مهم ترین خواص اسفناج برای سلامتی را بیشتر بشناسید

کارتون ملوان زبل را یادتان است؟ شخصیت محبوب ملوان زبل با خوردن اسفناج، نیروی خود را چند برابر می‌کرد. اغراق نیست اگر بگوییم شما هم در دنیای واقعی، می‌تونید همین کار را انجام دهید! زیرا اسفناج واقعا یک غذای فوق‌العاده (سوپر غذا) محسوب می‌شود.

اسفناج سرشار از انواع مواد مغذی است و در عین حال، کالری بسیار کمی هم دارد. این دو عامل در کنار هم، باعث شده‌اند تا این سبزی برگ‌دار را به عنوان یک سوپر غذا بشناسیم.

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم به بررسی مهم‌ترین خواص اسفناج برای سلامتی بپردازیم. اگر هنوز برای اضافه کردن این سبزی به رژیم غذایی خود قانع نشده‌اید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

ارزش غذایی اسفناج

اسفناج یک سبزی با برگ‌های سبز و پهن است که بومی کشورمان محسوب می‌شود. این سبزی سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان است و مصرف آن برای سلامت چشم، کاهش استرس اکسیداتیو، کمک به پیشگیری از سرطان و کاهش سطح فشار خون مفید است.

ارزش غذایی اسفناج

100 گرم اسفناج خام دارای ارزش غذایی زیر است:

کالری آب پروتئین کربوهیدرات قند فیبر چربی
23 91 درصد 2.9 گرم 3.6 گرم 0.4 گرم 2.2 گرم 0.4 گرم

علاوه بر این، اسفناج سرشار از کاروتنوئید است که بدن شما می‌تواند آن را به ویتامین A تبدیل کند. این سبزی، به عنوان یک منبع غنی برای ویتامین C هم شناخته می‌شود.

جالب است بدانید که تنها یک برگ اسفناج، می‌تواند نصف نیاز روزانه شما به ویتامین K1 را تامین کند. این ویتامین، برای جلوگیری از لخته شدن خون، کاملا لازم و ضروری است.

یکی از مهم‌ترین خواص اسفناج برای سلامتی، سرشار بودن این سبزی از آهن است. آهن یکی از مهم‌ترین مواد مغذی است که در بدن انسان تبدیل به هموگلوبین می‌شود. کمبود آهن در نهایت می‌تواند منجر به بیماری کم خونی شود.

ترکیبات گیاهی موجود در اسفناج

اسفناج حاوی چندین ترکیب گیاهی مهم است که هر کدام از آن‌ها، تاثیر زیادی در سلامتی کلی شما دارند:

  • لوتئین: این ترکیب برای سلامتی چشم، کاملا مهم و ضروری است.
  • کامپفرول: این آنتی اکسیدان ممکن است خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های مزمن را کاهش دهد.
  • نیترات‌ها: اسفناج حاوی مقادیر زیادی نیترات است که ممکن است سلامت قلب را تقویت کند.
  • کوئرستین: این آنتی اکسیدان ممکن است عفونت و التهاب را دفع کند.اسفناج یکی از غنی‌ترین منابع غذایی کورستین است.
  • زآگزانتین: مانند لوتئین، زآگزانتین هم می‌تواند سلامت چشم را بهبود بخشد.

خواص اسفناج برای سلامتی

بعد از بررسی ارزش غذایی اسفناج، نوبت به معرفی مهم‌ترین خواص این سبزی برای سلامتی است. در ادامه با ما همراه باشید تا از آشنایی با یک ماده غذایی فوق‌العاده، شگفت‌زده شوید.

به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند

اسفناج دارای مقادیر زیادی از زآگزانتین و کاروتنوئیدها است که می‌توانند رادیکال‌های آزاد را از بدن شما دفع کنند. این رادیکال‌های آزاد بدن شما را مستعد ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان می‌کنند. در نتیجه، گفته می‌شود اسفناج از سرطان پیش‌گیری می‌کند.

به پیشگیزی از سرطان کمک می کند

بنابراین تنها کاری که باید انجام دهید این است که با مصرف اسفناج، از سرطان معده، سرطان دهان و سرطان مری پیشگیری کنید.

فشار خون را کاهش می‌دهد

از آن‌جایی که اسفناج سرشار از پتاسیم است، می‌تواند در کاهش فشار خون به شما کمک کند. به همین دلیل مصرف این سبزی، به افرادی که از فشار خون بالا رنج می‌برند، به شدت توصیه می‌شود.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید اسفناج چگونه روی فشار خون شما اثر می‌گذارد؟ پاسخ این سوال بسیار ساده است؛ پتاسیم موجود در این سبزی، اثر سدیم (که یکی از عوامل اصلی بالا رفتن فشار خون است) را خنثی می‌کند.

به سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند

اسفناج سرشار از ویتامین K است و به همین خاطر، می‌تواند به سلامت استخوان‌های شما کمک کند. علاوه بر این، اسفناج جذب کلسیم (یکی از مهم‌ترین مواد مغذی برای سلامت استخوان‌ها) را هم در بدن انسان، بهبود می‌بخشد.

اسفناج به سلامت استخوان ها کمک می‌کند

یک فنجان اسفناج، حاوی 250 میلی‌گرم کلسیم است. این مقدار، می‌تواند سلامت استخوان‌ها و دندان‌های شما را تضمین کند. کلسیم یک تقویت کننده طبیعی استخوان محسوب می‌شود و مصرف غذاهای حاوی این ماده، استخوان‌های شما را در دراز مدت، سالم نگه می‌دارد.

در کاهش وزن موثر است

اگر قصد کاهش وزن و لاغر شدن دارید، توصیه می‌شود که اسفناج را به رژیم کاهش وزن خود اضافه کنید. اسفناج کالری بسیار کمی دارد و همین موضوع، می‌تواند به کاهش وزن شما کمک کند. علاوه بر این، مقدار فیبر بالای موجود در این سبزی، به هضم بهتر غذا کمک می‌کند.

مصرف اسفناج باعث می‌شود زودتر از حد معمول احساس سیری کنید و اشتهای شما را هم پایین می‌آورد. علاوه بر این، از یبوست نیز جلوگیری می‌کند. بنابراین به هر طریقی که می‌توانید، اسفناج را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

برای سلامت چشم موثر است

آنتی اکسیدان‌هایی که در اسفناج یافت می‌شوند، لوتئین و زآگزانتین هستند که به بینایی خوب شما کمک می‌کنند. خواص اسفناج ممکن است از ابتلا به آب مروارید و سایر بیماری‌های چشمی که در سنین پیری رخ می‌دهند هم جلوگیری کند.

برای سلامت چشم موثر است

علاوه بر این، ویتامین A موجود در اسفناج به حفظ غشاهای مخاطی که برای بینایی طبیعی ضروری هستند، کمک می‌کند. بنابراین کاملا مشخص است که این سبزی می‌تواند در حفظ سلامت چشم‌ها، کاملا مفید و موثر باشد.

دارای خواص ضد التهابی است

اسفناج حاوی نئوگزانتین است و ویولاکسانتین است؛ دو آنتی اکسیدان که در تنظیم التهاب در بدن، کاملا مفید و ضروری هستند. بنابراین مصرف این سبزی به شما در پیشگیری از پوکی استخوان، میگرن، آسم، آرتریت و سردرد کمک می‌کند.

مصرف روزانه اسفناج، با تنظیم التهاب در بدن، شما را از شر بیماری‌ها و اختلال‌های فراوانی نجات می‌دهد. پس مطمئن شوید که به اندازه کافی، این سبزی را در رژیم غذایی خود قرار می‌دهید.

بدن شما را آرام نگه می‌دارد

یکی دیگر از خواص اسفناج به آرام نگه داشتن بدن شما مربوط می‌شود. این سبزی ذهن شما را از تنش دور می‌کند و به این ترتیب، باعث می‌شود یک زندگی بدون استرس را تجربه نمایید.

اسفناج سرشار از روی و منیزیم است که می‌تواند به شما در بهبود کیفیت خواب شبانه و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های روانی کمک کند.

عملکرد طبیعی مغز شما را کنترل می‌کند

این سبزی عملکرد مغز شما را به ویژه در دوران پیری، کاملا طبیعی و نرمال نگه می‌دارد. مصرف روزانه اسفناج باعث می‌شود هوشمندانه فکر کنید و ذهن فعال و پویایی داشته باشید.

اسفناج عملکرد طبیعی مغز را بهبود می بخشد

علاوه بر این، مقادیر بالای ویتامین K که در اسفناج موجود هستند، باعث سلامت سیستم عصبی شما شده و رفتار طبیعی و نرمال در مقابل دیگران، کمک می‌کند.

استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهد

رادیکال‌های آزاد باعث ایجاد استرس اکسیداتیو می‌شوند که زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌های خطرناک است. تسریع پیری، افزایش احتمال ابتلا به سرطان، افزایش احتمال ابتلا به دیابت و … برخی از مضرات این رادیکال‌ها محسوب می‌شوند.

اسفناج حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که با این رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند و در کاهش آسیب ناشی از آن‌ها، موثر هستند.

یک مطالعه روی هشت فرد سالم نشان داد که اسفناج به جلوگیری از آسیب اکسیداتیو کمک می‌کند. اگرچه این مطالعه بسیار کوچک بود، اما یافته‌های آن توسط سایر تحقیقات حیوانی و انسانی، پشتیبانی می‌شود.

عوارض جانبی مصرف اسفناج

اسفناج به صورت کلی، یک ماده غذایی بسیار سالم است؛ با این حال، ممکن است در برخی از افراد، عوارض جانبی زیر را ایجاد کند:

سنگ کلیه 

سنگ کلیه در اثر تجمع اسید و نمک‌های معدنی ایجاد می‌شود. سنگ کلسیمی شایع‌ترین نوع سنگ کلیه است که از اگزالات کلسیم تشکیل می‌شود.

اسفناج هم سرشار از کلسیم است و هم مقدایر زیادی از اگزالات را در خود دارد. بنابراین افرادی که در معرض خطر بالای ابتلا به سنگ کلیه هستند، باید مصرف این سبزی را محدود کنند.

لخته شدن خون 

اسفناج سرشار از ویتامین K1 است که عملکردهای مختلفی را در بدن شما انجام می‌دهد؛ اما بیشتر به دلیل نقش آن در لخته شدن خون شناخته می‌شود. به این ترتیب، می‌تواند با داروهای رقیق کننده خون، تداخل داشته باشد.

عوارض جانبی اسفناج

افرادی که از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین استفاده می کنند، باید قبل از مصرف مقادیر زیاد اسفناج، با پزشک خود مشورت کنند.

کلام آخر

اسفناج یکی از مفیدترین و سالم‌ترین سبزیجات شناخته شده روی کره زمین است که در سراسر جهان، از محبوبیت زیادی برخوردار است. این سبزی برگ‌دار، سرشار از مواد مغذی است و در عین حال، کالری بسیار کمی دارد.

در این مقاله به بررسی مهم‌ترین خواص اسفناج برای سلامتی پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات همین مقاله با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

سوالات متداول 

اسفناج چقدر کالری دارد؟

100 گرم اسفناج خام تنها 23 کالری انرژی دارد. 91 درصد از این سبزی از آب تشکیل شده است.

آیا اسفناج فشار خون را کاهش می‌دهد؟

بله. اسفناج سرشار از پتاسیم است و این ماده در کنترل فشار خون و خنثی کردن اثر سدیم در بدن نقش اساسی دارد.

آیا اسفناج در کاهش وزن موثر است؟

بله. از آنجایی که اسفناج کالری کمی دارد می‌تواند در کاهش وزن و لاغری هم به شما کمک کند.

امتیاز شما به این پست
منبع healthline pharmeasy
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x