کالری پیتزا چقدر است؟ + روش‌های سوزاندن کالری پیتزا

پیتزا یکی از غذاهای اصیل ایتالیا است. در واقع این غذا یک لایه خمیر است که روی آن موادی مثل پنیر، سس گوجه، سبزیجات و گوشت ریخته می‌شود. قدمت این غذا به قرن‌ها قبل برمی‌گردد اما در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین فست فودها در سراسر جهان است. اگرچه پیتزا خوشمزه است، اما سهم زیادی در تغذیه نامناسب جوامع امروزی دارد. کالری پیتزا به قدری بالا است که بعد از خوردنش به میزان زیادی ورزش برای سوزاندن انرژی آن نیاز است.

بیشتر افراد نمی‌توانند از خوردن غذای مورد علاقه‌شان صرف نظر کنند. این امر به خصوص وقتی فرد رژیم دارد دردسرساز می‌شود. سوال مهم این است که آیا باید این غذاها به طور کامل از رژیم حذف شوند؟ آیا راهی وجود دارد که بتوان هم رژیم گرفت و هم از غذا خوردن لذت برد؟

با توجه به محبوبیت پیتزا تصمیم گرفتیم این مقاله از ایده آل مگ را به کالری پیتزا و استفاده از آن در رژیم غذایی اختصاص دهیم. با ما همراه باشید.

کالری پیتزا چقدر است؟

پیتزا یک غذای پرکالری است. می‌توانید در جدول کالری مواد غذایی، کالری آن را با دیگر خوراکی‌ها مقایسه کنید. 

البته کالری پیتزاهای مختلف هم با یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال، کالری پیتزا پپرونی در مقایسه با کالری پیتزا مارگاریتا بیشتر است. در حقیقت، کالری این غذا به مقدار و نوع مواد اولیه‌ای که برای آماده‌سازی آن استفاده شده، بستگی دارد. هر چقدر مقدار پنیر، سوسیس، کالباس و … بیشتر باشد میزان کالری هم بالاتر خواهد بود.

مقدار کالری پیتزاهای مختلف

یک پیتزای کامل چقدر کالری دارد؟

برای تهیه این غذا از مواد اولیه مختلف در مقادیر متفاوت استفاده می‌شود. به همین دلیل، کالری انواع پیتزاها با هم فرق دارد. در جدول زیر می‌توانید این تفاوت را مشاهده کنید:

نام ماده غذایی انرژی (کیلوکالری)
پیتزا سبزیجات 1360
پیتزا پپرونی 2120
پیتزا ژامبون 2000
پیتزا گوشت و قارچ 1920
پیتزا مارگاریتا 1480
پیتزا مخلوط 1920

کالری یک برش پیتزا چقدر است؟

در جدول زیر هم می‌توانید کالری یک برش پیتزا را ببینید.

نام ماده غذایی انرژی (کیلوکالری)
پیتزا سبزیجات 170
پیتزا پپرونی 265
پیتزا ژامبون 250
پیتزا گوشت و قارچ 240
پیتزا مارگاریتا 185
پیتزا مخلوط 240

چطور ارزش غذایی پیتزا را بیشتر و کالری آن را کمتر کنیم؟

برخی از مواد اولیه این غذا سالم و برخی دیگر پرکالری و ناسالم هستند. گوجه‌فرنگی که در تهیه آن استفاده می‌شود سرشار از لیکوپن است. لیکوپن یک آنتی اکسیدان است که در گریپ فروت و هندوانه هم وجود دارد. این آنتی‌ اکسیدان احتمال سرطان‌های سینه، روده بزرگ، ریه و پروستات را کاهش می‌دهد. وجود کمی چربی در غذا و پخت ماده غذایی موجب می‌شود لیکوپن راحت‌تر در روده جذب شود.

درست کردن پیتزای سالم

ماده غذایی دیگری که معمولاً نام آن در دستور تهیه پیتزا دیده می‌شود، زیتون است. در زیتون آنتی اکسیدانی به نام هیدروکسی تیروزول وجود دارد. زیتون یک ماده غذایی سرشار از فلاونوئید است. به همین دلیل، مصرف آن احتمال ابتلا به انواع سرطان را کاهش می‌دهد.

نام این غذا با پنیر گره خورده است. پنیر منبع خوب پروتئین است. همچنین دارای ویتامین B12، کلسیم، ویتامین D و سایر مواد مغذی است. اما پنیر پیتزا چربی اشباع زیادی دارد. بنابراین، در مصرف آن نباید زیاده‌روی شود، به ویژه اگر از رژیم غذایی برای کاهش وزن پیروی می‌کنید.

معمولاً برای تهیه خمیر این غذا از آرد تصفیه شده گندم استفاده می‌شود. این نوع آرد فیبر کمی دارد. به همین دلیل در مقایسه با آرد سبوس‌دار احساس سیری کمتری ایجاد می‌کند. مصرف زیاد غذاهای حاوی آرد تصفیه شده شانس ابتلای شما را به چاقی افزایش می‌دهد.

معمولاً کالری پیتزا بسیار بالا است. چون این غذا سرشار از پنیر، سوسیس، کالباس و سایر مواد غذایی پرکالری است. علاوه براین، در سسی که بر روی برخی از آن‌ها ریخته می‌شود شکر وجود دارد. مصرف زیاد شکر در طولانی مدت احتمال بروز چاقی و بیماری قلبی را افزایش می‌دهد.

9 راهکار مفید برای داشتن یک پیتزای سالم

شما می‌توانید با چند تغییر ساده هم تغذیه سالمی داشته باشید و هم از خوردن غذاهای مورد علاقه‌تان لذت ببرید. در اینجا روش‌هایی ذکر شده که به کمک آن‌ها می‌توانید کالری پیتزا را کاهش و ارزش غذایی آن را افزایش دهید:

  1. رستورانی را انتخاب کنید که پیتزای آن به پیتزای اصیل ایتالیایی نزدیک‌تر باشد. یعنی ضخامت و پنیر کمتری داشته باشد.
  2. غذای خود را با نصف پنیری که معمولاً روی آن می‌ریزند، سفارش دهید. این کار مقدار چربی غذا را کاهش می‌دهد.
  3. پیتزای سبزیجات سفارش دهید. سبزیجاتی مثل پیاز، فلفل سبز، زیتون، قارچ و کدو سبز حاوی فیبر و مواد مغذی هستند.
  4. به جای پیتزای حاوی سوسیس و کالباس آن‌هایی را سفارش دهید که حاوی گوشت یا مرغ هستند.
  5. اگر پیتزا را در منزل تهیه می‌کنید یا سوسیس و کالباس را حذف کنید یا مقدار آن را در غذا کاهش دهید. چون یکی از دلایل مهم ناسالم بودن این غذا به شمار می‌روند. گوشت کم چرب و مرغ انتخاب‌های سالم‌تری به حساب می‌آیند.
  6. هنگام تهیه این غذا در منزل از پنیر کمتر و سبزیجات بیشتری استفاده کنید.
  7. از انواع کم چرب پنیر برای آماده‌ کردن غذا استفاده کنید. این کار مقدار چربی غذا را تقریباً به نصف کاهش می‌دهد.
  8. در کنار غذا از سالاد سبزیجات همراه با سس کم چرب استفاده کنید. سالاد می‌تواند حاوی کاهو، گوجه‌فرنگی، خیار و هویج باشد. سالاد به علت داشتن فیبر اشتهای شما را کاهش می‌دهد. در نتیجه، احتمالاً پیتزای کمتری مصرف می‌کنید.
  9. از مصرف همزمان پیتزا با سایر غذاهای پرکالری مثل سیب‌زمینی سرخ شده و نوشابه خودداری کنید.

آیا پیتزای سالم و کم کالری وجود دارد؟

بیشتر انواع پیتزاها مقدار زیادی کالری، چربی و نمک دارند. اما اگر از مواد اولیه تازه و سالم برای تهیه آن‌ها استفاده شود می‌توانند یک انتخاب غذایی مناسب محسوب شوند.

پیتزای سبزیجات

هنگامی که در منزل پیتزا می‌پزید افزودن مواد غذایی سالم مثل سبزیجات و یا‌ مرغ گریل شده می‌تواند ارزش غذایی آن را افزایش دهد.

کالری یک عدد خمیر پیتزا آماده تقریباً 280 کیلوکالری است. تهیه خمیر با استفاده از آرد کامل و سبوس‌دار مقدار فیبر غذا را بالا می‌برد. فیبر به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند و مانع بروز یبوست می‌شود. همچنین تا حدودی جذب چربی‌های غذا را در روده کم می‌کند. در نتیجه، انرژی کمتری وارد بدن می‌شود. افرادی که فیبر بیشتری مصرف می‌کنند کمتر به چاقی، بیماری قلبی، دیابت و سرطان مبتلا می‌شوند.

آیا می‌توان در رژیم پیتزا خورد؟

این غذا جزء محبوب‌ترین غذاها بین کودکان و بزرگسالان است. در سال 2002 یک نظرسنجی بین 40 هزار نفر انجام شد. طبق نتایج این نظرسنجی پیتزا به عنوان ششمین غذای محبوب معرفی شد.

خوردن پیتزا در رژیم غذایی

در صورتی که دفعات مصرف این غذا کم باشد، تاثیر زیادی بر روی وزن بدن ندارد، اما اگر به طور مداوم از این غذا استفاده کنید وزن شما به تدریج بالا می‌رود. هر چقدر وزن بالاتری داشته باشید بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های مزمن قرار می‌گیرید.

توصیه می‌شود موقعی که پیتزا خورده‌اید، از خوردن تنقلات پرهیز کنید چون کالری میان وعده‌ها هم بالا است و شما را چاق می‌کند.

پرخوری، صرف از نظر از اینکه غذا سالم است یا خیر، می‌تواند به افزایش وزن منجر شود. به همین دلیل، توجه به حجم غذای مصرف شده برای حفظ سلامت بدن ضروری است. این نکته به خصوص در هنگام خوردن غذاهای خوش طعمی مثل بستنی، کیک و فست فودها اهمیت زیادی دارد. چون لذت ناشی از مصرف این غذاها به راحتی می‌تواند موجب پرخوری شود.

چه پیتزا در منزل تهیه شود و چه در رستوران سفارش داده شود، پرهیز از پرخوری می‌تواند یک راهکار بسیار عالی برای جلوگیری از دریافت کالری اضافی باشد. خوردن سالاد در ابتدای هر وعده غذایی حجم معده را پر و احتمال زیاده‌روی در مصرف غذا را کم می‌کند.

به خاطر داشته باشید که پیروی از یک رژیم غذایی سالم برای حفظ سلامتی بدن ایده‌آل است. اما ایرادی ندارد که برخی اوقات از خوردن غذاهای مورد علاقه خود لذت ببرید. فقط همان طور که گفته شد باید در مصرف همه انواع غذاها تعادل را رعایت کنید.

چطوری کالری پیتزا را بسوزانیم؟

پیتزا در گروه فست فودها و غذاهای پرکالری طبقه‌بندی می‌شود. برای سوزاندن کالری پیتزا هیچ راهی به جزء فعالیت بدنی وجود ندارد. سوزاندن کالری یک برش پیتزا به 45 دقیقه دوچرخه سواری، 30 دقیقه پیاده‌روی سریع و 15 دقیقه دویدن نیاز دارد.

پیاده روی

فعالیت بدنی سوخت و ساز را افزایش می‌دهد و از تجمع چربی در بدن جلوگیری می‌کند. بنابراین، افرادی که به طور منظم ورزش می‌کنند تناسب اندام مطلوب‌تری دارند.

سخن آخر

پیتزاها معمولاً کالری و چربی زیادی دارند. اما اگر در منزل و به وسیله مواد غذایی سالم تهیه شوند می‌توانند به یک گزینه غذایی سالم‌تر تبدیل شوند. در مواردی که غذا در خانه پخته می‌شود این امکان برای شما وجود دارد که در مورد ترکیبات آن تصمیم بگیرید. اما زمانی که در رستوران غذا سفارش می‌دهید معمولاً هیچ کنترلی روی دستورالعمل تهیه غذا ندارید.

اگر در مورد کالری پیتزا و تاثیری که روی سلامتی بدن دارد سوالی دارید می‎توانید با ما در ایده‌آل مگ در میان بگذارید.

سوالات متداول

مصرف پیتزا برای چه افرادی مضر است؟

افرادی که اضافه وزن زیادی دارند نباید در مصرف این ماده غذایی زیاده‌روی کنند. بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن مثل دیابت، بیماری قلبی و چربی خون بالا هم باید مصرف آن را محدود کنید. مصرف زیاد غذاهای سرشار از کالری و چربی برای افرادی که سابقه ابتلا به سرطان دارند مضر است.

آیا پیتزای نیمه آماده ناسالم است؟

همه پیتزاها به یک اندازه ناسالم نیستند. اگر از انواع نیمه آماده پیتزا استفاده می‌کنید روی بسته‌بندی آن را به دقت بخوانید. معمولاً روی بسته‌‌بندی‌ها مواد اولیه مورد استفاده برای تهیه آن غذا و همچنین کالری آن نوشته شده است. با توجه به مواد اولیه و کالری نوشته شده روی بسته انواع کم کالری‌تر و سالم‌تر را انتخاب کنید.

آیا کودکان می‌توانند پیتزا مصرف کنند؟

مصرف هر نوع غذای پرکالری توسط کودکان احتمال افزایش وزن آن‌ها را بالا می‌برد. معمولاً کودکان چاق در دوران بزرگسالی هم از چاقی رنج می‌برند. از طرف دیگر، اگر کودک با عادات غذایی نادرست بزرگ شود در بزرگسالی به سختی می‌تواند این عادات را اصلاح کند. البته لازم نیست پیتزا از فهرست غذاهایی که کودک می‌خورد حذف شود. کودکان هم مثل بزرگسالان می‌توانند از مصرف غذاهای مورد علاقه خود لذت ببرید. مصرف کم این نوع غذاها، به خصوص اگر در منزل تهیه شده باشند، سلامتی کودکان را در معرض خطر قرار نمی‌دهد.

کالری پنیر پیتزا چقدر است؟

وجود این نوع پنیر در غذاها طعم دلچسبی به آن‌ها می‌دهد. اما همزمان به علت داشتن کالری بالا برای سلامتی مضر است. مقدار انرژی پنیر پیتزا با توجه به شرکت کننده تولیدکننده می‌تواند متفاوت باشد. با این حال، یک ورق آن حدود ۷۰ کیلوکالری انرژی دارد. درحالیکه انرژی ۱۰۰ گرم از آن به صورت رنده شده ۲۸۰ کیلوکالری است. اگر همراه غذاهای حاوی پنیر سبزیجات فراوان مصرف شود جذب چربی موجود در پنیر تا حدودی کمتر می‌شود.

3.7 | (12)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x