تقویم حجامت 1403؛ بهترین زمان حجامت

حجامت، سنتی الهی در سیره معصومین (ع) و یکی روش‌های مهم درمان در طب سنتی است. این عمل، ریشه‌ای هفت هزار ساله دارد. خون‌گیری به روش حجامت، موجب سلامت بدن و پیشگیری از بیماری‌ها می‌شود. حجامت می‌تواند در روند درمان بسیاری از بیماری‌ها موثر باشد؛ اما می‌دانید که چه روزهای برای حجامت بهتر است و از تقویم حجامت 1403 اطلاع دارید؟

به توصیه ائمه شیعه بهتر است که حجامت در روزهای خاصی از ماه‌های قمری انجام شود که در این مقاله به آن‌ها می‌پردازیم.  اگر به دنبال تعیین یک برنامه مناسب برای حجامت در سال 1403 هستید، با ما همراه باشید.

تقویم حجامت چیست؟

تقویم حجامت نشان می‌دهد که بهترین روزها برای انجام این روش درمانی کدام هستند. این تقویم با توجه به احادیث و روایات معصومین (ع) تهیه شده است.

پزشکان طب سنتی از این تقویم برای برنامه‌ریزی زمان‌های مناسب برای انجام حجامت استفاده می‌کنند؛ البته بهتر است افرادی که زیاد از این روش درمان استفاده می‌کنند هم از روزهای مناسب برای تاریخ حجامت اطلاع داشته باشند.

تقویم حجامت 1403

پیش از مطالعه تقویم، این نکات را در نظر داشته باشید:

  • روزهای مناسب برای حجامت با رنگ سبز نشان داده شده است.
  • روزهای خاص و ویژه برای حجامت با رنگ آبی نشان داده شده است.
  • رنگ قرمز، نشان‌دهنده روزهای بسیار نامناسب برای حجامت است. بخصوص اگر حجامت قبل از ظهر انجام گیرد.
  • در روزهایی که با رنگ زرد مشخص شده اند، حجامت باید به موارد ضروری محدود شود. 
نکته مهم: در صورت تداخل روزهای مناسب و نامناسب، بهتر است انجام حجامت به موارد ضروری محدود شود. برای مثال، می توان به روزهای مناسبی که در ماه رومی کانون اول قرار دارند و در تقویم با نقطه‌چین مشخص شده‌اند و یا تداخل ماه مبارک رمضان با ماه رومی آذار اشاره کرد.

با بهره گرفتن از مشورت طبیب ماهر طب سنتی و اسلامی، در روزهای مناسب اقدام به حجامت کنید.

تقویم حجامت 1403 به تفکیک ماه ها
تقویم حجامت در فروردین 1403
نکته: کادر خاکستری از اول تا 23 فروردین، مطابق با ماه رومی آذار است. این دوره که بازه دقیق‌تر زمان آن از حدود 23 اسفند آغاز می‌شود، بنا بر متن رساله ذهبیه، از زمان‌های مناسب برای انجام حجامت است.
نکته: ماه مبارک رمضان، زمان مناسبی برای انجام حجامت نیست و این زمان در تقویم با زمینه هاشورخورده مشخص شده است.
کامل‌ترین تقویم حجامت 1403 به تفکیک ماه‌ها
تقویم حجامت اردیبهشت 1403
تقویم حجامت در خرداد 1403
تاریخ‌های مناسب حجامت در خرداد 1403
تقویم حجامت 1403 به تفکیک ماه‌های سال
مناسب‌ترین زمان‌های حجامت در تیرماه 1403
تقویم حجامت در مرداد 1403
بهترین و بدترین زمان‌های حجامت در مرداد 1403
تقویم حجامت 1403 در شهریورماه
شهریور 1403 و تقویم حجامت
تقویم حجامت در مهرماه 1403
زمان‌های مناسب حجامت در مهرماه 1403
آبان 1403 و مناسب‌ترین زمان‌های حجامت
تقویم حجامت در آبان ماه 1403
کامل‌ترین تقویم حجامت سال 1403 به تفکیک ماه‌ها
تقویم حجامت 1403 در آذر ماه
نکته: ماه رومی کانون اول از 22 یا 23 آذر شروع شده و تا 22 یا 23 دی ماه ادامه دارد.  این دوره زمانی از اوقات نامناسب برای انجام حجامت است و در تقویم با نقطه‌چین مشخص شده است. (بنابر حدیثی از امام رضا (ع))
تقویم حجامت در دی ماه 1403
تاریخ‌های مناسب حجامت در دی ماه 1403
تقویم حجامت 1403 در بهمن ماه
مناسب‌ترین زمان‌های حجامت در بهمن 1403
تقویم حجامت 1403 در اسفندماه
تقویم حجامت اسفند 1403

روزهای مناسب برای حجامت در تقویم 1403 به رنگ سبز

رنگ سبز، روزهای مناسب برای حجامت است و شامل 12 تا 15 ماه قمری است و همچنین روزهای 17، 19 و 21 ماه قمری و پنج شنبه آخر هر ماه قمری را هم شامل می‌شود.

روزهای عالی برای حجامت در تقویم 1403 به رنگ آبی

رنگ آبی نشان‌دهنده روزهای بسیار مناسب و عالی برای حجامت است:

  1. روزهای 7 و 14 ماه رومی حریزان (بر اساس روایتی از امام کاظم یا امام هادی «علیهما السلام»)؛ این زمان بنا بر بعضی تقویم ها مطابق 30 خرداد و 6 تیر و بنا بر برخی تقویم ها، مطابق 29 خرداد و 5 تیر است که هر دو مورد در تقویم بالا مشخص شده است.
  2. اولین سه شنبه ماه رومی آذار (بر اساس حدیثی از امام صادق (ع))؛ طبق تقویم حجامت 1403، این تاریخ مطابق با 28 اسفند ماه است.
  3. روزهای سه شنبه‌ای که مصادف با 17، 19 و 21 ماه قمری هستند. (بر اساس روایتی از پیامبر اکرم (ص))؛ این زمان ها در تقویم 1403 مصادف با روزهای 11 اردیبهشت، 8 خرداد، 2 مرداد، 29 آبان و 30 بهمن است.)

روزهای احتیاط برای حجامت در تقویم 1403 به رنگ زرد

روزهای زرد رنگ مربوط به روزهای چهارشنبه است. در این روزها بهتر است احتیاط و حجامت در صورت لزوم به موارد ضروری محدود شود.

روزهای نامناسب برای حجامت در تقویم 1403 به رنگ قرمز

روزهای جمعه برای حجامت بسیار نامناسب است؛ به‌خصوص قبل از ظهر جمعه که با رنگ قرمز مشخص شده‌اند. به جز روزهای جمعه بهتر است در روزهای زیر هم حجامت انجام نشود:

  • روزهای ماه رمضان
  • از 23 آذر تا 23 دی

تاریخ حجامت و ضرورت توجه دقیق به آن

روایات ائمه (ع) و کتاب‌های پزشکان طب سنتی و اسلامی نشان می‌دهد که توجه به تاریخ حجامت بسیار مهم است. در تعیین زمان مناسب انجام حجامت، حرکت وضعی زمین و موقعیت نجومی آن نسبت به کره ماه و سیارات دیگر موثر است. به‌علاوه، آب و هوای محل زندگی، فصل‌ها و شرایط آب و هوایی را هم باید برای انتخاب زمان مناسب، در نظر گرفت.

تعیین بهترین زمان برای انجام حجامت

تمام مواردی که گفتیم بر جریان و فشار خون تاثیر می‌گذارند. سعی بر این است که در زمان حجامت، خلط‌های کثیف در بالاترین سطح و نزدیک به پوست قرار داشته باشند؛ در این صورت این خلط‌ها، با چند خراش مختصر از بدن خارج می‌شوند.

اگر حجامت در زمان مناسب انجام نگیرد، می‌تواند بسیار مضر باشد. در چنین حالتی، اخلاط کثیف و فشرده به درستی از بدن خارج نمی‌شوند. به علاوه، این کار می‌تواند زمینه لازم برای تشدید غلظت خون و بیماری‌های سوداوی را هم فراهم کند.

بدترین و بهترین زمان حجامت از نظر طب اسلامی

همان‌طور که گفتیم، توجه به تاریخ حجامت بسیار مهم است. در ادامه، بدترین و بهترین زمان‌های حجامت را از دیدگاه طب اسلامی بیان می‌کنیم.

بدترین و بهترین زمان‌ حجامت بر مبنای فصل

تاریخ حجامت
توجه به تاریخ حجامت

بهترین فصل برای حجامت، بهار است. در همین رابطه، در حدیثی از امام رضا (ع) می‌خوانیم:

«فصل بهار روح زمان‌هاست. در این فصل خون به هیجان در‌می‌آید و از حجامت در این زمان از سال باید استفاده شود.»

پس از بهار، به ترتیب اولویت، پاییز، تابستان و زمستان قرار می‌گیرند. در بهار هم بهترین ماه برای حجامت، فروردین است؛ به علاوه هفتم حزیران که در تقویم شمسی مطابق با 30 خرداد است هم یکی از بهترین زمان‌ها برای انجام حجامت است.

آغاز زمستان یعنی دی ماه، به هیچ عنوان زمان مناسبی برای حجامت نیست؛ به جز مواردی که پزشک طب سنتی این کار را تجویز کند. در زمان‌هایی که فرد مجبور به انجام حجامت در زمان‌های نامناسب است بهتر است پنج کار زیر را انجام دهد:

  • قرائت آیت الکرسی
  • سه بار طلب خیر کردن از خداوند متعال
  • ذکر پر برکت و شریف صلوات
  • قرائت سوره‌های معوذتین (فلق و ناس)
  • پرداخت صدقه
دقت داشته باشید که در اینجا منظور از فصل، فصل تقویمی نیست؛ بلکه منظور فصل طبی است که بر مبنای تغییرات شرایط آب و هوایی در مناطق گرمسیر یا سردسیر تعیین می‌شود. در برخی مناطق گرمسیر از اواسط ماه اسفند، شاهد سرسبزی و طراوت گل‌ها و درختان هستیم؛ این همان بهار طبی است که می‌تواند مبنای حجامت فصلی قرار گیرد.

بدترین و بهترین زمان حجامت بر مبنای روزهای ماه

همان‌طور که در تقویم حجامت 1402 دیدید؛ حجامت در روزهای اول و آخر ماه قمری نهی شده است؛ چون در این روزها اثر جاذبه کره ماه بر بدن انسان بسیار کم است. در این حالت خلط‌های چهارگانه در بدن انسان ساکن هستند و تمایل به عمق بدن دارند. در‌حالی‌که، در نیمه ماه قمری، ماه بالا آمده و جاذبه‌ آن در بیشترین حد خود است.

ماه همان‌طور که باعث جزر و مد آب دریاها می‌شود، خلط‌های بدن را هم تحریک می‌کند. حجامت نیمه ماه قمری به‌خصوص روزهای 16 و 17 آن بسیار خوب است. در این روزها ماه رو به نقصان می‌گذارد. قسمت رقیق خلط‌هایی که در نیمه ماه به سطح آمده بودند به عمق می‌روند. در حالی که بخش غلیظ‌تر آن در سطح باقی می‌ماند؛ بنابراین این زمان، مناسب‌ترین موقع برای حجامت است و موجب می‌شود که خلط‌های غلیظ بیشتری از بدن خارج شوند.

در این‌باره، حدیثی از امام رضا (ع) در رساله ذهبیه آمده است:

«هرگاه تصمیم به حجامت داشتی در روزهای 16 و 17 ماه قمری آن را انجام بده که برای سلامتی بدن بهتر است. هنگامی که ماه کامل شد، حجامت نکن مگر آن که اضطراری داشته باشی؛ چرا که خون با کاسته شدن از هلال ماه، کم و با زیاد شدن آن زیاد می‌شود.»

طبق برخی دیگر از روایات اسلامی، اولویت و اهمیت تاریخ حجامت به این ترتیب است:

  1. روزهای 17، 19 و 21 ماه قمری
  2. ایام چهاردهم ماه قمری
  3. ایام هفتم ماه قمری

بر مبنای همین قاعده، بهترین ساعت برای انجام حجامت را ساعت حضور کره ماه در وسط مدار آسمان می‌دانند.

بدترین و بهترین زمان حجامت بر مبنای روزهای هفته

با در نظر گرفتن ماه قمری و مثلا مصادف نبودن با اول و آخر آن، دوشنبه بهترین روز برای حجامت است. روزهای جمعه به خصوص ظهر جمعه بدترین روز برای انجام حجامت هستند.

بر اساس روایات کتاب شریف بحار‌الانوار، ساعت 11 تا 12 شرعی روز جمعه، حجامت به طور مطلق، ممنوع است. در روایات، دلایل ویژه‌ای برای این موضوع ذکر شده است که باید با قوانین متافیزیک تحلیل و تفسیر شود.

سه‌شنبه‌های آخر ماه قمری هم زمان مناسبی برای حجامت نیستند. روزهای چهارشنبه و شنبه هم روزهایی هستند که ائمه (ع) در این روزها حجامت انجام می‌داده‌اند. البته برای عموم توصیه شده است که در این روزها پیش از اقدام به حجامت، آیت‌الکرسی تلاوت شود.

این روزها هم برای انجام حجامت مناسب‌اند:

  • روزهای یکشنبه، سه شنبه و پنجشنبه هم روزهای خوبی برای حجامت هستند.
  • روزهای سه‌‌شنبه‌ای که مصادف با روزهای هفدهم، نوزدهم یا بیست و یکم ماه قمری باشند، برای حجامت مناسب‌اند.
  • اولین سه‌شنبه ماه آذار رومی، که معمولا با آخرین سه‌شنبه تقویم سال شمسی مطابقت دارد.
  • روز هفتم و چهاردهم ماه رومی حزیران

تعیین دقیق روزهای مذکور در روایات ممکن نیست و در این زمینه اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد؛ بنابراین لازم است هم فرد حجامت‌کننده و هم فرد حجامت‌شونده، به قصد قرب و رجا اقدام به انجام حجامت کنند.

بدترین و بهترین زمان حجامت بر مبنای ساعات روز

ابتدا لازم است بگوییم که مبنای محاسبه ساعات روز از طلوع آفتاب است. مثلا ساعت اول روز یعنی 3.5 ساعت بعد از طلوع آفتاب. ساعت دوم روز یعنی 5 ساعت بعد از طلوع آفتاب و ساعت سوم 7.5 ساعت بعد از طلوع آفتاب است.

اعتدال هوا در بحث حجامت بسیار مهم است. در ساعات خیلی گرم روز یا ساعات سرد آخر شب، بهتر است حجامت انجام نشود. ساعت دوم در فصول گرما و ساعات سوم و چهارم در فصل‌های سرد سال، بهترین ساعات برای انجام حجامت هستند.

هنگام ظهر هم برای انجام حجامت مناسب نیست؛ چون در این هنگام خلط‌های لطیف و صالح بدن در سطح قرار دارند. با حجامت این خلط‌های مفید از بدن خارج می‌شوند؛ در حالی که هدف از انجام حجامت، عکس این موضوع است. در روزهای ابری و طوفانی هم از انجام حجامت پرهیز کنید.

چند توصیه عمومی درباره آداب حجامت از دیدگاه طب سنتی

توصیه‌های عمومی برای انجام حجامت
برخی از بایدها و نبایدهای حجامت

رعایت برخی دستوران باعث می‌شود که انجام حجامت با تمام چالش‌های آن با بهترین نتایج همراه باشد. برای مثال؛ به موارد زیر توجه کنید:

  • حجامت برای افرادی که معده یا کبد ضعیفی دارند توصیه نمی‌شود. چنین فردی در صورت ضرورت، پس از گذشت ساعتی از حجامت باید غذا بخورد.
  • خوردن غذاهای شور و تخم مرغ پس از حجامت باعث بیماری لقوه می‌شود. تا 12 ساعت باید از صرف چنین غذاهایی اجتناب کرد.
  • پس از استحمام نباید حجامت کرد، مگر اینکه فرد خونش غلیظ باشد.
  • بهتر است افراد چاق یا پرپیه بدون نظر مساعد طبیب طب سنتی، حجامت نکنند.
  • افرادی که خون آن‌ها بسیار غلیظ یا بسیار رقیق است، بدون نظر طبیب، حجامت نکنند.
  • استفاده از انار قبل و بعد از حجامت بسیار عالی است. لذا توصیه می‌شود 3 روز قبل از تاریخ حجامت، روزی 1 یا 2 عدد انار میل شود.
  • استفاده از مرهم عسل یا زردچوبه نرم ساییده‌شده روی موضع حجامت بسیار عالی است. می‌توان پارچه تمیز و نرمی را گرم کرده و روی عسل یا زردچوبه قرار داد.
  • عواقب انجام حجامت بدون نظر پزشک طب سنتی، بر عهده خود فرد خواهد بود.

سخن آخر

باز هم یادآوری می‌کنیم که برای بهره‌مندی از فواید حجامت، به زمان، سن، موقعیت اقلیمی و مزاج خود توجه کنید؛ به‌علاوه حجامت حتما باید با صلاح‌دید فرد متخصص انجام شود.

شما می‌توانید سوالات خود را در مورد زمان و تقویم حجامت 1403 را از ایده آل مگ بپرسید.

سوالات متداول

آیا برای انجام حجامت، محدودیت سنی وجود دارد؟

بر اساس منابع طب اسلامی، حجامت محدودیت سنی ندارد؛ حتی در موارد ضروری برای درمان زردی می‌توان یک نوزاد چند روزه را هم حجامت کرد. برای پایان سن حجامت هم محدودیت خاصی وجود ندارد؛ هرچند که باید شرایط فرد حجامت‌شونده را هم حتما در نظر گرفت.
بر اساس منابع طب سنتی، حجامت می‌تواند از ۲ سالگی تا ۶۰ سالگی انجام شود؛ البته در خارج از این بازه سنی هم ممنوعیت مطلق وجود ندارد.

چرا فصل بهار، مناسب‌ترین فصل برای انجام حجامت است؟

فصل بهار زمان جوشش و غلیان خون است. اخلاط بدن در فصل زمستان به حالت سکون و رکود درمی‌آیند و موجب رسوب‌گذاری در بافت‌های بدن می‌شوند. این اخلاط با جوشش خون به حرکت درآمده و به سطح می‌آیند. در چنین حالتی زمینه برای انواع آلرژی‌ها، مزمن شدن بیماری‌های گذشته و سکته‌های قلبی و مغزی فراهم می‌شود؛ بنابراین بهتر است که به نحوی صحیح، این جوشش و غلیان خون کنترل شود. یکی از بهترین راه‌های کنترل جوشش و غلیان خون حجامت است. با حجامت می‌توان اخلاط فاسد و کثیف را از بدن خارج کرد.

آیا حجامت باعث از بین رفتن جوش‌های صورت و بدن می‌شود؟

بله، حجامت خون آلوده و کثیف را از بدن خارج می‌کند؛ بنابراین می‌تواند در از بین بردن جوش‌ها هم مثر باشد. برای از بین بردن جوش‌ها بهتر است حجامت در ناحیه زیر چانه انجام شود.

چه افرادی نباید حجامت کنند؟

کسانی که مشکلات انعقاد خون دارند مثل افراد دچار کمبود پلاکت خون و بیماران هموفیلی نباید حجامت انجام دهند. افرادی که میزان قند خون بالای دارند هم بهتر است از حجامت خودداری کنند. زنان هم تا پایان ماه چهارم بارداری و در دوران قاعدگی نباید حجامت کنند.

3.7 | (59)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

29 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
29
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x