کالری سیب زمینی چقدر است {آب پز، سرخ کرده و …}

متاسفانه سیب زمینی از نظر سلامتی، غذای خوش‌نامی نیست! (به لطف کربوهیدرات بالایی که دارد) از طرفی دیگر، این غذا سرشار از نشاسته است و بر همین اساس، به نظر می‌رسد کالری سیب زمینی باید زیاد باشد؛ در حالی که اوضاع، آن‌قدرها هم بد نیست.

سیب زمینی اگر محبوب‌ترین ماده غذایی در سراسر جهان نباشد، قطعا یکی از محبوب‌ترین‌ها به شمار می‌رود. این سیفی‌جات لذیذ، در تمامی فرهنگ‌های غذایی جای می‌گیرد و روش‌های پخت بسیار زیادی هم دارد. با این حال، هنوز این سوال مطرح است که آیا سیب زمینی ما را چاق می‌کند؟

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم به بررسی کالری سیب زمینی بپردازیم. اگر نمی‌توانید قید این غذا را بزنید و از طرفی هم نگران اضافه وزن خود هستید، حتما تا انتها با ما همراه باشید.

کالری سیب زمینی چقدر است؟

سیب زمینی در انواع مختلفی کشت شده و به روش‌های گوناگونی هم پخت می‌شود. در جدول کالری مواد غذایی زیر می‌توانید با کالری سیب زمینی در انواع و روش‌های پخت متفاوت، آشنا شوید:

نوع سیب زمینی مقدار کالری
سیب زمینی پخته شده 173 گرم 163 کالری
سیب زمینی آب پز 136 گرم 118 کالری
سمبوسه سیب زمینی 138 گرم 175 کالری
پیراشکی سیب زمینی 40 گرم 50 کالری
سیب زمینی انگشتی فرانسوی 136 گرم 112 کالری
سیب زمینی سرخ کرده 117 گرم 365 کالری
گنوچی سیب زمینی 188 گرم 250 کالری
سیب زمینی شیرین ژاپنی 130 گرم 113 کالری
کوفته سیب زمینی 136 گرم 577 کالری
پوره سیب زمینی 242 گرم 215 کالری
املت سیب زمینی 61 گرم 94 کالری
گراتین سیب زمینی 245 گرم 323 کالری
پنکیک‌های سیب زمینی 37 گرم 99 کالری
سالاد سیب زمینی 250 گرم 358 کالری
نشاسته سیب زمینی 12 گرم 40 کالری
چوب سیب زمینی ترد 18 گرم 94 کالری
وافل سیب زمینی 57 گرم 95 کالری
قاچ های سیب زمینی ایتالیایی 100 گرم 123 کالری
سیب زمینی طلایی با پوست قرمز 136 گرم 121 کالری

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، کالری سیب زمینی کاملا به نوع و البته روش پخت آن بستگی دارد. آیا اطلاع از کالری، برای قضاوت درباره تاثیر سیب زمینی روی سلامتی ما کافی است؟ قطعا خیر!

بیشتر بخوانید:  لیست غذاهای کم کالری

ارزش غذایی سیب زمینی

بهترین روش مصرف سیب زمینی، پختن یا آب پز کردن آن همراه با پوست است. از آن‌جایی که پوست سیب زمینی سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است؛ توصیه می‌کنیم از خوردن آن صرف نظر نکنید.

ارزش غذایی سیب زمینی

اگرچه این ماده غذایی حاوی حجم بالایی از آب است؛ اما بخش زیادی از سیب زمینی را کربوهیدرات تشکیل می‌دهد. این ماده همچنین حاوی مقدار متوسطی پروتئین و فیبر است؛ اما تقریبا بدون چربی!

100 گرم سیب زمینی تنوری 93 کالری دارد. 100 گرم سیب زمینی پخته شده همراه با پوست نیز حاوی ارزش غذایی زیر است:

کالری آب پروتئین کربوهیدارت قند فیبر چربی
87 77 درصد 1.9 گرم 20.1 گرم 0.9 گرم 1.8 گرم 0.1 گرم

سیب زمینی از 77 درصد آب و 23 درصد بخش خشک تشکیل شده است. جالب است بدانید که بین 66 تا 95 درصد از بخش خشک سیب زمینی را کربوهیدارت (عمدتا به شکل نشاسته) تشکیل می‌دهد.

سیب زمینی از نظر شاخص گلیسمی (GI) رتبه بالایی دارد. این شاخص نشان می‌دهد که یک ماده غذایی چقدر در بالا رفتن قند خون شما تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل، سیب زمینی برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 توصیه نمی‌شود.

نکته: افراد مبتلا به دیابت برای مصرف سیب زمینی، باید بعد از پختن آن را سرد کنند. این کار باعث می‌شود شاخص گلیسمی این غذا بین 25 تا 35 درصد، کاهش پیدا کند.

سیب زمینی در مقایسه با سایر مواد غذایی محبوب از قبیل برنج، گندم و ذرت، پروتئین کمتری دارد. با این حال، کیفیت پروتئین گیاهی سیب زمینی بسیار بالا است (بالاتر از پروتئین سویا). البته کالری سیب زمینی در مقایسه با کالری برنج هم کمتر است.

تذکر: پروتئین اصلی سیب زمینی، پاتاتین نام دارد که ممکن است در برخی از افراد، واکنش آلرژیک ایجاد کند.

علاوه بر موارد بالا، سیب زمینی یک منبع مناسب برای پتاسیم، ویتامین C و فولات است. این موارد در کنار کالری سیب زمینی باعث می‌‎شود که این ماده غذایی با وجود سطح بالای کربوهیدرات، همچنان غیر قابل چشم‌پوشی باشد.

فیبر موجود در سیب زمینی

در کنار کالری سیب زمینی و مقدار کربوهیدرات آن، باید به فیبر موجود در این ماده غذایی هم اشاره کنیم. جالب است بدایند که بیش از 50 درصد از فیبر سیب زمینی، در پوست آن قرار دارد.

فیبر موجود در سیب زمینی

به طور کلی نمی‌توان سیب زمینی را یک غذای سرشار از فیبر به شمار آورد. با این‌حال، افرادی که به طور منظم این ماده غذایی را مصرف می‌کنند، فیبر مورد نیاز بدن خود را دریافت خواهند کرد.

فیبرهای سیب زمینی (مانند پکتین، سلولز و همی‌سلولز) عمدتا نامحلول هستند. این فیبرها می‌توانند سلامت روده‌های شما را تضمین کرده و بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک کنند. در مقایسه با سیب‌زمینی‌های داغ، سیب زمینی‌های سرد شده، فیبر بیشتری دارند.

فواید سیب زمینی برای سلامتی

آیا سیب زمینی یک غذای مفید است؟ پاسخ این سوال به پارامترهای مختلفی از قبیل مقدار مصرفی، رژیم غذایی شما، روش پخت و … بستگی دارد. با این حال و به صورت کلی، سیب زمینی فواید زیادی برای سلامتی دارد که در ادامه، به دو مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

به سلامت قلب کمک می‌کند

سیب زمینی حاوی مقادیر زیادی پتاسیم است. این ماده معدنی، از اهمیت بسیار زیادی برای کنترل فشار خون و بهبود سلامت قلب برخوردار است. بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که مصرف پتاسیم از فشار خون بالا جلوگیری می‌کند.

می تواند به سلامت قلب کمک کند

سایر مواد موجود در سیب زمینی که ممکن است باعث کاهش فشار خون شوند عبارتند از: کلروژنیک اسید و کوکوآمین‌ها.

می‌تواند به کنترل وزن کمک کند

غذاهای سیر کننده می‌توانند به کنترل وزن، احساس سیری طولانی مدت و کاهش دریافت غذا و کالری کمک کنند. سیب زمینی هم مانند سایر غذاهای سرشار از کربوهیدرات، می‌تواند سیر کننده باشد.

بنابراین سیب زمینی می‌تواند به شما کمک کند مقدار کمتری غذا بخورید. به این ترتیب این ماده غذایی در دراز مدت، باعث لاغری و کاهش وزن شما خواهد شد.

علاوه بر این، سیب زمینی حاوی یک پروتئین به نام P12 است. تحقیقات مختلفی نشان داده‌اند که این پروتئین، می‌تواند در سرکوب اشتها و میل به غذا خوردن موثر باشد؛ بنابراین می‌توانید بعد از مشورت با متخصص تغذیه، سیب زمینی را در رژیم لاغری خود بگنجانید.

کالری سیب زمینی سرخ کرده و چیپس

خیلی‌ از افراد سیب زمینی را یک غذای مضر می‌دانند که می‌تواند باعث افزایش وزن، بیماری‌های قلبی و دیابت شود. دلیل اصلی این تصور، این است که این ماده غذایی در بسیاری از نقاط جهان، به صورت سرخ کرده و چیپس مصرف می‌شود!

سیب زمینی سرخ شده

سیب زمینی سرخ کرده و چیپس در ردیف غذاهای ناسالم و پرچرب قرار می‌گیرند. این دو غذا به صورت مستقیم باعث افزایش وزن و چاقی در افراد مختلف می‌شوند. علاوه بر این، این غذاها حاوی مقدار زیادی نمک هستند و در دراز مدت، تاثیر مخربی روی سلامتی خواهند داشت.

به همین دلیل است که باید تا حد امکان، از مصرف سیب زمینی سرخ شده و چیپس خودداری کنید. همچنین بد نیست بدانید که این غذاها در مقایسه با سیب زمینی پخته شده، از مقدار کالری بیشتری برخوردار هستند.

کلام آخر

سیب زمینی یکی از محبوب‌ترین مواد غذایی در سراسر جهان است که به روش‌های مختلفی پخت می‌شود. این ماده غذایی در کنار مقدار زیادی کربوهیدرات، از فیبر و البته کالری متوسطی هم برخوردار است.

در این مقاله به بررسی کالری سیب زمینی پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

4.3 | (7)
منبع healthline calories womenshealthmag
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x