رپید تست کرونا یا تست سریع چیست؟

با شروع موج چهارم کرونا و افزایش شمار مبتلایان به بیماری کرونا، تشخیص زودهنگام بیماری ارزش زیادی پیدا کرده است. این موضوع باعث شده تا رپید تست کرونا در مراکز بهداشتی و برخی آزمایشگاه‌ها انجام می‌شود.

تشخیص زودهنگام بیماری با این روش، با افزایش آگاهی و قرنطینه افراد باعث قطع زنجیره انتقال می‌شود و از سوی دیگر کمک‌رسانی به افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت، اختلالات سیستم ایمنی و … را افزایش می‌دهد.

تست سریع کرونا یا تست آنتی‌ژن کرونا ویروس بین ۱۵ تا 30 دقیقه طول می‌کشد. پزشکان اعلام کرده‌اند که میزان دقت این تست 80 درصد است. این مقدار دقت می‌تواند با توجه به کیفیت کیت تشخیص کمتر یا بیشتر شود.

اگر دوست دارید اطلاعات مفیدی در مورد این تست بدست بیاورید، با ما در ایده آل مگ همراه باشید.

تست سریع کرونا چیست؟

همان‌طور که گفتیم تست سریع کرونا یکی از روش‌های تشخیص این بیماری است. این تست نسبت به آزمایش خون کرونا قابلیت اطمینان بیشتری دارد و در مقایسه با آزمایش PCR هم در مدت زمان کمتری نتایج را نشان می‌دهد.

در این روش تشخیصی ابتدا با استفاده از یک گوش پاک کن بلند مقداری از مایعات داخل بینی و حلق جمع آوری می‌شود؛ سپس گوش پاکن داخل یک لوله آزمایش که حاوی مقداری مایع مشخص به نام بافر است، قرار می‌گیرد.

مراحل انجام تست کرونا

بعد از جمع آوری نمونه، مقدار از مایع داخل لوله آزمایش بر روی کیت تشخیص بیماری کرونا ریخته می‌شود. در این مرحله باید 15 تا 30 دقیقه صبر کنید. بعد از این مدت اگر بر روی نوار کیت یک خط رنگی ایجاد شود، یعنی نتیجه تست منفی است. در صورتی که دو خط دیده شود، تست مثبت است.

اگر بعد از 30 دقیقه هیچ خطی بر روی نوار کیت ظاهر نشد؛ یعنی در طی انجام آزمایش مشکلی وجود داشته است و شما باید آن را تکرار کنید.

در رپید تست کرونا چه چیزی اندازه‌گیری می‌شود؟

در رپید تست کرونا برای تعیین مبتلا بودن یا نبودن فرد از آنتی‌‌ژن‌های موجود در سطح ویروس استفاده می‌شود. آنتی‌ژن‌ها مولکول‌های پروتئینی با ساختار مشخص هستند که بر روی سطح ویروس‌ها و برخی دیگر از عوامل بیماری‌زا وجود دارند.

خوشبختانه این آنتی‌ژن‌ها برای هر عامل بیماری‌زا اختصاصی هستند. به دلیل اختصاصی بودن می‌توان برای تشخیص عامل بیماری‌زا از این ویژگی استفاده کرد.

در این تست، اگر در نمونه جمع آوری شده، ویروس COVID-19 وجود داشته باشد، آنتی‌ژن سطح ویروس باعث مثبت شدن تست می‌شود.

چه کسانی می‌توانند این تست را انجام دهند؟

خوشبختانه همه افراد بالای 15 سال می‌توانند برای تشخیص بیماری کرونا از این روش استفاده کنند. برای انجام درست تست و پیشگیری از بروز خطاهای احتمالی بهتر است یک فرد با تجربه نمونه حلق و بینی را جمع آوری کند.

نتایج مثبت و منفی کاذب

در این آزمایش هم مانند سایر آزمایش‌های تشخیصی، احتمال مثبت یا منفی کاذب جواب وجود دارد. بر طبق آمارها احتمال نتیجه مثبت کاذب در این تست بسیار کم است یعنی در صورتی که فرد، بیمار نباشد و ویروس در بدن او وجود نداشته باشد، تست او مثبت نخواهد شد.

در مورد نتیجه منفی کاذب هم باید گفت که احتمال ثبت چنین نتیجه‌ای زیاد است؛ به همین دلیل در صورتی که تست سریع کرونای شخصی منفی شد ولی او علائم بیماری را داشت باید حتما به پزشک مراجعه و خود را قرنطینه کند.

رپید تست کرونا چه تفاوت‌هایی با تست PCR دارد؟

از هر دوی این تست‌ها برای تشخیص ابتلا به بیماری کرونا استفاده می‌شود. در هر دو تست هم نمونه‌ای از مخاط گلو و حلق تهیه می‌شود؛ اما زمان تعیین بیمار بودن یا نبودن در تست رپید بسیار کمتر است.

تفاوت دیگر این دو تست، معیاری است که در آن‌های برای تشخیص کرونا استفاده می‌شود. در تست PCR ماده ژنتیکی یا RNA ویروس شناسایی می‌شود؛ اما در تست سریع، پروتئین‌های سطح ویروس تشخیص داده می‌شوند.

هزینه انجام این تست چقدر است؟ آیا تست رپید پوشش بیمه‌ای هم دارد؟

هزینه انجام این تست در حال حاظر چیزی حدود 80 هزار تومان است. گفته شده که این تست تحت پوشش بیمه قرار دارد و بیمه‌ها بخشی از هزینه آن را به عهده می‌گیرند.

برای انجام تست سریع کرونا ویروس باید به چه جاهایی مراجعه کنیم؟

برای انجام این تست افراد می‌توانند به آزمایشگاه‌ها و مراکز بهداشت و سلامت مراجعه کنند. بهتر است قبل از مراجعه به این مراکز از انجام این تست در آن‌ها مطمئن شوید.

سخن پایانی

در افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای چون بیماری‌های قلبی، کلیوی، دیابت، ام اس و نقص سیستم ایمنی دارند، تشخیص زودهنگام بیماری کرونا بسیار مهم است. شناسایی سریع بیماری می‌تواند از بروز علائم و عوارض حاد بیماری در این افراد پیشگیری کند.

در صورتی که در مورد رپید تست کرونا سوالی دارید، می‌توانید آن را با ما و مخاطبان ایده آل مگ به اشتراک بگذارید.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x