بیماری کودکان : 10 بیماری های شایع دوران کودکی

بیماری کودکان یکی از نگرانی‌های همیشگی والدین محسوب می‌شود و به نظر می‌رسد که هیچ راه فراری هم از آن وجود ندارد. برخی از پدر و مادرها می‌گویند که انگار تمام عفونت‌ها و ویروس‌های جهان، فرزند دلبند آن‌ها را نشانه گرفته‌اند!

اما دلیل بیمار شدن مداوم کودکان چیست؟ سیستم بدنی یک کودک در معرض عفونت‌ها و ویروس‌های زیادی قرار نگرفته است. به همین دلیل، بیشتر از بزرگسالان که در برابر بسیاری از مریضی‌ها ایمن شده‌اند، بیمار می‌شوند. به همین سادگی!

ما در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم به بررسی بیماری کودکان و 10 بیماری شایع دوران کودکی بپردازیم. اگر فرزند نازنین شما هم گاه و بیگاه مریض می‌شود و نگران سلامتی او هستید، حتما تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

سرماخوردگی

به طور معمول، کودکان حداکثر 5 بار در یک سال با سرماخوردگی درگیر می‌شوند. انسداد و آبریزش بینی، آبریزش چشم، عطسه، تب و … از علائم سرماخوردگی در کودکان است.

سرماخوردگی در کودکان

یک توصیه کلشیه‌ای و قدیمی درباره سرماخوردگی وجود دارد: این بیماری را با مصرف مایعات درمان کنید. خوشبختانه این دستورالعمل، برای کودکان هم کارساز است. در حقیقت، بهترین روش مبارزه با سرماخوردگی در کودک، استفاده از مایعات به ویژه آب است.

در صورتی که کودک شما تب دارد و ناراحت و بیقرار به نظر می‌‌رسد، از استامینوفن و ایبوپروفن برای کاهش درد او استفاده کنید. البته قبل از انجام این کار، حتما با پزشک معالج او، مشورت کنید.

برای درمان سرماخوردگی در کودکان، از داروهای سرفه استفاده نکنید. پزشکان معتقدند که مصرف این داروها نه تنها کمکی به بهبودی حال فرزند شما نمی‌کند، بلکه ممکن است گیج کننده هم باشد. زیرا به مرور زمان، دوز مصرفی آن‌ها را بالاتر ببرید.

از قطره‌های سالین یا اسپری، برای مرطوب کردن مجرای بینی کودک خود و همچنین یک آسپیراتور برای از بین بردن مخاط اضافی استفاده کنید.

اکثر بچه‌ها در عرض 5 تا 7 روز بعد از ابتلا به سرماخوردگی، بهبود پیدا می‌کنند. بنابراین در شرایط معمولی این بیماری نمی‌تواند نگران کننده باشد.

ویروس سنستیال تنفسی (RSV)

این ویروس به کودکان زیر 2 سال حمله می‌کند و ریه‌های آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علائم RSV در بسیاری از موارد خفیف و شبیه به سرماخوردگی هستند. البته این ویروسی در مواردی هم می‌تواند خطرناک باشد.

ویروس تنفسی RSV

RSV در نوزادانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند یا از یک بیماری قلبی رنج می‌برند و به بیماری مزمن ریوی مبتلا هستند، به سرعت پیشرفت کرده و باعث برونشیولیت و ذات‌ الریه می‌شود.

بر اساس گزارش‌ها، سالانه حدود 150 هزار کودک به دلیل ابتلا به این ویروس، در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند. علائم حاد و خطرناک این بیماری کودکان عبارتند از:

  • خس خس کردن گلو
  • تنفس سریع و سخت
  • آبی شدن لب‌ها و صورت
  • امتناع کودک از نوشیدن
  • بی‌حالی مفرط
  • یبوست (به ندرت مشاهده می‌شود)

در صورتی که فرزند شما با یک یا چند مورد از نشانه‌های بالا درگیر است، بلافاصله به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید.

گاستروانتریت

این بیماری روی معده کودکان تاثیر می‌گذارد و با علائمی مانند اسهال، استفراغ و درد شکم شروع می‌شود. بسیاری از ویروس‌ها از جمله نورو ویروس، می‌توانند باعث ایجاد گاستروانتریت در کودک شوند.

بیماری Gastroenteritis

خوشبختانه این بیماری در بسیاری از موارد، بعد از گذشت چند روز تمام می‌شود و به چیزی جز استراحت نیاز ندارد. با این حال، فراموش نکنید که کودک شما در این مدت، باید مایعات زیادی بنوشد.

تذکر: اگر فرزند شما آب‌میوه را ترجیح می‌دهد، آن را با نصف لیوان آب مخلوط کنید. آب‌میوه‌ها قند زیادی دارند و اگر به تنهایی مصرف شوند، ممکن است اسهال کودک را تشدید کنند.

از جمله خوراکی‌هایی که می‌توانند به بهبود بیماری گاستروانتریت در کودکان کمک کنند، می‌توان به موز، برنج و نان تست اشاره کرد. ماست یونانی هم با توجه به این‌که سرشار از پروبیوتیک است، ممکن است موثر باشد.

عفونت یا ویروس کوکساکی

این ویروس معمولا در تابستان و پاییز ظاهر می‌شود و بسیار مسری است. ویروس کوکساکی از طریق لمس، عطسه، سرفه و مدفوع، از یک کودک به کودک دیگر منتقل می‌شود.

ویروس کوکساکی

این بیماری کودکان اغلب با تاول‌های قرمز روی دست و کف پا همراه است که هفت تا ده روز طول می‌کشند. در صورتی که کودک شما در این مدت احساس درد می‌کند، از استامینوفن یا ایبوپروفون استفاده کنید.

تذکر: برخی از زخم‌هایی که ویروس کوکساکی ایجاد می‌کند آنقدر دردناک هستند که ممکن است کودک در مقابل نوشیدن مقاومت کند. بنابراین باید مراقب کم آبی بدن او هم باشید.

در صورتی که کودک شما در زمان درگیری با این ویروس از گلودرد هم رنج می‌برد، درد او را با مایعات سرد کاهش دهید. از دادن آب‌میوه‌های اسیدی به او جلوگیری کنید؛ زیرا ممکن است تیزی آن‌ها درد زخم‌ها را بیشتر کند.

بیماری پنجم یا سندروم سیلی گونه

یکی از شایع‌ترین بیماری کودکان زیر 3 سال، بیماری پنجم یا سندروم سیلی گونه است. این بیماری باعث ایجاد بثورات قرمز روشن روی گونه‌ها می‌شود. تب خفیف، آبریزش بینی و بثورات ثانویه روی بدن از دیگر علائم بیماری پنجم هستند.

بیماری پنجم در کودکان

این بیماری بیشتر در مراکز نگه‌داری کودکان و پیش دبستانی‌ها گسترش پیدا می‌کند. پس از ظاهر شدن بثورات، این بیماری کم کم فروکش می‌کند و دیگر مسری نیست.

درصد کمی از کودکانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، درد مفاصل را هم تجربه می‌کنند. در این صورت، بلافاصله پزشک اطفال را در جریان قرار دهید.

گلودرد استرپتوکوکی

عامل ایجاد این بیماری، باکتری استرپتوکوک است و شایع‌ترین نشانه آن، گلودرد است. این درد می‌تواند آنقدر شدید باشد که کودک در بلع یا صحبت کردن هم مشکل داشته باشد. تب، تورم غدد لنفاوی و درد شکم از دیگر علائم این بیماری محسوب می‌شوند.

بیماری گلودرد استرپتوکوکی

این بیماری معمولا از طریق سرفه یا عطسه پخش می‌شود. البته کودک شما ممکن است در اثر بازی کردن با اسباب بازی یک کودک آلوده هم به گلودرد استرپتوکوکی مبتلا شود.

در صورتی که به ابتلای فرزند خود به این باکتری شک دارید، سریعا به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که گلودرد استرپتوکوکی در کودک تشخیص داده شود، آنتی بیوتیک‌ها به سرعت حال او را بهتر خواهند کرد.

توصیه می‌شود کودک خود را تا 24 ساعت بعد از مصرف اولین دوز داروی خود در منزل قرنطینه کنید تا از انتقال این بیماری به سایرین، جلوگیری شود.

آنفولانزا

آنفولانزا یکی از شایع‌ترین انواع بیماری کودکان محسوب می‌شود. این بیماری به سرعت ظاهر می‌شود و تب، بدن درد، لرز، سردرد، گلودرد، سرفه، اسهال و استفراغ از علائم آن به شمار می‌روند.

بیماری آنفولانزا در کودکان

آنفولانزای کودکان یک بیماری سخت و آزاردهنده است که در فصل‌های سرد سال ظاهر می‌شود و بیش از یک هفته طول می‌کشد. این بیماری می‌تواند به عوارض خطرناکی از جمله  ذات الریه را به همراه داشته باشد.

خوشبختانه واکسن سالانه آنفولانزا که در کودکان زیر 2 سال به صورت اسپری بینی تزریق می‎‏‌شود، تا حد زیادی از ابتلا به این بیماری جلوگیری می‌کند.

اگر مشکوک هستید فرزندتان به آنفولانزا مبتلا شده است، فورا به پزشک اطفال مراجعه کنید. تجویز یک داروی ضد ویروسی مانند تامیفلو، می‌تواند به سرعت بهبودی او کمک کند.

چشم صورتی

چشم صورتی که به آن ورم ملتحمه هم گفته می‌‌شود، یک التهاب است که پلک‌ها را می‌پوشاند. قرمزی چشم، ترشحات زرد رنگ چشم، تاری دید و پوسته چشم از مهم‌ترین علائم این بیماری کودکان محسوب می‌شوند.

بیماری چشم صورتی در کودکان

چشم صورتی در نوزادان، اغلب ناشی از عفونت باکتریایی است که باید با قطره‌های آنتی بیوتیک درمان شود. این بیماری همچنین می‌تواند ناشی از ویروسی باشد که نیازی به دارو ندارد، یا آلرژی یا محرک موجود در هوا که می‌تواند با قطره‌های چشمی برطرف شود.

در صورتی که کودک شما به چشم صورتی مبتلا شده است، تا زمانی که درمان خود را شروع نکرده، نباید به مهد کودک یا مدرسه برگردد. حداقل 24 ساعت از او بخواهید که دست‌های خود را مرتب بشوید و از دست زدن به چشم‌ها خودداری کند.

آبله مرغان

آبله مرغان یک بیماری خفیف و شایع در کودکان است. نقاط قرمز و خارش‌دار روی پوست، مهم‌ترین علامت این بیماری هستند که گاهی با تب هم همراه هستند. زخم‌های آبله مرغان بعد از چند روز، به تاول تبدیل می‌شوند.

بیماری آبله مرغان در کودکان

آبله مرغان بسیار مسری است و از طریق تماس مستقیم یا قطرات موجود در هوا، از فرد آلوده به افراد سالم منتقل می‌شود. در صورتی که زخم‌های این بیماری عفونی شوند، جای آن‌ها روی پوست باقی می‌ماند.

در صورت ابتلای فرزندتان به آبله مرغان به مدرسه یا مهد کودک اطلاع دهید و او را در خانه نگه دارید تا از سرایت این بیماری به سایر کودکان جلوگیری شود. همچنین برای جلوگیری از خاراندن، ناخن‌های کودک خود را کوتاه کرده و به او اجازه دهید شب‌ها دستکش بپوشد.

حمام خنک هم می‌تواند به کاهش خارش و درد کودک کمک کند. در صورت سرگیجه، بی‌حسی، استفراغ، ضربان قلب سریع، تنگی نفس، یا لرزش، از دست دادن هماهنگی عضلات، سفتی گردن یا تب بالا، سریعا کودک خود را به یک پزشک متخصص نشان دهید.

آسم

آسم یکی دیگر از شایع‌ترین بیماری کودکان محسوب می‌شود که تقریبا 20 درصد از خردسالان را درگیر می‌کند. تنگی قفسه سینه، خس خس گلو، سرفه مکرر که از بین نمی‌رود و … از مهم‌ترین علائم بیماری آسم در کودکان محسوب می‌شوند.

بیماری آسم در کودکان

در صورتی که فرزند شما به آسم مبتلا شده است، او را در مجاورت گرد و غبار، گرده، دود تنباکو و استرس قرار ندهید. همچنین طبق دستور پزشک، از کودک خود بخواهید هر 20 دقیقه تا یک ساعت یک‌بار، از دستگاه تنفسی استفاده کند.

اگر علائم آسم برطرف نشدند یا حتی تشدید پیدا کردند یا در کمتر از 4 ساعت دوباره ظاهر شدند، سریعا به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

کلام آخر

بیماری کودکان موضوعی نیست که به این سادگی‌ها از دست آن خلاص شوید. بهرحال سیستم ایمنی کودکان ضعیف است و به راحتی و در معرض انواع ویروس‌ها و باکتری‌ها، بیماری می‌شوند. بنابراین بسیار مهم است که این بیماری‌ها و روش‌های مدیریت آن‌ها را بشناسید.

در این مقاله به معرفی 10 بیماری شایع دوران کودکی پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید حتما در بخش نظرات همین مقاله با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

5 | (1)
منبع healthychildren healthhub parents
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x