کالری نان چقدر است؟ [کالری نان لواش و سنگگ و …]

کالری نان به مواد تشکیل دهنده آن بستگی دارد. نان معمولا ترکیبی از آب، آرد، خمیر مایه، نمک و روغن است؛ البته ممکن است از مواد دیگری مثل شکر هم برای تهیه آن استفاده شود.

از هزاران سال پیش تاکنون، نان یکی از غذاهای اصلی مردم در سراسر دنیا است. کربوهیدرات ماده اصلی تشکیل دهنده نان است. بدن تقریبا 50 درصد انرژی مورد نیاز خود را از مصرف کربوهیدرات‌ها تامین می‌کند. 

معمولا هضم نان سفید که از آرد بدون سبوس تهیه شده در مقایسه با نان سبوس‌دار آسان‌تر است. این موضوع باعث شده تا بسیاری از افراد مصرف نان سفید را ترجیح دهند؛ اما این نوع نان فیبر و مواد مغذی کمی دارد و در مقایسه با نان سبوس‌دار حس سیری کمتری ایجاد می‌کند.

نان بخش مهمی از سفره غذایی خانواده‌ها را تشکیل می‌دهد. با ایده آل مگ همراه باشید تا با این ماده غذایی و میزان کالری آن بیشتر آشنا شوید.

جدول کالری نان 

ابتدا در جدول زیر با کالری موجود در 100 گرم از انواع مختلف نان آشنا شوید تا بعد از آن، به صورت مفصل، هر کدام از آن‌ها را بررسی کنیم:

نوع نان انرژی در هر 100 گرم (کیلوکالری)
لواش 288
تافتون 284
بربری 265
سنگک 259
نان جو 250
باگت 250
نان همبرگری 290
نان تست 313
نان سوخاری 407
نان سبوس‌دار 250
فطیر 392
شیرمال 361
نان پیتا 275
نان خشک 395
نان روگن 251
نان روغنی 380
نان کروتان 407
نان قندی 409
نان سیر 350
نان کماج 502

اکنون در ادامه این مقاله با ایده آل مگ همراه باشید تا با هم سری به دنیای متنوع و البته خوشمزه نان بزنیم و کالری هر کدام از آن‌ها را به دست بیاوریم. 

کالری نان لواش چقدر است؟

نان لواش یکی از نان‌های قدیمی ایرانی است که بر خلاف سایر نان‌های سنتی ظاهر بسیاری نازکی دارد. ضخامت لواش حدود سه میلی‌متر است.

کالری نان لواش چقدر است؟

معمولا این نان با استفاده از آرد سفید تهیه می‌شود و به همین دلیل فاقد سبوس است؛ اما مصرف آن به دلیل ماندگاری بالایی که دارد بسیار رایج است. کالری یک کف دست نان لواش، 23 است.

کالری نان سنگگ چقدر است؟

از نان‌های قدیمی و بسیار پرطرفدار ایرانی است که با استفاده از آرد سبوس‌دار تهیه می‌شود؛ البته این روزها بعضی از نانوایی‌ها به جای آرد نان سنگک از آرد لواش که بدون سبوس است استفاده می‌کنند.

کالری نان سنگک چقدر است؟

استفاده از آرد لواش باعث می‌شود که سنگک، فاقد سبوس و به رنگ سفید باشد. کالری نان سنگک به ازای هر کف دست 75 است.

کالری نان بربری چقدر است؟

این نان نسبت به سنگک و تافتون از ضخامت بیشتری برخوردار است. استفاده از جوش شیرین در تهیه این نان ارزش غذایی آن را کاهش می‌دهد. یک کف دست نان بربری 76 کیلو کالری انرژی دارد.

کالری نان بربری چقدر است؟

کالری نان تافتون چقدر است؟

یک نان مسطح و دایره‌ای شکل است و در مقایسه با لواش ضخامت بیشتری دارد؛ اما ضخامت آن از سنگک و بربری کمتر است. برای اینکه حرارت به تمام نقاط نان برسد قبل از پخت سوراخ‌هایی روی آن ایجاد می‌کنند. کالری یک کف دست نان تافتون 43 است.

میزان کالری نان در سایر نان ها 

این روزها انواع مختلف نان وجود دارد که بعضی به شیوه سنتی و بعضی دیگر به شیوه صنعتی تهیه می‌شوند. کالری نان به مواد اولیه‌ای که برای تهیه آن استفاده شده، بستگی دارد.

در این قسمت ابتدا با انواع مختلف نان آشنا می‌شویم و سپس کالری آن‌ها را در هر 100 گرم با هم مقایسه می‌کنیم:

نان جو

در حال حاضر برای تهیه نان جو از مخلوط آرد گندم و جو استفاده می‌شود. آرد جو به علت داشتن سبوس زیاد به تنهایی قابل استفاده در پخت نان نیست؛ بنابراین، نان‌هایی حجیم که به عنوان نان جو فروخته می‌شوند از جوی خالص تهیه نشده‌اند.

کالری و مواد مغذی این نوع نان را می‌توانید در کالری نان جو پیدا کنید. 

نان باگت

به این نان، نان فرانسوی هم گفته می‌شود. باگت جز نان‌های حجیم است و بیشتر برای تهیه ساندیج استفاده می‌شود. آرد مورد استفاده برای تهیه نان باگت، معمولاً آرد سفید و بدون سبوس است. کالری نان باگت کوچک 150 است.

کالری نان باگت

نان همبرگری

یک نان گرد و حجیم است که برای سرو انواع برگر استفاده می‌شود. نان همبرگر همانند باگت دارای بافت سفید رنگ و پوسته ترد است.

نان تست

مبدا این نان کشور انگلستان است و بیشتر برای تهیه اسنک از آن استفاده می‌شود؛ البته مصرف آن در میان وعده‌ها و صبحانه طرفداران زیادی دارد. در حال حاضر انواع نان‌های تست سبوس‌دار و بدون سبوس در بازار وجود دارد.

نان سوخاری

یک نوع نان برشته به رنگ زرد مایل به قهوه‌ای روشن است. برای تهیه آن از آرد گندم، روغن، شکر و خمیر مایه استفاده می‌شود. نان سوخاری به علت داشتن رطوبت کم ماندگاری بالایی دارد.

نان سبوس دار

سبوس، آندوسپرم و جوانه سه قسمت یک دانه گندم را تشکیل می‌دهند. سبوس به عنوان خارجی‌ترین لایه دانه گندم سرشار از فیبر و مواد مغذی است.

اگر سبوس گندم قبل از آسیاب کردن جدا نشود آرد به دست آمده هم حاوی سبوس است. به نانی که از آرد سبوس‌دار تهیه می‌شود نان سبوس‌دار می‌گویند.

مصرف این نوع نان به کنترل وزن، کنترل قند خون و حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند.

فطیر

مخلوطی از آرد و تخم‌مرغ است که در بعضی از نقاط کشور آن را به صورت مغزدار تهیه می‌کنند. روش‌های مختلفی برای پخت فطیر وجود دارد؛ اما به طور سنتی روی هیزم یا داخل تنور پخته می‌شود.

از این نان می‌توان به عنوان میان وعده یا صبحانه استفاده کرد. برای تعیین میزان انرژی این نان باید علاوه بر آرد، کالری تخم مرغ را هم در نظر گرفت. کالری یک کف دست نان فطیر حدود 135 است.

نان شیرمال

برای تهیه نان شیرمال از آرد، شیر، شکر، روغن و زرده تخم‌مرغ استفاده می‌شود. این نان ضخامتی به قطر یک تا دو سانتی‌متر دارد و می‌توان از آن به عنوان میان وعده یا صبحانه استفاده کرد. کالری نان شیرمال به ازای یک کف دست 108 است.

نان پیتا

یک نان گرد با قطر حدود 20 سانتی‌متر است. استفاده از پیتا در بعضی مناطق جهان مثل خاورمیانه، مدیترانه و شمال آفریقا رایج است. می‌توان گوشت، فلافل و خوراکی‌های دیگر را داخل این نان قرار داد و به صورت ساندویچ مصرف کرد.

پخت غذا با نان پیتا

نان خشک

همانند لواش مسطح و نازک است؛ اما در زمان طولانی‌تر و حرارت ملایم‌تر پخته می‌شود تا فرصت کافی برای خروج آب از داخل آن وجود داشته باشد. بعد از پخت هم آن را در هوای آزاد قرار می‌دهند تا کاملا خشک شود.

برای تهیه نان خشک از آرد سفید و سبوس‌دار استفاده می‌شود. هر چقدر سبوس آرد بیشتر باشد ارزش غذایی نان هم به همان نسبت بیشتر است.

نان روگن

برای تهیه نان روگن از آرد چاودار استفاده می‌شود. چاودار مثل گندم جز غلات طبقه‌بندی می‌شود. معمولاً نان‌های تهیه شده با آرد چاودار تیره رنگ هستند و ارزش غذایی بالایی دارند.

مواد غذایی پرمصرف

نان روغنی

همان طور که می‌توان از نامش حدس زد کره یا روغن یکی از اجزای این نان را تشکیل می‌دهد. از این نان خوشمزه می‌توان به عنوان میان وعده استفاده کرد. کالری نان روغنی به ازای یک کف دست 95 است.

نان کروتان

کروتان نانی است که از برشته کردن تکه‌های کوچک نان تست یا نان فرانسوی تهیه می‌شود. این نان نام خود را از یک کلمه فرانسوی به نام کغوتن (croûte) گرفته که به معنی کراست (پوسته) است. کروتان را می‌توان با مواد مختلف مثل روغن زیتون، آویشن، پودر سیر، فلفل و … طعم‌دار کرد. از این نان در کنار غذاهای مختلف استفاده می‌شود.

نان قندی

نان قندی در حقیقت یکی از شیرینی‌های سنتی ایران است که بافت نرم و عطر دلنشینی دارد. این نان در نقاط مختلف کشور تهیه می‌شود؛ اما ممکن است مواد اولیه آن در شهرهای مختلف با هم کمی تفاوت داشته باشد. کالری نان قندی به ازای یک کف دست 61 است.

نان سیر

یکی از نان‌های خوش طعم است که در رستوران‌ها و به عنوان پیش غذا سرو می‌شود. برای تهیه آن از سیر، روغن زیتون یا کره و گاهی اوقات سبزیجات دیگری مثل پونه استفاده می‌شود.

نان سیر

نان کماج

یک نان محلی با بافت نرم و طعم شیرین است که از نظر ظاهری شباهت زیادی به شیرمال دارد. این نان در شهرهای مختلف مثل همدان، قزوین، اصفهان و شهرهای شمالی پخته می‌شود.

آیا نان چاق کننده است؟

مصرف زیاد نان سفید می‌تواند موجب چاقی شود. چاقی هم به نوبه خود احتمال بروز بیماری‌هایی مثل دیابت و مشکلات قلبی را افزایش می‌دهد.

کالری نان بخش مهمی از انرژی مورد نیاز بدن‌ شما را تامین می‌کند. مصرف این ماده غذایی در حد تعادل موجب چاقی نمی‌شود؛ اما در صورتی که می‌خواهید وزن خود را کنترل کنید یا لاغر شوید باید به نکات زیر توجه کنید:

  • سعی کنید بیشتر نان مصرفی شما از نوع سبوس‌دار باشد.
  • اگر بیش از نیاز بدن کالری دریافت کنید وزن‌تان بالا می‌رود؛ پس زیاده‌روی در مصرف هر نوع غذایی، از جمله نان، موجب چاقی می‌شود.
  • ساندویچ‌هایی که از نان بدون سبوس، سس مایونز، سوسیس، کالباس و پنیرهای پرچرب تشکیل شده‌اند، چاق کننده هستند. مقدار چربی و کربوهیدرات این ساندویچ‌ها به قدری بالا است که کالری زیادی را وارد بدن شما می‌کند.

آیا نان چاق کننده است؟

همان طور که اشاره کردیم، نان سبوس‌دار برای افرادی که می‌خواهند وزن کم کنند انتخاب مناسب‌تری است؛ اما هنگام مصرف آن رعایت دو نکته ضروری است:

  • نباید بیش از حد از این نان مصرف شود.
  • غذایی که همراه نان خورده می‌شود باید سالم و کم کالری باشد؛ به طور مثال می‌توانید آن را با مرغ کباب شده یا یک سوپ خانگی و کم چرب مصرف کنید. کالری مرغ هم زیاد نیست.

کالری نان رژیمی لاغری چقدر است؟

شیوع بالای چاقی موجب شده پای انواع غذاهای رژیمی به فروشگاه‌ها باز شود، نان هم از این قاعده مستثنی نیست. وقتی به فروشگاه‌ها و نانوایی‌ها سر می‌زنید با انواع و اقسام نان‌‌های رژیمی روبرو می‌شوید. به کاربرد بردن کلمه رژیمی باعث شده بسیاری از مردم تصور کنند که با یک محصول کم کالری و مناسب رژیم لاغری روبرو هستند؛ در نتیجه، حجم زیادی از آن را در یک وعده مصرف کنند.

بیشتر نان‌های رژیمی ترد و خشک هستند. اگر کالری 100 گرم از آن‌ها را با همین مقدار نان تازه مقایسه کنید، متوجه می‌شوید که نان‌های خشک کالری بالاتری دارند؛ چون بخشی از وزن نان تازه آرد و بخش دیگر آن آب است. نان خشک فقط از آرد تشکیل شده است؛ به همین دلیل است که کالری نان رژیمی از نان‌های معمولی بیشتر است.

سخن آخر

انواع مختلفی از نان وجود دارد که به روش‌های مختلف و با مواد اولیه متنوع تهیه می‌شوند. بعضی از نان‌ها در مقایسه با بقیه، مواد مغذی بیشتری دارند. نانی که از آرد سفید بدون سبوس تهیه شده‌ در مقایسه با نان‌ سبوس‌دار ارزش غذایی کمتری دارد. استفاده از نان سبوس‌دار برای کاهش وزن و کنترل قند خون بهتر است.

شما می‌توانید سوالات خود را در مورد کالری نان و تاثیری که نان‌های مختلف روی بدن دارند با ما در ایده آل مگ مطرح کنید تا در اولین فرصت جوابگوی شما عزیزان باشیم. 

سوالات متداول در ارتباط با کالری نان

چرا مصرف نان کپک زده خطرناک است؟

کپک‌های موجود بر روی این نان می‌تواند برای انسان مشکلات سلامتی ایجاد کند. مشکلات ناشی از مصرف نان کپک زده به نوع قارچی که روی نان رشد کرده، بستگی دارد و از طرفی میزان حساسیت افراد به این کپک‌ها متفاوت است. کپک‌های نان یا مواد غذایی ممکن است در بعضی افراد باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک شدید گوارشی، تنفسی و عصبی شوند.

چرا مصرف نان سبوس‌دار برای بدن مفید است؟

نانی که از آرد سبوس‌دار تهیه شده غنی از مواد مغذی مختلف و فیبر است. مصرف این نوع نان از بروز چاقی، بیماری قلبی، دیابت نوع دو و سرطان جلوگیری می‌کند. نان سبوس‌دار به سلامت دستگاه گوارش کمک و احتمال بروز یبوست را کم می‌کند.

مصرف نان چه تاثیری روی قند خون بیماران دیابتی دارد؟

خوردن هر نوع غذای حاوی کربوهیدرات، قند خون را افزایش می‌دهد؛ اما تاثیر کربوهیدرات‌های مختلف روی قند خون یکسان نیست. غذاهایی مثل کیک و بیسکویت که قند ساده دارند و نان‌هایی که فاقد سبوس هستند قند خون را به سرعت بالا می‌برند؛ اما تاثیر نان‌های سبوس‌دار روی قند خون کمتر است؛ پس بهتر است این بیماران از نانی استفاده کنند که با آرد سبوس‌دار تهیه شده است.

چه افرادی نباید نان مصرف کنند؟

مصرف نان تقریباً برای همه افراد مجاز است. فقط بیماران مبتلا به سلیاک نمی‌توانند نان حاوی آرد گندم، چاودار، جو و جو دوسر استفاده کنند. سیستم ایمنی این بیماران به گلوتن موجود در غلات نام برده واکنش نشان می‌دهد. مشکلاتی مثل نفخ، درد و اسهال واکنش دستگاه گوارش بیماران سلیاک به مصرف گلوتن است. این افراد باید از نان بدون گلوتن که با آرد ذرت، سیب‌زمینی و برنج تهیه شده، استفاده کنند.

2.3 | (9)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x