انواع طلاق چیست و در طلاق توافقی چه مواردی باید رعایت شود؟

یکی از انواع رایج طلاق، طلاق توافقی است که به موجب آن زن و شوهر با توجه به شرایط و روابط خانوادگی به این نتیجه می‌رسند که به زندگی زناشویی خود پایان دهند. در این روش طرفین باید در دادگاه حضور یابند و مراحل قانونی را طی کنند. در چنین شرایطی بهتر است که در این مسیر از یک از وکیل خانواده کمک بگیرند. راهنمایی از وکیل خانواده مزایای بسیاری دارد از جمله این که دیگر لازم نیست در جلسات دادگاه شرکت کنید زیرا در این صورت کار شما به بهترین شکل و در کوتاه ترین زمان پیش می‌رود و همچنین مسیر برای شما هموار می‌شود، علاوه بر آن وقت و انرژی و هزینه شما هدر نمی‌رود. بنابراین چنانچه زن و شوهر با رضایت و توافق با یکدیگر، خواستار جدایی از هم باشند باید مطابق با قوانین مربوط به طلاق توافقی عمل نمایند. در این مورد زوجین حتما باید در خصوص همه مسائل فرعی و اصلی با یک دیگر توافق نمایند و بعد از تایید توافقات آن‌ها توسط دادگاه، رای طلاق توافقی تحت عنوان گواهی عدم امکان سازش صادر شود.

طلاق توافقی شامل چه مراحلی است؟

  • مشاوره اجباری: با توجه به آخرین تغییرات موجود در استان تهران و بسیاری از استان های کشور، اولین اقدام طلاق توافقی مراجعه به سامانه نوبت دهی طلاق و ثبت اطلاعات زوجین در این سامانه است. سپس زوجین باید به مراکز غربال گری و مشاوره خانواده مراجعه نمایند و پس از انجام مشاوره ‌های لازم، گواهی عدم انصراف از طلاق را دریافت کنند.
  • تقدیم دادخواست: دومین گام برای انجام طلاق توافقی، تقدیم دادخواست طلاق به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی است. برای این منظور، زوجین یا وکلای ایشان باید به همراه مدارکی از قبیل شناسنامه، کارت ملی و عقدنامه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و دادخواست خود را تقدیم نمایند.
  • تعیین وقت دادرسی: پس از تقدیم دادخواست طلاق توافقی، باید منتظر تعیین وقت حضور در دادگاه خانواده جهت رسیدگی به موضوع باشید. تعیین وقت رسیدگی، به وسیله ابلاغ الکترونیکی در سامانه ثنا به اطلاع زوجین خواهد رسید، همچنین صدور ابلاغیه بوسیله ارسال پیامک‌هایی به اطلاع زوجین می‌رسد.
  • حضور در جلسه دادگاه: اقدام بعدی، حضور زوجین یا وکلای ایشان در دادگاه خانواده در روز و ساعت تعیین شده در ابلاغیه به همراه مدارک لازم است.
  • مشاوره در دادگاه: در این زمان پس از پرداخت هزینه مشاوره، زوجین یا وکلای آن‌ها به واحد مشاوره مستقر در دادگاه خانواده مراجعه می‌نمایند و مشاور خانواده با طرفین مذاکره و در ابتدا سعی در مصالحه و سازش میکند و در صورت موثر واقع نشدن اصلاح ذات البین و ارشاد و راهنمایی‌های مشاور خانواده و اصرار زوجین یا وکلای آن‌ها به وقوع طلاق، مشاورین خانواده با ذکر دلایل نسبت به مصلحت یا عدم مصلحت زوجین در خصوص تفریق و جدایی، اظهار نظر می‌نمایند. سپس توافقنامه توسط مشاور خانواده تکمیل و به امضاء وی و طرفین می‌رسد و به زوجین یا وکلای آن‌ها تحویل داده می‌شود تا جهت صدور گواهی عدم امکان سازش به دادگاه ارائه نمایند.
  • احراز باردار بودن یا نبودن زوجه: احراز بارداری یا عدم بارداری زوجه از سوی دادگاه جهت صدور گواهی عدم امکان سازش الزامی است و برای این منظور سه راه اقرار زوجه، مراجعه به آزمایشگاه و اتفاق نظر زوجین بر وجود جنین وجود دارد.
  • حضور مجدد در دادگاه: پس از اقدامات پیش گفته، زوجین یا وکلای آن‌ها به دادگاه خانواده مراجعه می‌نمایند و دادگاه با احراز علقه زوجیت و با توجه به مواردی همچون نظریه مشاور، محتویات پرونده و توافقات زوجین اقدام به صدور رای که همان گواهی عدم امکان سازش است، می‌نماید.
  • مراجعه به دفتر طلاق: پس از صدور گواهی عدم امکان سازش از سوی دادگاه، زوجین یا وکلای آن‌ها سه ماه فرصت دارند تا با در دست داشتن گواهی عدم امکان سازش و مدارک لازم دیگر، به دفتر طلاق مراجعه نمایند و با جاری شدن صیغه طلاق و ثبت آن، مراحل طلاق توافقی به اتمام می‌رسد.

طلاق توافقی یکی از راحت ترین و سریع ترین روش های طلاق است. برای اینکه در مورد تخصص وکلا، شرایط و مراحل طلاق توافقی بیشتر بدانید می توانید به سامانه هایی مراجعه نمایید که در این حوزه به صورت تخصصی فعالیت دارند و علاوه بر آن وکلای مجرب و متخصص به شما در این حوزه معرفی می کنند. برای اینکه این سامانه ها را بشناسید و از خدمات آن ها بهره مند شوید می توانید به سامانه دادیاب که در ایران و سایر کشورها خدمات ارائه می دهد مراجعه کنید و وکیل طلاق توافقی خود را از این سامانه انتخاب نمایید و یا به سایت های معروف هم رده با سایت معرفی شده مانند Findlaw و divorce-online.co.uk مراجعه کنید تا خدمات ارزنده ای در اختیار شما قرار دهند.

مزایای طلاق توافقی

از جمله مزایای طلاق توافقی نسبت به انواع دیگر طلاق این است که در زمان کمتری حکم صادر می‌شود و زوجین از لحاظ عاطفی ضربه نمی‌بینند. رسیدگی به درخواست طلاق زوج، در دادگاه خانواده زمان بر است، زیرا در چنین حالتی موضوعاتی از قبیل مهریه، نفقه و حضانت فرزندان مورد رسیدگی و کارشناسی قضایی قرار می‌گیرد و از این رو زمان بر است. در مورد درخواست طلاق از طرف زوجه، بنا به دلایلی همچون عسر و حرج، ادعای زن باید بررسی و اثبات شود و در نتیجه نیازمند زمان طولانی است، حتی امکان رد تقاضای طلاق زوجه نیز وجود دارد. همچنین در طلاق یک طرفه، به دلیل برخورد طرفین از روی کدورت با یک دیگر، زوجین و مخصوصا فرزندان از لحاظ روحی آسیب می‌بینند.

مراحل طلاق توافقی

مزایای برخورداری از وکیل در طلاق توافقی

آسیب های روحی از طلاق کاملا اجتناب ناپذیر است اما اگر این مساله همراه با مشاجره و درگیری های دامنه دار باشد آسیب های بسیار مهلکی را به همراه خواهد داشت. شما می‌توانید به کمک وکیل طلاق توافقی موجبات توافق بر سر جدایی و مجموعه موارد وابسته به آن نظیر حضانت فرزند، مهریه، اموال و … را فراهم نمایید تا هر یک از طرفین با کمترین لطمه روحی و در کمترین زمان ممکن از زندگی مشترک خارج شوند. باید توجه داشت زمانی که طلاق بصورت توافقی انجام نمی‌شود روند رسیدگی به مسائل بسیار طولانی و فرسایشی می‌شود که موجب آزردگی و لطمات شدید برای زوج و زوجه می‌شود. اگر باز هم هیچ توافقی بر سر مسائلی مانند مهریه، حق حضانت و دیگر مسائل ندارید می‌توانید به کمک وکیل طلاق توافقی راه حل مناسبی را برای حل این موضوع پیدا کنید. در مواردی که هیچ توافقی وجود ندارد طرفین با توجیه حقوق قانونی خود نسبت به پذیرش طلاق توافقی اقدام می‌نمایند.

برای طلاق توافقی چه مدارکی لازم است؟

  • اصل شناسنامه زوجین
  • تصویر کارت ملی زوجین
  • اصل عقدنامه ازدواج
  • صورت جلسه توافقات زوجین
  • آزمایش عدم بارداری
  • گواهی بکارت در صورت ادعا زوجه مبنی بر عدم نزدیکی
  • گواهی شرکت در جلسه مشاوره خانواده و غربالگری
سلب مسئولیت: ایده آل مگ صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه، مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.
امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x