مهمترین معیارهایی که هنگام انتخاب شغل جدید باید در نظر گرفت

اگر فکر کار کردن حالتان را بد می‌کند، همیشه نیمی از ماه جیبتان خالی است و منتظر حقوق ماه بعد خود هستید، اگر می‌بینید هر روز رویاپردازی‌هایتان در مورد کار بیشتر می‌شود، از طرفی چراغ اعتماد به نفس و انگیزه شما رو به خاموش شدن است، احتمالا وقت آن رسیده که در مورد شغل خود تجدید نظر کنید!

حتی اگر 2 یا 3 مورد از این نشانه‌ها برای شما آشنا هستند وقت تغییر فرا رسیده است. باید بنشینید و ارزیابی کنید که از شغل بعدی خود چه انتظاراتی دارید؟ چه معیارهایی برای شما مهم هستند؟

در این مطلب از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم به معرفی این معیارها بپردازیم و ببینیم چطور می‌توان با ارزیابی آن‌ها، انتخاب‌های پیش رو را محدود کرد و در نهایت به بهترین گزینه ممکن دست یافت.

اهمیت انتخاب شغل

بسیاری از ما به قدری تحت فشار کار فعلی خود هستیم که به محض دریافت یک پیشنهاد شغلی جدید، به سرعت بدون بررسی کافی آن را قبول می‌کنیم. اما خطرات «بله» گفتن به شغل نامناسب به مراتب بیشتر از ماندن در شغل فعلی است.

اهمیت انتخاب شغل

عاقلانه است که برای ارزیابی عینی یک پیشنهاد شغلی وقت بگذارید و ببینید آیا با شخصیت شما و اهداف شغلی بلندمدت شما مطابقت دارد یا خیر. نمی‌گوییم چشم خود را به روی حقوق و دستمزد ببندید، نه! اما نباید مبلغ پرداختی را در ذهن خود به شرط لازم و کافی تبدیل کنید.

عوامل دیگری وجود دارند که به عنوان معیارهای انتخاب شغل باید مورد بررسی قرار گیرند تا ببینید شغل مورد نظر بر کدام جنبه‌های دیگر زندگی شما تاثیر خواهد گذاشت. در انتخاب خود باید فرهنگ شرکت و ارزش‌های آن را در نظر بگیرید.

انتخاب شغل مناسب یکی از مهم‌ترین تصمیمات زندگی هر فرد است که می‌توانیم با در نظر گرفتن عوامل مختلف این تصمیم‌گیری را آسان‌تر کنیم.

شرایط شما هر چه باشد، و هر چقدر هم که احساس ناامیدی یا هیجانی داشته باشید، باید تمام پیشنهادهای شغلی که پیش رویتان قرار می‌گیرد را با دقت بررسی کنید.

چرا انتخاب شغل مهم است؟

در زندگی بسیاری از مسائل مثل خوشبختی، روابط، آینده شغلی و پیشرفت، اعتماد به نفس، رفاه و سلامتی و غیره در گرو انتخاب یک شغل مناسب است.

اگر انتخاب اشتباهی داشته باشید چه؟ ممکن است در شغلی گیر بیفتید که قلبا آن را نمی‌خواهید و از اینکه برای بررسی درست آن وقت صرف نکردید، پشیمان شوید.

برنامه ریزی چیست و چه ماهیتی دارد؟

بررسی موقعیت شغلی قبل از پاسخ مثبت دادن به کارفرما

به خود زمان بدهید تا یک پیشنهاد شغلی را به طور عینی و کامل ارزیابی کنید و مودبانه حداقل دو روز زمان بخواهید تا تصمیم بگیرید که آیا واقعا این شغل برای شما مناسب است یا خیر. در عین حال واقع بین باشید؛ هیچ اشکالی ندارد اگر شغل پیشنهادی کامل نباشد و مجبور شوید در مورد برخی از عناصر کار مصالحه کنید. فراموش نکنید که هدف نهایی پیشرفت و بهبود موقعیت فعلی است.

نحوه انتخاب شغل

هر آگهی شغلی که در رسانه‌های اجتماعی یا درو دیوار خیابان‌های شهر می‌بینید برای همه افراد با علایق و مهارت‌های گوناگون مناسب نیست. قبل از تصمیم برای درخواست دادن به یک موقعیت شغلی مراحل زیر را طی کنید تا بهترین گزینه را مطابق اولویت‌های خود پیدا کنید.

اجرای یک مرحله خودارزیابی برای شناخت بهتر خود

درک شخصیت خود در کنار مهارت‌ها و نقاط قوتی که دارید، کار را آسان‌تر می‌کند تا شغلی پیدا کنید که در درازمدت برایتان خسته‌کننده نباشد. در این مرحله فهرستی تهیه کنید از کارهایی که به انجام آن‌ها علاقمند هستید، موضوعاتی که شما را هیجان‌زده می‌کند و فعالیت‌هایی که در آن‌ها تبحر دارید.

تحقیق در مورد مشاغل مختلف و یافتن بهترین‌ها

فهرستی از مشاغل مختلف تهیه کنید که می‌توانند برای شما مناسب باشند و بعد با توجه به معیارهای انتخاب شغل به بررسی هر یک از آن‌ها بپردازید. در طول این مرحله یک فهرست دیگر از مشاغل جذاب‌تر تهیه کنید.

مهم ترین معیارهای پیدا کردن کار ایده آل

در این مورد با جزئیات بیشتر تحقیق کنید تا در مورد مدرک تحصیلی لازم، الزامات آموزشی، چشم انداز شغلی، پتانسیل کسب درآمد و فرصت‌های پیشرفت آن بیشتر بدانید.

ایجاد برنامه عملیاتی برای دستیابی به شغل موردنظر

پس از محدود کردن لیست و رسیدن به مشاغل مناسب، یک برنامه دقیق برای دستیابی به آن تهیه کنید. اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدتی که برای دستیابی به آن‌ها نیاز دارید و گام‌های عملی که می‌توانید در جهت دستیابی به آن‌ها بردارید را فهرست کنید.

همه چیز را به ترتیب اولویت بنویسید. با این کار می‌توانید عواملی که بر برنامه کاری شغلی شما تأثیر می‌گذارند یا مانع آن می‌شوند را شناسایی کرده و راهی برای مقابله با آن‌ها پیدا کنید.

معیارهای انتخاب شغل و ارزیابی پیشنهادات شغلی کدام‌اند؟

در ادامه برخی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب شغل را بررسی می‌کنیم. سعی کنید در مواجهه با تمام موقعیت‌های شغلی جدید، این موارد را مورد ارزیابی دقیق قرار دهید:

سبک رهبری مدیریت یکی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب شغل

مدیر ایده‌آل شما چگونه عمل می‌کند و چگونه صحبت می‌کند؟ به راحتی قابل دستیابی است یا کاملا از مجموعه جدا است؟ عمده تصمیماتش دل بخواهی است یا بر اساس داده‌های موجود نتیجه‌گیری و انتخاب می‌کند؟

قدرت رهبری

سوالات خود در مورد سبک رهبری مدیریت را مستقیما از خود مدیر مجموعه بپرسید. اگر سبک رهبری مدیر با انتظار شما هماهنگ نباشد، احتمالا نارضایتی شغلی به دنبال خواهد داشت. این مسئله یکی از مهم‌ترین معیار های انتخاب شغل است.

چگونه برنامه ریزی روزانه داشته باشیم و موفق شویم؟

بررسی حقوق و دستمزد پیشنهاد شغلی

برای بسیاری از افراد حقوق پرداختی یک مسئله مهم و یکی از معیارهای انتخاب شغل است. این مبلغ حقوق پایه، پاداش، کمیسیون و مزایا را در بر می‌گیرد.

قبل از آنکه برای پیشنهاد مورد نظر درخواست ثبت کنید، به مبلغ پرداختی به عنوان یکی از معیارهای انتخاب شغل دقت کنید. در مورد دستمزد پرداختی شرکت برای موقعیت مورد نظر و سایر همکاران خود تحقیق کنید.

ساعت کاری

قضاوت در مورد مدت زمان کاری یک موقعیت شغلی کار راحتی نیست و احتمالا باید برای فهمیدن آن با فردی که نقش مشابهی در شرکت دارد صحبت کنید. به این ترتیب از حجم کار و میزان اضافه کاری که باید انجام شود باخبر می‌شوید.

ساعت کاری

حتما روز مصاحبه در مورد نحوه پرداخت اضافه کاری صحبت کنید و ببینید برای آن حقوق مجزا در نظر گرفته می‌شود یا جزء وظایف موقعیت شغلی است و حقوق اضافه ندارد.

توجه به مزایای شغلی در کنار حقوق پرداختی

مزایای شغلی بخش مهمی از کل حقوق پرداختی به کارمند را تشکیل می‌دهند. بنابراین لازم است به عنوان یکی از معیارهای انتخاب شغل به دقت این بخش از قرارداد را ارزیابی کنید. اگر مزایای شغل جدید با حقوق بالاتر نسبت به شغل قبلی کمتر باشد، این تغییر شغل هیچ توجیه اقتصادی نخواهد داشت. رقم مزایای پرداختی شرکت‌ها با یکدیگر متفاوت است و لازم است آن را به دقت مطالعه کنید و پاسخی برای این سوالات بیابید:

  • مرخصی: کمک هزینه مرخصی و بیماری چقدر است؟
  • کمک‌های حساب پس انداز سلامت: حق بیمه چیست؟ آیا خدمات دندان پزشکی و چشم پزشکی نیز شامل می‌شود؟ چه زمانی واجد شرایط آن می‌شوید؟
  • سهام: گزینه‌های برخورداری از سهام شرکت چگونه است؟ آیا واحدهای سهام به عنوان پاداش به کارمندان ارائه می‌شود یا برای واجد شرایط بودن باید مدت معینی در سازمان کار کنید؟
  • پرداخت شهریه دوره‌های آموزشی: اگر بخواهید در دوره‌های آموزشی غیر رایگان ثبت نام کنید، آیا کارفرما هزینه تحصیل را تقبل می‌کند؟
  • مشوق‌ها: طرح تشویقی مبتنی بر دستاوردهای شخصی هر کارمند است یا عملکرد شرکت در مقیاس گسترده‌تر؟
  • بیمه: چه طرح‌های بیمه‌ای ارائه می‌شوند؟ هزینه آن‌ها چقدر است؟
  • بازنشستگی: برنامه شرکت برای کمک به بازنشستگان چیست؟
  • استفاده از دارایی‌های شرکت: آیا ماشین شرکت، تلفن همراه یا کامپیوتر در اختیار کارمندان قرار می‌گیرد؟
  • سایر امتیازات: مزایای بیشتر موقعیت شغلی از قبیل عضویت در باشگاه، مهدکودک، پرداخت هزینه‌های سفر، تعطیلات و غیره.

بررسی ثبات شرکت 

ثبات شرکت یکی دیگر از معیارهای انتخاب شغل است که باید قبل از پذیرش موقعیت شغلی آن را به دقت ارزیابی کرد. از خود بپرسید این شرکت 2 سال دیگر چه وضعیتی دارد؟

ثبات خود را حفظ کرده و توانسته در جهت رشد حرکت کند یا احتمال آنکه در پاسخ به تغییرات اجتماعی رفته رفته از مسیر موفقیت دور شود زیاد است؟ به دنبال شرکت‌هایی باشید که آینده مشخصی برای خود ترسیم کرده و از قبل برای بحران‌های مختلف برنامه‌های راهبردی تنظیم کرده‌اند.

چه دوره‌های آموزشی برای این شغل باید گذرانده شود؟

بررسی کنید که مؤسسات آموزشی دوره‌های مورد نیاز برای موقعیت شغلی مورد نظر را ارائه می‌دهند. آیا در نزدیکی محل زندگی شما هستند یا برای شرکت در آن‌ها باید از خانه دور شوید؟

امکان برگزاری دوره‌های آموزشی

دوره آموزشی آنلاین است یا حضوری برگزار می‌شود؟ همچنین باید زمان شرکت در دوره را در نظر بگیرید. گاهی برخی از مشاغل از شما می‌خواهند برای کسب یک دیپلم رسمی یک دوره چند ساله را بگذرانید.

از خودتان بپرسید که آیا تمایل دارید برای کار کردن در این موقعی شغلی زمان و تلاش صرف کنید؟ این یکی از معیارهای انتخاب شغل است که باید به آن توجه ویژه شود.

بررسی فرصت‌های رشد 

بسیاری از افراد با هدف پیشرفت و جهش شغلی کار خود را عوض می‌کنند. اگر به دنبال صعود و ترفیع در شرکت هستید، قبل از هر ورود به موقعیت شغلی، پتانسیل‌های پیشرفت و فرصت‌های رشد داخلی شرکت را مورد بررسی قرار دهید کنید.

برای برخی دیگر صعود کردن چندان مهم نیست، امنیت شغلی است که آن‌ها را در یک موقعیت نگه می‌دارد. این افراد به هنگام بررسی شرکت باید روند رشد یا افول آن در صنعت را ارزیابی کنند.

توجه به موقعیت مکانی شرکت و زمان رفت و آمد

بر حسب تجربه یکی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب شغل، مکان شرکت و مدت زمان رفت و آمد است. حتما ارزیابی کنید که چه نوع رفت و آمدی با سبک زندگی شما سازگار است و قبل از ادامه بررسی کنید که آیا شرکت مورد نظر امکاناتی نظیر پارکینگ رایگان، فرصت دورکاری یا سرویس ایاب ذهاب را در اختیار کارمندان خود قرار می‌دهد یا خیر.

شرح شغل، مهارت‌ها و مشخصات فرد مورد نظر

بدون تردید بخش عمده رضایت شغلی متوجه لذتی است که از کار خود می بریم. به این فکر کنید که آیا مسئولیت‌های روزانه به خوبی با مهارت‌هایی ذاتی شما همخوانی دارند یا خیر.

شرح شغل و مهارت ها

فهرستی از مهارت‌هایی که از شرکت در دوره‌های مختلف و حتی کارآموزی به دست آورده‌اید، تهیه کنید. سپس کنار مواردی که انجام دادن آن‌ها برای شخص شما رضایتبخش است تیک بزنید.

هنگام بررسی آگهی‌های شغلی ارزیابی کنید که نیازمندی‌های شغل مورد نظر تا چه حد با مهارت‌های تیک خورده مطابقت دارد.

فرهنگ و ارزش‌های شرکت 

برای بسیاری از افراد رضایت شغلی به عنوان یکی از معیارهای انتخاب شغل ارتباط تنگاتنگی با فرهنگ و ارزش‌های شرکت دارد.

پس از مقداری جستجوی روح در فرهنگ و ارزش‌های شرکت موردنظر بررسی کنید آیا موضعی که این شرکت در مورد مسائل خاص اتخاذ می‌کند با موضع شما همسو است یا خیر. این موارد می‌تواند از مسئولیت اجتماعی شرکت تا تنوع نیروی کار و حتی پایداری محیطی متغیر باشد.

فرهنگ می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد و از کد لباس (کت و شلوار یا رسمی یا کژوال اداری) گرفته تا چیدمان اداری (دفترهای مجزا یا فضای کاری باز) تا شیوه تصمیم‌گیری (از بالا به پایین یا دموکراتیک) و تعادل بین کار و زندگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اصول مدیریت زمان و 27 تکنیک مدیریت زمان ثابت شده

پس از بررسی معیارهای انتخاب شغل در نهایت تصمیم با شماست!

پس از ارزیابی کامل یک پیشنهاد شغلی و بررسی معیارهای انتخاب شغل نوبت تصمیم‌گیری است.

برخی از پیشنهادات آنقدر خوب هستند که نمی‌توان آن‌ها را به سادگی رد کرد. جوانب مثبت آن‌ها بیشتر از معایب آن‌ها است و پیشرفت شغلی را در زمینه مورد نظر فراهم می‌کند. اگر اینطور احساس می‌کنید، احتمالا انتخاب درست پذیرش موقعیت شغلی جدید است.

اما گاهی علی‌رغم مناسب بودن موقعیت شغلی پیشنهادی که روبرویتان قرار گرفته آنقدر که انتظار داشتید خوب نیست. در این مورد باید با مذاکرات بیشتر به نتیجه برسید. اگر درخواست شما منطقی باشد و شرکت فضایی برای مانور داشته باشد، احتمالا موقعیت بهتری برای شما فراهم می‌کند.

اما اگر پس از سنجیدن همه جوانب، پیشنهاد کاری همچنان با انتظارات شما مطابقت ندارد، احتمالا بهترین تصمیم رد کردن مودبانه آن است. در شغل فعلی بمانید تا موقعیت بهتر با امکانات بیشتر در همین سازمان برای شما فراهم شود.

پرسش‌های متداول

برای انتخاب یک شغل چه مراحلی را باید طی کنیم؟

قبل از تصمیم برای درخواست دادن به یک موقعیت شغلی یک مرحله خودارزیابی انجام دهید، در مورد مشاغل مختلف تحقیق کنید و یک برنامه عملیاتی برای دستیابی به شغل موردنظر تهیه کنید.

مهم‌ترین معیارهای ارزیابی پیشنهادات شغلی کدام‌اند؟

سبک رهبری مدیریت، حقوق و دستمزد، ساعت کاری، مزایای شغلی، ثبات شرکت، فرصت‌های آموزش و رشد، موقعیت مکانی شرکت و زمان رفت و آمد،  شرح شغل، مهارت‌ها و مشخصات فرد، فرهنگ و ارزش‌های شرکت مهم‌ترین معیارهای ارزیابی هستند.

قبل از پذیرش شغل و پاسخ مثبت به کارفرما باید چه کنیم؟

از کارفرما وقت بگیرید و پیشنهاد شغلی را ارزیابی کنید، با بررسی معیارهای فوق تصمیم بگیرید این شغل برای شما مناسب است یا خیر. در برخی موارد ممکن است نیاز باشد با کمی‌ها و کاستی‌ها کنار بیایید مصالحه کنید.

امتیاز شما به این پست
منبع job-hunt glassdoor mindtools
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x