هر آنچه باید درباره دیه بخیه بدانید

دیه یکی از انواع مجازات‌های تعریف شده در قانون مجازات‌های اسلامی است و در مواردی که به هر دلیل، امکان قصاص وجود نداشته باشد، پرداخت آن واجب می‌شود. بخیه نیز یکی از همین مواردی است که می‌تواند منجر به پرداخت دیه شود. بخیه می‌توان بر اثر عوامل مختلفی مانند نزاع، تصادف و … شکل بگیرد.

نکته مهمی که در رابطه با این نوع از دیه باید به آن توجه داشته باشید، این است که مبلغ آن، بستگی به شدت زخم و همچنین جای جراحت دارد. به عبارتی دیگر، مبلغی که برای دیه سر و صورت باید پرداخت شود، کاملا با بخیه دست و یا جاهای دیگر بدن تفاوت دارد.

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم به صورت کامل، به بررسی دیه بخیه در قسمت‌های مختلف بدن بپردازیم. همچنین با نحوه محاسبه مبلغ آن نیز بیشتر آشنا خواهیم شد. لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

دیه بخیه چیست؟

همانطور که از اسم آن نیز مشخص است، این دیه در مواردی قابل پرداخت است که جراحتی روی یکی از قسمت‌های بدن فرد مضروب، شکل گرفته باشد. شدت این جراحت، کاملا در تعیین مبلغ دیه تاثیرگذار است.

دیه بخیه چیست

فرض کنید در یک نزاع، یکی از طرفین دعوا ضربه‌ای به دست طرف دیگر وارد کرده و او را زخمی می‌کند. در این شرایط، فرد مضروب می‌تواند به دادگاه شکایت کرده و ادعای دریافت دیه جراحت داشته باشد.

در این شرایط، دادگاه بعد از بررسی دقیق پرونده و همچنین تعیین شدت آسیب دیدگی، حکم به پرداخت مبلغی به جهت دیه و از طرف فرد ضارب خواهد داد.

دیه بخیه به چه مواردی تعلق می‌گیرد؟

قبل از آن‌که به موارد مختلف دیه جراحات و بخیه بپردازیم، بهتر است با تعریف انواع جراحت در قانون مجازات‌های اسلامی بیشتر آشنا شویم:

انواع دیه بخیه

حارصه: جراجتی که منجر به خونریزی نشده است و تنها مواردی مانند کبودی را به جای گذاشته است.

دامیه: به جراحتی می‌گویند که منجر به خونریزی شده باشد.

متلاحمه: جراحت عمیقی است که از پوست و گوشت رد شده، اما به استخوان نرسیده است.

سمحاق: نوعی جراحت است که علاوه بر عبور از پوست و گوشت، به استخوان هم رسیده باشد.

موضحه: جراحتی که به حدی عمیق باشد که پوست روی استخوان را پاره کرده باشد.

دیه بخیه به همه این موارد تعلق می‌گیرد و تشخیص نوع آن نیز، بر عهده دادگاه و پزشکان معتمد است.

دیه بخیه سر و صورت 

دیه سر و صورت، بسته به نوع جراحت، به صورت درصدی از دیه کامل انسان محاسبه می‌شود. در جدول زیر، می‌توانید مبالغ مختلف این دیه را مشاهده کنید:

نوع دیه نحوه تعیین مبلغ آن
دیه حارصه سر و صورت یک درصد از دیه کامل
دیه دامیه سر و صورت دو درصد از دیه کامل
دیه متلاحمه سر و صورت سه درصد از دیه کامل
دیه سمحاق سر و صورت چهار درصد از دیه کامل
دیه موضحه سر و صورت پنج درصد از دیه کامل

تذکر: تمامی اجزای سر و صورت مانند پوست سر، گوش، چشم، لب و … شامل دیه سر و صورت می‌شوند.

دیه بخیه سایر قسمت های بدن

این دیه برای قسمت‌های مختلف بدن، دقیقا مانند دیه بخیه‌های سر و صورت محاسبه می‌شود. اما باید به یک نکته مهم توجه داشته باشید:

دیه بخیه‌های سر و صورت، به صورت درصدی از دیه کامل انسان محاسبه می‌شود. این درحالیست که دیه سایر اعضای بدن مانند دست، پا و … بر اساس درصدی از دیه کامل آن عضو، تعیین شده و پرداخت می‌شوند.

به عنوان مثال، دیه کامل یک دست، برابر با نصف دیه کامل انسان است. در نتیجه، دیه بخیه دامیه دست، به صورت درصد از دیه کامل دست (50 درصد دیه کامل انسان) محاسبه می‌شود.

کلام پایانی 

همانطور که مشاهده کردید، دیه بخیه، اصلا به تعداد بخیه‌ها بستگی ندارد؛ بلکه مهم‌ترین فاکتورها در تعیین آن، نوع جراحت و محل زخم است. به همین دلیل است که محاسبه دقیق مبلغ دیه بخیه، نیاز به بررسی‌های تخصصی و دقیق پزشکی و قانونی دارد.

در صورتی که در ارتباط با انواع مختلف دیه در شرع مقدس اسلام، سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات همین مقاله مطرح کنید تا در اولین فرصت، پاسخگوی شما عزیزان باشیم.

سوالات متداول

دیه بخیه پیشانی چقدر است؟

از آنجایی که پیشانی یکی از اعضای سر و صورت محسوب می‌شود، دیه بخیه آن نیز به صورت درصدی از دیه کامل انسان محاسبه می‌شود. مقدار دیه بخیه در پیشانی، بستگی به نوع جراحت ایجاد شده در این ناحیه دارد.

دیه بخیه دست چقدر است؟

 بخیه روی دست، بستگی به نوع جراحتی که روی آن ایجاد شده است، دارد. به صورت کلی، دیه جراجت دست (بسته به نوع آن) به صورت درصدی از دیه کامل دست (نصف دیه کامل انسان) محاسبه و پرداخت می‌شود.

دیه بخیه سر در سال 1403 چقدر است؟

 بخیه سر، یکی از انواع دیه جراحت سر و صورت است و به صورت درصدی از دیه کامل انسان محاسبه و پرداخت می‌شود. مقدار دیه بخیه سر نیز بستگی به نوع جراحت ایجاد شده (حارصه، دامیه، متلاحمه و …) دارد.

دیه بخیه لاله گوش چقدر است؟

گوش نیز یکی از اعضای سر و صورت محسوب شده و به همین دلیل، دیه بخیه‎‌های آن، به صورت درصدی از دیه کامل انسان (بسته به نوع و شدت جراحت) محاسبه و پرداخت می‌شود.

3.1 | (27)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

369 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
369
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x