12 مورد از بهترین خواص قهوه برای سلامتی را بشناسید!

افسانه‌ها حاکی آن است که در قرن 9 میلادی، گله‌داران متوجه شدند که بزها بعد از خوردن میوه گیاه قهوه، شروع به رقصیدن کردند! بعد از آن، یک راهب مسیحی با این محصول یک نوشیدنی درست کرد و موفق شد تمام شب را بیدار بماند! این‌جا بود که قهوه برای نخستین بار متولد شد.

امروزه قهوه یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان است (اگر نگوییم محبوب‌ترین). این نوشیدنی سرشار از کافئین، دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است و به نظر می‌رسد برای سلامتی هم فواید زیادی داشته باشد!

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم شما را با 12 مورد از خواص قهوه آشنا کنیم. اگر تا امروز فقط طرفدار مزه و حس سرزندگی و نشاط پس از مصرف قهوه بودید، با ما تا انتها همراه باشید تا دلایل دیگری هم برای میل کردن این نوشیدنی اعجاب‌انگیز به دست بیاورید.

حقایقی جالب درباره قهوه

حتما شما هم در اطراف خود، دوستان یا عزیزانی دارید که نمی‌توانند روز خود را بدون نوشیدن یک فنجان قهوه شروع کنند. (شاید هم خودتان یکی از این افراد باشید!) آن‌ها خود را “معتاد به قهوه” توصیف می‌کنند.

حقایقی جذاب درباره قهوه

اما بد نیست بدانید که این اعتیاد، لزوما بد نیست! به عبارتی دیگر، دانشمندان اثبات کرده‌اند نوشیدن یک فنجان قهوه در روز نه تنها برای سلامتی خطر ندارد، بلکه می‌تواند فواید زیادی هم به همراه داشته باشد.

دانه‌های قهوه روی درختچه‌های گلدار یافت می‌شوند و قبل از آن‌که پوست آن‌ها را جدا کنند، توت‌هایی شبیه به گیلاس هستند. جالب است بدانید که به دلیل شباهت زیادی که قهوه‌ها به حبوبات دارند، به آن‌ها “دانه” گفته می‌شود.

جالب است بدانید که در اوایل، مردم توت‌های قهوه را با چربی مخلوط می‌کردند تا یک میان وعده مقوی بسازند. گاهی اوقات هم این میوه‌ها را تخمیر می‌کردند و از آن‌ها، یک نوشیدنی مانند شراب، درست می‌کردند.

در حال حاضر، دو نوع قهوه در جهان کشت می‌شود: قهوه عربیکا و قهوه روبوستا. نوع عربیکا از محبوبیت بیشتری برخوردار است و تقریبا 70 درصد از قهوه‌های مصرفی دنیا را تشکیل می‌دهد. قهوه روبوستا کمی تلخ‌تر است و کافئین بیشتری هم دارد.

کشور برزیل با تولید یک سوم از کل قهوه مصرفی جهان، در رده نخست تولید این دانه‌ها قرار دارد. ویتنام هم رده دوم را به خود اختصاص داده است.

قهوه رتبه دوم را در تجارت جهانی به خود اختصاص داده است و تنها نفت خام بیشتر از این ماده، مورد مبادله قرار می‌گیرد! جالب است بدانید که قهوه بعد از آب، دومین نوشیدنی محبوب در سراسر جهان به شمار می‌رود.

یک خاطره جالب درباره قهوه!
کشور برزیل توانایی تامین هزینه‌های ارسال ورزشکاران خود به بازی‌های المپیک 1932 در لس آنجلس آمریکا را نداشت. به همین دلیل، این کشور ورزشکارهای خود را همراه با یک کشتی قهوه راهی آمریکا کرد! فروش این قهوه‌ها در طول مسیر، مخارج این سفر را تامین کرد!
در فرهنگ باستانی اعراب، زنان می‌توانستند از حق قانونی برای طلاق برخوردار شوند؛ اگر همسران آن‌ها از تامین قهوه تازه برای نوشیدن در اول صبح، ناتوان بودند!

قهوه یک فرهنگ است! 

تاریخچه قهوه و بررسی جایگاه آن در میان مردم در نقاط مختلف سراسر جهان، نشان می‌دهد که باید نگاهی فراتر از یک نوشیدنی به این دانه‌های محبوب داشته باشیم.

قهوه یک فرهنگ است

قهوه برای مدت زمانی طولانی، یک وسیله برای تعامل اجتماعی محسوب شده است. در گذشته مردم دور هم جمع می‌شدند تا یک فنجان قهوه بنوشند و با هم درباره مباحث مختلف، صحبت کنند.

قهوه خیلی زود راه خود را به کشورهای مختلف باز کرد و مهمان محافل خصوصی و عمومی شد! در ایتالیا اختراع اسپرسو و دستگاه اسپرسوساز، قهوه را به نوشیدنی محبوب مردم این کشور در تمام طول روز، تبدیل کرد.

در یونان کافنیو وجود دارد: یک کافی‌شاپ قدیمی که در آن مردان سالخورده دور هم جمع می‌شوند و قهوه یونانی می‌نوشند و ایده‌های سیاسی رد و بدل می‌کنند. در برخی کشورها مانند برزیل و کلمبیا، کل اقتصاد بر پایه قهوه می‌چرخد!

خواص قهوه برای سلامتی

بعد از بررسی تاریخچه قهوه و چند حقیقت جالب و خواندنی درباره این نوشیدنی، نوبت به بررسی خواص قهوه رسیده است. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی تاثیرات مثبت این نوشیدنی محبوب روی سلامتی انسان بپردازیم.

می‌تواند سطح انرژی را بالا ببرد

نوشیدن قهوه می‌تواند باعث افزایش سطح انرژی و کاهش احساس خستگی در افراد مختلف شود. دلیل این اثر هم وجود یک محرک قوی به نام کافئین است. (رایج‌ترین ماده روان‌گردان در جهان)

می تواند سطح انرژی را بالا ببرد

پس از نوشیدن قهوه، کافئین جذب جریان خون شده و از آن‌جا راهی مغز می‌شود. کافئین انتقال دهنده عصبی مهارکننده آدنوزین را مسدود می‌کند. وقتی این اتفاق می‌افتد، میزان انتقال‌دهنده‌های عصبی دیگر مانند نوراپی‌نفرین و دوپامین افزایش می‌یابد که منجر به افزایش شلیک نورون‌ها و بالا رفتن سطح انرژی می‌شود.

بسیاری از مطالعات کنترل شده روی انسان‌ها، نشان می‌دهد که قهوه جنبه‌های مختلف عملکرد مغز از جمله حافظه، خلق و خو، هوشیاری، سطح انرژی، زمان واکنش و عملکرد کلی ذهنی را بهبود می‌بخشد.

در سوزاندن چربی کمک می‌کند

کافئین تقریبا در تمامی مکمل‌های چربی‌سوز که در داروخانه‌ها موجود هستند، وجود دارد. دلیل این موضوع هم روشن است: کافئین یکی از معدود مواد طبیعی است که می‌تواند سوخت و ساز چربی را در بدن افزایش دهد.

مطالعات و تحقیق‌های مختلف نشان داده‌اند که کافئین می‌تواند متابولیسم بدن شما را به میزان 3 تا 11 درصد افزایش دهد. علاوه بر این، کافئین می‌تواند چربی‌سوزی را به میزان 10 درصد در افراد چاق و 29 درصد در افراد لاغر بیشتر کند.

از آن‌جایی که قهوه سرشار از کافئین است، نوشیدن روزانه این نوشیدنی، می‌تواند به میزان قابل توجهی چربی‌های مضر بدن شما را کاهش دهد.

باعث بهبود عملکرد فیزیکی می‌شود

یکی از خواص قهوه به افزایش انرژی برای فعالیت‌های روزانه مربوط می‌شود. کافئین موجود در قهوه با تحریک سیستم عصبی باعث می‌شود سلول‌ها، سیگنال‌های سوختن چربی را دریافت کنند.

قهوه باعث بهبود عملکرد فیزیکی می شود

قهوه چربی بدن را تجزیه کرده و اسیدهای چرب آزاد را به عنوان سوخت، در دسترس قرار می‌دهد. از طرفی دیگر، کافئین سطح آدرنالین را در خون شما افزایش می‌دهد. این هورمون، بدن شما را برای فعالیت فیزیکی شدید، آماده می‌کند.

با توجه به این اثرها، به نظر می‌رسد نوشیدن قهوه می‌تواند عملکرد فیزیکی شما را به میزان 10 تا 12 درصد، افزایش دهد. بنابراین، نیم ساعت قبل از انجام یک فعالیت فیزیکی (مانند ورزش کردن) یک فنجان قهوه بنوشید.

سرشار از مواد مغذی ضروری است

دانه‌های قهوه سرشار از مواد مغذی هستند و خوشبختانه این مواد، راه خود را به نوشیدنی قهوه هم باز می‌کنند. یک فنجان قهوه، حاوی ارزش غذایی زیر است:

    • 11 درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین B2
    • 6 درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین B5
    • 3 درصد از نیاز روزانه بدن به پتاسیم و منگنز
    • 2 درصد از نیاز روزانه بدن به منیزیم

شاید در نگاه اول این مقادیر، ناچیز به نظر برسند؛ اما فراموش نکنید که اکثر مردم در طول شبانه روز چند فنجان قهوه می‌نوشند. به همین دلیل، سطح مواد مغذی ضروری جذب شده از این نوشیدنی افزایش پیدا می‌کند.

احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می‌دهد

دیابت نوع 2 یک بیماری مزمن و خطرناک  است که در حال حاضر، میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان، تحت تاثیر قرار داده است. این بیماری با افزایش سطح قند خون ناشی از مقاومت به انسولین یا کاهش توانایی ترشح انسولین، شکل می‌گیرد.

 احتمال ابتلا به دیابت را کاهش می دهد

مطالعات نشان می‌دهد افرادی که بیشتر قهوه می‌نوشند، 23 تا 50 درصد کم‌تر از سایرین، در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

بر اساس یک بررسی بزرگ از 18 مطالعه در مجموع 457922 نفر، هر فنجان قهوه در روز، با کاهش 7 درصدی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 همراه بود.

از شما در برابر آلزایمر و زوال عقل جلوگیری می‌کند

بیماری آلزایمر شایع‌ترین بیماری تخریب کننده عصبی و عامل اصلی زوال عقل در سراسر جهان است. این عارضه معمولا افراد بالای 65 سال را درگیر می‌کند و هیچ درمان شناخته شده‌ای ندارد.

چندین مطالعه نشان داده‌اند که مصرف‌کنندگان قهوه، به میزان 65 درصد کم‌تر از سایر افراد، در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر هستند.

بنابراین اگر می‌خواهید در دوران کهن‌سالی با آلزایمر و وضعیت ناگوار زوال عقل مواجه نشوید، از خواص قهوه و نوشیدن آن در طول شبانه‌روز، غافل نشوید.

ممکن است خطر ابتلا به پارکینسون را کاهش دهد

پارکینسون بعد از آلزایمر، دومین بیماری عصبی شایع در جهان است و متاسفانه هیچ درمان قطعی و شناخته شده‌ای هم ندارد. با این حال، برخی از خواص قهوه و به ویژه کافئین، ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهند.

خواص قهوه برای پیشگیری از پارکینسون

مطالعات نشان می‌دهند که نوشیدن قهوه، می‌تواند خطر دچار شدن به بیماری پارکینسون را به شکل قابل ملاحظه‌ای (بین 32 تا 60 درصد) کاهش دهد. البته به نظر می‌رسد این تاثیر فقط و فقط به دلیل وجود کافئین در این نوشیدنی باشد.

به محافظت از کبد کمک می‌کند

یکی دیگر از خواص قهوه به محافظت از اندام مهم و حیاتی کبد مربوط می‌شود. کبد صدها عملکرد مهم را در بدن شما انجام می‌دهد و بیماری‌های زیادی مانند هپاتیت و کبد چرب، می‌توانند سلامتی آن را تهدید کنند.

اگر می‌خواهید کبد خود را سالم نگه دارید، روزانه حداقل 4 فنجان قهوه بنوشید. این کار باعث می‌شود 80 درصد کم‌تر در معرض بیماری‌های خطرناک کبد مانند سیروز قرار بگیرید.

می‌تواند با افسردگی مبارزه کند

افسردگی یک اختلال روانی جدی است که باعث کاهش قابل توجه کیفیت زندگی می‌شود. جالب است بدانید که نوشیدن قهوه، می‌تواند با بهتر کردن روحیه و خلق و خو، به شما در مبارزه با افسردگی کمک کند.

در یک مطالعه که در سال 2011 منتشر شد، زنانی که 4 فنجان یا بیشتر قهوه در طول روز می‌نوشیدند، به میزان 20 درصد کم‌تر از سایرین، در معرض ابتلا به افسردگی قرار گرفتند.

یک مطالعه روی 208424 نفر نشان داد کسانی که 4 فنجان یا بیشتر در روز می‌نوشند، 53 درصد کم‌تر، در معرض خطر خودکشی هستند.

احتمال ابتلا به برخی از سرطان‌ها را کمتر می‌کند

یکی دیکر از خواص فهوه به کاهش احتمال ابتلا به سرطان مربوط می‌شود. به نظر می‌رسد که این نوشیدنی، از شما در برابر دو سرطان روده و کبد محافظت می‌کند.

احتمال ابتلا به سرطان را کم می کند

مطالعات نشان می‌دهند که مصرف‌کنندگان قهوه، تا 40 درصد کم‌تر از دیگر افراد، در معرض خطر سرطان کبد هستند. به طور مشابه، افرادی که در طول شبانه‌روز 4 یا 5 فنجان قهوه می‌نوشند، 15 درصد کم‌تر از سایرین، به سرطان روده مبتلا می‌شوند.

تاثیری روی بیماری‌های قلبی ندارد

اغلب ادعا می‌شود که قهوه باعث افزایش فشار خون می‌شود! بله درست است؛ اما تنها 3 تا درجه که می‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. علاوه بر این، افرادی که به صورت منظم قهوه مصرف می‌کنند، این تاثیر را از بین می‌برند.

هنوز هیچ تحقیق یا مطالعه‌ای نتوانسته است که تاثیر منفی قهوه در افزایش بیماری‌های قلبی را اثبات کند. با این‌حال، افرادی که در معرض فشار خون بالا قرار دارند، بهتر است در مصرف این نوشیدنی، احتیاط کنند.

علاوه بر این، برخی از مطالعات نشان می‌دهند افرادی که قهوه می‌نوشند، 20 درصد کم‌تر از دیگران، در معرض دچار شدن به سکته مغزی قرار می‌گیرند.

به افزایش طول عمر کمک می‌کند

با توجه به این‌که نوشیدن قهوه باعث می‌شود در مقابل بسیاری از بیماری‌ها مقاوم‌تر شوید، منطقی است که این نوشیدنی، می‌تواند به شما کمک کند عمر طولانی‌تری داشته باشید.

در دو مطالعه بسیار بزرگ، نوشیدن قهوه با 20 درصد کاهش خطر مرگ در مردان و 26 درصد کاهش خطر مرگ در زنان در طی 18 تا 24 سال مرتبط بود.

این تاثیر به ویژه در افرادی که به دیابت نوع 2 مبتلا هستند، بیشتر دیده می‌شود. یک مطالعه نشان می‌دهد خواص قهوه باعث می‌شوند افراد دیابتی، 30 درصد کم‌تر در معرض مرگ و میر قرار بگیرند.

آیا نوشیدن قهوه عوارض دارد؟

نوشیدن قهوه در کنار فواید زیادی که برای سلامتی دارد، ممکن است برخی از مضرات و عوارض را هم به دنبال داشته باشد. به عنوان مثال اگر قهوه از دانه‌های سوخته یا بی‌کیفیت ساخته شده باشد، می‌تواند باعث ایجاد بیماری‌های مختلف شود.

آیا نوشیدن قهوه عوارض دارد؟

سردرد تنها یکی از عوارض مصرف قهوه‌های بی‌کیفیت و ناخالص است. بنابراین اگر به نوشیدن قهوه عادت دارید، حتما سعی کنید از محصولات باکیفیت و خالص استفاده کنید.

جالب است بدانید که نوشیدن 23 لیتر قهوه (80 تا 100 فنجان) پشت سر هم، می‌تواند شما را بکشد! زیرا سطح کافئین را به 10 تا 13 گرم خواهد رساند. با این‌حال، قبل از رسیدن به این سطح، قطعا آن را استفراغ خواهید کرد! حتی نوشیدن 23 لیتر آب هم کشنده است.

نوشیدن بیش از حد قهوه، می‌تواند باعث بی‌خوابی و بی‌قراری شود. مقدار توصیه شده کافئین برای یک شبانه‌روز، مقدار 400 میلی‌گر است که با نوشیدن 4 فنجان قهوه تامین می‌شود. بنابراین سعی کنید مصرف خود را به 4 فنجان در روز محدود کنید.

تذکر مهم: در دوران حاملگی، در طول شبانه روز، بیشتر از یک فنجان قهوه مصرف نکنید. زیرا در غیر این صورت، کافئین به جنین رسیده و باعث ایجاد حساسیت به کافئین در او می‌شود.

مصرف قهوه در کودکان 5 تا 7 ساله، ممکن است باعث شب ادراری شود. بنابراین تا حد امکان سعی کنید این نوشیدنی را از دسترس کودکان خارج کرده یا روی نوشیدن قهوه توسط آن‌ها، نظارت کامل داشته باشید.

کلام آخر

قهوه بعد از آب، دومین نوشیدنی محبوب در جهان است. خوشبختانه این نوشیدنی می‌تواند فواید زیادی را برای سلامتی شما به همراه داشته باشد. بنابراین از امتحان کردن نترسید و به علاقمندان به مصرف قهوه بپیوندید.

در این مقاله به بررسی 12 مورد از خواص قهوه پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

4 | (1)
منبع healthline blog.warriorcoffee goodhousekeeping
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x