10 راز شادابی و نگهداری از گیاهان آپارتمانی

گیاهان آپارتمانی باعث ایجاد حس شادی و نشاط در فضای خانه می‌شوند. شادابی آن‌ها، باعث شادابی افراد خانواده هم می‌شود. شاید برای شما هم پیش آمده است که یک روز صبح بیدار شدید و گیاه مورد علاقه‌تان را پژمرده دیدید. راستی راز شادابی گیاهان آپارتمانی که در گلخانه‌ها و گلفروش‌ها هستند، چیست؟ چطور می‌توان گیاهی را به همان زیبایی و طراوت نگهداری کرد؟

برای داشتن گیاهان زیبا و شاداب باید شرایط رشد آن‌ها را بدانید و این شرایط را فراهم کنید. خاک مناسب، نور کافی، آبیاری به موقع، رطوبت و تهویه هوا تنها چیز‌هایی هستند که گیاهان به آن‌ها نیاز دارند.

در ادامه این مطلب با ایده آل مگ همراه باشید تا شما را با 10 راز شادابی گیاهان آپارتمانی آشنا کنیم.

خاک گلدان را عوض کنید

خاک گلدان را حداقل سالی یک بار عوض کنید. اگر روی خاک سفیدک دیدید نشان از کمبود املاح و فقر معدنی خاک است. بهتر است از آب معدنی برای آبیاری گلدان خود استفاده نکنید. املاح موجود در این آب به مرور زمان کیفیت خاک گلدان را کاهش می‌دهند. آب آکواریوم بهترین آب برای گیاهان آپارتمانی است.

به جنس خاک گلدان توجه کنید

باید به جنس خاک گلدان هم توجه کنید. خاک گلدانی بهتر است مقداری ماسه به همراه کود آلی مثل خاکبرگ و  کمی کود شیمیایی داشته باشد. برای کاکتوس‌ها مخلوطی از ماسه و شن ریز مناسب است و نیازی نیست از کود شیمیایی برای خاک آن‌ها استفاده کنید. خاک گلدان را فشرده نکنید چرا که منافذ جزیی برای جریان هوا و رسیدن اکسیژن را می‌بندید و باعث پوسیدن ریشه گیاه می‌شود.

جنس گلدان مهم است

در صورت امکان از گلدان پلاستیکی برای گیاهان آپارتمانی استفاده کنید. این جنس از گلدان، حفره‌ای برای خروج آب دارد و رشد گیاه در آن بهتر است. گلدان پلاستیکی برای گیاهان آپارتمانی مثل فیکوس و پتوس مناسب‌تر است.

بهترین گلدان برای نگهداری از گل ها

گلدان‌های سفالی نیز انتخاب مناسبی برای گل‌ها هستند. گلدان‌های سفالی به دلیل جنسی که دارند دمای ریشه گیاه را در تابستان و زمستان متعادل نگاه می‌دارند. این گلدان‌ها برای کاکتوس که آب کمی می‌خواهد بسیار مناسب هستند؛ چرا که بدنه، آب را به خود جذب می‌کند.

گلدان‌های فلزی برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی اصلا مناسب نیستند؛ چرا که زنگ زده و در خاک فلزات سنگین آزاد می‌کنند. این فلزات سنگین باعث مسمومیت گیاه و از بین رفتن آن می‌شود. البته گلدان‌های فلزی جدیدی که با روکش استیل به بازار آماده، برای رشد گیاهان مناسب است.

گلدان‌های شیشه‌ای هم به دلیل نفوذ ناپذیر بودن برای نگه‌داری گیاهان آپارتمانی مناسب نیست. از گلدان‌های شیشه‌ای برای نگهداری تراریوم (باغ شیشه‌ای) یا گیاهان هوازی استفاده می‌شود.

گلدان را بزرگ کنید

تقریبا هرساله با توجه به رشد گیاه، اندازه گلدان را افزایش دهید. این تغییر سایز را با توجه به اندازه ریشه گیاه انجام دهید. تعویض گلدان موجب بهبود حال گل و رشد سریع‌تر آن می‌شود. همچنین امکان صدمه انگل‌های گیاهی و قارچ به خاک و ریشه گیاه را کم می‌کند.

نور خورشید با توجه به نوع گیاه

با توجه به نوع گیاه مکان آن را انتخاب کنید. مثلا گل قاشقی را می‌توانید در اتاق خواب و در نور کم اما فیکوس را در کنار پنجره و در نور غیر مستقیم قرار دهید. برای شادابی هرچه بیشتر گل‌هایتان می‌توانید در تابستان و یا روزهای آفتابی چند ساعتی آن‌ها را بیرون بیاورید یا پنجره را باز کنید تا نور آفتاب را لمس کنند.

نور بهینه برای گل های آپارتمانی

آب بدهید اما نه زیاد

با توجه به نوع گیاه به آن آب بدهید؛ مثلا به آبیاری گلدان کاکتوس‌ها هر دو هفته یکبار کافی است. به عنوان یک اصل کلی برای آبیاری گیاهان آپارتمانی، تنها زمانی باید گلدان را آبیاری کنید که 2 سانتی‌متر از خاک روی گلدان خشک شده باشد.

با استفاده از این اصل، اگر فراموش کردید آخرین بار کی به گل آب دادید با دست زدن به روی خاک از خشکی یا نم داشتن آن مطمئن شوید. در کل گیاهان آپارتمانی به موجب نگه‌داری در خانه نیاز زیادی به آب ندارند. خیس بودن بیش از حد خاک موجب پوسیدگی ریشه و زردی برگ‌ها می‌شود.

گیاهان هم سرد و گرم‌شان می‌شود

توجه به دما یکی از 10 راز شادابی گیاهان آپارتمانی است.  اگر گل‌هایتان را در بالکن یا حیاط قرار دادید به سردی  و گرمی هوا توجه کنید. اگر هوا خیلی  سرد باشد به طوری که شما هم احساس سرما می‌کنید بهتر است آن‌ها را به داخل خانه بیاورید. باید بدانید که گیاهان هم سردشان می‌شود.

دمای مناسب برای گیاهان

با دیدن خشکی و بی حالی گیاه در زمستان نترسید، خاک و گلدان آن را عوض نکنید و هر تغییری را به بهار موکول کنید. زمستان فصل خواب گیاهان است و با تعویض خاک و گلدان به گیاه آسیب می‌رسد.

در تابستان نیز گرما و خشکی هوا را در نظر بگیرید و با توجه به آن گیاهان را آبیاری کنید. در این فصل گیاهان حساس به نور را در سایه قرار دهید. دمای بهینه برای اکثر گیاهان آپارتمانی بین 22 تا 25 است.

هوای تازه به گیاه بدمید

یکی دیگر از 10 راز شادابی گیاهان آپارتمانی که کمتر به آن توجه می‌شود، تهویه هوا  است. بهتر است برای جریان یافتن هوا گاهی پنجره را باز کنید و یا گیاه را در فضای باز قرار دهید. گیاهان برای فتوسنتز نیاز به هوای تازه دارند. هوای تازه موجب محکم شدن ساقه و سبز شدن و شادابی برگ‌های آن‌ها می‌شود.

یکی از گیاهان خیلی حساس به تهویه سرخس بوستون است. سرخس بوستون از انواع گلهای آویز آپارتمانی است پس اگر در خانه از این گیاه نگهداری می‌کنید؛ حتما این نکته را در نظر بگیرید که نباید آن را نزدیک دیوار یا سقف آویزان کنید. برای تامین تهویه هوای مناسب بهتر است آن را با فاصله از سایر گیاهان آپارتمانی قرار دهید؛ در غیر این صورت تهویه مورد نیاز گیاه تامین نمی‌شود و سرخس بوستون از بین می‌رود.

آفت گیاهان را جدی بگیرید

شته، خستر آرد پوش و تارتنچه از آفاتی هستند که رشد و شادابی گیاهان آپارتمانی را تهدید می‌کنند. با دیدن قارچ سفید روی خاک و حشراتی روی ساقه و برگ گیاه، آن را سمپاشی کنید.

آفات گیاهان آپارتمانی

برای تهیه سم مناسب با یک متخصص گیاهپزشکی یا یک فرد با تجربه مشورت کنید. اگر آفت بیش از اندازه به گیاه نفوذ کند امکان برگشت و رشد طبیعی گیاه وجود نخواهد داشت؛ پس حتما ماهانه گیاه را چک کنید. برای محافظت از گیاه می‌توانید یک حبه سیر در گلدان قرار دهید؛ در این صورت هیچ شته‌ای جرات نزدیک شدن به گل را ندارد.

رطوبت خانه را حفظ کنید

در فصل زمستان با استفاده از وسایل گرمایشی، رطوبت خانه کم می‌شود و رو به خشکی می‌رود. در این فصل باید حواستان به گل‌ها باشد که رطوبت مورد نیاز آن‌ها تامین شود.

برای تامین این نیاز گیاه در فصل زمستان می‌توانید از دستگاه بخور استفاده کنید. اگر دستگاه بخور ندارید، با گذاشتن یک کتری روی بخاری می‌توانید این رطوبت را تا حدی تامین کنید. وجود رطوبت در فضای خانه برای مجاری تنفسی شما هم خوب است.

اگر رطوبت مورد نیاز گیاه را تامین نکنید، نوک برگ‌های آن قهوه‌ای قهوه‌ای می‌شود. این واکنش گیاه می‌تواند هشداری برای تامین این نیاز باشد.

نکات مهم برای خرید گیاه شاداب و سالم

  • در هنگام خرید نام گل را پرسیده و یادداشت کنید؛ تا در فرصت مناسب اطلاعات نگهداری آن را در اینترنت بخوانید.
  • حتما قسمت‌های مختلف گیاه را چک کنید تا شته یا قارچی نداشته باشد.
  • در فصل رشد گیاه، آن را بخرید. یعنی در فصل زمستان و خواب زمستانی گلی نخرید؛ چرا که با تعویض گلدان و جای گل امکان پوسیدگی ریشه وجود دارد.
  • اگر می‌خواهید گیاه گلدار بخرید، سعی کنید گیاهی را انتخاب کنید که غنچه‌های باز نشده بیشتری دارد. اگر هم گل‌های گیاه ریخت، قسمت باقی مانده را جدا کنید تا فرصت گلدهی بیشتری به آن بدهید.
  • اگر تجربه نگه‌داری گل ندارید، گیاهان آپارتمانی با شرایط نگهداری آسان را انتخاب کنید. در هنگام خرید گیاه از فروشنده بخواهید تا خاک و گلدان گیاه را برای شما عوض کند تا در خانه مجبور به این کار نباشید.
  • برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌توانید تکثیر گلهای آپارتمانی را یاد بگیرید و با استفاده از این روش گیاهان جدید تولید کنید.

سخن پایانی

در این مقاله با 10 راز شادابی گیاهان آپارتمانی آشنا شدید. البته برای نگهداری هر چه بهتر این گیاهان باید شرایط نگهداری اختصاصی هر یک از آن‌ها را بدانید و آن‌ها را به خوبی رعایت کنید.

اگر درباره روش‌های نگهداری از گیاهان آپارتمانی، تعویض خاک و گلدان، آبیاری و دمای بهینه آن سوالی دارید می‌توانید آن را از ایده آل مگ بپرسید.

3.6 | (5)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
4
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x