علائم دیسک کمر شدید و خفیف و روش های جدید درمانی

اکثر افرادی که به کلینیک خانه درد مراجعه می کنند از درد کمر رنج می برند و با تصور این که دیسک کمر گرفته اند به دنبال روش های جدید درمانی هستند، اما آیا هر کمر دردی به دلیل دیسک کمر است؟ تفاوت علائم دیسک کمر شدید و خفیف در چیست؟ برای دریافت پاسخ تمام سوال های خود تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

دیسک کمر چیست؟

دیسک کمر چیست؟

نگاهی به تصویر بالا بیندازید، در دیسک کمر آسیب دیده قسمت ژل مانند داخلی دیسک (رنگ بنفش کمر رنگ) به دیواره های اطرافی خود فشار وارد می کند و بیرون زده می شود.

در نهایت این بیرون زدگی به اعصاب اطراف دیسک فشار وارد می کند و این فشار منجر به درد در قسمت کمر و پاها می شود.

امکان تشکیل دیسک کمر در هر نقطه از کمر وجود دارد، اما در بیشتر مواقع فتق دیسک کمر بین چهارمین و پنجمین مهره کمری ایجاد می شود.

از دلایل بیرون زدگی ماده ژل مانند می توان به علت های زیر اشاره کرد:

فشار عضلانی: یعنی وارد کردن فشار بیش از حد به ناحیه کمر.

افزایش سن: با بالا رفتن سن عضلات بدن حالت ارتجاعی خود را از دست می دهد و دیسک های بین مهره ای خشک می شود.

قرار گیری بدن در وضعیت نا مناسب: برخی از فعالیت ها مثل نشستن و بلند کردن اشیا به صورت مستقیم با مهره ای کمر در ارتباط است؛ اگر شما در زمان انجام این فعالیت ها به صورت مکرر حرکت های غیر اصولی انجام دهید در نهایت مهره های کمر دچار آسیب می شود.

دلیل دیسک کمر شما هر چه که باشد مهم نیست، به هر حال این عارضه برای شما اتفاق افتاده است و باید هر چه سریع تر برای درمان آن اقدامی انجام دهید، شما می توانید برای درمان خود از خدمات کلینک خانه درد استفاده نمایید.

این کلینیک که از کادری مجرب و بهترین متخصص ستون فقرات تشکیل شده است، متناسب با وضعیت بدنی و آسیب دیدگی شما بهترین روش درمانی را برایتان ارائه می دهد.

شماره تماس جهت مشاوره و رزرو وقت: 02126703126 – 09362701700

علائم دیسک کمر شدید و خفیف چه می باشد؟

علائم دیسک کمر

وابسته به این که میزان آسیب وارد شده به مهره های کمر تا چه اندازه باشد نوع دیسک کمر شما مشخص می شود، در ادامه به صورت دقیق علائم هر یک از آن ها توضیح داده شده است.

علائم دیسک کمر خفیف چیست؟

در ابتدا مقاله  با دیسک کمر و نحوه ایجاد آن به خوبی آشنا شدید، اما منظور از دیسک کمر خفیف چیست؟

دیسک کمر خفیف که به آن دژنرانسیون دیسک نیز گفته می شود، به این صورت است که مایع ژل مانند هنوز از جای خود خارج نشده است و درد شما به این علت است که ترک هایی جزئی در لایه بیرونی ایجاد شده است.

از علائم دیسک کمر کمر خفیف به موارد زیر می توان اشاره کرد:

  • درد در قسمت های پایینی کمر
  • کاهش یافتن میزان درد در زمان استراحت
  • تشدید درد در زمان های راه رفتن یا ایستادن
  • تشدید درد در زمان های عطسه، سرفه و یا هر نوع واکنش ناگهانی دیگر
  • احساس ضعف یا بی حسی در کمر و پاها
  • احساس سوزش و خارش در ناحیه ران پا

علائم دیسک کمر شدید چیست؟

در دیسک کمر شدید مایع ژل مانند به صورت کامل به بیرون نشت پیدا می کند و به اصطلاح به آن فتق دیسک گفته می شود؛ در این نوع از دیسک کمر شما سریعا باید به فوق تخصص ارتوپدی مراجعه نمایید تا برای درمان شما راهکاری های مناسب را ارائه دهد.

علادم دیسک کمر شدید بسیار واضح است و درد شما به حدی است که بتوانید آن را تشخیص دهید، اما به صورت کلی علائم زیر مربوط به دیسک کمر شدید است:

  • درد هایی شبیه به شوک الکتریکی که در حالت های نشسته، ایستاده و یا راه رفتن احساس می کنید.
  • در زمان انجام فعالیت های مثل بلند کردن اجسام، پیچیدن یا خم شدن میزان درد شما افزایش پیدا می کند.
  • بی حسی و مور مور شدن مچ پا.
  • اگر دیسک شما بسیار شدید باشد ممکن است هنگام راه رفتن مچ پا شل شود و بر روی زمین کشیده شود.
  • از دست دادن کنترل مدفوع و ادرار.
  • کشیدگی درد از باسن به سمت ساق پا که به آن درد سیاتیک نیز گفته می شود.

روش های جدید درمانی برای دیسک کمر شدید و خفیف

روش های درمانی دیسک کمر

درمان دیسک کمر با دیسکوژل

دیسکوژل ترکیبی از الکل – سلولز و تنگستن است که به صورت یک ژل می باشد و برای ایجاد تغییرات مولکولی به دیسک کمر تزریق می شود. به کمک خصوصیات شیمیایی درون الکل و تغیر یافتن ساختار مولکولی، آب داخل دیسک کاهش پیدا می کند و از درد بیمار کاسته می شود.

مزایا استفاده از این روش در این است که بهبود بیماری 3 تا 6 هفته می شود که در مقایسه با روش های دیگر بسیار کم تر است.

جراحی میکرودیسککتومی

میکرودیسککتومی یکی از روش های درمانی جدید دیسک کمر است که طی آن جراح یک برش کوچک در محل مورد نظر ایجاد می کند تا یخشی از استخوان را از روی ریشه عصب و یا مواد دیسک خارج کند.

با انجام این کار فضای بیشتری برای ترمیم عصب ایجاد می شود و مزایا آن در این است که بسیار کم تهاجم بوده و زمان بهبودی بسیار سریع تر طی می شود.

همجوشی ستون فقرات

هدف از استفاده از این روش ترمیم و جوش خرودن مهره های کمر به یک استخوان قوی است، روند انجام این کار به این صورت است که مواد پیوند استخوان به صورت نوارهایی در قسمت انتهایی مهره ها و میان آن ها قرار داده می شود تا از التهاب و درد مجدد بیمار جلوگیری شود.

اکسیژن- ازن درمانی

این روش که جزو درمان غیر جراحی دیسک کمر است، دارای اثر بخشی طولانی است که در 75 درصد مواقع تا 10 سال دوام می آورد.

مراحل انجام آن به این صورت است یک سوزن حاوی گاز اکسیژن به صورت مستقیم وارد دیسک می شود و حجم داخل دیسک کاسته می شود، زمانی که پزشک متخصص حجم دیسک را کم می کند فشار وارد شده بر روی اعصاب کم می شود و در نهایت درد بیمار کاهش می یاید.

درمان دیسک کمر با لیزر

عمل دیسک کمر با لیزر به این صورت است که دسته لیزر به فضای بین دیسک وارد می شود و از این طریق پرتو لیزر برای باز کردن فضا و رفع مشکلات بر روی عصب استفاده می شود.

جراحی کمر با لیزر از روش های درمانی کم تهاجم می باشد که با حسی های موضعی انجام می شود و زمان بسیار کمی برای آن نیاز است.

جراحی دیسک کمر

اگر دیسک کمر شما به نحوی باشد که سایر درمان ها بر روی آن جواب ندهد باید به سراغ روش جراحی بروید، در این روش بخشی از دیسک آسیب دیده یا تمام آن برداشته می شود و مشکل بیمار به طور کامل رفع می شود. تنها معایب استفاده از این روش دوره نقاهت بسیار طولانی آن می باشد.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با علائم دیسک کمر شدید و خفیف و روش جدید درمانی آشنا نماییم.

در صورتی که دنبال مطالعه بیشتر در مورد دیسک کمر و دیگر موضوعات مربوط به آن هستید می توانید به بخش مقالات سایت کلینک خانه درد به آدرس www.painhouse.ir مراجعه نمایید.

سلب مسئولیت: ایده آل مگ صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه، مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.
4.2 | (10)
اشتراک در
اطلاع از
guest

9 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
9
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x