هزار دلار است. محیطی که این گیاه را در آن نگهداری می‌کنید باید مرطوب باشد. همچنین باید آب زیادی در اختیار آن قرار دهید. از آنجایی که این گیاه تنها در شرایط خاص یک مکان در جهان رشد می‌کند، لازم است خاک و گلدان مخصوص خودش را تهیه کنید.

شاید برایتان جالب باشد که درباره نحوه تکثیر و تولید مثل ارکیده طلای کینابالو نیز اطلاعاتی به دست آورید. ترفندی که این گل برای تولید مثل استفاده می‌کند به این صورت است که حشرات را جذب می‌کند.

ظاهر برگ‌های ارکیده طلای کینابالو، حشراتی مانند مگس را فریب داده و به آن‌ها این تصور را القا می‌کند که روی برگ‌ها شته (نوعی حشره ریز) وجود دارد. در نتیجه، حشراتی مانند مگس برای یافتن غذا روی برگ ارکیده می‌نشینند و گرده گیاه به بدن آن‌ها می‌چسبد. با نشستن مگس روی گیاه‌های دیگر، گرده ارکیده به گل‌های دیگر انتقال خواهد یافت.

ملکه شب (گل کادوپول)

گل کادوپول یا «ملکه شب» گران‌ترین گل جهان محسوب می‌شود، به طوری که قیمت آن حتی از رز ژولیت نیز بیشتر است. این گل در کشور سریلانکا می‌روید و تنها یک بار در سال شکوفه می‌دهد؛ آن هم در نیمه شب. به همین دلیل است که آن را ملکه شب می‌نامند.

گیاهان آپارتمانی لوکس و لاکچری

جالب است بدانید که این گیاه در اصل متعلق به خانواده کاکتوس‌ها است. گلبرگ‌های گل کادوپول کاملاً به رنگ سفید بوده و ظاهر بسیار شیک و خاصی دارد.

خاکی که ملکه شب در آن کاشته می‌شودف باید به خوبی زهکشی شده باشد. چرا که این گیاه نوعی کاکتوس محسوب شده و انباشته شدن آب در خاک آن می‌تواند گیاه را از بین ببرد.

با این حال، گل کادوپول برخلاف بسیاری از کاکتوس‌ها نیاز به نور فراوان ندارد. محیطی که این گیاه را در آن قرار می‌دهید باید از نور غیرمستقیم خورشید برخوردار باشد یا نیمه سایه باشد.

کلام آخر

در این مقاله با تعدادی از زیباترین و مشهورترین گیاهان آپارتمانی گران قیمت آشنا شدیم. این گل و گیاه‌های آپارتمانی می‌توانند زینت هر خانه‌ای باشند و یک محیط ساده را به محیطی لوکس تبدیل کنند.

برای آگاهی از قیمت گلهای آپارتمانی در ایران می‌توانید به فروشگاه‌های اینترنتی یا حضوری سر بزنید و بر اساس بودجه‌ای که در اختیار دارید، گیاه مورد علاقه خود را خریداری کنید.

اگر درباره نحوه خرید یا نگهداری این گیاهان سوالی دارید می‌توانید آن را از ایده آل مگ بپرسید.

سوالات متداول

چرا گیاه مونسترا (برگ انجیری) قیمت بالایی دارد؟

گیاه مونسترا نسبت به سایر گیاهان کلروفیل کمتری تولید می‌کند و فتوسنتز کمتری انجام می‌دهد. فراهم کردن بستر مناسب برای رشد این گیاه نه تنها به مهارت زیادی احتیاج دارد، بلکه صبر نیزیادی نیز می‌خواهد. چرا که این گیاه رشد کندی دارد. نکته دیگری که باعث گران‌قیمت بودن گیاه برگ انجیری شده، تقاضای زیاد مردم و کمیاب بودن آن است. این گیاه زیبا خریداران زیادی دارد، اما کند بودن رشد آن موجب شده تا کمیاب باشد. این موارد برای انواع خاص برگ انجیری (مانند برگ انجیری ابلق) بیشتر صدق می‌کند.

چطور گل ملکه شب را شکوفا کنیم؟

برای اینکه ملکه شب شکوفا شود و گل بدهد، لازم است شرایط نگهداری آن به خوبی رعایت شود. اگر این گیاه را در فضای باز (مانند بالکن) قرار داده‌اید، باید مراقب نوری که به آن می‌تابد باشید. این گیاه به نور خیلی زیاد احتیاج ندارد. در صورتی که ملکه شب را در محیط داخل آپارتمان نگهداری می‌کنید، باید حواستان باشد که نور مورد نیازش را دریافت کند و بعلاوه، برای اینکه گیاه گل بدهد توصیه می‌کنیم تا شش هفته پس از به وجود آمدن شکوفه‌ها، فقط زمانی که سطح خاک خشک است آن را آبیاری کنید.

آیا مراقبت از درخت بونسای دشوار است؟

مراقبت از یک درخت بونسای آنقدری که به نظر می‌رسد دشوار نیست. با این حال، لازم است آبیاری، کوددهی و میزان نور دریافتی گیاه را به دقت رعایت کنید. این درختان برای نگهداری در آپارتمان، در گلدان‌های نسبتاً کوچکی قرار داده می‌شود و این امر باعث می‌شود تا جای زیادی برای ذخیره آب و مواد معدنی در اختیار نداشته باشد. اگر آبیاری درخت بونسای را فراموش کنید، با خشک شدن خاک گلدان ریشه‌های گیاه نیز خشک شده و گیاه خواهد مرد.

3 | (2)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x