خطرات و عوارض ختنه با حلقه

در مطالعات صورت گرفته شده در مورد خطرات و عوارض ختنه با حلقه اینطور مشخص شده است که معمولا درصد بسیار کمی از کودکان بعد از ختنه به روش حلقه دچار عارضه خاصی می‌شوند. از همین جهت می‌توان گفت که ختنه به روش حلقه، روشی امن و ایمن است که در عین سادگی و سهولت، سریع هم هست. ختنه به روش حلقه خصوصا در کودکان زیر شش ماه با عارضه کم و خطر کم خونریزی همراه است. با این وجود می‌توان از چهار مورد زیر را به عنوان خطرات و عوارض ختنه با حلقه که البته فراوانی زیادی هم ندارد، یاد کرد:

  • خونریزی
  • عفونت
  • بالا رفتن حلقه
  • افتادن زودتر از حد موعد حلقه

روش ختنه با حلقه چیست؟

اساسا ختنه کردن با استفاده از روش‌ها و متدهای مختلفی انجام می‌شود که یکی از روش‌های بسیار پرکاربرد و مناسب آن، ختنه با حلقه است. در این روش به کمک یک حلقه یا رینگ پلاستیکی که در اصطلاح پزشکی به آن Plastibell گفته می‌شود، انجام می‌شود. این روش مدت‌هاست که مورد استفاده قرار می‌گیرد و در ایران نیز طرفداران زیادی دارد.

مهمترین مزیت ختنه با حلقه خطر بسیار کمتر آن در مقایسه با روش جراحی یا سنتی است؛ ختنه با حلقه نسبت به روش جراحی یا همان روش سنتی دوران نقاهت کمتری دارد و به مراقبت‌های کمتری هم نیازمند است. در روش ختنه با حلقه احتمال خونریزی و ابتلا به عفونت بسیار کم است، اما غیر ممکن نیست.

ختنه با حلقه چگونه انجام می‌شود؟

ختنه با حلقه چگونه انجام می شود

برای انجام ختنه با حلقه ابتدا یک حلقه نسبتا تنگ را در قسمت کلاهک آلت تناسلی قرار می‌دهند و با استفاده از نخ آن را به خوبی محکم کرده و گره می‌زنند. با این کار به قسمت بالایی کلاهک آلت تناسلی نوزاد خون نمی‌رسد و به مرور رنگ آن به تیرگی مایل می‌شود. تقریبا در حدود 7 تا 10 روز طول می‌کشد تا حلقه بیفتد و جدا شود. باید این نکته را بدانید که ختنه به روش حلقه برای کودکانی که در قسمت آلت تناسلی خود نقص شکلی دارند، مناسب نیست؛ برای این دسته از کودکان روش ختنه با حلقه روش دقیقی نیست و می تواند بدشکلی آلت تناسلی نوزاد را تا حدود زیادی افزایش دهد.

کدام کودکان نباید ختنه شوند؟

ختنه در کودکان مبتلا به هیدروسل (تجمع مایعات در کیسه بیضه) و فتق ممکن است باعث به وجود آمدن عوارض جدی شود. همچنین کودکان دچار عفونت‌های جدی یا بیماری هموفیلی و دیگر اختلالات خونی یا کودکانی که مادران آنها قرص‌های ضد انعقاد مصرف می‌کرده‌اند، نباید ختنه شوند.

مراقبت‌های بعد از ختنه نوزاد

مراقبت های قبل از ختنه

ختنه چه به روش حلقه انجام شده باشد و چه به روش سنتی، نیاز به مراقبت دارد تا مشکلات احتمالی ظاهر نشوند. در ادامه این مراقبت‌ها را برای شما یادآور می‌شویم؛

رعایت بهداشت آلت تناسلی

رعایت بهداشت آلت تناسلی و تمیز نگه داشته آلت، مهمترین نکته از نکات مراقبتی در مورد ختنه است. در هر بار تعویض پوشک، هر ذره مدفوعی را که می‌بینید با ملایمت پاک کنید. از صابونی ملایم و بی‌بو برای پوست نوزاد و آب گرم استفاده کنید و روزی سه بار آلت را با این محلول شستشو دهید. هرگز از دستمال مرطوب استفاده نکنید. اجازه دهید ناحیه ختنه شده به خودی خود خشک شود تا به این ترتب از عفونت و التهاب جلوگیری شود.

از کرم‌های مناسب استفاده کنید

بعد از ختنه حتما از کرمی که پزشک تجویز می‌کند، استفاده کنید و در استفاده از این کرم کاهل نباشید. احتمالا نیازی ندارید که پانسمان اولیه ختنه را تجدید کنید، اما حتما از کرم تجویز شده استفاده کنید.

دو پوشک به نوزاد بپوشانید

پوشاندن دو پوشک به نوزاد، به محافظت از آلت تناسلی او کمک می‌کند و از فشار آوردن ران‌ها به آن جلوگیری می‌کند؛ می‌توانید به منظور کاهش درد، یک کیسه حاوی یخ را بین دو لایه پوشک قرار دهید. حتما در مورد به کار گیری این تکنیک نظر پزشک کودک خود را جویا شوید.

پوشک بزرگتر

برخی نیز پیشنهاد می‌کنند به منظور جلوگیری از سایش آلت تناسلی با پوشک، از پوشک یک سایز بزرگتر استفاده کنید تا آلت ختنه شده به پوشک نچسبد.

پوست آلت را به ملایمت به بالا بکشید

انجام این کار باعث می‌شود که چسبندگی احتمالی در آلت ایجاد نشود و شکل آلت کاملا طبیعی و نرمال شود.

هشدارهای جدی در مورد ختنه

با وجود اینکه اکثرا فرایند ختنه چه به روش حلقه و چه به روش سنتی، بدون مشکل خاصی طی می‌شود، اما حتما باید موارد حاد و نیازمند مراجعه به پزشک را بشناسید تا در صورت وقوع هر مشکل احتمالی بتوانید زود اقدامات لازم را انجام دهید. اگر کودک بعد از ختنه با مشکلات زیر روبه‌رو باشد، حتما، قطعا و سریعا پزشک را در جریان قرار دهید؛

  • تب کردن کودک
  • ورم شدید آلت و بیضه
  • مشکل در ادرار کردن
  • ادرار نکردن نوزاد حداکثر ۲۴ ساعت پس از ختنه
  • زخم‌های پوسته‌پوسته و ترشح‌کننده
  • قرمزی ناحیه ختنه بیشتر از پنج روز
  • ادامه ترشحات زرد رنگ بیشتر از یک هفته
  • خونریزی مداوم محل ختنه
  • تغییر رنگ و تیره شدن نوک آلت
  • خون‌مردگی وسیع آلت و بیضه
  • افتادن حلقه در کمتر از سه روز یا نیفتادن حلقه تا ۱۰ روز پس از ختنه

ختنه با حلقه بهتر است یا روش سنتی؟

باید بدانید که در هر روش ختنه در صورت اجرای درست، نتیجه یکسان است؛ اما مهم این است که برای چه کودکی با چه سنی از چه روشی استفاده شود و پزشک ختنه کننده در اجرای ختنه به هر روشی چه قدر مهارت و تبحر دارد. در واقع اینطور می‌توان گفت که گرچه ختنه عملی ساده، سریع و بسیار فراگیر و همیشگی است، اما اینکه با چه کیفیتی انجام شود، بسیار مهم است. لذا در بحث ختنه به روش حلقه یا ختنه به شکل سنتی، بدتر یا بهتر بودن مطرح نیست؛ مهم این است که پزشک منتخب شما در روش ختنه‌ای که انتخاب کرده‌اید، چه اندازه مهارت و تبحر دارد.

کلام آخر

خطرات و عوارض ختنه با حلقه بسیار ناچیز و البته نادر هستند. با این وجود حتما به تناسب سن کودک و پزشک معالج، بهترین روش برای ختنه کردن را انتخاب کنید و حتما نکات مراقبتی بعد از ختنه را رعایت کنید و ترجیحا در سن کم کودک را ختنه کنید تا هم برای او و هم برای خودتان راحت‌تر باشد.

سلب مسئولیت: ایده آل مگ صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه، مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.
5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x