چگونه برنامه ریزی روزانه داشته باشیم و موفق شویم؟

برنامه ریزی روزانه با داشتن هدف متفاوت است. بیشتر مردم در زندگی اهدافی را برای خود مشخص می‌کنند؛ به عنوان مثال، می‌خواهند شغل جدیدی پیدا کنند، درآمد بیشتری کسب کنند یا وزن خود را کاهش دهند. آیا رسیدن به این اهداف بدون برنامه ریزی امکان‌پذیر است؟

اگر برای دستیابی به این اهداف برنامه ریزی نشود، تحقیقات می‌گوید که 92 درصد از آن‌ها در نهایت شکست خواهند خورد. هشت درصدی که موفق می‌شوند، چه چیزی می‌دانند که ظاهرا بقیه افراد از آن بی‌اطلاع هستند؟ این هشت درصد یاد گرفته‌اند که هدف داشتن بدون برنامه ریزی فقط یک آرزو است.

گاهی اوقات، برنامه ریزی سخت به نظر می‌رسد؛ اما واقعیت این است که رسیدن به موفقیت با داشتن برنامه و نقشه راحت‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند که می‌خواهید به مسافرت بروید، ارتقای شغلی بگیرید یا یک تجارت جدید را شروع کنید؛ در هر صورت شما برای رسیدن به اهدافتان به یک برنامه نیاز دارید. این مقاله از ایده آل مگ را تا انتها دنبال کنید تا با نحوه برنامه ریزی روزانه زندگی آشنا شوید.

هدف از برنامه ریزی روزانه

وقتی با تعداد زیادی پروژه ناتمام روبرو می‌شوید، استرس شما بیشتر می‌شود و اعتماد به نفس‌تان کاهش پیدا می‌کند؛ به همین دلیل است که گفته می‌شود آموزش برنامه ریزی روزانه برای همه افراد لازم است. هدف از برنامه ریزی این است که:

  • بتوانید از زمان خود بهترین استفاده را ببرید.
  • در مسیر درست قرار بگیرید و بهره‌وری‌تان افزایش یابد.
  • استرس و اضطراب کمتری را تجربه کنید و در نتیجه از سلامت جسمی و روانی مطلوب‌تری برخوردار شوید.
  • زمان بیشتری برای فکر کردن و انجام کارهای خلاقانه داشته باشید.
  • از انجام کارهای بیهوده جلوگیری کنید.

نکات برنامه ریزی روزانه

زمان مهم‌ترین دارایی انسان است؛ چراکه نمی‌توان زمان از دست رفته را برگرداند. اگر نتوانید با برنامه ریزی صحیح از وقتتان به طور بهینه استفاده کنید، در انجام کارهای خود دچار مشکل می‌شوید.

اهمیت توجه به زمان

برای اینکه برنامه خوبی داشته باشید، باید نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

  • هنگام برنامه ریزی کردن مطمئن شوید که برنامه روزانه شما چیزی است که می‌توانید به آن پایبند باشید. داشتن یک برنامه روزانه که نتوانید آن را انجام دهید، هیچ فایده‌ای ندارد. بنابراین، موارد زیادی را در برنامه خود قرار ندهید یا از گذاشتن کارهایی که نمی‌توانید در آن روز به آن‌ها رسیدگی کنید، بپرهیزید.
  • مزیت برنامه ریزی روزانه این است که شما از نتایجی که می‌خواهید در طول روز به دست آورید، آگاه هستید. در طول روز زمانی را به مرور کارهایی که انجام داده‌اید، اختصاص دهید. با این کار می‌توانید مطمئن شوید که به اهدافتان در آن روز رسیده‌اید. آگاهی از این موضوع باعث ایجاد اعتماد به نفس و افزایش انگیزه برای روز بعد می‌شود.
  • هر روز در یک زمان مشخص برنامه ریزی خود را انجام دهید تا این کار را به یک عادت تبدیل کنید. عادت‌های خوب این قدرت را دارند که شما را در مسیر درست نگه دارند.
  • برنامه ریزی روزانه خود را یادداشت کنید و آن را در جایی قرار دهید که بتوانید به راحتی ببینید. وقتی برنامه‌های خود را می‌نویسید، نیاز نیست برای یادآوری آن‌ها به مغز خود فشار بیاورید.

چگونه برای روز خود برنامه ریزی کنید؟

وقتی برنامه ریزی روزانه دارید، اهدافتان را تعیین می‌کنید و روند پیشرفت کار را مورد بررسی قرار می‌دهید، دقیقا می‌دانید که در کدام نقطه از مسیر رسیدن به اهداف خود قرار دارید. برای اینکه بتوانید یک برنامه ریزی روزانه خوب داشته باشید، باید مراحل زیر را طی کنید:

از قبل فکر کنید

انسان‌ها اراده محدودی دارند. وقتی سعی می‌کنید صبح‌ برای روز خود برنامه‌ریزی کنید، نیروی اراده شما کاهش پیدا می‌کند. بهتر است به جای این کار از شب قبل فکر کرده و برای روز بعد خود برنامه ریزی کنید.

فکر کردن قبل از برنامه ریزی روزانه

وقتی از قبل بدانید قرار است فردا چه کارهایی انجام دهید، هنگام بیدار شدن از خواب از نظر ذهنی آماده هستید. اگر استراتژی روزتان مشخص باشد، از اتلاف وقت و انرژی جلوگیری می‌شود.

یک روتین روزانه داشته باشید

همه افراد موفق برنامه دقیق و منظمی دارند که هر روز آن را انجام می‌دهند. این برنامه‌های دقیق که به طور مستمر انجام می‌شوند، روتین نامیده می‌شوند.

داشتن روتین روزانه خلق و خوی شما را بهبود می‌بخشد و طرز فکرتان را به سمت مثبت بودن و بهره‌وری بیشتر سوق می‌دهد. وقتی برنامه روتین شما به عادت تبدیل شود، می‌توانید با صرف کمترین انرژی به کارهای روزمره خود رسیدگی کنید.

در ابتدای صبح از شبکه‌های اجتماعی استفاده نکنید

قبل از اینکه به سراغ موبایل یا شبکه‌های اجتماعی بروید، یک تکه کاغذ بردارید و نتایج به دست آمده در یک روز موفق را بنویسید. سپس اقدامات مورد نیاز برای رسیدن به این نتایج را یادداشت کرده و مواردی را که می‌توانید در یک روز انجام دهید، انتخاب کنید.

با دوری کردن از شبکه‌های اجتماعی می‌توانید با آرامش برنامه ریزی روزانه خود را انجام داده و روی کارهایتان تمرکز کنید. این کار را بخشی از برنامه صبحگاهی خود قرار دهید تا قبل از شروع روز بتوانید به خوبی فکر کنید.

از قانون 52/17 پیروی کنید

هنگامی که در حال کار کردن هستید، ممکن است اتفاقات کوچک به راحتی حواس شما را پرت کنند. وقتی حواستان پرت می‌شود، زمان زیادی طول می‌کشد که دوباره تمرکز کنید و به سر کار خود برگردید. پیروی از قانون 52/17 راهکار ساده‌ای است که می‌تواند از بروز این مشکل جلوگیری کند.

طبق این قانون شما باید 52 دقیقه کار و سپس 17 دقیقه استراحت کنید. مطالعات نشان می‌دهد که استراحت کردن در بین انجام کار بهره‌وری را افزایش می‌دهد. چون باعث می‌شود که شما مشتاقانه منتظر زمان استراحت خود باشید و به همین دلیل با تمرکز بیشتری کارها را انجام دهید. وقتی استراحت می‌کنید، انرژی شما برای ادامه کار بیشتر می‌شود.

از تکنیک چانکینگ (CHUNKING) استفاده کنید

شناسایی اهداف یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید برای برنامه ریزی انجام دهید؛ اما اگر اهداف شما خیلی بزرگ باشند، ممکن است دستیابی به آن‌ها سخت و پیچیده به نظر برسد. متاسفانه، دقیقا در این مرحله است که بسیاری از مردم تسلیم می‌شوند.

تکنیک چانکینگ

اکنون که می‌دانید هدف شما چیست، آن را به اهداف کوچکتر تقسیم کنید؛ به عنوان مثال، اگر می‌خواهید در دو سال آینده یک تجارت موفق داشته باشید، مشخص کنید که در یک سال آینده، شش ماه آینده یا هفته بعد باید در چه مرحله‌ای قرار داشته باشید.

شما باید به گونه‌ای برنامه ریزی کنید که اهداف شما به مراحل مختلف و بخش‌های کوچکتر تقسیم شوند. هر مرحله را بنویسید و زمان اتمام آن را تعیین کنید؛ بنابراین، هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوید، می‌دانید که در آن روز باید چه کاری انجام دهید.

حد و مرزها را مشخص کنید

شما باید بدانید که هر کاری چه زمانی شروع می‌شود و چه زمانی به پایان می‌رسد. آگاهی از این موضوع به شما اجازه می‌دهد کارهای مختلف را بر اساس زمان شروع یا اتمام آن‌ها اولویت‌بندی کنید. تعیین این حد و مرز باعث می‌شود بدون استرس کارهایتان را انجام دهید و به موقع آن‌ها را تمام کنید.

مهمترین مهارت های مدیریت زمان

اقدام گسترده‌ای انجام دهید

یادگیری اینکه چگونه برنامه ریزی کنیم، فقط به وظایف روزانه مربوط نمی‌شود. بلکه شامل تمام اقداماتی است که ما را به سمت هدف سوق می‌دهد.

شما باید تمام کارهایی که لازم است انجام دهید را مشخص کرده و یک برنامه عملیاتی گسترده (MAP) ایجاد کنید. اگرچه نمی‌توانید آینده را به طور کامل پیش‌بینی کنید، اما باید یک نقشه عمومی و گسترده داشته باشید.

MAP شما را مطمئن می‌کند که فعالیت‌هایی که انجام می‌دهید، به اهدافتان مرتبط هستند. این امر به هر کاری که انجام می‌دهید حتی کارهای ساده معنا می‌دهد، تمرکزتان را بهبود می‌بخشد و به شما کمک می‌کند در یک روز کارهای بیشتری انجام دهید.

خود را در اولویت قرار دهید

معمولا وقتی درگیر کار کردن می‌شوید، به نیازهای شخصی خود توجه زیادی نمی‌کنید. اولویت دادن به سلامت جسمی، روانی و عاطفی سنگ بنای موفقیت پایدار را تشکیل می‌دهد؛ بنابراین هنگامی که برنامه ریزی روزانه انجام می‌دهید، آن‌ها را فراموش نکنید.

اهمیت ورزش در برنامه ریزی روزانه

ورزش و تغذیه صحیح به شما انرژی و نشاطی می‌بخشد که برای انجام فعالیت‌های روزانه به آن نیاز دارید. عادات مثبتی مثل مدیتیشن یا یوگا هم سلامت جسم و ذهن شما را بهبود می‌دهد. در اولویت قرار دادن خود به معنی تنبلی نیست، بلکه ضرورتی است که به افزایش بهره‌وری و خلاقیت کمک می‌کند.

ورزش هوازی چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

کلام پایانی

برنامه ریزی روزانه زندگی مهارتی است که با یادگیری آن می‌توانید یک روز موفق و پربار را پشت سر بگذارید؛ چراکه به شما کمک می‌کند روز خود را با تمرکز و آمادگی کامل شروع کنید. داشتن برنامه احتمال موفقیت را افزایش می‌دهد و از پرت شدن حواس جلوگیری می‌کند؛ همچنین به اولویت‌بندی کارها، صرفه‌جویی در وقت و رسیدن به اهداف روزانه کمک می‌کند.

سوالات متداول

برنامه ریزی چیست؟

برای برنامه ریزی تعاریف مختلفی وجود دارد. بعضی از افراد آن را پیش‌بینی کردن و بعضی دیگر آن را یک فرآیند فکری می‌دانند. می‌توان گفت برنامه ریزی یک فرآیند فکری آینده‌نگر است که مشخص می‌کند چه کاری، در چه زمانی، توسط چه کسی و به چه نحوی انجام شود.

برنامه ریزی روزانه چه فوایدی دارد؟

داشتن برنامه بهره‌وری را افزایش می‌دهد و از انجام کارهای بیهوده جلوگیری می‌کند؛ همچنین اعتماد به نفس شما را افزایش می‌دهد و کمک می‌کند تمرکز بیشتری روی کار خود داشته باشید.

مهم‌ترین اشتباهی که هنگام برنامه ریزی رخ می‌دهد، چیست؟

یادداشت نکردن برنامه‌ها یکی از مهم‌ترین اشتباهاتی است که بسیاری از افراد مرتکب می‌شوند. وقتی برنامه‌های خود را مکتوب نمی‌کنید، احتمال اینکه آن‌ها را انجام ندهید یا نیمه کاره رها کنید بیشتر می‌شود.

چرا بعضی از افراد در برنامه ریزی کردن موفق نیستند؟

مشخص نکردن اهداف، انعطاف‌پذیر نبودن برنامه‌ها و در نظر نگرفتن زمان خالی برای انجام کارهای غیرمنتظره، کلی بودن برنامه‌ها و اشاره نکردن به جزئیات مهم و عدم تطابق برنامه‌ها با سبک زندگی شخصی از جمله عواملی هستند که باعث ناموفق بودن برنامه ریزی روزانه می‌شوند.

1 | (1)
منبع tonyrobbins evernote
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x