تقویت حافظه در طب سنتی : برای تقویت حافظه چه بخوریم؟

امان از فراموشی! این جمله‌ای است که هر فرد معمولا بارها و بارها در طول زندگی خود به کار می‌برد. مشکلات حافظه باعث می‌شود گاهی حتی موضوعات ساده‌ای مثل اسم همکارمان را هم از یاد ببریم! یکی از پیشنهاد‌ها برای فرار از این مشکل، تقویت حافظه در طب سنتی است.

بله درست خواندید! طب سنتی برای هر مشکل، یک راه‌حل در آستین دارد. برای بهبود عملکرد حافظه و جلوگیری از فراموشی هم می‌توانید به تجویزهای این طب باستانی و کهن اعتماد کنید. تنها کافیست خوراکی‌های موثر در تقویت حافظه را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم به بررسی روش‌های تقویت حافظه در طب سنتی بپردازیم. اگر دوست دارید با خوراکی‌های مقوی حافظه آشنا شوید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

تاثیر ماهی‌های چرب بر تقویت حافظه

زمانی که از غذاهای مفید برای مغز صحبت می‌شود، ماهی‌های چرب همیشه در صدر لیست قرار می‌گیرند. سالمون، قزل آلا، آلباکور، ساردین و شاه ماهی از جمله این ماهی‌ها محسوب می‌شوند.

تاثیر ماهی های چرب بر تقویت حافظه

ماهی‌های چرب منابع غنی اسیدهای چرب امگا 3 (omega-3) محسوب می‌شوند. جالب است بدانید بیش از 60 درصد از مغز شما را چربی ساخته شده است و نیمی از چربی را اسیدهای چرب امگا 3 تشکیل می‌دهند بنابراین غذاهای حاوی این اسیدها، برای بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه بسیار ضروری هستند.

مغز شما از اسیدهای امگا 3 برای ساختن سلول‌های مغزی و عصبی استفاده می‌کنند. بنابراین برای تقویت حافظه در طب سنتی مصرف ماهی‌های چرب که سرشار از این اسیدها هستند، توصیه می‌شود.

مصرف ماهی‌های چرب می‌تواند با بهبود عملکرد حافظه، از ابتلا به بیماری آلزایمر در کهن‌سالی هم جلوگیری کند. علاوه بر این، دریافت نکردن مقدار کافی از امگا 3، ممکن است احتمال ابتلا به افسردگی را هم افزایش دهد.

برخی تحقیقات همچنین نشان می‌دهد افرادی که به طور منظم ماهی می‌خورند، از ماده خاکستری بیشتری در مغز خود برخوردار هستند. این ماده بخش اصلی سلول‌های عصبی را تشکیل می‌دهد که حافظه، احساسات و تصمیم‌گیری را کنترل می‌کنند.

تقویت حافظه در طب سنتی با قهوه

اگر هر روز، صبح خود را با یک فنجان قهوه شروع می‌کنید، احتمالا مشکلی بابت فراموشی و ضعف حافظه نخواهید داشت. دو بخش اصلی قهوه (کافئین و آنتی اکسیدان‌ها) می‌توانند به تقویت حافظه و عملکرد کلی مغز کمک کنند.

بهبود حافظه با مصرف قهوه

نوشیدن قهوه در دراز مدت، علاوه بر تقویت حافظه، به جلوگیری از بیماری‌های عصبی از قبیل پارکینسون و آلزایمر هم کمک می‌کند. بیشترین تاثیر، در افرادی مشاهده شده است که روزانه، 3 الی 4 فنجان از این نوشیدنی را مصرف می‌کنند.

البته حتما با معروف‌ترین اثر قهوه (رفع خواب آلودگی و خستگی) هم آشنا هستید. این نوشیدنی با مسدود کردن آدنوزین (یک پیام‌رسان شیمیایی که باعث خواب آلودگی می‌شود) سطح هوشیاری مغز را بالا می‌برد.

برای تقویت حافظه در طب سنتی به آنتی اکسیدان‌های موجود در این ماده خوراکی، توجه ویژه‌ای شده است. به نظر می‌رسد آنتی اکسیدان‌های قهوه، بیش از کافئین آن، به بهبود عملکرد حافظه و جلوگیری از فراموشی‌های کوتاه مدت، کمک می‌کنند.

مصرف بلوبری برای بهبود حافظه

بر اساس یک بررسی از 11 مطالعه، بلوبری می‌تواند به بهبود حافظه و برخی فرآیندهای شناختی در کودکان و بزرگسالان کمک کند. سعی کنید بلوبری را روی غلات صبحانه خود بپاشید، آن‌ها را به اسموتی اضافه کنید یا مانند یک میان وعده ساده، از خوردنشان لذت ببرید.

مصرف بلوبری و بهبود عملکرد مغز

بلوبری و سایر توت‌های رنگارنگ از فواید زیادی برای مغز برخوردار هستند که بهبود حافظه، تنها یکی از آن‌ها است. این میوه‌ها، حاوی آنتوسیانین هستند که اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی فراوانی دارد.

همان‌طور که می‌دانید استرس اکسیداتیو و التهاب می‌توانند منجر به پیری مغز و کاهش قدرت حافظه شوند. آنتی اکسیدان‌های موجود در بلوبری، با خنثی کردن این دو مورد خطرناک، باعث بهبود سلامتی مغز و به ویژه حافظه شما خواهند شد.

زردچوبه و اهمیت آن در تقویت حافظه در طب سنتی

زردچوبه اخیرا سر و صدای زیادی به پا کرده است. تحقیقات جدید نشان داده‌اند که کورکومین (ماده اصلی تشکیل دهنده زردچوبه) می‌تواند با عبور از سد خونی مغز، مستقیما وارد سلول‌های آن شده و به تقویت حافظه کمک کند.

مصرف زردچوبه و تقویت حافظه

زردچوبه برای بهبود عملکرد حافظه مفید است. کورکومین ممکن است به بهبود حافظه در افراد مبتلا به آلزایمر و همچنین  پاکسازی پلاک‌های آمیلوئیدی که مشخصه این بیماری هستند، کمک کند.

به همین دلیل است که در طب سنتی، روی زردچوبه برای تقویت حافظه تاکید زیادی می‌شود. البته این ادویه، تاثیرات دیگری هم روی مغز انسان می‌گذارد. به عنوان مثال، کورکومین باعث افزایش سروتونین و دوپامین می‌شود که هر دو، باعث بهبود خلق و خو و کاهش افسردگی می‌شوند.

علاوه بر این، زردچوبه به رشد سلول‌های جدید مغز هم کمک می‌کند. این موضوع به این خاطر است که کورکومین، فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز (نوعی هورمون که به رشد سلول‌های مغز کمک می کند) را تقویت می‌کند.

به خاطر داشته باشید که اکثر مطالعات از مکمل‌های کورکومین بسیار غلیظ در دوزهای 500 تا 2000 میلی‌گرم در روز استفاده می‌کنند که بسیار بیشتر از کورکومینی است که اکثر مردم، معمولا هنگام استفاده از زردچوبه به عنوان ادویه مصرف می‌کنند.

بنابراین، در حالی که افزودن زردچوبه به غذای شما ممکن است برای تقویت حافظه مفید باشد، ممکن است برای به دست آوردن نتایج گزارش شده در این مطالعات، نیاز به استفاده از مکمل کورکومین (تحت نظر پزشک) داشته باشید.

تقویت حافظه در طب سنتی با بروکلی

کلم بروکلی سرشار از ترکیبات گیاهی قدرتمند و همچنین مقدار زیادی ویتامین K است. چند مطالعه در بزرگسالان، مصرف بیشتر ویتامین K را با حافظه و وضعیت شناختی بهتر، مرتبط دانسته‌اند.

تقویت مغز با بروکلی

جالب است بدانید که یک پیمانه (160 گرم) بروکلی پخته شده، می‌تواند تمام نیاز روزانه بدن ما به ویتامین K را تامین کند. دقیقا به همین دلیل است که در طب سنتی، از بروکلی به عنوان یک ماده خوراکی مهم برای تقویت حافظه یاد شده است.

ویتامین K که یک ویتامین محلول در چربی است، برای تشکیل اسفنگولیپیدها (نوعی چربی که به طور متراکم در سلول های مغز قرار گرفته است) ضروری محسوب می‌‎‌شود.

علاوه بر ویتامین K، بروکلی حاوی تعدادی ترکیب است که به آن، اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی می‌دهند. این ترکیبات، ممکن است به محافظت از مغز در برابر آسیب کمک کنند.

تاثیر دانه کدو تنبل بر بهبود حافظه

تخم یا دانه کدو تنبل، حاوی آنتی اکسیدان‌های قوی است که از بدن و مغز در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. به این ترتیب، برای تقویت حافظه در طب سنتی به مصرف این دانه‌های خوراکی، تاکید شده است.

تاثیر دانه کدو تنبل بر تقویت حافظه

دانه‌های کدو تنبل به عنوان منبع غنی آهن، منیزیم، روی و مس شناخته می‌شوند. هر کدام از این املاح معدنی، تاثیر فراوانی در بهبود عملکرد مغز و به ویژه حافظه دارند.

به عنوان مثال، منیزیم. منیزیم برای یادگیری و حافظه بسیار ضروری است. علاوه بر این، سطوح پایین منیزیم با بسیاری از بیماری‌های عصبی، از جمله میگرن، افسردگی و صرع مرتبط است.

از طرف دیگر، مغز شما از مس برای کمک به کنترل سیگنال‌های عصبی استفاده می‌کند. هنگامی که سطح مس از حد معمول کم‌تر می‌شود، خطر ابتلا به اختلالات عصبی مانند آلزایمر بیشتر خواهد شد.

با توجه به خاصیت‌های فراوانی که دانه‌های کدو تنبل دارند، با اضافه کردن آن‌‍‌ها به رژیم غذایی خود، می‌توانید از سلامت کلی مغز و به ویژه قسمت حافظه، مطمئن شوید.

نقش شکلات تلخ در تقویت حافظه

شکلات تلخ و پودر کاکائو حاوی چند ترکیب تقویت کننده مغز از جمله فلاونوئیدها، کافئین و آنتی اکسیدان‌ها هستند. به همین دلیل است که مصرف این شکلات، تاثیر زیادی روی تقویت حافظه دارد.

نقش شکلات تلخ در تقویت حافظه

فلاونوئیدهای موجود در شکلات تلخ در مناطقی از مغز که با یادگیری و حافظه سروکار دارند، جمع می‌شوند. محققان بر این باورند که این ترکیبات ممکن است حافظه را تقویت کرده و همچنین به کاهش زوال ذهنی مرتبط با افزایش سن کمک کنند.

بر اساس یک مطالعه روی بیش از 900 نفر، کسانی که شکلات تلخ بیشتری مصرف می‌کنند، در یک سری از کارهای ذهنی، از جمله برخی از کارهای ذهنی که مربوط به حافظه است، در مقایسه با کسانی که به ندرت شکلات می‌خوردند، عملکرد بهتری داشتند.

البته برخی از مطالعات دیگر، از تاثیر شکلات تلخ روی کاهش افسردگی و بهبود خلق و خو حکایت دارند. با این حال، هنوز مشخص نیست که این اثر به خاطر مواد تشکیل دهنده شکلات است یا صرفا طعم خوب آن باعث خوشحالی مردم می‌شود!

آجیل تاثیر آن در بهبود حافظه

یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که زنانی که در طول چندین سال، به طور منظم آجیل می‌خوردند در مقایسه با افرادی که آجیل را در رژیم غذایی خود قرار نداده بودند، حافظه قوی‌تری داشتند! به همین دلیل است که برای تقویت حافظه در طب سنتی مصرف آجیل توصیه می‌شود.

آجیل و تقویت مغز

یک مطالعه دیگر هم نشان داد که مصرف منظم آجیل می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر را در افراد مسن کاهش دهد. از طرف دیگر، آجیل باعث سلامت قلب می‌شود و سلامتی قلب، تا حدود زیادی می‌تواند سالم بودن مغز را هم تضمین کند.

به نظر می‌رسد وجود چند ماده سالم و مغذی از جمله چربی‌های سالم، آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین E باعث تاثیر آن روی سلامت مغز و بهبود حافظه می‌شود. به عنوان مثال، ویتامین E از سلول‌ها در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت کرده و به کاهش زوال ذهنی کمک می‌کند.

در حالی که همه آجیل‌ها برای مغز و حافظه شما مفید هستند، طب سنتی مصرف گردو را بیش از سایرین توصیه می‌کند؛ زیرا این دانه خوراکی در کنار سایر مواد مفید، از اسیدهای چرب امگا 3 هم برخوردار است.

تقویت حافظه در طب سنتی با تخم مرغ

تخم مرغ به دلیل سرشار بودن از یک ریزماده مغذی به نام کولین، برای تقویت حافظه بسیار مهم است. کولین یک ریزمغذی مهم است که بدن شما از آن برای ایجاد استیل کولین (یک انتقال دهنده عصبی) که به تنظیم خلق و خو و حافظه کمک می‌کند، استفاده می‌کند.

تقویت حافظه با تخم مرغ

بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که مصرف کولین بیشتر، به طور مستقیم باعث حافظه و وضعیت ذهنی بهتر می‌شود. با این وجود، متاسفانه بسیاری از مردم، کولین کافی را در رژیم غذایی خود قرار نمی‌دهند.

با توجه به اینکه زرده تخم مرغ یکی از غلیظ‌ترین منابع این ماده مغذی است، خوردن تخم مرغ، راهی آسان برای دریافت کولین محسوب می‌شود. در حالی که مصرف 425 می‌گرم کولین در برای زنام و 550 میلی‌گرم برای مردان در شبانه روز توصیه می‌شود، یک زرده تخم مرغ به تنهایی حاوی 112 میلی‌گرم از این ریزماده است!

علاوه بر این، ویتامین‌های B موجود در تخم مرغ نیز نقش‌های متعددی در سلامت مغز ایفا می‌کنند. جالب است بدانید که تخم مرغ با کاهش سطح هموسیستئین (اسید آمینه‌ای که می‌تواند با زوال عقل و بیماری آلزایمر مرتبط باشد) پیشرفت زوال ذهنی و از دست دادن حافظه در افراد مسن را کاهش می‌دهد.

نتیجه‌گیری

مواد خوراکی زیادی در دسترس ما قرار دارند که با مصرف آن‌ها، می‌توانید عملکرد حافظه خود را بهبود ببخشیم. این غذاها همچنین احتمالا ابتلا به آلزایمر را در دوران کهن‌سالی، به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند.

در این مقاله به بررسی روش‌های تقویت حافظه در طب سنتی پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

3.5 | (2)
منبع healthline pubmed mayoclinichealthsystem
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x