دیه کامل زن چیست و آیا با دیه مرد برابر است؟

تفاوت دیه زن و مرد در اسلام یکی از موضوعاتی است که همواره جای بحث و تبادل نظر دارد. بدون هیچ شکی، تمامی قوانین شرع مقدس اسلام، دارای حکمت بوده و در درستی و صحت آن‌ها، هیچ شک و تردیدی وجود ندارد. با این‌حال به نظر می‌رسد همچنان برای بسیاری از افراد دیه کامل زن و برابر بودن یا نبودنش با دیه مرد، جای سوال دارد.

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم به بررسی دیه کامل زن بپردازیم، همچنین به این سوال نیز پاسخ می‌دهیم که چرا دیه زن و مرد در اسلام برابر نیست؟ لطفا تا پایان، با ما همراه باشید.

تعریف دیه کامل در اسلام

بر اساس قانون مجازات‌های اسلامی، دیه کامل انسان ، مبلغی است که برای قتل نفس غیر عمد مرد مسلمان به اولیای دم مقتول پرداخت می‌شود. همانطور که در این تعریف مشاهده کردید، شرع اسلام در زمینه دیه، میان زن و مرد تفاوت قائل شده و دیه کامل را برای قتل مرد مسلمان در نظر گرفته است.

دیه کامل در اسلام چگونه محاسبه می‌شود

اسلام، دیه را برای جرائمی مقرر کرده است که به هر دلیلی، امکان قصاص فرد بزه‌کار وجود نداشته باشد. این مجازات اسلامی، انواع مختلفی دارد که تمامی آن‌ها بر مبنای دیه کامل مرد مسلمان (درصدهای مشخصی از آن) تعیین می‌شوند.

دیه کامل در ابتدای هر سال و توسط ریاست قوه قضاییه، تعیین شده و ابلاغ می‌شود. بر همین اساس، دیه کامل انسان در سال 1403 برابر با یک میلیارد و 200 میلیون تومان است. سایر مبالغ دیه، بر اساس این مبلغ پرداخت می‌شوند. به عنوان مثال، دیه قطع یک دست، برابر با 50 درصد از دیه کامل، دیه قطع دو دست برابر با 100 درصد دیه کامل و … است.

دیه کامل زن چیست؟

بر اساس قانون مجازات‌های اسلامی، دیه کامل زن مسلمان، نصف دیه مرد خواهد بود. این قانون، زمانی اجرا می‌شود که مبلغ دیه، بیش از یک سوم دیه کامل باشد. برای مواردی که دیه کمتر از یک سوم دیه کامل است، میان دیه زن و مرد، هیچ تفاوتی وجود نخواهد داشت. 

دیه کامل زن در اسلام

نکته: در صورتی که یک زن مسلمان به صورت عمد، توسط مرد مسلمان به قتل برسد، قصاص قاتل، منوط به پرداخت دیه توسط اولیای دم مقتول است.

در قرآن کریم هیچ آیه‌ای وجود ندارد که به صورت مستقیم دلالت بر نصف بودن دیه زن نسبت به مرد داشته باشد. تنها سندی که در این زمینه در دسترس است، این آیه کریمه است:

«الانثى بالانثى»

در این آیه، تاکید شده است که زن در برابر زن قصاص می‌شود. بسیاری از علما، این آیه را دلیلی بر برابر نبودن دیه مرد و زن عنوان کرده‌اند. با این‌حال، در یک حدیث از امام صادق (ع) نقل شده است که می‌فرمایند:

«دیة المرأة نصف دیة الرجل»

در این حدیث تاکید شده است که دیه زن در اسلام، نصف دیه مرد است. توضیح و چرایی این قضیه، قطعا در این مقاله نمی‌گنجد و ما نیز صلاحیت رسیدگی به آن را نداریم. اما به صورت بسیار خلاصه می‌توان گفت که اصلی‌ترین حکمت این نابرابری، نقش و اهمیت اقتصادی مرد در خانواده است.

محاسبه دیه کامل زن در سال 1403

از آن‌جایی که دیه کامل زن برابر با نصف دیه کامل است، برای محاسبه آن نیز، باید به نرخ دیه سال 1403 رجوع کنیم:

مبلغ دیه کامل انسان در سال 1403 برابر با یک میلیارد و 200 میلیون تومان و معادل 12 میلیارد ریال تعیین شده است. بر همین اساس، دیه کامل زن نیز در سال 1403، برابر با مبلغ 600 میلیون تومان و معادل 6 میلیارد ریال است.

دیه کامل زن در مواقعی که یک زن به صورت غیر عمد به قتل رسیده باشد، قابل پرداخت است. البته در صورتی که قتل عمد رخ داده باشد؛ اما اولیای دم از قصاص گذشت کرده و به دریافت دیه راضی شوند، می‌توان دیه کامل زن را پرداخت کرد.

تفاوت دیه زن مسلمان و غیر مسلمان

قوی‌ترین روایتی که در زمینه تفاوت دیه فرد مسلمان و غیر مسلمان (چه زن و چه مرد) وجود دارد، به این اصل دلالت دارد که دیه فرد غیر مسلمان، به میزان یک دوازدهم دیه فرد مسلمان است.

در شرع اسلام، دیه کامل مرد مسلمان، برابر با 10 هزار درهم و دیه کامل زن مسلمان، به مقدار 5 هزار درهم تعیین شده است. از طرفی دیگر، برای قتل غیر عمد مرد غیر مسلمان، 800 درهم و برای قتل غیر عمد زن غیر مسلمان، 400 درهم به عنوان دیه تعیین شده است.

بدین ترتیب مشخص می‌شود که دیه زن مسلمان، تقریبا 12 برابر دیه یک زن غیر مسلمان است.

کلام پایانی

آنچه که امروز و در این مطلب، بدان پرداخته شد، دیه کامل زن در اسلام بود. همانطور که مشاهده کردید، دیه زن در شرع مقدس اسلام، به میزان نصف دیه کامل مرد تعیین شده است.

در صورتی که سوال و یا ابهامی در ارتباط با انواع دیه و نحوه تعیین مبلغ آن‌ها دارید، در بخش نظرات همین مقاله مطرح نمایید تا در اولین فرصت، پاسخگوی شما عزیزان باشیم.

سوالات متداول در ارتباط با دیه زن

دیه زن در اسلام چقدر است؟

بر اساس قانون مجازات‌های اسلامی، در صورتی که مبلغ دیه از یک سوم دیه کامل بیشتر باشد، دیه زن نصف دیه مرد خواهد بود. 

دیه زن در تصادفات چقدر است؟

در صورتی که در یک تصادف رانندگی، مبلغ دیه تعیین شده، کمتر از یک سوم دیه کامل باشد، تفاوتی میان دیه زن و مرد وجود نخواهد داشت.

دیه زن به چه کسی می‌رسد؟

در صورتی که زن ازدواج کرده باشد، دیه وی به شوهر او خواهد رسید. در غیر این‌صورت، دیه زن به اولیای دم و بستگان درجه اول پرداخت می‌شود.

دیه شکستگی بینی زن چقدر است؟

از آن‌جایی که دیه شکستگی بینی یک دهم دیه کامل است (کمتر از یک سوم)، بنابراین دیه شکستگی بینی زن برابر با 120 میلیون تومان (معادل دیه شکستگی بینی مرد) خواهد بود. 

3.2 | (13)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

36 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
36
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x