کالری سیب چقدر است ؟ آشنایی با مهم‌ترین خواص سیب

احتمالا شما هم این جمله را بارها شنیده باشید که “هر روز یک سیب بخورید تا هیچ وقت نیازی به مراجعه به پزشک نداشته باشید.” واقعا چرا سیب تا این اندازه برای سلامتی مفید است؟ دانستن کالری سیب در پاسخ به این سوال، تاثیر زیادی دارد.

سیب کالری زیادی ندارد و در عین حال، سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، مواد مغذی، ویتامین‌ها و … است. ارزش غذایی بسیار بالای این میوه، باعث شده تا سیب در سراسر جهان به محبوبیت بسیار زیادی برسد.

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم به بررسی کالری سیب و خواص فراوان این میوه خوش‌مزه بپردازیم. اگر می‌خواهید با این میوه شفابخش بیشتر آشنا شوید، حتما تا انتها با ما همراه باشید.

کالری سیب چقدر است؟

بر اساس نتایج تحقیقات صورت گرفته، 100 گرم سیب تازه، حاوی 52 کالری است. بنابراین می‌توانید آن را با خیال راحت مصرف کرده و نگران اضافه وزن خود نباشید، چون در فهرست غذاهای کم کالری در بالا ایستاده است. ارزش غذایی 100 گرم سیب، در جدول زیر آورده شده است:

کالری آب پروتئین کربوهیدرات قند فیبر چربی
52 86 درصد 0.3 گرم 13.8 گرم 10.4 گرم 2.4 گرم 0.2 گرم

می‌توانید کالری سیب را با میوه‌هایی که در جدول کالری میوه ها هستند، مقایسه کنید تا ببینید کدام میوه‌ها از نظر پایین بودن کالری، به سیب نزدیک هستند.

بخش عمده‌ای از میوه سیب را آب و کربوهیدرات تشکیل می‌دهند. این میوه همچنین سرشار از قندهای ساده مانند فروکتوز، ساکارز و گلوکز است.

علیرغم محتوای بالای کربوهیدرات و قند، شاخص گلیسمی (یک شاخص که تعیین می‌کند یک ماده چگونه بر افزایش سطح قند خون تاثیر می‌گذارد) سیب بسیار پایین است (بین 29 تا 44). به این ترتیب، مصرف سیب باعث افزایش قند خون شما نخواهد شد.

کالری سیب چقدر است؟

نکته: اغلب میوه‌ها از جمله سیب، به دلیل داشتن فیبر و پلی فنل‌ها، دارای شاخص گلیسمی (GI) پایین هستند و برای افراد مبتلا به دیابت، خطرناک نیستند.

سیب یک منبع خوب برای ویتامین C است. این آنتی اکسیدان مهم در بسیاری از میوه‌ها وجود دارد و اهمیت زیادی برای سلامتی شما دارد. بد نیست بدانید که ماده معدنی اصلی موجود در سیب، پتاسیم است که از اهمیت زیادی برای سلامت قلب، برخوردار است. میوه دیگری که مقدار زیادی ویتامین C و پتاسیم دارد، انار است اگرچه کالری انار از سیب بیشتر است.

کالری آب سیب چقدر است؟

بسیاری از افراد، مصرف آب سیب را به خوردن سیب‌های تازه ترجیح می‌دهند. خوردن سیب نیاز به داشتن دندان‌های سالم و قوی دارد؛ در حالی که به راحتی می‌توان یک لیوان آبمیوه تازه و طبیعی سیب را سرکشید!

البته ترجیح بر این است که به جای آب میوه، خود میوه را بخورید. اگر میوه سیب برایتان سفت است، می‌توانید انگور را امتحان کنید که آن هم خواص بسیار زیادی دارد، اگرچه کالری انگور کمی بیشتر از سیب است.

کالری آب سیب چقدر است

یک لیوان آب سیب تازه و طبیعی (معادل 250 گرم)، حاوی 114 کالری است. این در حالیست که این آب میوه، تنها 0.3 گرم چربی، 10 میلی‌گرم سدیم، 0 گرم کلسترول و 28 گرم کربوهیدرات است.

توجه داشته باشید که مقادیر اعلام شده، برای آبمیوه طبیعی و تازه سیب در نظر گرفته شده‌اند. آبمیوه‌های موجود در بازار، معمولا با افزودنی‌هایی همراه هستند که روی ارزش غذایی آن، تاثیر منفی می‌گذارند.

کالری کمپوت سیب چقدر است؟

یکی دیگر از روش‌های مصرف سیب، تهیه کمپوت یا همان سیب پخته شده است. این خوراکی به ویژه در میان کودکان، از محبوبیت زیادی برخوردار است. بسیاری از افراد، مصرف کمپوت سیب را به میل کردن میوه تازه آن ترجیح می‌دهند.

مقدار 240 گرم کمپوت سیب، حاوی 134 کالری انرژی است. این در حالیست که این کمپوت، حاوی 0.4 گرم چربی، 0 گرم کلسترول، 7 درصد پتاسیم، 3.1 میلی‌گرم سدیم، 36 گرم کربوهیدرات و … است.

سیب سرشار از فیبر است

سیب یک منبع غنی برای فیبر محسوب می‌شود. همان‌طور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید، 100 گرم از این میوه، حاوی 2.4 گرم فیبر است که می‌تواند 17 درصد از نیاز روزانه شما به این ماده مغذی را تامین کند.

این میوه سرشار از فیبر است

فیبر تاثیر زیادی روی سلامتی شما دارد. سیب حاوی نوعی فیبر محلول و نامحلول به نام پکتین است که می‌تواند به تولید باکتری‌های مفید روده کمک کند. علاوه بر این، مصرف فیبر باعث می‌شود هضم کربوهیدرات به تاخیر بیفتد و شما احساس سیری بیشتری داشته باشید.

مصرف سیب به دلیل غنی بودن از فیبر، می‌تواند به کاهش سطح خون و بهبود عملکرد دستگاه گوارش شما هم کمک کند. این میوه در در درمان یبوست، اسهال مزمن و … هم بسیار اثرگذار است.

ترکیب‌های گیاهی موجود در سیب

سیب سرشار از ترکیب‌های گیاهی و آنتی اکسیدان‌های مفید است. در ادامه به مهم‌ترین ترکیب‌های گیاهی موجود در سیب، اشاره می‌کنیم:

  • کوئرستین: بر اساس مطالعات حیوانی، کورستین یک ماده مغذی است که در بسیاری از غذاهای گیاهی وجود دارد، این ماده ممکن است اثرات ضد التهابی، ضد ویروسی، ضد سرطانی و ضد افسردگی داشته باشد.
  • کاتچین: یک آنتی اکسیدان طبیعی که به مقدار زیاد در چای سبز وجود دارد و در مطالعات حیوانی نشان داده شده است که عملکرد مغز و ماهیچه را بهبود می‌بخشد.
  • اسید کلروژنیک: این ترکیب که در قهوه هم به وفور یافت می‌شود، برای کاهش قند خون و کاهش وزن مفید است.

کالری سیب و کاهش وزن

دو خاصیت مهم باعث می‌شوند که این میوه به یک انتخاب عالی برای رژیم لاغری و کاهش وزن تبدیل شود: فیبر بالا و کالری سیب که بسیار کم است. بنابراین خوردن سیب باعث کاهش کالری دریافتی شما شده و در دراز مدت، باعث می‌شود لاغرتر شوید.

کاهش وزن با مصرف سیب

در یک تحقیق 12 هفته‌ای، زنانی که روزانه 300 گرم سیب مصرف کردند، در پایان 1.3 کیلوگرم وزن از دست دادند. بر همین اساس، این میوه یک مکمل عالی برای کاهش وزن محسوب می‌شود؛ به ویژه اگر قبل یا بعد از غذا خورده شود.

مهم‌ترین خواص سیب برای سلامتی

کالری سیب و اهمیت آن در کاهش وزن، اصلی‌ترین دلیل توجه مردم به این میوه نیست! آن‌چه که سیب را تا این اندازه محبوب‌ کرده است، خواص فراوان آن برای سلامتی است. ما در ادامه، به مهم‌ترین خواص سیب اشاره خواهیم کرد:

کنترل قند خون و مبارزه با دیابت نوع 2

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که خوردن سیب می‌تواند به کاهش سطح قند خون و در نتیجه، مبارزه با دیابت نوع 2 کمک کند. علاوه بر این، برخی از آنتی اکسیدان‌های موجود در سیب هم ممکن است هضم و جذب قندها را کاهش دهند.

کنترل قند خون و کاهش دیابت

نتایج یک مطالعه وسیع که روی 38 هزار نفر انجام شد، نشان دادند که مصرف یک عدد سیب در طول شبانه روز، می‌تواند احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را تا 28 درصد کاهش دهد.

کنترل کلسترول و افزایش سلامت قلب 

یک مطالعه روی موش‌ها نشان داد که سیب می‌تواند سطح کلسترول خون را کاهش داده و تا 48 درصد، از میزان پلاک‌های موجود در شریان‌ها، کم کند. به همین دلیل، به نظر می‌رسد این میوه می‌تواند از بروز بیماری‌های قلبی هم جلوگیری کند.

یک مطالعه انسانی در کشور فنلاند هم نشان داد که افرادی که روزانه حداقل 50 گرم سیب مصرف می‌کنند، به طرز قابل توجهی، کمتر در معرض انواع بیماری‌های قلبی قرار می‌گیرند.

کاهش ابتلا به سرطان 

بسیاری از مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان می‌دهند که فیتونوترینت‌های سیب، می‌توانند از سرطان‌های ریه و روده بزرگ پیشگیری کنند. یک مطالعه انسانی هم نشان داد که افرادی که روزانه یک عدد سیب مصرف می‌کنند، 20 درصد کمتر از سایرین در معرض ابتلا به سرطان‌های روده و پستان قرار می‌گیرند.

آیا باید پوست سیب را بگیریم ؟

خوردن سیب بدون پوست یا همراه با پوست، هنوز برای بسیاری از افراد جای سوال دارد. واقعیت این است که ممکن است انواع آفت‌ها، حشره‌کش‌ها و مواد سمی دیگر، روی پوست سیب نشسته باشند؛ اما این موارد نباید باعث شوند ما مواد مغذی موجود در این پوست را نادیده بگیریم!

آیا باید پوست سیب را بگیریم ؟

بهترین روش برای مصرف سیب این است که ابتدا آن را بشویید و اجازه بدهید به مدت یک ساعت در آب باقی بماند. سپس با آب ولرم، آن را 2 یا 3 بار بشویید. به این ترتیب، می‌توانید سیب را همراه با پوست و بدون نگرانی از آفت‌ها و مواد سمی، میل کنید.

کلام آخر

سیب یکی از محبوب‌ترین میوه‌های جهان است. این میوه در کشورمان هم به وفور مصرف می‌شود و پای ثابت یخچال اکثر خانواده‌ها محسوب می‌شود. در کنار کالری پایین، سیب از خواص فراوانی هم برخوردار است.

در این مقاله به بررسی کالری سیب پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

سوالات متداول 

کالری سیب تازه چقدر است؟

به طور کلی، 86 درصد از حجم میوه سیب را آب تشکیل می‌دهد و در هر 100 گرم از این میوه تازه، 52 کالری انرژی وجود دارد.

کالری آب سیب طبیعی چقدر است؟

یک لیوان آب سیب تازه و طبیعی (معادل ۲۵۰ گرم)، حاوی ۱۱۴ کالری است.

کالری کمپوت سیب چقدر است؟

مقدار ۲۴۰ گرم کمپوت سیب، حاوی ۱۳۴ کالری انرژی است.

4 | (4)
منبع healthline timesofindia iamarsalan
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x