7 تکنیک مثبت اندیشی برای افزایش سلامتی و شادی در زندگی

بحران کرونا طولانی‌تر از چیزی شده که در ابتدا پیش‌بینی می‌شد و شاید تصور کنید که مثبت اندیشی و شاد زیستن در این شرایط، واقعا کار سختی است. اما توجه داشته باشید که مثبت اندیشی، لزوما به معنای اجتناب یا نادیده گرفتن چیزهای بد نیس!

با به کار گرفتن تکنیک های مثبت اندیشی، سعی می‌کنیم تا در پی هر اتفاق به ظاهر ناخوشایندی، نیمه پر لیوان را ببینیم. در واقع، راز مثبت اندیشی نگاه مثبتی است که نسبت به خود و توانایی‌هایمان پیدا می کنیم.

در این مقاله، 7 مورد از مهم‌ترین تکنیک های مثبت اندیشی را گردآورده‌ایم که با به کارگیری آن‌ها می‌توانید سطح سلامتی و نشاط ذهنی و جسمی خود را بالا ببرید. با ما همراه باشید.

انواع افکار انسان

واقعیت آن است که عوامل زیادی مانند وراثت، خانواده، دوستان و… در شکل‌گیری ذهنیت کلی ما نقش دارند. با این وجود، در نهایت این خود ما هستیم که می‌توانیم کیفیت افکار خود را غربال کنیم. این کار، نیازمند تمرین و آموزش است و یک مهارت اکتسابی به شمار می‌رود.

به طور کلی، افکار انسان به دو دسته افکار مثبت و افکار منفی تقسیم می‌شوند.

افکار مثبت

افکار مثبت هم جهت با خواسته‌ها و اهداف شما هستند. آن‌ها در شما شور و حال حرکت ایجاد می‌کنند. آن‌ها به شما انگیزه می‌دهند و شما را به میدان مبارزه می‌کشانند.

افکار منفی

برعکس افکار مثبت، افکار منفی در خلاف جهت آرمان‌ها و اهداف شما حرکت می‌کنند. احتمالا آن ها باعث انزوا، گوشه‌گیری و بدبینی شما خواهند شد.

برای شناخت افکار خود، به احساس خود توجه کنید. احساس مثبت مساوی با فکر مثبت و احساس منفی به معنای داشتن افکار منفی است.

آیا مثبت اندیشی باعث سلامتی و شادی می‌شود؟

بله، لازم است بدانید که نسبت افکار مثبت به منفی، یک عامل اصلی در شادی کلی شما است. عملکرد مغز طوری است که دائما لحن عاطفی افکار شما را در نظر دارد. هر واکنش ذهنی، واکنش فیزیولوژی مرتبط با خود را به دنبال دارد که می‌تواند اثر مثبت یا منفی بر بدن داشته باشد.

مثبت اندیشی و شاد زیستن

پاسخ بدن به افکار منفی، حالاتی مانند احساس ترس، غم و افسردگی است. در حالی که موج افکار مثبت، آرامش و سلامتی بیشتر را به دنبال خواهد داشت. همین فرمول ساده نشان می‌دهد که مثبت اندیشی و شاد زیستن در ارتباط مستقیم با یکدیگر هستند.

مثبت اندیشی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش قند خون و فشار خون و سلامتی مغز شما می‌شود.

معرفی تکنیک های مثبت اندیشی برای شادی

به تمریناتی که در ادامه خواهد آمد توجه کنید. انجام درست این تکنیک‌ها و تعهد به آن‌ها باعث می‌شود که مثبت اندیشی و شاد زیستن تبدیل به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی شما شود.

ویژگی های خوب خود را بشناسید

یک راز مهم مثبت اندیشی، خودشناسی است. این کار به شما کمک می‌کند تا به ریشه افکار و احساسات خود آشناتر شوید. به علاوه، با شناخت ویژگی‌های خوب خود می‌توانید آن‌ها را تقویت کرده و اعتماد به نفس خود را بالا ببرید. در عین حال، بپذیرید که هر کس، نقاط ضعفی هم دارد. آن‌ها را هم در نظر داشته باشید و برای کم رنگ کردن آن‌ها دست به کار شوید.

مثبت اندیشی

برای این کار، استعدادها و علایق خود را در نظر بگیرید، شاید هجوم افکار و احساسات منفی شما به خاطر انجام کارهایی است که هیچ علاقه‌ای به آن‌ها ندارید.

به علاوه، به بازخوردهای دیگران نسبت به رفتارهای خود توجه کنید. از آن‌ها بخواهید که صادقانه رفتارهای شما را توصیف و ارزیابی کنند. احتمالا در کلام آن‌ها به سرنخ‌هایی برای افکارتان می‌رسید. همچنین می‌توانید از کتاب‌های خودیاری و خودشناسی در این زمینه کمک بگیرید.

به یاد داشته باشید که خودشناسی، فرایندی زمان بر و پرفایده است که بیش از هر چیز، نیازمند جسارت است. این کار به شما کمک می‌کند که کلید برخی از خودفریبی‌های به‌ نسبت شایع خود را به دست آورید.

در زندگی شکرگزار باشید

برای مثبت اندیشی و شاد زیستن، شکرگزار باشید. این کار به معنای تمرکز روی داشته‌ها است. نگاه دقیق‌تری به زندگی و داشته‌های خود کنید. خیلی چیزها هستند که نبودشان، زندگی شما را مختل می‌کند. چقدر وجود این نعمت‌ها را می‌بینید و چقدر به خاطر آن‌ها شکرگزارید؟

شکر کردن

به این فکر کنید که اگر در همین لحظه، درد کوچکی در یکی از اعضای بدن شما رخ دهد، چه احساسی خواهید داشت؟ احتمالا همه چیز را رها می‌کنید و آرزو می‌کنید به احساس خوش گذشته بازگردید. پس نعمت سلامتی، یکی از بزرگ‌ترین داشته‌های ما است که متاسفانه خیلی وقت‌ها آن را نادیده می‌گیریم.

یک ایده خوب این است که قلم را بردارید و هر روز چند مورد از نعمت‌هایی که بابت آن‌ها شکرگزارید را یادداشت کنید.

هنر شکرگزاری، یک راز مثبت اندیشی است. رازی که یک ذهن مثبت اندیش می‌آفریند و به شما کمک می‌کند که در پس هر اتفاقی، نیمه پر لیوان را ببینید.

روز خود را با کلمات مثبت آغاز کنید

یکی از تکنیک های مثبت اندیشی، شروع روز با افکار خوب کلمات مثبت و جملات مثبت اندیشی است. آیا تا به حال دقت کرده‌اید که یک حال بد صبحگاهی، تمام روز همراه شما خواهد بود و برعکس، شروع روز با حال و احساس مثبت، چقدر به شما انرژی مثبت می‌دهد؟

هنری وارد بیچر جمله معروفی دارد، او می‌گوید: «اولین ساعت صبح، خط سیر بقیه روز است.»

به این فکر کنید که چه نعمت ارزشمندی در اختیار شما است. شما باز هم فرصت زندگی دارید و می‌توانید یک روز بی نظیر خلق کنید. پس منتظر چه هستید. شاید نوشتن جملات انگیزشی مثبت و قرار دادن آن‌ها مقابل دیدتان، ایده خوبی برای شروع باشد.

« من هر صبح بیدار میشم و می‌دونم که قراره یه روز خیلی خوبی داشته باشم. کسی نمیدونه کِی قراره این داستان تموم بشه، پس من اجازه نمیدم که یه روز بد داشته باشم.»

پل هندرسون

تمرینات ذهنی برای تقویت حافظه، یادگیری و بهبود عملکرد مغز

از افراد منفی‌نگر دوری کنید

برای مثبت اندیشی و شاد زیستن، از افراد منفی‌باف و منفی‌نگر دوری کنید. آن‌ها همیشه در حال گله و شکایت هستند و هم‌نشینی با آن‌ها به زودی شما را هم پریشان و افسرده خواهد کرد.

دوستان مثبت اندیش

چیزی که باید به دنبالش باشید، آدم‌های پرانرژی، شاد و جسور هستند. آدم‌هایی که به زندگی شما رنگ می‌پاشند و حسابی حال دل‌تان را خوش می‌کنند. آن‌ها نقاط قوت شما را مورد توجه قرار می‌دهند و به خوبی می‌توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند.

به قول هانس هِنسن:

«آدم‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند. آن‌هایی که الهام‌بخش‌تان می‌شوند و آن‌هایی که روح‌تان را می‌پوسانند. عاقلانه انتخاب کنید.»

جالب است بدانید که نتایج یک پژوهش در دانشگاه معتبر Yale نشان داد که داشتن ذهنیت مثبت خود به خود ۷ سال به عمر آدم اضافه می‌کند و یک راز مثبت اندیشی، داشتن هم‌نشینان مثبت‌اندیش است. چنین فردی، نگاه شما را به زندگی عوض می‌کند و به شما کمک می‌کند که لذت‌های بیشتری را تجربه کنید.

فراموش نکنید که شما خلاصه افرادی هستید که بیشترین ارتباط و هم‌نشینی را با آن‌ها دارید، پس در انتخاب‌های خود، دقت کنید.

در لحظه زندگی کنید

فکر می‌کنید ماندن در گذشته و یادآوری خاطرات تلخ آن چه چیزی را عوض می‌کند؟! اگر این روند را ادامه دهید، احتمالا تنها چیزی که به دست می‌آورید، احساسات بد و اضطراب بیشتر است. بنابراین همین حالا تصمیم بگیرید که دریچه‌های ذهن خود را بر اتفاقات گذشته و آنچه که هنوز پیش نیامده ببندید و فقط روی زمان حال و همین لحظه تمرکز کنید.

راز مثبت اندیشی

ببینید در حال حاظر چه کاری برای انجام دادن دارید. روی همان کار متمرکز شوید و سعی کنید آن را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. احتمالا در شروع کار، ذهن شما آرام نخواهد گرفت، اما به تدریج خواهید دید که هجوم افکار منفی و خیال‌پردازی‌های شما، کم و کمتر خواهد شد.

رازها و اصول موفقیت در زندگی كه باید بدانید

بخندید

همه ی ما ممکن است به دنبال این باشیم که چگونه همیشه شاد باشیم و از اینکه گاهی در طول روز، افکار ناخوشایند و منفی داشته باشیم. شرمنده و خجالت‌زده باشیم؛ وجود این افکار مهم نیست، این مهم است که نسبت به وجود آن‌ها آگاه باشید. وقتی یک فکر منفی و استرس‌زا به سراغ شما می‌آید، اجازه ندهید این روند ادامه پیدا کند. بلافاصله آن را با یک فکر شاد و امیدوارکننده، جایگزین کنید. لبخند فراموش نشود. حتما این کار را با لبخند ترکیب کنید. یکی دو ثانیه کافی است که جایگزینی یک فکر شاد همراه با لبخند، تاثیر خود را بگذارد.

متعهد شوید که در طول همین هفته، هر بار که فکری منفی به سراغ‌تان آمد، این تمرین را انجام دهید. به تدریج متوجه کم شذن افکار و احساسات منفی خود خواهید شد. این یکی از تکنیک های مثبت اندیشی است که با انجام آن، ذهن شما به تدریج از منفی‌گرایی خسته می شود و یاد می‌گیرد که مطابق با خواست شما عمل کند.

خوش گذرانی و سبک زندگی سالم را فراموش نکنید

اگر تا به حال توجهی به رژیم غذایی خود نداشته‌اید، اگر به اندازه کافی فعالیت بدنی ندارید و یا اینکه گوشه‌گیر و منزوی هستید، وقت آن رسیده که سبک زندگی خود را تغییر دهید.

تکنیک های مثبت اندیشی

برای داشتن افکاری سالم و امیدبخش، باید بدنی قوی و سالم داشته باشید. داشتن سبک زندگی سالم، به معنای یک زندگی خشک و بی‌روح نیست، بلکه برعکس، در مدتی کوتاه خواهید دید که این یک راز مثبت اندیشی است. خبر خوب دیگر این است که با حرکت شما، به احتمال زیاد، اطرافیان شما هم تغییر خواهند کرد. چون مثبت اندیشی و شاد زیستن، یک امر کاملا مسری است و به زودی شما از نتایج خیره‌کننده این همه تغییر، شگفت‌زده خواهید شد.

بنا نیست که تمام این تغییرات، یک شبه اتفاق بیفتند. می‌توانید از در دسترس‌ترین چیزها شروع کنید، مثلا مقدار تنقلات را کم کنید و میوه بیشتری بخورید. یک زمان کوتاه برای پیاده‌روی در نظر بگیرید. شب زودتر بخوابید و… به تدریج می‌توانید همه عادات اشتباه گذشته را کنار بگذارید.

فراموش نکنید که هر تغییری، از خود شما شروع می‌شود. بنابراین منتظر معجزه نباشید و دست به کار شوید. خواهید دید که معجزه به زودی اتفاق خواهد افتاد.

کلام آخر

هر کدام از تکینیک های مثبت اندیشی که به آن‌ها اشاره کردیم می‌توانند یک چالش لذت‌بخش باشند. مطمئنا در ابتدای این مسیر با موانعی روبرو خواهید شد. ذهن شما مدام از این شاخه به آن شاخه می‌پرد، تمایل به عادات روزمره قبلی دارید و… اما بدانید که با تلاش‌های آگاهانه و برنامه‌ریزی شده برای فکر کردن به افکار مثبت، به تدریج همه چیز تغییر خواهد کرد.

نسبت به تمام تمرینات خود متعهد باشید و در صورتی که تجربه خاصی در این زمینه دارید، آن را با ما و خوانندگان خوب ایده آل مگ در میان بگذارید. شاد و پرانرژی باشید.

سوالات متداول

فواید مثبت اندیشی چیست؟

این کار، اعتماد به نفس شما را بالا می‌برد. احساس خوشبختی و رضایت از زندگی را افزایش می‌دهد. مهارت حل مساله را تقویت می‌کند و باعث افزایش طول عمر و سلامتی بیشتر جسم و روح شما است.

افکار منفی تا چه حد می‌توانند بر بدن اثر بگذارند؟

بر اساس تحقیقات انجام شده، داشتن احساس خشم و افکار منفی که بیش از یک ساعت طول بکشند، باعث تولید مواد شیمیایی در بدن می‌شوند که می‌تواند تاثیراتی کشنده و خطرناک داشته باشد.

ویژگی افراد مثبت اندیش چیست؟

خوش‌بینی، شکرگزاری، انعطاف‌پذیری، داشتن پشتکار، توجه به دیگران و خود آگاهی

راه تشخیص افکار منفی چیست؟

افکاری که در وجود شما باعث احساس ترس، ضعف، درماندگی و سرزنش می‌شوند، افکار منفی هستند. آن‌ها مانع برقراری ارتباط موثر با دیگران می‌شوند و نمی‌گذارند که برای اهدافتان تلاش کنید.

4.2 | (4)
منبع verywellmind lec sabre
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x