کالری مرغ چقدر است؟ کالری سینه مرغ + کالری ران مرغ

یکی از غذاهای محبوب و پرمصرف ما ایرانی‌ها، مرغ است؛ از این رو اطلاع از میزان کالری مرغ برای تنظیم میزان کالری رژیم غذایی بسیار مهم است.

با رواج یافتن زندگی کم تحرک و افزایش وزن، بسیاری از افراد به دنبال راه‌هایی برای کاهش کالری دریافتی خود از رژیم غذایی هستند. این موضوع باعث شده تا افراد ترجیح دهند تا کالری غذاهایی که می‌خورند را بدانند و تا حد امکان کالری دریافتی خود را کم کنند.

در ایران با مرغ غذاهای مختلفی پخته می‌شود. شیوه طبخ مرغ بر میزان کالری آن تاثیر زیادی دارد و می‌تواند آن را به یک غذای پرکالری و چاق‌کننده هم تبدیل کند.

در این مقاله از ایده آل مگ با این ماده غذایی و خواص آن آشنا می‌شویم. در این جا به شما می‌گوییم که کالری قسمت‌های مختلف مرغ چقدر است و کدام بخش از آن کالری کمتری دارد.

کالری قسمت های مختلف مرغ چقدر است؟

گوشت مرغ غنی از مواد مغذی است و می‌تواند یک بخش مهم رژیم غذایی سالم را تشکیل دهد. مرغ پروتئین زیادی دارد و در مقایسه با سایر گوشت‌ها حاوی چربی و کالری کمتری است.

غذای کم کالری

پس اگر هدف‌تان کاهش وزن است، خوردن این ماده غذایی برای شما مفید است. غذاهای حاوی پروتئین حس سیری را بیشتر می‌کنند؛ بنابراین، مانع از پرخوری می‌شوند و سرعت کاهش وزن را افزایش می‌دهند. برای نمونه، می‌توانید مرغ را با عدس بپزید و اگرچه کالری عدسی بالا است، اما یک بمب پروتئین درست کنید.

در جدول زیر می‌توانید کالری قسمت‌های مختلف مرغ از جمله سینه، ران، بال، سنگدان، دل و … را مشاهده نمایید:

بخش‌های مختلف گوشت مرغ میزان کالری
سینه مرغ 165 کالری در 100 گرم
ران مرغ 229 کالری در 100 گرم
بال مرغ 290 کالری در 100 گرم
پای مرغ 216 کالری در 100 گرم
دل مرغ 170 کالری در 100 گرم
جگر مرغ 125 کالری در 100 گرم
سنگدان مرغ 94 کالری در 100 گرم
آب مرغ 38 کالری در 1 لیوان

توجه داشته باشید که این کالری‌ها برای بخش‌های مختلف مرغ به صورت خام محاسبه شده‌اند. بدیهی است که کالری این مواد بعد از سرخ یا آب‌پز کردن، به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا می‌کند.

قسمت‌های مختلف مرغ از نظر مقدار کالری، چربی و مواد مغذی با هم فرق دارند. سینه مرغ کم‌ چرب‌ترین قسمت این ماده غذایی است.

در مقابل، پای مرغ که برخی افراد برای تقویت استخوان‌ها استفاده می‌کنند، چربی زیادی دارد. به علت وجود چربی، کالری پای مرغ بالا و در هر 100 گرم آن حدود 215 است.

کالری ساق مرغ

ساق به قسمت پایین پای مرغ گفته می‌شود. کالری 100 گرم ساق مرغ که پوست آن جدا نشده و بدون روغن پخته شده حدود 216 است. این مقدار ساق مرغ 27 گرم پروتئین، 2/11 گرم چربی و 3/1 میلی‌گرم آهن دارد. اگر پوست این قسمت از مرغ جدا شود، کالری آن به 175 و مقدار چربی به 7/5 گرم کاهش پیدا می‌کند.

کالری بال مرغ

بال مرغ در مقایسه با سایر قسمت‌ها پروتئین کمتر و کالری بیشتری دارد. کالری 100 گرم بال که پوست آن جدا نشده و بدون روغن پخته شده حدود 290 است. همچنین 27 گرم پروتئین، 5/19 گرم چربی و 3/1 میلی‌گرم آهن دارد. اگر پوست بال جدا شود، مقدار کالری به 203 و چربی به 1/8 گرم کاهش پیدا می‌کند.

کالری بال مرغ

کالری گردن مرغ

وقتی گردن مرغ بدون پوست پخته می‌شود کالری آن در هر 100 گرم حدود 179 است. این مقدار گردن حاوی 6/24 گرم پروتئین و 2/8 گرم چربی است. اگر پوست جدا نشود کالری 247 و مقدار چربی 1/18 گرم است.

پوست مرغ چقدر کالری دارد؟

مرغی که همراه با پوست طبخ و مصرف می‌شود در مقایسه با زمانی که پوست آن جدا شده، کالری و چربی بالاتری دارد. پس اگر می‌خواهید وزن کم کنید باید قبل یا بعد از پختن پوست آن را جدا کنید. چون برای کاهش وزن باید دریافت چربی و کالری را کم کنید. برای افرادی که می‌خواهند وزن کم کنند سینه مرغ بدون پوست بهترین گزینه است.

100 گرم سینه مرغ را در نظر بگیرید. وقتی بدون پوست باشد حاوی 80 درصد پروتئین و 20 درصد چربی است. اما اگر پوست جدا نشود میزان چربی می‌تواند تا 50 درصد هم بیشتر شود. کالری 100گرم سینه مرغ پخته شده، بدون پوست 165 و با پوست 197 است.

کالری آب مرغ چقدر است؟

کالری یک لیوان آب مرغ 38 است. برای تهیه یک لیوان آب مرغ باید چند تکه مرغ را با سبزیجات و مقداری آب پخت. پس از پخت کامل، آب را از صافی رد کرد. از این آب مرغ می‌توان برای پخت انواع سوپ استفاده کرد.

کالری سینه مرغ ‌پخته چقدر است؟

مقدار کالری 100 گرم سینه مرغ بدون استخوان و بدون پوست که بدون روغن پخته شده است حدود 165 است. این میزان سینه مرغ 31 گرم پروتئین، 6/3 گرم چربی و 1 میلی‌گرم آهن دارد.

جدا نکردن پوست مرغ مقدار چربی آن را بالا می‌برد. کالری 100 گرم سینه مرغ پخته شده که پوست آن جدا نشده، حدود 197 است. این میزان سینه مرغ 30 گرم پروتئین، 8/7 گرم چربی و 1 میلی‌گرم آهن دارد.

این در حالیست که کالری سینه مرغ کبابی به 165 کالری در هر 100 گرم می‌رسد.

کالری ران مرغ چقدر است؟

کالری 100 گرم ران مرغ (با پوست) که بدون روغن پخته شده حدود 229 است. این مقدار ران 25 گرم پروتئین، 8 گرم چربی و 3/1 میلی‌گرم آهن دارد. با حذف پوست، مقدار کالری به 209 و مقدار چربی به 5/15 گرم می‌رسد.

کالری مرغ سوخاری چقدر است؟

مرغ سوخاری یکی از محبوب‌ترین فست فودها است و به سختی می‌توان در مقابل وسوسه خوردن و گاز زدن آن مقاومت کرد. با این وجود، همچنان بسیاری از افراد، نگران میزان کالری مرغ سوخاری و تاثیر آن روی افزایش وزن هستند.

کالری مرغ سوخاری چقدر است؟

به صورت کلی، مقدار کالری موجود در مرغ سوخاری، به صورت زیر است:

  • کالری مرغ سوخاری 2 تکه: 754 کالری
  • کالری مرغ سوخاری 3 تکه: 1131 کالری
  • کالری سنیشل مرغ: 280 کالری در 110 گرم
  • کالری 3 تکه بال مرغ سوخاری: 396 کالری
  • کالری یک عدد ران مرغ سوخاری: 262 کالری
  • کالری ناگت مرغ: 296 کالری

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، کالری مرغ سوخاری به دلیل افزودنی‌های زیاد و همچنین سرخ شدن در روعن، به شکل قابل ملاحظه‌ای، نسبت به کالری مرغ پخته شده، افزایش پیدا می‌کند.

تاثیر روش پخت مرغ بر مقدار کالری مرغ چقدر است؟

سالم‌ترین روش برای طبخ این ماده غذایی، پختن آن بدون اضافه کردن روغن است. اگر می‌خواهید به غذا روغن اضافه کنید بهتر است از اسپری روغن استفاده کنید.

تاثیر شیوه پخت بر میزان انرژی مرغ

استفاده از کره در طبخ غذا یا سرخ کردن ‌آن‌ با روغن زیاد کالری را به شدت افزایش می‌دهد. هر چقدر غذا چرب‌تر باشد تاثیر بیشتری در چاق شدن دارد.همین روغن اضافی است که باعث می‌شود کالری مرغ سوخاری از کالری مرغ آبپز بیشتر باشد.

جدول زیر کالری انواع غذاهایی که با مرغ پخته می‌شود را نشان می‌دهد. با مشاهده این جدول می‌توانید به راحتی متوجه تاثیر روش پخت و پز روی میزان کالری گوشت مرغ شوید؛ مثلاً کالری مرغ بریان با کالری مرغ شکم پر یا کالری مرغ کبابی چقدر تفاوت دارد.

نام غذا انرژی در 100 گرم (کیلوکالری)
سینه مرغ خام 110
سینه مرغ کبابی 165
سینه مرغ بریان 176
سینه مرغ سوخاری (با پوست) 222
ران مرغ خام 119
ران مرغ کبابی 209
ران مرغ سوخاری (با پوست) 262
ساق مرغ خام 119
ساق مرغ کبابی 172
ساق مرغ سوخاری (با پوست) 245
بال مرغ خام (با پوست) 222
بال مرغ کبابی (با پوست) 290
بال مرغ سوخاری (با پوست) 324
مرغ شکم پر 202
ناگت مرغ 296
شنیسل مرغ 297

ارزش غذایی مرغ چیست؟

مرغ یک جایگزین مناسب برای گوشت قرمز است. این ماده غذایی یک منبع خوب پروتئین است که چربی زیادی ندارد. در مرغ به جز پروتئین، ویتامین B12، آهن، روی، مس، کولین و اسید آمینه تریپتوفان نیز وجود دارد. فوایدی که این غذا برای سلامتی دارد عبارتند از:

تقویت استخوان‌ها و عضلات

پروتئین مرغ منبع عالی اسیدهای آمینه است. بدن از اسیدهای آمینه برای ساخت عضلات استفاده می‌کند. عضلات قوی‌تر فشار کمتری بر روی استخوان‌ها وارد می‌کند؛ از این رو با مصرف این غذا احتمال آسیب به استخوان‌ها و بروز مشکلاتی چون پوکی استخوان کمتر می‌شود.

کنترل وزن و سلامت قلب

اگر در هر وعده غذایی 25 تا 30 گرم پروتئین دریافت کنید زودتر سیر می‌شوید. غذاها با محتوای پروتئین بیشتر با ایجاد حس سیری به کنترل بهتر وزن کمک می‌کنند. وقتی وزن مناسبی داشته باشید احتمال اینکه چربی و فشار خون شما بالا رود، کمتر می‌شود. در نتیجه، قلب سالم‌تری خواهید داشت.

بهبود خلق و خو

مرغ به علت داشتن اسید آمینه تریپتوفان که در ساخت هورمونی به نام سروتونین نقش دارد، باعث بهبود خلق و خو می‌شود. سروتونین یک نوع هورمون ضد افسردگی است. وقتی این هورمون به مقدار کافی در مغز ترشح شود احساس بهتری دارید و شادتر هستید.

تاثیر تغذیه بر بهبود خلق و خو

آیا مرغ برای لاغری مفید است؟

کالری گوشت مرغ در مقایسه با گوشت‌های دیگر کمتر است. قسمت‌های مختلف این ماده غذایی منبع غنی پروتئین هستند؛ اما اگر پوست آن‌ها جدا نشود یا سرخ شوند کالری زیادی وارد بدن می‌کنند.

مرغ و کاهش وزن

پروتئین حس گرسنگی را کم می‌کند، از ترشح هورمون‌های افزایش دهنده اشتها جلوگیری می‌کند. متابولیسم بدن را بالا می‌برد و موجب می‌شود بدن کالری بیشتری بسوزاند.

برای افرادی که می‌خواهند رژیم لاغری بگیرند، سینه مرغ بدون پوست یک انتخاب مناسب است. البته به شرط اینکه از روغن زیاد برای پخت آن استفاده نشود و در چارچوب یک رژیم غذایی سالم مصرف شود.

سخن آخر

مرغ سرشار از پروتئین و مواد مغذی مهم مثل ویتامین B12 و آهن است. مصرف این غذا به کاهش وزن کمک می‌کند. مصرف این غذا به علت داشتن آهن مانع ابتلا به کم خونی می‌شود؛ بنابراین، توصیه می‌شود از مرغ در کنار سایر غذاهای سالم در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

 کالری قسمت‌ های مختلف مرغ با هم متفاوت است. روشی که برای پختن مرغ بکار می‌برید هم روی کالری آن تاثیر دارد؛ مثلاً کالری مرغ سوخاری از کالری نوع کبابی آن بیشتر است. هر چقدر از روغن کمتری برای پخت و پز استفاده کنید غذای سالم‌تری مصرف می‌کنید.

اگر باز هم سوالی درباره مقدار کالری این ماده غذایی و نقش آن در سلامتی و کاهش وزن دارید، می‌توانید آن را از ایده آل مگ بپرسید.

سوالات متداول

کالری سینه مرغ کبابی چقدر است؟

هر 100 گرم سینه مرغ کبابی، دارای 165 کالری انرژی است.

کالری بال کبابی چقدر است؟

هر عدد بال کبابی متوسط که همراه با پوست کباب شده باشد، دارای 296 کالری انرژی است.

5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x