گل آویز: 10 تا از زیباترین گل های آویز با نگهداری آسان

فضای کم خانه‌های آپارتمانی باعث شده تا بسیاری از افراد مخصوصا خانم‌های خانه‌دار از نگهداری گیاهان آپارتمانی صرف نظر کنند. این سری از افراد می‌توانند از انواع گلهای آویز آپارتمانی برای فضای منزل خود استفاده کنند.

گلدان این گیاهان را می‌توان از سقف آویزان نمود به همین دلیل فضای زیادی از شما نخواهد گرفت. این گیاهان معمولا همیشه سبز هستند و رسیدگی زیادی ندارند. ساقه‌های زیبا و آویزان این گیاهان آپارتمانی می‌توانند زیبایی خاصی و طراوت را به منزل شما هدیه دهند.

در این مطلب ایده آل مگ شما را با 10 نوع از گلهای آپارتمانی آویز آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.

چه گیاهانی برای آویز کردن مناسب هستند؟

به طور کلی بهترین گیاهان آپارتمانی برای آویز کردن، باید ساقه‌های رونده با سرعت رشد زیاد داشته باشند. به دلیل همین رشد زیاد ساقه‌های آن‌ها معمولا نیاز به یک قیم یا حامی دارد. آویزان کردن این گیاهان علاوه بر رفع نیاز به قیم، زیبایی زیادی به فضای خانه می‌دهد.

البته شما می‌توانید از گیاهانی که برگ‌های بزرگ و انعطاف‌پذیری دارند هم به عنوان یک گیاه آپارتمانی آویز استفاده کنید.

اگر خانه شما کوچک است و فضای زیادی برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی ندارید، می‌توانید از این گیاهان آپارتمانی استفاده کنید. جالب است که نگهداری از اغلب این گیاهان هم چندان سخت نیست و بیشتر آن‌ها جز گیاهان آپارتمانی مقاوم هستند.

انواع گلهای آویز آپارتمانی کدام است؟

در این بخش 10 نمونه از گیاهان آویز آپارتمانی را به شما معرفی می‌کنیم؛

1. پوتوس طلایی

اولین گیاه لیست ما پوتوس است. پوتوس یکی از گیاهان آپارتمانی مقاوم است که به خوبی در آپارتمان‌های کم‌نور رشد می‌کند. بهترین گونه پتوس برای آویزان کردن، گونه پوتوس طلایی است.

انواع گلهای آویز آپارتمانی

این گیاه زیبا با برگ‌های سبز و زرد درخشان خود حس طراوت به فضای خانه می‌دهد. ساقه‌های پوتوس طلایی می‌توانند تا 2 متر رشد کنند. این گیاه نیاز به آبیاری و رسیدگی چندانی ندارد. تنها زمانی پوتوس طلایی را آبیار کنید که خاک آن خشک شده است.

2. گل گندمی

این گیاه آپارتمانی زیبا هم به نور کم و کم آبی مقاوم است. این گیاه برگ‌های بلند سبز و سفید دارد و یک گیاه مناسب برای آویزان کردن است. نکته جالب درباره گندمی این است که در انتهای ساقه‌های خود گیاهچه‌هایی تولید می‌کند.

گل عنکبوتی یا گل گندمی

اجازه دهید تا این گیاهچه‌ها ریشه‌دار شوند و سپس آن را به یک گلدان جدید منتقل کنید. با این روش شما می‌توانید یک گیاه گندمی جدید اشته باشید.

3. سینگونیوم

یکی دیگر از گیاهان مقاوم آپارتمانی که می‌توان آن را آویز کرد سینگونیوم است. سینگونیوم را می‌توان هم به صورت آویز و هم در گلدان نگهداری کرد. این گیاه نیاز به آبیاری چندانی ندارد و در مقابل کم آبی و آبیاری‌های نامنظم مقاوم است.

انواع گیاهان آپارتمانی آویز

رنگ برگ‌ها در گونه‌های مختلف سینگونیوم صورتی، سبز و ابلق است البته در ایران یافتن گونه‌های برگ صورتی کمی دشوار است. این گیاه رطوبت را دست دارد، پس بهتر است هر روز مقداری آب روی برگ‌های آن غبار پاششی کنید.

اگر در داخل حمام یا آشپزخانه خود از گیاهان آپارتمانی استفاده می‌کنید سینگونیوم یک گزینه عالی برای این مکان‌هاست.

4. سرخس بوستون

گیاه بعدی در لیست ما سرخس بوستون است. سرخس‌های بوستون برای رشد بهینه خود نیاز به هوای مرطوب دارند پس بهتر است هر روز مقداری آب روی برگ‌های آن غبارپاشی کنید.

گل آویز سقفی

این گیاه آپارتمانی بسیار مقاوم است و می‌تواند در شرایط آبیاری نامنظم و کم به خوبی دوام بیاورد. البته این نکته مهم است که سرخس بوستون را زیاد نزدیک به سقف آویزان نکنید چون به تهویه و گردش هوا حساس است.

این گیاه را می‌توانید در اتاق نشیمن یا اتاق خواب نگهداری کنید. البته آن را زیاد نزدیک تخت یا جایی که می‌خوابید نگذارید.

5. گیاه غوره‌ای

یکی از انواع گیاهان ساکولنت یا گوشتی است. این ساکولنت به کم آبی بسیار مقاوم هستند ولی به فضای پر نور نیاز دارد به همین دلیل نمی‌توان آن را در آپارتمان‌های کم نور نگهداری کرد.

ساکولنت غوره ای

ساکولنت غوره‌ای گل‌های سفید رنگ کوچکی دارد که بویی شبیه دارچین دارند و از این نظر می‌تواند برای شما جذاب باشد.

گل گیاه غوره ای

6. گیاه کوزه‌ای

گیاه کوزه‌ای یکی از گیاهان آپارتمانی لوکس و البته عجیب است که می‌توان آن را آویز هم کرد.  این گیاه گوشتخوار است و مواد غذایی مورد نیاز خود را از راه شکار و هضم حشرات بدست می‌آورد.

انواع گیاهان گوشتخوار

کوزه‌ای یکی از گیاهان آپارتمانی است که به مراقبت زیادی احتیاج دارد. این گیاه به نور زیاد و غیر مستقیم خورشید نیاز دارد. البته نیاز آبی گیاه کوزه‌ای هم زیاد است و باید به طور مرتب آبیاری شود.

نکته مهم در نگهداری از این گیاه گوشتخوار خاک مناسب آن است. گیاه کوزه‌ای باید در خاک نسبتا فقیر و سبک کاشته شود. وجود کود، خاک‌برگ یا هر ماده تقویت‌کننده دیگری در خاک باعث از بین رفتن این  گیاه می‌شود.

همان‌طور که گفتیم این گیاه با شکار حشرات نیاز غذایی خود را برطرف می‌کند. چون در محیط آپارتمان‌ها حشره‌ای برای شکار این گیاه وجود ندارد، باید هنگام خرید آن از فروشنده بخواهید که پودر تغذیه کننده آن را هم به شما بدهد. شما باید طبق دستور در زمان‌های مشخصی مقداری از این پودر را آماده و داخل کوزه‌های گیاه بیندازید.

گفتن این نکته ضروری است که هرگز برای برطرف کردن نیاز گیاه گوشت یا همبرگر داخل کوزه‌ها نیندازید. این موضوع باعث می‌شود که گیاه پس از مدتی از بین برود.

7. فیلودندرون بالا رو

این گیاه هم یکی دیگر از انواع گلهای آویز آپارتمانی است. این گیاه شاخه‌های رشد نسبتا سریع دارد و از این رو برای ثبات نیاز یه یک حامی یا قیم دارد. آویز کردن این گیاه هم علاوه به برطرف شدن نیاز به قیم، به گیاه اجاز می‌دهد تا به راحتی و بدن صدمه رشد کند.

انواع گلهای آویز آپارتمانی

این گیاه برای آپارتمان‌های کم نور مناسب نیست و باید در نور نسبتا زیاد و غیر مستقیم خورشید رشد کند. نیاز آبی فیلودندرون بالا رو زیاد نیست و تنها زمانی باید آن را آبیاری کرد که خاک سطحی آن خشک شده باشد.

اگر تعداد برگ‌های فیلودندرون بسیار زیاد شود باید آن‌ها را کم کنید تا هوا در لابه‌لای ساقه‌های گیاه گردش کند و گیاه دچار بیماری‌های قارچی نشود.

8. پاپیتال

پاپیتال یا پیچک انگلیسی یکی دیگر از گلهای آپارتمانی آویز است. این گیاه هم مانند پوتوس و فیلودندرون رشد سریعی دارد و باید برای شاخه‌ها قیم در نظر گرفته شود اما شما می‌توانید با آویزان کردن آن علاوه بر رفع این نیاز، یک گل آویز زیبا داشته باشید.

انواع پاپیتال

گونه ابلق این گیاه که برای نگهداری در محیط آپارتمان مناسب‌تر است. پاپیتال هم برای رشد بهینه به مکان پر نوری احتیاج دارد پس بهتر است آن را در نزدیکی یک پنجره جنوبی آویزان کنید.

پاپیتال نیاز آبی زیادی ندارد و باید با خشک شدن خاک سطحی آن گیاه را آبیاری کنید.

9. سرخس پرسیاوشان

یکی از زیباترین انواع سرخس‌ها، سرخس پرسیاوشان است. زیبایی این گیاه به دلیل برگ‌های ظریف آن است. پرسیاوشان برای نگهداری در آپارتمان‌های کم نور مناسب است.

سرخس پرسیاوشان

البته نیاز آبی این گیاه بالاست و نباید در آبیاری ان غفلت کنید. خاک این گیاه هم باید زهکشی خوبی داشته باشد به همین دلیل می‌توانید،مخلوطی از خاک برگ و کوکوپیت را برای گلدان آن استفاده کنید.

چون این گیاه برای رشد بهینه خود نیاز به هوای مرطوب دارد باید روزی چند بار برگ‌های آن را غبار پاشی کنید.

نگهداری از سرخس پرسیاوشان دقت و زمان زیادی می‌خواهد پس اگر سرتان خیلی شلوغ است از نگهداری این گیاه آویز صرف نظر کنید.

10. کاکتوس ریپسالیس

ریپسالیس یک گونه از کاکتوس‌ هاست. شاید عجب به نظر برسد که از یک کاکتوس هم می‌توان به عنوان یکی از گلهای آویز آپارتمانی استفاده کرد اما رپسالیس این امکان را فراهم کرده است.

انواع گلهای آویز آپارتمانی

رپسالیس نیاز نوری زیادی دارد به همین دلیل باید آن را در نزدیک پنجره جنوبی آویزان کرد اما به این نکته دقت کنید که نور مستقیم خورشید بدنه گوشتی آن را می‌سوزاند.

شما می‌توانید رپسالیس را در مخلوطی از شن و ماسه بکارید. نیاز آبی رپسالیس زیاد نیست و  شما باید زمانی آن را آبیاری کنید که خاک رویی گلدان خشک شده است.

از چه گلدانی برای گلهای آویز آپارتمانی استفاده کنیم؟

شما می‌تونید از گلدان‌های سرامیکی و پلاستیکی برای نگهداری انواع گلهای آویز آپارتمانی استفاده کنید. البته این گلدان‌ها باید لبه‌ای برای وصل کردن گیره آویز داشته باشند یا بتوان آن‌ها را در داخل آویزهای مکرومه بافی یا بافتنی قرار داد.

در ادامه چند نمونه جالب و از گلدان‌ها و آویزهای این گیاهان را ببینید؛

گلدان سرامیکی برای گیاهان آویز
گلدان سرامیکی برای گیاهان آویز
گلدان های زیبا با آویز مکرومه
گلدان های زیبا با آویز مکرومه بافی
انواع گلهای آویز آپارتمانی
گلدان های سرامیکی برای گلهای آویز
گلدان آویز عروسکی
گلدان عروسکی زیبا
آویز بافتنی برای گلدان
آویز بافتنی برای گلدان

سخن پایانی

در این مطلب با انواع گلهای آویز آپارتمانی و شرایط نگهداری از آن‌ها آشنا شدید. اگر با دیدن زیبایی‌های این گیاهان قصد دارید یکی از آن‌ها را بخرید حتما نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • گیاهانی بخرید که برگ‌های سالم و شاداب دارند.
  • اگر برگ‌های گیاه زرد یا قهوه‌ای هستند از خرید آن صرف نظر کنید.
  • به خاک گلدان دقت کنید که حشره یا شته نداشته باشد.
  • به ساقه‌های گیاه دقت کنید که قارچ یا آفت نداشته باشند.
  • از فروشگاه‌های معتبر و شناخته‌شده خرید خود را انجام دهید.

اگر باز هم درباره انواع گلهای آویز آپارتمانی، روش‌های نگهداری و خرید آن‌ها سوالی دارید می‌توانید آن را از ایده آل مگ بپرسید.

سوالات متداول

آیا گیاهان دیگری را هم می‌توان به صورت آویز نگهداری کرد؟

بله، شما می‌توانید گیاهانی مثل تیلاندسیا، کاکتوس کریسمس، دم گربه‌ای، پیچک انگوری و گل سنگ را به صورت آویز نگهداری کنید.

آیا از این گیاهان تنها می‌توان به صورت آویز نگهداری کرد؟

خیر، همه گیاهان آویز را می‌توان بر روی زمین هم پرورش داد. البته برای گیاهانی مثل پوتوس، غوره‌ای و پرسیاوشان که رشد سریعی یا برگهای بلندی دارند بهتر است گلدان را روی یک چهار پایه قرار دهید تا برگ‌ها و ساقه‌های گیاه آسیب نبیند.

آیا می‌توانم خودم در خانه گیاهان آپارتمانی را تکثیر کنم و گلدان جدیدی داشته باشم؟

بله، برای ازدیاد گیاهان آپارتمانی تنها کافی است روش درست تکثیر آن‌ها را بدانید. برای اطلاع از روش‌های تکثیر گیاهان آپارتمانی می‌تونید مقاله آشنایی با روش های تکثیر و تولید مثل گلهای آپارتمانی را بخوانید.

آیا گلهای آپارتمانی آویز هم سمی هستند؟

بله، متاسفانه تعدادی از گیاهان آپارتمانی مانند پوتوس، فیلودندرون و گیاه غوره‌ای سمی هستند. خوردن این گیاهان می‌تواند باعث ایجاد اسهال و استفراق شود.

3.5 | (2)
منبع proflowers leafyplace
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x