مزایای ویتامین E برای پوست + ویتامین E برای مو

ویتامین E برای پوست و مو آنقدر موثر است که تقریبا هرجا صحبت از سلامت این اجزای بدن در میان باشد، نام این ویتامین هم دیده می‌شود! اگر دقت کرده باشید متوجه شده‌اید که نام ویتامین E در اکثر گفتگوهای مربوط به زیبایی ظاهر می‌‎شود.

از طرفی دیگر، وقتی به بسته‌بندی انواع محصولات آرایشی و داروهای محافظت از پوست نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که همه آن‌ها ویتامین E را به عنوان یکی از اصلی‌ترین اجزای خود معرفی می‌کنند! حال سوال این‌جاست که این ویتامین چرا تا این اندازه در زیبایی و سلامت پوست و مو نقش دارد؟

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ به بررسی تاثیر ویتامین E برای پوست و مو می‌پردازیم. اگر شما هم به زیبایی و البته حفظ سلامت و شادابی خود اهمیت می‌دهید، حتما تا انتها با ما همراه باشید.

ویتامین E برای چیست؟

ویتامین E از دهه 1950 برای کمک به محافظت از پوست در برابر پیری، التهاب و آسیب‌های ناشی از نور خورشید استفاده شده است. این آنتی اکسیدان محلول در چربی برای حفظ پوست سالم و سیستم ایمنی قوی حیاتی است.

ویتامین E برای چیست ؟

اخیرا ویتامین E به عنوان درمانی برای تبدیل موهای وز، آسیب دیده و غیرقابل کنترل به موهای براق و شاداب، مورد استقبال قرار گرفته است.

ویتامین E یک ماده مغذی محلول در چربی و ضروری با خواص ضد التهابی بوده و چون که یک آنتی اکسیدان است، در مبارزه با اثرات رادیکال های آزاد تولید شده توسط متابولیسم غذا و سموم به عملکرد بدن کمک می‌کند.

ویتامین E بیشتر به دلیل خواص آنتی اکسیدانی‌اش شناخته شده است که به کاهش آسیب رادیکال های آزاد و محافظت از سلول‌های بدن کمک می‌کند. به خواندن مقاله ادامه دهید تا بدانید چگونه می‌توان از خواص تقویت‌کننده پوست ویتامین E برای بهبود سلامت مو و تقویت رشد استفاده کرد.

فواید کپسول ویتامین E

رایج‌ترین و شناخته‌شده‌ترین فایده این ویتامین، التیام پوست خشک شده و کم آب است. به طور خلاصه، ویتامین E در بهبود طیف گسترده‌ای از درمان‌های پزشکی نقش موثری دارد.

فواید کپسول ویتامین E

بیشترین فایده این ویتامین در درمان پوست و موی ناسالم مانند خشکی، موهای کدر و شکننده، پوست کم آب و پیر و غیره است که نشانه تخریب رادیکال‌های آزاد است.

برخی دیگر از فواید کپسول ویتامین E عبارتند از:

  1. دیابت و عوارض مرتبط با دیابت را درمان می‌کند.
  2. در عوارض مربوط به اعصاب از جمله بیماری‌های آلزایمر، فراموشی، زوال عقل و… مفید است.
  3. برای سلامت چشم مفید است.
  4.  برای سلامت زنان مفید است و از جنین داخل رحم نیز محافظت می‌کند.
  5. برای تشکیل گلبول‌های قرمز خون حیاتی است.
  6. ایمنی را تقویت کرده و شامل خواص محافظتی در برابر بیماری‌های مزمن است.

فواید ویتامین E برای پوست و مو (پوست)

ویتامین E به حمایت از سیستم ایمنی، به عملکرد سلولی و سلامت پوست کمک می‌کند. در ادامه به بررسی مواردی که این ویتامین در آن‌ها نقش دارد، می‌پردازیم.

استفاده به عنوان عامل مرطوب کننده

ویتامین E به عنوان یک ماده مغذی محلول در روغن، سنگین‌تر از محصولات محلول در آب است و استفاده از آن، مانع از  دست دادن رطوبت که عامل کم آبی پوست است، می‌شود.

استفاده به عنوان مرطوب کننده

برای مرطوب کردن پوست خود، چند قطره روغن ویتامین E را در لوسیون مرطوب کننده معمولی خود یا روغن زیتون بکر مخلوط کرده و آن را قبل از خواب روی پوست خود ماساژ دهید.

تاثیر ویتامین E برای معکوس کردن علائم پیری

این ویتامین با افزایش تولید کلاژن پوست ( وظیفه آن حفظ خاصیت ارتجاعی پوست است) مانع از پیری بدن و پوست شما می‌شود. و در نتیجه چروک شدن، کدر شدن و افتادگی پوست شما به تاخیر می‌افتد.

همچنین این ویتامین خطوط ظریف و چین و چروک پوست را که اولین نشانه پیری پوست است، کاهش می‌دهد.

دکتر انگلمن پیشنهاد می کند که لایه برداری شبانه ترمیم کننده Contour Kinetic Revive را امتحان کنید، یک لایه برداری شبانه که برای پوست‌های حساس طراحی شده است. از انواع ویتامین‌ و سلول‌های بنیادی گیاهی برای کاهش خطوط ریز و چین و چروک استفاده می کند.

تاثیر ویتامین E در درمان آفتاب سوختگی

رادیکال‌های آزاد ناشی از اشعه ماوراء بنفش می‌تواند منجر به ایجاد لکه‌های تیره و آفتاب سوختگی در پوست شوند. ویتامین E  با خنثی کردن این آسیب، پوست آفتاب سوخته را ترمیم و تسکین می‌دهد.

تاثیر ویتامین E در درمان آفتاب سوختگی

تنها کاری که لازم انجام دهید این است که چند قطره از روغن ویتامین E را مصرف کنید یا حتی یک کپسول ویتامین E را بشکنید و سپس آن را به آرامی روی ناحیه آسیب دیده ماساژ دهید.

پوست آسیب دیده را ترمیم می‌کند

از آنجایی که ویتامین E باعث رشد پوست شده و با التهاب مبارزه می کند، ممکن است به پیشگیری یا درمان آکنه کمک کند.  مطالعات متعدد سطوح پایین این ویتامین را با وجود آکنه مرتبط کرده‌اند.

لکه های تیره را روشن می‌کند

یکی از آسیب‌هایی که توسط رادیکال‌های آزاد ایجاد می‌شود،  لکه‌های تیره‌ای است که روی پوست ایجاد می‌شود. برای درمان این موارد می‌توانید محتویات یک کپسول ویتامین E را با یک قاشق مرطوب کننده یا روغن زیتون مخلوط کنید و روزی یک بار آن را روی نواحی و نقاط تیره ماساژ دهید. با انجام دادن این کار به مرور خطوط تیره و لکه‌ها را به میزان قابل توجهی روشن خواهند شد.

استفاده از ویتامین E به عنوان عامل پاک کننده  

ویتامین E که بر پایه روغن است، یک نرم کننده سنگین بوده که پاکسازی عمیق آلودگی‌ها و ناخالصی‌های سطح و همچنین حفظ تعادل روغن آن را آسان تر می‌کند.

چند قطره از روغن ویتامین E را در دست یا روی یک تکه پنبه تمیز بریزید و به آرامی صورت خود را پاک کنید تا صورتتان پاک شود.

فواید ویتامین E برای پوست و مو (مو)

ویتامین E  به طور کلی در تقویت ریشه موها تاثیر زیادی دارد. همچنین در ادامه به بررسی جزئی تاثیرات این ویتامین بر روی موها می‌پردازیم.

پرپشت کردن موها

یکی از ویژگی‌های آنتی اکسیدان‌ها این است که گردش خون را در بدن و پوست سر بهبود می‌بخشد. بنابراین، افزایش گردش خون، تارهای مو را از ریشه تا ساقه بهبود می‌بخشد. همچنین، ویتامین E فولیکول‌های خشک و آسیب دیده مو را ترمیم کرده و باعث رشد موهای سالم می‌شود.

پرپشت کردن موها

برای پرپشت کردن موها، یک یا دو کپسول ویتامین E را در مقداری روغن زیتون گرم یا روغن نارگیل شکسته و مخلوط را روی پوست سر و موها ماساژ دهید و بگذارید یک ساعت بماند و سپس آن را با آب گرم بشویید. به مرور زمان نتیجه این کار خود را نشان می‎‌دهد

کمک به پوست سر

خواص آنتی اکسیدانی این ویتامین می‌تواند به کاهش میزان استرس اکسیداتیو و رادیکال‌های آزاد که باعث تجزیه سلول‌های فولیکول مو در پوست سر افراد می‌شود، کمک کند.

جلوگیری از سفیدی زودرس موها

موهای خاکستری محصول فرعی بافت‌های پوسیده مو هستند. آنتی اکسیدان‌های قوی موجود در ویتامین E  مانع از متلاشی شدن بافت‌ها می‌شود و سفید شدن زودرس موها را کاهش می‌دهد.

جلوگیری از ریزش مو

استرس اکسیداتیو با ریزش مو مرتبط است. همچنین نتیجه یک آزمایش در سال 2010 نشان داد که مکمل‌های ویتامین E باعث بهبود رشد مو در افراد مبتلا به ریزش مو می‌شود.

جلوگیری از ریزش مو

تصور می‌شود که خواص آنتی اکسیدانی این ویتامین به کاهش استرس اکسیداتیو در پوست سر کمک می‌کند.

افزایش درخشندگی مو

مواد شیمیایی، گرما و سایر محصولات حالت دهنده مو، همگی می‌توانند به مو آسیب برسانند. فرد می تواند با استفاده از روغن‌هایی که لایه محافظتی اضافی برای پوست و مو ایجاد می‌کنند، درخشش مو را بازیابی کند.

بسیاری از تولید کنندگان، ویتامین E را به محصولات خود اضافه می‌کنند تا درخشندگی را بازیابی کنند.

دریافت بیشتر ویتامین E برای پوست و مو

ویتامین E یک ماده مغذی طبیعی است که در برخی غذاها وجود دارد. همچنین می‌توانید آن را در مکمل‌ها و سایر محصولات نیز پیدا کنید. شما می‌توانید از روش های زیر برای افزایش مصرف ویتامین E یا استفاده بیشتر از این ویتامین به مو و پوست سر، استفاده کنید:

شامپو و ماسک مو

برخی از شامپوها و نرم کننده‌ها از ویتامین E غنی شده‌اند. اغلب این محصولات برای موهای خشک و آسیب دیده ساخته می‌شوند. شما می‌توانید مانند محصولات معمولی موهای خود را با شامپو و نرم کننده غنی شده با ویتامین E بشویید.

شامپوی ویتامین E

اما به خاطر داشته باشید که هنگام استفاده از محصولات و مکمل‌های خاص، رعایت دستورالعمل‌های روی برچسب اطلاعات ضروری است.

به دنبال محصولاتی باشید که حاوی روغن‌های ضروری مانند اسطوخودوس، نعناع فلفلی یا روغن درخت چای هستند تا فواید بیشتری برای موهایتان داشته باشند.

همیشه ویتامین E را از قبل از استفاده از آن به پوست، پوست سر یا موی خود رقیق کنید. ویتامین E رقیق نشده می‌تواند باعث تحریک پوست یا ایجاد جوش شود.

ماسک مو دقیقا مانند ماسکی که روی صورت خود قرار می‌دهید برای تسکین یا درمان پوست سر است. اگرچه روغن ویتامین E ممکن است به مرطوب کردن موهای شما کمک کند، اما تارهای موهای شما با آن “درمان” نمی‌شوند.

در عوض، ماسک را روی پوست سر خود متمرکز کنید، که تا جایی که می‌تواند جذب پوست سر شما شود. برای تهیه یک ماسک آسان و غنی از ویتامین E در خانه، مواد زیر را در می‌توانید باهم ترکیب کنید:

  • آووکادو 1 عدد
  • 1 عدد موز
  • 1 قاشق غذاخوری روغن آووکادو
  • 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل
  • 1 قاشق غذاخوری عسل

ماسک انتخابی خود را با انگشتان خود روی پوست سر خود بمالید و بسته به دستور ماسک، اجازه دهید ۲۰ دقیقه تا یک ساعت بماند. سپس آن را با آب گرم یا شامپوی ملایم بشویید.

بیشتر بخوانید: نقش ویتامین ها در بدن 

رژیم غذایی

کمبود کالری، پروتئین یا ریزمغذی‌هایی مانند ویتامین E می‌تواند بر رشد، ساختار و ریزش موهای شما تاثیر بگذارد. آجیل، سبزیجات برگدار، روغن زیتون و روغن آفتابگردان  از غنی ترین منابع ویتامین E هستند. همچنین در گوشت‌ها و غذاهای غنی شده مانند غلات صبحانه نیز یافت می‌شود.

آجیل: منبع عالی ویتامین E

تخمه آفتابگردان، آجیل کاج، بادام، همه منابع عالی ویتامین E هستند. فقط 2 قاشق غذاخوری از هر یک از این آجیل‌ها در روز می تواند تا 7.5 میلی گرم ویتامین E به شما بدهد که تقریبا 90 درصد از نیاز روزانه شما را تشکیل می‌دهد.

آجیل منبع ویتامین E

همچنین از آنها به صورت بو داده در سالاد استفاده کنید، خمیرهایی را برای دیپ‌های خوشمزه درست کنید، یا به ماست اضافه کنید، یا آن را با موسلی صبحگاهی خود مخلوط کنید. همچنین می توانید از روغن آفتابگردان خالص یا روغن دانه کاج به عنوان سرم در سالاد استفاده کنید.

سبزیجات: منبع خوبی از ویتامین E

اسفناج، شلغم، کلم پیچ، سبزی خردل، چغندر سوئیس یا حتی جعفری برخی از سبزی‌های برگ‌دار هستند که معجزه می‌کنند تا دوز روزانه مواد مغذی مانند کلسیم، فولات آهن و ویتامین E را به بدن شما برسانند.

در واقع، یک فنجان از اسفناج یا کلم پیچ آب پز بیش از 20 درصد نیاز روزانه شما را تامین می‌کند. و همانطور که متخصصان تغذیه به شما خواهند گفت، سبزی‌ها را به هر مقداری که می‌خواهید بخورید .

آووکادو منبع عالی ویتامین E

یک سالاد خوشمزه آووکادو یا یک دیپ گواکامولی درست کنید. نصف آووکادو حاوی 2 میلی گرم ویتامین E است که آن را به یک مکمل عالی تبدیل می‌کند.

(آووکادو سرشار از مواد مفید است که می‌توانید توضیح آن را در صفحه خواص آووکادو ببینید.)

آووکادو

برای افزایش مصرف ویتامین E، افراد می توانند غذاهایی بخورند که به طور طبیعی سرشار از این ویتامین هستند. برخی از منابع غذایی خوب منبع مورد اعتماد ویتامین E عبارتند از:

  • 1 قاشق غذاخوری روغن جوانه گندم :  20.3 میلی گرم
  • 1 اونس (اونس) دانه آفتابگردان بوداده خشک:  7.4 میلی گرم
  • 1 اونس بادام بو داده خشک: 6.8 میلی گرم
  • 2 قاشق غذاخوری کره بادام زمینی: 2.9 میلی گرم
  • نصف فنجان اسفناج آب پز:  1.9 میلی گرم
  • نصف فنجان بروکلی آب پز: 1.2 میلی گرم

استفاده از مکمل‌ها

مکمل‌های ویتامین E  در فروشگاه‌های تخصصی و بخش داروخانه‌های فروشگاه‌های مختلف در دسترس هستند. افرادی که ویتامین E مصرف می کنند باید همیشه آن را طبق دستورالعمل استفاده کنند. آن‌ها همچنین باید آن را با غذا مصرف کنند زیرا این ویتامین محلول در چربی است.

مکمل‌ها حاوی فرم مصنوعی ویتامین E هستند. طبق گفته‌های دفتر مکمل‌های غذایی (ODS)، مردم برای دریافت فواید سلامتی مشابه، به حدود 50 درصد منبع مطمئن بیشتر ویتامین E مصنوعی نسبت به ویتامین E طبیعی نیاز دارند.

بهتر است قبل از مصرف مکمل‌های ویتامین E با پزشک مشورت کنید زیرا مکمل‌ها می‌توانند شما را در معرض خطر دریافت بیش از حد ویتامین E قرار دهند که می‌تواند خطرناک باشد.

روغن‌های ویتامین E

بیشتر روغن‌های ویتامین E حاوی روغن حاملی هستند که روغن را رقیق کرده و به جلوگیری از تحریک پوست کمک می‌کند. اگر می‌خواهید از روغن خالص ویتامین E استفاده کنید، حتما قبل از استفاده، آن را به درستی رقیق کنید.

روغن ویتامین E

گفته می‌شود، روغن‌های ویتامین E معمولا غلیظ بوده و وقتی در معرض هوا قرار بگیرند، به سرعت اکسید می‌شوند. بهترین گزینه استفاده از روغن موی حاوی ویتامین E به عنوان یک ماده ثانویه است.

برای استفاده از روغن غنی از ویتامین E، آن را روی پوست سر خود ماساژ دهید. به آرامی با یک شانه دندانه پهن شانه کنید. سپس اجازه دهید روغن حداقل 15 دقیقه بماند.

وقتی کارتان تمام شد، روغن موهایتان را با شامپوی معمولی خود بشویید و اگر موهای شما به خوبی مرطوب شده است، می‌توانید از نرم کننده صرف نظر کنید.

میزان استفاده استاندارد ویتامین E

به طور متوسط ​​​​بزرگسالان روزانه تنها به 15 میلی گرم گرم (22.4 IU) ویتامین E نیاز دارند. مؤسسه ملی بهداشت، توصیه می‌کند که بیش از 1500 واحد بین المللی ویتامین E طبیعی یا 1100 واحد ویتامین E مصنوعی در روز مصرف نشود.

آیا خطرات یا عوارض جانبی وجود دارد؟

دانشمندان هنوز در حال بررسی اثرات ویتامین E بر سلامت هستند. با توجه به منبع DISTrusted، مطالعات نشان می‌دهد که ویتامین E در پیشگیری یا درمان سرطان موثر نیست.

این سازمان همچنین خاطرنشان کرد که ویتامین E در برابر بیماری قلبی محافظت نمی‌کند. همچنین مصرف مکمل‌های ویتامین E ممکن است برای سلامتی مضر باشد؛ زیرا می‌تواند با برخی داروها از جمله شیمی‌درمانی تداخل داشته باشد.

اما این بدین معنا نیست که ویتامین E یک ماده مغذی مهم برای سلامت کلی پوست و مو نیست. بسیاری از تولیدکنندگان سلامت و زیبایی از ویتامین E در محصولات آرایشی و موی خود استفاده می‌کنند تا به سلامت پوست و مو کمک کنند.

محققان در یک مطالعه در سال 1999 دریافتند که دوزهای بالای ویتامین E باعث افزایش جریان خون در چشم افراد مبتلا به دیابت نوع 1 می‌شود. یک مطالعه جداگانه در سال 2001 نشان داد که افزایش عرضه خون باعث افزایش رشد مو و افزایش فولیکول و اندازه مو در موش ها می‌شود.

همچنین مطالعه‌ای در سال 2016 نقش ویتامین E در پوست را بررسی کرد و به این نتیجه رسید که تعیین اثرات دقیق ویتامین E بر پوست و مو دشوار است.

دانشمندان معتقدند که تحقیقات بیشتری برای تایید دوزهای مناسب و اثبات اثربخشی کلی ویتامین ضروری است. همچنین یک مطالعه کارآزمایی بالینی گزارش شده در مجله American Medical Association Trusted Source نشان داد که مکمل‌های غذایی ویتامین E به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان پروستات را در مردان سالم افزایش می‌دهد.

جمع بندی

به طور خلاصه، ویتامین E یک نیاز حیاتی برای سلامت کلی بدن شما است که در پوست درخشان، جوان‌تر و موهای درخشان و درخشان منعکس می‌شود.

غذاهای غنی از ویتامین E و کپسول‌های ویتامین E را بخشی از برنامه روزانه خود قرار دهید. با این حال، دوز بیش از حد هر چیزی بد است و در این مورد نیز همین‌طور است.

اگر ویتامین E را به صورت خوراکی مصرف می‌کنید، توصیه می‌شود دوز آن را به ۱۵ میلی‌گرم در روز محدود کنید. برای استفاده خارجی از ویتامین E برای پوست و مو، همیشه باید یک پچ تست کوچک انجام دهید تا بررسی شود که آیا حساسیت دارید یا خیر.

سولات متداول

برای جذب بهتر ویتامین E  در بدن چه اقدامی می‌توان انجام داد؟

ویتامین E در ترکیب با ویتامین C حتی بهتر جذب می‌شود.

ویتامین E برای همه موثر است و به تقویت پوست موی آنها کمک می‌کند؟

محققان می‌گویند که به طور کلی استفاده مجاز از این ویتامین ضرری ندارد اما به یاد داشته باشید که برای تعیین مقدار دوز آن با پزشک مشورت کنید.

تاثیر استفاده از این ویتامین برای همه‌ پوست‌ها به یک اندازه است؟

خیر، تاثیر استفاده از ویتامین E  بسته به پوست و ژن شما می‌تواند با دیگران متفاوت باشد.

آیا واقعا این ویتامین نشانه‌های پیری را معکوس می‌کند؟

بله، این نتیجه توسط محققان ثابت شده است.

5 | (1)
منبع healthline urbancompany medicalnewstoday
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x