عزت نفس در زنان؛ بهترین روش بالابردن عزت نفس در زنان

بالا بردن عزت نفس در زنان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. زنان دارای عزت نفس خود را ارزشمند می‌دانند و در برابر چالش‌های زندگی، با انعطاف‌پذیری بیشتری رفتار می‌کنند. آن‌ها خود را با دیگران مقایسه نمی‌کنند و در روابط عاطفی، خانوادگی و شغلی و همچنین تربیت فرزندان موفق‌تر هستند.

در بسیاری از جوامع زنان از زمان‌های دور با ذهنیت مردسالارانه جامعه زندگی کرده‌اند. به طوری‌که تعداد زیادی از آن‌ها همواره با تسلط مردان خانواده شامل پدر، برادر یا همسر روبه‌رو بوده‌اند. به همین دلیل است که زنان در مقایسه با مردان از عزت نفس یا حرمت نفس کمتری برخوردارند.

اهمیت عزت نفس را نمی‌توان دست کم گرفت. عزت نفس پایین بر رفتار، افکار، اعتماد به نفس، شادی، موفقیت و تفکر تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل این مقاله از ایده آل مگ را به راه‌های بالا بردن عزت نفس در زنان اختصاص داده‌ایم. اگر شما هم با مشکل حرمت نفس پایین دست و پنجه نرم می‌کنید، این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

چرا مردان عزت نفس بالاتری نسبت به زنان دارند؟

بعضی از زنان هنوز با انبوهی از مسائل کلیشه‌ای شامل تفکر مردسالاری، تعصبات جنسیتی و سایر مشکلات اجتماعی روبه‌رو هستند. این موضوع باعث می‌شود که زنان به میزان کمتری در فعالیت‌های اجتماعی حضور داشته باشند یا به عنوان نیروی کار استخدام شوند.

نقش شاغل بودن در بالا بردن عزت نفس در زنان

نداشتن استقلال مالی، ناتوانی در کمک مالی به خانواده و همیشه در خانه ماندن از دلایل رایجی است که باعث می‌شود زنان عزت نفس خود را از دست بدهند.

از سوی دیگر، زنان در مقایسه با مردان نسبت به افکار و باورهای منفی حساسیت بیشتری دارند و این موضوع باعث کاهش حرمت نفس آن‎‌ها می‌شود. به طور کلی، به نظر می‌رسد که زنان بیش از مردان، از خود انتقاد می‌کنند.

از تاثیر شبکه‌های اجتماعی هم نباید غافل شد. عکس‌ها و تصاویر منتشر شده در این شبکه‌ها باعث می‌شود که افراد، به ویژه زنان، احساس بدی نسبت به خودشان پیدا کنند و حرمت نفس‌شان کاهش یابد. هر چقدر زنان زمان بیشتری را صرف استفاده از شبکه‌های اجتماعی کنند، درباره خودشان حساس‌تر می‌شوند.

ویژگی‌های شخصیتی و افزایش عزت نفس در زنان

ویژگی‌های شخصیتی زنان باعث می‌شود که روش آن‌ها برای دستیابی به حرمت نفس با مردان متفاوت باشد. مردان به صورت درونی و از طریق دستاوردهای شخصی خود به عزت نفس دست پیدا می‌کنند. شاید تعمیر یک ماشین، تعمیر یکی از لوازم خانه یا دستیابی به یک هدف شغلی باعث افزایش عزت نفس آن‌ها شود.

ویژگی‌های شخصیتی زنان

مردان صرف نظر از اینکه دیگران درباره کار آن‌ها چه می‌گویند، خود را ارزش‌گذاری می‌کنند. البته این موضوع به این معنی نیست که تشویق و ستایش کمکی به مردان نمی‌کند، بلکه نشان‌دهنده این است که آن‌ها برای کسب عزت نفس به تشویق نیاز ندارند.

زنان عزت نفس خود را از محیط بیرون کسب می‌کنند. آن‌ها معمولا به واکنش اطرافیان مثل ستایش کردن، لبخند زدن یا در آغوش گرفتن تکیه می‌کنند. ممکن است زنان کاملا از این موضوع آگاه باشند که کار خوبی انجام داده‌اند، اما باید آن را از زبان دیگران هم بشنوند.

افزایش اعتماد به نفس در زنان + راهکارها و دلایل اهمیت آن

برای زنان سخت است که بدون اعتبارسنجی بیرونی به خودشان اعتماد کنند و احساس خوبی درباره دستاوردهایشان داشته باشند. به همین دلیل است که معمولا زنان زمان بیشتری را صرف نگرانی در مورد ظاهر یا حتی خانه خود می‌کنند.

شما مردان زیادی را نمی‌بینید که نگران ظاهر خود باشند. معمولا مردان به اینکه دیگران درباره آن‌ها چه فکری می‌کنند، اهمیت نمی‌دهند. در حالی که اغلب زنان بدون آرایش از خانه خارج نمی‌شوند.

چرا داشتن عزت نفس در زنان ضروری است؟

عزت نفس به زنان کمک می‌کند تا مشخص کنند که چه کسی هستند، چه می‌خواهند و چه لیاقتی دارند. همچنین باعث می‌شود تا خود واقعی‌شان را بشناسند و حتی اگر همه چیز خوب پیش نرفت با شجاعت به راه خود ادامه دهند.

اهمیت حرمت نفس برای زنان

بالا بردن عزت نفس در زنان مهم است، چون با داشتن آن:

  • زندگی ساده و آسان می‌شود.
  • ثبات درونی افزایش پیدا می‌کند.
  • احساس می‌کنند که در زندگی سزاوار چیزهای خوب هستند.
  • ثبات بیشتری را تجربه می‌کنند.
  • می‌توانند شرایط سخت را بهتر تحمل کنند.
  • به سایر افراد کمتر نیاز پیدا می‌کنند.
  • زندگی ‌شادتری خواهند داشت.
  • از چالش‌ها نمی‌ترسند.
  • می‌توانند از چیزی که به آن اعتقاد دارند دفاع کنند یا درباره آن سخن بگویند.
  • جرات این را دارند که اشتباهات یا محدودیت‌های خود را بپذیرند.
  • نیاز نیست که همیشه کامل باشند.
  • نگران شکست نیستند.
  • خود را با دیگران مقایسه نمی‌کنند. ارزش خود را می‌دانند و می‌پذیرند که فرد بهتر از آ‌ن‌ها هم وجود دارد.
  • خودشان را به خاطر چیزی که هستند دوست دارند، نه به خاطر آنچه که ممکن است قادر به انجام آن نباشند.

7 راه برای افزایش عزت نفس زنان

افزایش عزت نفس ظرفیتی است برای دوست داشتن خود، به طوریکه بدون در نظر گرفتن همه فراز و نشیب‌های زندگی، خود را مهم و ارزشمند احساس کنید. راه های افزایش عزت نفس متنوع هستند اما راهکارهای زیر می‌تواند به شما به عنوان یک زن در بهبود حرمت نفس کمک کند:

1. جملات تاکیدی مثبت را به خودتان بگویید

تکرار کردن جملات تاکیدی مثبت تا زمانی که آن‌ها را باور نداشته باشید، کمکی به شما نمی‌کند. اولین کاری که باید انجام دهید این است که خودتان را بشناسید. بهتر است زمانی را برای کشف اینکه چه کسی هستید و در چه کارهایی مهارت دارید، اختصاص دهید.

با توجه به شناختی که از خود پیدا می‌کنید، جملات تاکیدی مناسب را پیدا کرده و آن‌ها را هر صبح و شب بنویسید. به عنوان مثال، اگر از مهارت‌های اجتماعی خوبی برخوردار هستید، آن را یادداشت کنید. این کار باعث می‌شود که این جملات همیشه در ناخودآگاه شما وجود داشته باشند.

2. روی نقاط قوت خود تمرکز کنید

در فعالیت‌هایی که در آن‌ها عملکرد خوبی دارید، شرکت کنید و وقت کافی برای تمرین کردن آن‌ها اختصاص دهید. چراکه کسب نتایج مثبت به بالا بردن عزت نفس کمک می‌کند. به عنوان مثال، ممکن است ورزشکار خوبی نباشید و از ورزش‌هایی مانند فوتبال یا تنیس بدتان بیاید، اما در فعالیت‌های هنری مهارت داشته باشید. پس تمام توجه خود را به کارهای هنری معطوف کنید.

تمرکز روی نقاط قوت راهی برای بالا بردن عزت نفس در زنان

3. افکار خود را بپذیرید

به جای مقاومت یا غرق شدن در افکار و احساسات منفی بهتر است که آن‌ها را بپذیرید. نیاز نیست که این افکار را دوست داشته باشید. فقط سعی کنید قدرت افکار منفی و تاثیر آن‌ها را بر رفتارتان کاهش دهید. اگرچه این کار در ابتدا ناخوشایند به نظر می‌رسد، اما با تمرین کردن آسان‌تر می‌شود.

هنگامی که افکار و باورهای منفی خود را شناسایی می‌کنید، می‌توانید با آن‌ها مقابله کنید یا طرز فکر خود را درباره آن‌ها تغییر دهید. این کار به شما کمک می‌کند که ارزش خود را به عنوان یک فرد بپذیرید.

4. اهداف کوچک تعیین کنید

یادگیری نحوه بهبود عزت نفس یک فرآیند زمان‌بر است. بهتر است اهداف کوچکی را تعیین کنید که به مرور زمان احساس ارزشمندی شما را افزایش داده و بهبود بخشند. موفقیت‌های کوچک که به طور مداوم تکرار می‌شوند، اعتماد به نفس شما را افزایش داده و به بهبود عزت نفس‌تان کمک می‌کنند.

تناسب اندام یکی از راه‌هایی است که در افزایش حرمت نفس موثر است. برای داشتن تناسب اندام یک هدف کوچک و دست یافتنی را مشخص کنید. به عنوان مثال، تصمیم بگیرید بدون توقف 1/5 بدوید. سپس طی هفته‌های بعد این هدف را کمی افزایش دهید.

5. شرایط یا موقعیت‌های ناراحت‌کننده را شناسایی کنید

شرایط و موقعیت‌هایی را که عزت نفس شما را کاهش می‌دهند، شناسایی کرده و به افکار خود درباره آن‌ها فکر کنید. در بیشتر موارد، متوجه می‌شوید که در هنگام مواجهه با این شرایط افکار و باورهای نادرستی درباره خودتان دارید. جایگزین کردن افکار منفی و نادرست با افکار مثبت و سازنده می‌تواند به بالا بردن عزت نفس در زنان کمک کند.

شناسایی شرایط و موقعیت‌های ناراحت‌کننده

از رایج‌ترین محرک‌هایی که باعث کاهش حرمت نفس می‌شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سخنرانی در مدرسه یا محل کار
  • مواجهه با شرایط بحرانی در محل کار یا خانه
  • چالش با همسر، خانواده، همکار یا سایر اطرافیان
  • تغییر شرایط زندگی، مانند از دست دادن شغل

6. شبکه‌های اجتماعی را کنار بگذارید! اکنون!

مطالعات بی‌شماری نشان می‌دهد که شبکه‌های اجتماعی باعث تخریب عزت نفس می‌شوند. اگر استفاده از شبکه‌های اجتماعی را کنار بگذارید، احتمال اینکه خود را با دیگران مقایسه کنید، کمتر می‌شود. مقایسه نکردن به شما کمک می‌کند که  روی ویژگی‌های مثبت خود تمرکز کنید و احساس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید.

اگر نمی‌توانید شبکه‌های اجتماعی را به طور کامل حذف کنید، از دنبال کردن صفحاتی که باعث می‌شوند نسبت به خودتان احساس بدی داشته باشید، بپرهیزید.

7. ورزش کنید

هنگامی که ورزش می‌کنید، انگیزه خود را افزایش می‌دهید، هدف‌گذاری را تمرین می‌کنید و خودارزشی را بهبود می‌بخشید. ورزش کردن میزان ترشح اندورفین یا هورمون شادی را افزایش می‌شود. این‌ها مزایایی هستند که به بالا بردن عزت نفس در زنان کمک می‌کنند.

نتیجه‌گیری در مورد بالا بردن عزت نفس در زنان

بسیاری از مشکلات رفتاری و ذهنی از نداشتن حرمت نفس ناشی می‌شود. زنان فاقد حرمت نفس برای تصمیم‌گیری‌ها، دانش و تجربه خود اعتبار و  ارزش زیادی قائل نیستند. آن‌ها دائما خود را با دیگران مقایسه می‌کنند و نسبت به خودشان احساس بدی دارند.

بالا بردن عزت نفس در زنان کیفیت زندگی آن‌ها را بهبود می‌بخشد. زنان دارای عزت نفس سالم نه تنها به دیگران اجازه نمی‌دهند که با آن‌ها بد رفتاری کنند، بلکه زندگی‌ای را که شایسته آن هستند ایجاد می‌کنند.

عزت نفس

سوالات متداول

چرا عزت نفس برای زنان مهم است؟

زنان دارای حرمت نفس خود را دوست دارند و می‌توانند نیازهایشان را اولویت‌بندی و به خوبی بیان کنند. آن‌ها دائما به دلیل اشتباهاتی که انجام داده‌اند خود را سرزنش نمی‌کنند، به دیگران وابسته نیستند و در تصمیم‌گیری دچار مشکل نمی‌شوند. در نتیجه، زندگی شادتر و موفق‌تری را تجربه می‌کنند.

چگونه یک زن می‌تواند عزت نفس خود را بهبود بخشد؟

برای بهبود عزت نفس باید روی چیزهایی که در آن‌ها مهارت دارید تمرکز کنید، برای خود اهداف دست‌یافتی مشخص کنید، ورزش کنید و استفاده از شبکه‌های اجتماعی را کاهش دهید. اگر هر هفته حداقل یکی از این نکات را انجام دهید، مطمئنا در درازمدت تاثیر آن را در زندگی خود مشاهده خواهید کرد.

5 | (1)
منبع blog.gharsenaukri womenstherapyinstitute yourgreengrassproject
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x