درمان دختر بی اعتماد به نفس + افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان دختر

سرنا ویلیامز تنیسور مشهور جهان در سال 2012 گفت: من فکر می‌کنم یک قهرمان نه با بردهایش، بلکه بر اساس مواجه‌اش با شکست‌ها تعریف می‌شود! می‌خواهید یک دختر قهرمان باشید؟ اعتماد به نفس داشته باشید و از شکست نترسید؛ به همین سادگی!

البته که گفتن این جمله از عمل کردن به آن، آسان‌تر است. اگر یک دختر بی اعتماد به نفس هستید، بدانید که تنها نیستید؛ زیرا اکثر دختران در تداوم شکست‌های خود و تبدیل آن‌ها به فرصت‌هایی برای یادگیری، رشد و در نهایت ایجاد اعتماد به نفس مشکل دارند.

بر اساس گزارش‌هایی که از سراسر جهان به گوش می‌‌رسد، بیش از 50 درصد از دختران، از کمبود اعتماد به نفس رنج می‌برند و به همین دلیل، از تجربه‌های جدید و تازه، می‌ترسند!

اگر یک دختر بی اعتماد به نفس هستید، حتما تا پایان با ما همراه باشید. امروز در این مقاله از ایده آل مگ قصد داریم به افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان دختر بپردازیم.

اعتماد به نفس چیست و چه تفاوتی با عزت نفس دارد؟

در دیکشنری وبستر در تعریف اعتماد به نفس آمده است: «اعتماد به نفس یا Self-Confidence به این معناست که یک نفر به توان و توانمندی‌های خودش باور و اعتماد داشته باشد.»

تفاوت اعتماد به نفس و عزت نفس

احتمالا اگر از شما بپرسند که اعتماد به نفس چیست، مضامینی بسیار نزدیک با تعریف بالا را ارائه خواهید کرد. اما باید بپذیریم که این یک تعریف خیلی کلی است. اگر بخواهید بدانید که میزان اعتماد به نفس شما یا اطرافیان‌تان چقدر است، لازم است حوزه‌ی خاص سؤال خود را نیز مشخص کنید.

مثلا ممکن است شما در موسیقی بسیار مهارت داشته باشید؛ اما میزان اعتماد به نفس شما در نقاشی کردن خیلی کم باشد. بنابراین بهتر است هیچ‌وقت اصطلاح اعتماد به نفس را به صورت مبهم و کلی به کار نبرید، بلکه همیشه بگویید اعتماد به نفس در چه زمینه ای.

مطلب دیگر اینکه میان اعتماد به نفس و عزت نفس رابطه نزدیک و تنگاتنگی وجود دارد؛ تا جایی که گاهی این دو اصطلاح به اشتباه به جای یکدیگر بکار می‌روند. برای روشن شدن موضوع لازم است ابتدا نگاهی هم به مفهوم عزت نفس داشته باشیم.

عزت نفس یعنی توانمندی و ارزشمندی انسان‌ها و صلاحیت آن‌ها در داشتن زندگی شاد و موفق. تمام موجودات و انسان‌ها هم ارزشمند هستند و صلاحیت یک زندگی شاد و موفق را دارند.

وقتی عزت نفس سالمی دارید؛ یعنی به اندازه کافی از دستاوردها و توانایی‌های خود آگاه هستید، از توانایی‌های خود خوشحالید و خودتان را دوست دارید. به همین دلیل هم احساسات خود را به راحتی بیان می‌کنید، خودتان را سرزنش نمی‌کنید و برای خودتان ارزش قائل هستید.

با توجه به این دو تعریف به نظر می‌رسد عزت نفس چتر گسترده‌تری بر شیوه‌ی تعامل ما با دنیای پیرامون‌مان دارد؛ زیرا اگر شما به توانمندی‌های خود باور داشته باشید اما احساس ارزشمندی نکنید، توانایی‌ها و مهارت‌های خود را تنها در راه دفاع از ارزش‌های خودتان به کار خواهید گرفت. از این رو استفاده از توانمندی‌ها در راه رشد و پیشرفت شما بلا استفاده باقی می‌ماند.

بروز خصوصیاتی مانند انعطاف‌پذیری، جسارت، توجه کردن به انتقادهای سازنده، دوست داشتن خود، دوری کردن از دستاویزهایی مانند مواد مخدر و الکل، دوری کردن از رفتارهای پر خطر، احترام گذاشتن به خود و دیگران در رفتار افرادی که عزت نفس بالایی دارند به خوبی مشهود و واضح است.

در مقابل اعتماد به نفس به معنی باور داشتن به توانایی‌هایمان در یک زمینه خاص است. نتیجه این توانایی انجام موفقیت آمیز یک کار با عملکرد موفق است. با این عملکرد موفق می‌توانیم با چالش‌های زندگی روبرو شوید.

نقش اعتماد به نفس در زندگی دختران و زنان چیست؟

سلامت فکری و جسمی زنان، نقشی زیربنایی در شکل گیری یک جامعه رو به رشد دارد؛ اما زمانی که به موضوع اعتماد به نفس زنان می‌رسیم می‌بینیم که اهمیت قضیه چندین برابر می‌شود. زنان علاوه بر مسئولیت‌های فردی باید عهده‌‌دار تربیت نسل بعد از خود هم باشند. واضح است که مادری که خود اعتماد به نفس کمی دارد، فرزندانی قوی تربیت نخواهد کرد.

نقش اعتماد به نفس در زندگی زنان

فرقی نمی‌کند که زنی خانه‌دار باشید یا شاغل، مهم این است که شما جزو زنجیره‌ای بسیار بزرگ‌تر هستید و همان گونه که در گذشته از رفتار مادرانتان تاثیر گرفتید، رفتار امروز شما نیز بر نسل بعد از شما تأثیرگذار می‌گذارد.

لازم است قبل از هر کاری به خصوص سرزنش فرزند‌تان که مشکل عدم اعتماد به نفس دارند، یکبار دیگر رفتار خودتان را مرور کنید.

نداشتن اعتماد به نفس چه تاثیری روی زنان دارد؟

وجود زنان بدون اعتماد به نفس پر از حساس ترس و ناراحتی است. چون آن‌ها پیوسته نگران قضاوت دیگران در مورد کارها و نظرات خود هستند. این زنان نمی‌توانند آن طور که شاید و باید بر وظایف خود تمرکز کنند.

آن‌ها حتی از فعالیت‌های محبوب خود هم لذتی نمی‌برند و در چرخه‌ی انتقادی مداوم از خود گرفتارند. به علاوه انعطاف‌پذیری آن‌ها نیز در مواجهه با مشکلات کم است.

نداشتن اعتماد به نفس بر زندگی اجتماعی این دسته از زنان و دختران هم تاثیر دارد. از آنجایی که آن‌ها خود را شایسته دریافت عشق نمی‌دانند، سعی می‌کنند عشق دیگران را به دست آورند و رفتارهای آزاردهنده را تحمل می‌کنند.

این سکه روی دیگری هم دارد و برخی دیگر از این زنان، برای جبران تزلزل‌ها و احساس ناامنی خود درصدد آزار، تمسخر و نقد دیگران هستند که اصلا خوشایند نیست. ترس از طرد شدن هم از یک سو مانع شکل‌گیری روابط جدید می‌شود و از سویی دیگر فرد را به سوی انزوای اجتماعی می‌کشاند.

چرا دختران نسبت به پسران از اعتماد به نفس کمتری برخوردارند؟

این موضوع علاوه بر ویژگی‌های فردی، دلایل اجتماعی و فرهنگی عمیقی دارد. بخشی از این موضوع به پیشینه فرهنگی و تاریخی ما باز می‌گردد. جامعه‌ای مردسالار که در آن بسیاری از تفاوت‌ها و استعدادهای زنانه نادیده گرفته می‌شود. چنین افکاری تا مدت‌ها در حافظه تاریخی یک ملت می‌ماند و برای تغییر آن یک عزم و حرکت جمعی لازم است.

تفاوت اعتماد به نفس در زنان و مردان

دکتر شوشتری – روانشناس – معتقد است: «هنوز هم عده‌ای فرزند پسر را عزیزتر می‌دانند. این طرز فکر بر روی رفتار و گفتار والدین هم اثر دارد؛ درنتیجه تأثیر نامناسبی بر کودک می‌گذارد. اگرچه در این زمینه یک سری تغییرات مثبت ایجاد شده اما به اندازه‌ای نیست که قادر به حل تمامی این رفتارهای نادرست باشد.»

او ادامه می‌دهد: « ایجاد یک سری تفاوت‌های فرهنگی برای کودکان و تفاوت بین فرزند دختر و پسر، سبب می‌شود تا دختران در جایگاه پایین‌تری نسبت به پسران قرار بگیرند و این مساله بر اعتماد به نفس آن‌ها تاثیر منفی می‌گذارد.

بر اساس این فرهنگ، دختران به وابسته بودن تشویق می‌شوند و به دلیل ظرافت‌های دخترانه‌شان، ضعیف و وابسته بار می‌آیند. این در حالی ‌است که برخورد با پسرها درست برعکس این رفتار است. آن‌ها از کودکی مظهر قدرت و استقلال معرفی می‌شوند و حس استقلال‌طلبی و قدرت در آن‌ها تقویت می‌شود. این امر باعث افزایش اعتماد به نفس پسران می‌شود.»

تفاوت یک دختر بی اعتماد به نفس با یک دختر با اعتماد به نفس چیست؟

حتما شما هم قبول دارید که معاشرت با دختری که از اعتماد به نفس خوبی دارد تا چه حد انرژی‌بخش و شیرین است؛ در مقابل دختری با کمبود اعتماد به نفس، به خاطر تشویش و اضطراب دائمی می‌تواند تأثیر نامطلوبی بر مخاطب خود داشته باشد.

متأسفانه کمبود اعتماد به نفس در دختران مشکلی رایج در جامعه ما است؛ اما خبر خوب این است که در صورت ابتلا به این مشکل، راهکارهای مؤثری هم وجود دارند. شما می‌توانید از مشورت یک متخصص امین و آگاه بهره بگیرید و این مشکل را حل کنید. پیش از هر چیز لازم است تا علائم کمبود اعتماد به نفس در دختران را بشناسید.

علائم کمبود اعتماد به نفس در دختران

در ادامه با علائم کمبود اعتماد به نفس در دختران آشنا می‌شویم.

نیاز به جلب توجه

این حالت با بروز رفتارهایی اغراق‌آمیز در ظاهر فرد، ارتباطی مستقیم دارد. یک دختر بی اعتماد به نفس ممکن است جایی که لازم نیست اشک بریزد یا بی دلیل سر و صدا به پا کند. این دختر به خاطر نداشتن حس رضایت درونی به طور مدام از ظرف و حالتی به ظرف و حالتی دیگر درمی‌آید.

بدبین بودن

دلیل این رفتار در زنان و دختران فاقد اعتماد به نفس قبول نداشتن خود است. این موضوع باعث می‌شو. تا آن‌ها به طور مداوم در شک، تردید، منفی‌نگری و نگرانی باشند.

نداشتن انگیزه و در جا زدن

یک دختر بی اعتماد به نفس ترجیح می‌دهد که بی سر و صدا درس بخواند، کار کند، ازدواج کند و در سطوح ابتدایی این مراحل باقی بماند. او جاه طلب نیست و شاید اصلا جرات فکر کردن به آرزوهایی بلندتر را نداشته باشد.

دنباله‌رو بودن

دختران بدون اعتماد نفس ایده مشخصی از خود ندارند. آن‌ها دنباله‌رو نظرات و عقاید دیگران هستند. برای این دختران بسیار مهم است که دیگران درباره آن‌ها چطور فکر می‌کنند.

انزوا

یک دختر بی اعتماد به نفس فردی منزوی است. او از اینکه از سوی جمع پس زده شود به شدت می‌ترسد. این مورد هم ریشه در عدم کفایت و ارزشمندی درونی دارد.

دختر بی اعتماد به نفس

تنبلی

دختران بی اعتماد به نفس، انگیزه و میلی برای ایجاد تغییر در خود ندارند. آنها به ظاهرشان توجه نمی‌کنند و معمولا بسیار ساده و گاهی نامرتب هستند. این مشکل به این دلیل است که آن‌ها خود را شایسته و لایق نمی‌دانند.

داشتن احساس گناه

دختران و زنان بی اعتماد به نفس، به طور مداوم خود را در انجام کارهای اشتباه مقصر می‌دانند. آن‌ها همیشه در حال عذرخواهی هستند. این رفتار باعث می‌شود که آن‌ها در نظر اطرافیان غیرقایل اعتماد به نظر برسند.

فخرفروشی

یک دختر فاقد اعتماد به نفس، کمبودهای درونی زیادی دارد. این کمبودها باعث می‌شود که او با موضوعاتی که ارزش عمیق و واقعی ندارند به دیگران فخر بفروشد.

راهکارهای تقویت و افزایش اعتماد به نفس در دختران کدام است؟

اگر دختر شما دچار کمبود اعتماد به نفس است، می‌توانید با راهکارهای زیر اعتماد به نفس او را افزایش دهید:

ظاهر او را تحسین کنید

توجه به جذابیت‌های ظاهری برای هر زن یا دختری بسیار مهم است. هنگامی که او از شما می‌پرسد «آیا من زیبا هستم؟» با اشتیاق تمام به او جواب مثبت دهید. دختران باید بدانند که مفهوم زیبایی بسیار گسترده است و هر زنی در ظاهر خود نقاط قوت بسیاری دارد.

او را تشویق به ابراز وجود کنید

به دختر خود بیاموزید که در مواقع لزوم نیازهای خود را به بزرگسالان بگوید. به او یاد دهید که در صحبت با همسالان جایگاه خود را حفظ کند. به او بیاموزید که اگر نظر مخالفی دارد می‌تواند آن را محترمانه بیان کند. او باید بیاموزد که از حقوق خود بخصوص در جمع همسالان دفاع کند.

نقاط قوت و ضعف او را به درستی بشناسید

تصور نکنید که چون او یک دختر است علاقه‌ای به کوهنوردی ندارد. این شما هستید که به عنوان والدینی باهوش و هوشیار باید به دنبال شناخت توانایی‌ها و استعدادهای منحصر به فرد او باشید و زمینه مناسب برای رشد آن‌ها را فراهم کنید. به علاوه لازم است نقطه ضعف‌های موجود را نیز به خوبی شناسایی کرده و شرایط مناسب در جهت رفع آن‌ها را فراهم آورید.

به او کمک کنید تا بفهمد که چرا بعضی از اوقات کنار گذاشته می‌شود

هر چند دعوت نشدن به یک تولد یا جمع دوستانه برای هیچ کس خوشایند نیست؛ اما لازم است فرزندتان را با واقعیت‌های زندگی آشنا کنید. او باید بداند کنار گذاشته شدن به معنی توهین نیست. به هر حال گاهی محدودیت‌هایی هم وجود دارد و هیچ وقت همه چیز مطابق میل ما پیش نخواهد رفت.

او را برای تبعیض جنسی آماده کنید

متأسفانه هنوز هم تصور در حاشیه بودن زنان و دختران برای برخی مردم کاملا ریشه‌دار و با معنی است. لازم است با زبانی نرم و همدلانه او را متوجه برخی تفاوت‌ها در طرز فکر و رفتار مردم دیگر کنید. به او یاد دهید که در مواقع لزوم آمادگی لازم برای رویارویی با افرادی را داشته باشد که هم فکر و هم عقیده او نیستند.

تبعیض جنسیتی

نقش مدل‌های مثبت زنانه را به او نشان دهید

 برای دختران خود کتاب‌هایی بخوانید که شخصیت زن آن‌ها قوی و باهوش است. در هنگام تماشای اخبار یا خواندن روزنامه به دختر خود نشان دهید که زنان چه کارهای همهمی می‌توانند انجام دهند. خواندن زندگینامه زنان موفق تاریخ یکی از راه های افزایش اعتماد به نفس نوجوانان است. شما می‌توانید از آن برای بالا بردن اعتماد به نفس دختر نوجوان خود استفاده کنید.

از او هوشمندانه و واقع‌بینانه تعریف کنید

تعریف و تمجیدهای شما باید هوشمندانه و منطبق با واقعیت باشد. مطمئن باشید که دختر کوچک شما به خوبی درک می‌کند که شما متوجه پیشرفت‌های او در طول یک ماه شده‌اید.

راهکارهای تقویت اعتماد به نفس زنان در مقابل مردان

اگر در جریان رابطه‌ای با جنس مخالف هستید باید بدانید که که فارغ از تمام جنبه‌های ظاهری، یکی از رموز افزایش میزان جذابیت، بالا بودن میزان اعتماد به نفس شما است. این موضوعی است که نمودهای فراوانی در نوع معاشرت و رفتار شما خواهد داشت. مطمئنا شما نمی‌خواهید یک دختر بی اعتماد به نفس به نظر برسید. آیا می‌دانید راهکارهای تقویت اعتماد به نفس زنان در مقابل مردان چیست؟ در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

ارزش خودتان را بدانید

مطمئن باشید که شما شایسته‌ بهترین‌ها هستید تا با اعتماد به نفس در مقابل مرد مورد علاقه‌تان بدرخشید. وقت شما بسیار با ارزش است و لزومی ندارد که رفتارهای بی‌ملاحظه و خام طرف مقابل را بی‌دلیل تحمل کنید!

نگران قضاوت دیگران نباشید

فراموش نکنید که زنان با اعتماد به نفس در جستجوی تأیید دیگران نیستند. آن‌ها بدون آن که تلاشی برای جلب توجه طرف مقابل کنند، با کاریزمای ذاتی خود توجه را مانند آهنربا به سوی خود جذب می‌کنند. فکر کردن درباره‌ی قضاوت دیگران و حتی پسر مورد علاقه‌تان و امید داشتن به این که او از شما خوشش آمده است یا نه را کنار بگذارید. اگر با اعتماد به نفس رفتار کنید، ذهن‌تان را درگیر تصورات خیالی طرف مقابل‌تان نخواهید کرد.

مخالفت‌های خود را جرأت‌مندانه ابراز کنید

حد و مرزهای سالمی را برای رابطه‌تان نعریف کنید و بدانید که چه زمانی هنرمندانه باید «نه» بگویید. اگر طرف مقابل از شما خواسته‌های نابه‌جا داشت و شما را تحت فشار گذاشت، از تذکر دادن به او یا حتی پایان دادن به رابطه نترسید. بدانید که ارزش شما بسیار فراتر از این‌ها است.

استقلال هویتی و شخصیتی خود را حفظ کنید

لازم نیست برای جلب نظر فرد مقابل، خود را مطابق با انتظارات او تغییر دهید. بعد از شروع رابطه هم علائق خود را حفظ کنید و به زندگی خود خارج از حیطه رابطه‌ی مشترک ادامه دهید. نکته‌ کلیدی اینجا است که ابتدا باید خودتان را بشناسید و اجازه ندهید که دیگران بر افکار و احساسات شما تاثیر بگذارند و شخصیت‌تان را به میل خودشان تغییر دهند. 

افکار و احساسات خود را بیان کنید

احساسات واقعی خود را پنهان یا سرکوب نکنید. توجه داشته باشید که هر کسی ظرفیتی دارد و این احساسات سرکوب شده نیز در نهایت به سطح می‌آیند و خود را نشان می‌دهند.  پس بدانید که چه موقع و چطور باید افکار و احساسات خود را ابراز کنید. مطمئن باشید که یک مرد واقعی مشتاقانه به احساسات و نظرات عشقش گوش می‌دهد و برای آنها ارزش قائل است.

در رابطه عاطفی هدفمند باشید

به عنوان زنی با اعتماد به نفس بالا، باید بدانید که دقیقا از این رابطه به دنبال چه چیزی هستید. استانداردهای خود را بشناسید و به کمتر از آن­ها رضایت ندهید. این رفتار قاطعانه شما مسیر این ارتباط را به نحو مؤثرتری مدیریت خواهد کرد.

عذرخواهی کردن از ارزش شما کم نمی‌کند

یک بانوی با اعتماد به نفس مسئولیت اشتباهات خود را می‌پذیرد و آماده است که برای جبران اشتباهش عذرخواهی کند. زنان قدرتمند می‌دانند که چه زمانی باید عذرخواهی کنند و چه زمانی باید منتظر شنیدن عذرخواهی باشند. نکته اینجا است که از اشتباه‌هایتان درس بگیرید و اگر شایسته‌ی بخشش هستید، شهامتش را داشته باشید که از عشقتان تقاضای گذشت کنید.

معذرت خواهی کردن

معاشرت با دوستان هم جنس را فراموش نکنید

لازم نیست تمام و کمال خود را وقف طرف مقابل کنید. خیلی خوب است که رابطه شما به خوبی پیش می‌رود اما دوستان قدیمی‌تان را هم حفظ کنید. گاهی برای وقت گذراندن با دوستان خود هم برنامه داشته باشید. فراموش نکنید که بنیان هر رابطه‌ای بر تعادل استوار است.

در رابطه عاطفی کنترل‌گری نکنید

چک کردن خط تلفن طرف مقابل، تعقیب و گریزهای عجیب و غریب و حسادت‌های کور و بیهوده، همگی از علائم کمبود اعتماد به نفس است. در یک رابطه‌ی سالم باید هر دو طرف کاملاً به هم اعتماد کنند و سعی در رشد نقاط مثبت طرف مقابل داشته باشند.

از تمام کردن رابطه عاطفی ناسالم نترسید

از پایان دادن رابطه با مردی که شما را خوشحال نمی‌کند و نمی‌توانید به او اعتماد کنید، نترسید. یک بانوی با اعتماد به نفس می‌داند که چه زمانی باید از یک رابطه پا پس بکشد و اجازه نمی‌دهد که روح و جسمش در یک رابطه‌ ناسالم آسیب ببیند. این را بدانید که اعتماد به نفس داشتن در رابطه‌ عاشقانه یعنی این که خودتان را دوست داشته باشید و بخواهید که شریک زندگی‌تان هم آن‌گونه که شایسته‌اش هستید، شما را دوست داشته باشد.

سخن پایانی

امیدواریم خواندن این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر چه کمبود اعتماد به نفس برای هر فردی بخصوص یک خانم می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد اما اطمینان داشته باشید که در صورتی که واقعا بخواهید تغییر کنید، راهکارهای بیشماری هستند که می‌توانند کاملا کارا و مؤثر باشند. کافی است ترس‌های بیهوده را رها کنید و دست به اقدام بزنید. شاد و پیروز باشید.

4.2 | (29)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x