درد پاشنه پا نشانه چیست و بهترین روش درمان آن کدام است؟

درد پاشنه پا موضوع بحث ما است. پای انسان پا از 26 استخوان، 33 مفصل و بیش از 100 تاندون تشکیل شده و بزرگ‌ترین استخوان آن پاشنه است. به‌کار گرفتن بیش از حد این عضو یا آسیب ناشی از ضربه‌های خارجی می‌تواند منجر به درد پاشنه شود.

دردی که در برخی از افراد فوق‌العاده شدید و طاقت فرسا است و در برخی دیگر قابل تحمل است. در هر صورت اگر روش‌های درمانی خانگی نتوانند وضعیت دردناک پاشنه پا را تسکین دهند، توصیه می‌شود هرچه سریع‌تر برای تشخیص بهتر به یک پزشک یا متخصص پا مراجعه کنید.

در بیشتر موارد، علت درد پاشنه پا ناشی از آسیب‌دیدگی نیست و درد چندان زیادی ندارد؛ اما به مرور شدید می‌شود و به یک درد مزمن تبدیل می‌شود که پس از مدتی دیگر قابل تحمل نیست. با این مقاله از ایده آل مگ همراه ما باشید تا با جزئیات درد پاشنه پا آشنا شویم.

درد پاشنه چیست؟

درد پاشنه یکی از مشکلات شایع پا است و معمولا زیر پاشنه یا درست پشت آن (محل اتصال تاندون آشیل به استخوان پاشنه) رخ می‌دهد.

  • درد زیر پاشنه پا به‌عنوان التهاب کف پا نیز شناخته می‌شود و شایع ترین علت درد پاشنه پا است.
  • درد پشت پاشنه مربوط به وضعیت تاندونیت آشیل است که می‌تواند قسمت داخلی یا خارجی پاشنه و پا را تحت تاثیر قرار دهد.

درد پاشنه پا به‌ جرات یکی از شایع‌ترین مشکلات مربوط به پا است که نواحی زیر و پا را تحت تاثیر قرار می‌دهد. دردی که اگر جدی باشد، راه رفتن و سایر فعالیت‌های روزانه را برای فرد فوق‌العاده سخت می‌کند.

درد پاشنه پا چیست ؟

از بیماری‌های سیستمیک گرفته تا عارضه‌های موضعی جزئی، عوامل متعددی می‌توانند باعث بروز درد پاشنه پا شوند و این درد را به سایر نقاط بدن منتقل کنند.

برای آن‌که بتوانیم این درد آزار دهنده را به بهترین شکل ممکن درمان کنیم، در وهله اول باید علت را شناسایی کنیم. در مراحل بعدی می‌توانیم با رسیدگی زودهنگام از گسترش این درد و آسیب بیشتر جلوگیری کنیم.

علت درد پشت پاشنه پا چیست؟

اگر شما هم دردهای گاه و بیگاه پاشنه را تجربه کرده باشید، حتما این سوال برایتان پیش آمده که درد پاشنه پا نشانه چیست. علت درد پاشنه پا را می‌توان به دو دسته دلایل شایع‌ و کمتر شایع تقسیم کرد.

علت درد پاشنه پا چیست

شایع‌ترین دلایلی که باعث بروز این درد می‌شوند، مربوط به آسیب‌دیدگی بافت‌های همبندی است که پاشنه را به کف پا یا پایین ماهیچه ساق پا متصل می‌کنند. در علم پزشکی به این دو حالت پلانتار فاشئیت (خار پاشنه) و تاندونیت آشیل گفته می‌‌شود.

پلانتار فاشئیت یا التهاب فاسیای کف پا (Plantar Fasciitis)

پلانتار فاشئیت مربوط به التهاب نوار بافتی است که قوس پا را تشکیل می‌دهد و استخوان پاشنه را به پایه انگشتان پا متصل می‌کند.

بیماری Plantar Fasciitis

هر موقع فرد مبتلا به این عارضه بخواهد پس از استراحت طولانی‌مدت بلند شود و وزن خود را روی پاشنه پا بگذارد، یک درد کوبنده یا تپشی در نواحی پاشنه پا احساس می‌کند. علت درد پاشنه پا هنگام بلند شدن از خواب هم می‌تواند همین مسئله باشد.

گاهی این علائم ادامه‌دار می‌شوند و یک برآمدگی استخوانی در محل اتصال فاسیا به استخوان پاشنه تشکیل می‌دهند که به آن خار پاشنه می‌گوییم.

در موارد نادر، فاسیای کف پا پاره می‌شود و این پارگی با درد شدید، تیز و ناگهانی همراه خواهد بود؛ حتی ممکن است در نواحی آسیب‌دیده تورم و کبودی نیز مشاهده شود.

تاندونیت آشیل (Achilles Tendonitis)

تاندونیت آشیل ناشی از التهاب تاندون آشیل است که درست مثل یک طناب بزرگ پشت استخوان پاشنه را به ماهیچه ساق پا متصل می‌کند.

وضعیت Achilles Tendonitis

در این شرایط کمی بالاتر از استخوان پاشنه فرد احساس کشیدگی و سوزش می‌کند و حتی ممکن است اطراف تاندون متورم شود. همچنین احساس کشیدگی پاشنه و ساق پا هر روز صبح از دیگر علائم شایع این عارضه است.

تاندون آشیل معمولا به دلیل فعالیت بیش از حد پا مثل دویدن زیاد، گرم نکردن عضلات ساق پا قبل از ورزش، پوشیدن کفش‌های نامناسب یا ابتلا به آرتریت ملتهب می‌شود.

در موارد نادر، تاندون آشیل پاره می‌شود و به دنبال آن علاوه بر درد شدید پاشنه، صدایی تیز و کوتاه شبیه به ترکیدن از محل آسیب‌دیده شنیده خواهد شد.

سندرم تونل تارسال (Tarsal Tunnel Syndrome) یک علت درد پاشنه

سندرم تونل تارسال یا گیر افتادن عصب یک عارضه عصبی است که در آن عصب بزرگ پشت پا تحت فشار قرار می‌گیرد و با دردی شبیه تیر کشیدن یا سوزش در نواحی پاشنه یا حتی کف پا نزدیک انگشتان همراه است.

Tarsal Tunnel Syndrome

این بیماری مثل سندرم تونل کارپال دست، می‌تواند منجر به بی‌حسی و گزگز دردناکی شود که شب‌ها شدیدتر می‌شود.

شکستگی استرسی استخوان (Stress Fractures)

شکستگی‌های استرسی پا و پاشنه در ورزشکاران یا دوندگان استقامتی اتفاق می‌افتد که طی مدت زمان کوتاه مسافت دوندگی را بیشتر می‌کنند و می‌تواند علت درد پاشنه پا هنگام راه رفتن باشد.

شکستگی سر استخوان

شکستگی استرسی دردناک است؛ دردی که با فعالیت تشدید می‌شود و با استراحت بهبود می‌یابد. علاوه بر درد، ممکن است محل شکستگی استرسی متورم و حساس شود.

کبودی پاشنه (Heel Pad Bruise)

در این حالت پد چربی محافظ استخوان پاشنه آسیب می‌بیند و باعث درد شدید در قسمت پایین پاشنه می‌شود. دلایلی مثل سقوط شدید، پا گذاشتن روی سنگ یا تمرینات وزنه‌برداری سنگین می‌توانند منجر به این عارضه شوند.

آتروفی پد چربی (Fat Pad Atrophy)

گاهی با افزایش سن، تجزیه چربی بالشتکی پد پاشنه باعث احساس درد در این ناحیه می‌شود. البته افراد مبتلا به این آتروفی صبح پس از بیدار شدن دردی احساس نمی‌کنند و این درد رفته رفته با فعالیت در طول روز به سراغ آنان می‌آید و می‌تواند علت درد پاشنه پا هنگام راه رفتن باشد.

Fat Pad Atrophy

سندرم پاشنه پا هم وضعیتی شبیه به آتروفی است که در آن پد چربی در اثر ضربه‌های مکرر یا تحمل فشار نازک می‌شود و فرد دردی عمیق و دردناک درست وسط پاشنه آسیب دیده احساس می‌کند.

سندرم هاگلند (Haglund’s Syndrome)

سندرم هاگلند که به آن «استخوان روی استخوان» هم گفته می‌شود، زمانی رخ می‌دهد که یک برجستگی استخوانی در پشت پاشنه پا ایجاد شود. علت این بدشکلی معمولا استفاده از کفش‌های سفت یا نامناسب است و درد ناشی از آن می‌تواند باعث لنگیدن فرد شود.

سندرم سینوس تارس (Sinus Tarsi Syndrome)

سینوس تارسی که به آن «چشم پا» گفته می‌شود، یک کانال کوچک بین مچ پا و استخوان پاشنه است که در آن چندین رباط و بافت چربی، تاندون، اعصاب و عروق خونی وجود دارد.

Sinus Tarsi Syndrome

سندرم سینوس تارس وضعیت دردناکی است که معمولا در اثر یک آسیب تروماتیک به ساختار این کانال اتفاق می‌افتد و منجر به منجر درد مداوم در قسمت‌های جانبی (پهلوی پا) و قدامی (جلوی پا) می‌شود.

این یک علت درد پاشنه پا هنگام راه رفتن است که با راه رفتن شدیدتر می‌شود و راه رفتن روی سطوح ناهموار را برای فرد سخت می‌کند.

سایر علت‌ها

در برخی موارد بسیار نادر، موارد زیر منجر به درد پاشنه پا می‌شوند:

  • پاپول‌های پیزوژنیک پاشنه (Piezogenic papules): برجستگی‌های دردناک ناشی از فتق چربی از کپسول پاشنه پا، اغلب به دلیل مشکلات مربوط به بافت همبند مثل سندرم اهلرز دانلوس (Ehlers-Danlos)
  • عفونت استخوان پاشنه: نوعی التهاب استخوان که می‌تواند زمینه‌ساز درد مداوم پاشنه و حتی تب شود.
  • تومور استخوان پاشنه: رشد تومور غیر سرطانی در استخوان پاشنه که با درد عمیق همراه است.

علت درد پهلوی پا چیست؟

درد پهلوی پا همان درد طاقت‌فرسایی است که قبل، حین یا بعد از فعالیت‌هایی مثل راه رفتن و دویدن در امتداد ناحیه بیرونی پا و مچ پا احساس می‌شود. دردی که از مشکلات درمان‌نشده نشات می‌گیرد و می‌تواند حرکت یا حتی ایستادن را دشوار کند. موارد زیر از مهم‌ترین دلایل این درد محسوب می‌شوند:

  • پیچ خوردگی مچ پا
  • سندرم کوبوئید ناشی از کشش بیش از حد یا وزن زیاد روی استخوان کوبوئید
  • التهاب مفصل مچ پا و بافت اسکار
  • بونیون یا انحراف و قوز شست پا که باعث می‌شود بیشتر وزن روی قسمت پهلوی پا باشد.
  • آرتروز
  • تاندونیت در نتیجه تنش مکرر تاندون‌های پرونئال و التهاب آنها
  • ترک‌های بسیار ریز در استخوان‌های بیرونی پا و مچ به ‌دلیل ورزش‌های مکرر و سنگین (شکستگی استرسی)
  • کشیدگی، فشردگی یا پارگی اعصاب
  • ائتلاف تارسال تا صافی کف پا
  • پینه و میخچه

علت درد زیر پاشنه چیست؟

در این بخش می‌پردازیم به اینکه علت درد کف پا و پاشنه چیست. مهم‌ترین علت درد زیر پاشنه فاشئیت پلانتار است که قبل‌تر به آن اشاره کردیم. کف پای انسان یک نوار فیبری از بافت وجود دارد و از قوس کف پا حمایت می‌کند.

علت درد زیر پاشنه پا

تحت فشار بیش از حد پارگی‌های جزئی در فیبرهای این غلاف خصوصا در محل اتصال غلاف به استخوان پاشنه ایجاد می‌شود و این درد زیر پاشنه پا ناشی از التهاب غلاف کف پا است.

کسانی که با دیابت دست و پنجه نرم می‌کنند، خانم‌های باردار، افراد چاق و سنگین وزن، ورزشکاران و دوندگان بیشتر به این عارضه مبتلا می‌شوند. البته حرکت دادن وسائل بزرگ به زور و فشار یا پوشیدن کفش‌های نامناسب می‌تواند زمینه‌ساز پلانتار فاشئیت و درد پاشنه پا شود.

عوامل خطر برای درد پاشنه چیست؟

هر چیزی که فشار و کشش زیادی به پا وارد کند می‌تواند باعث درد پاشنه شود. فرد در شرایط زیر بیشتر در معرض درد پاشنه قرار می‌گیرد:

  • اضافه وزن داشته باشد (چاقی).
  • مبتلا به آرتریت پا و مچ، صافی کف پا یا قوس زیاد کف باشد.
  • در تمرینات ورزشی پیوسته در حال دویدن یا پریدن باشد.
  • زمان زیادی بایستد، به خصوص روی سطوح بتنی.
  • کفش‌های نامناسب بپوشد.

علائم درد پاشنه چیست؟

علائم درد پاشنه پا بسته به ریشه این درد متفاوت است. گاهی فرد علاوه بر درد پاشنه علائم دیگری مثل رویش استخوان جدید در محل پاشنه، تغییر رنگ ناحیه (کبودی یا قرمزی)، چوب شدگی، تورم و حساس شدن پاشنه پا را هم تجربه می‌کند.

علائم درد پاشنه پا

دردی تیرکشنده و منتشرشونده  در پا که پس از بیدار شدن از خواب به محض ایستادن شدیدتر می‌شود. این درد موقع راه رفتن بعد از نشستن به مدت طولانی یا بعد از انجام ورزش یا فعالیت‌های سنگین شدیدتر می‌شود.

راه تشخیص علت درد کف پا و پاشنه چیست؟

پزشک متخصص برای آنکه متوجه شود علت درد کف پا و پاشنه چیست، اکثر بیماری‌های پاشنه پا را با بررسی تاریخچه پزشکی و معاینه فیزیکی تشخیص می‌دهد؛ اما گاهی برای تشخیص دقیق‌تر به نتایج آزمایش‌های تصویربرداری یا آزمایش‌ خون نیاز دارد.

بررسی تاریخچه پزشکی بیمار برای درد پاشنه

اغلب مهمترین بخش تشخیص درد پاشنه پا بررسی شرح حال دقیق فرد است. در این راستا پزشک سعی می‌کند با طرح سوالاتی از وضعیت پزشکی بیمار مطلع شود.

  • در کدام ناحیه احساس درد می‌کنید؟
  • درد شما از کی شروع شد؟
  • چه نوع دردی احساس می‌کنید؟
  • دردتان وقتی شروع می‌شود که وزنتان را روی پا می‌گذارید؟
  • این درد در ساعات مختلف روز یا شب شدیدتر می‌شود؟
  • فکر می‌کنید چیزی به پایتان آسیب زده باشد؟
  • علائم دیگری هم دارید؟

معاینه جسمی برای تشخیص علت درد پاشنه پا

در طول معاینه فیزیکی، پزشک نواحی مختلف پا از جمله پاشنه، مچ و ساق پا را معاینه می‌کند و فشار می‌دهد تا نقاط حساس، تورم، کبودی، بثورات پوستی یا هرگونه تغییر شکل در این نواحی را پیدا کند.

همچنین به راه رفتن فرد نگاه می‌کند تا موقعیت و زاویه پا، مچ پا و پاشنه پا را تشخیص دهد و حتی ممکن است مچ را حرکت دهد یا ضربه‌ای به آن وارد کند تا ببیند با این کار احساس درد می‌کنید یا خیر. همچنین قدرت، حساسیت و رفلاکس اعصاب و عضلات مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

آزمایشات خون برای تشخیص علت درد پاشنه پا

برای تشخیص علت درد پاشنه پا در مواقع بسیار نادر و صرفا برای رد بیماری‌های خاص انجام آزمایش خون تجویز می‌شود. آزمایش پروتئین واکنشی (CRP) متداول‌ترین نوع آزمایش خون برای رد احتمال عفونت است.

مطالعات تصویربرداری برای تشخیص علت درد پاشنه پا

گاهی پزشک برای تشخیص شرایط خاصی مثل شکستگی استرسی پاشنه، سندرم هاگلند، خار پاشنه، یا تومور استخوان، تصویر برداری اشعه ایکس را توصیه می‌کند.

تشخیص افتراقی علت درد پاشنه پا

گاهی علت درد پاشنه پا از اعضای دیگر بدن نشات می‌گیرد و ریشه آن را باید در محل دیگری جستجو کرد:

  • اختلالات عصبی: تحریک یک عصب در قسمت پایین کمر (رادیکولوپاتی) می‌تواند باعث درد عضله ساق پا و در ادامه درد پاشنه شود.
  • مشکلات پوستی: بیماری‌های پوستی مثل سلولیت (عفونت باکتریایی پوست)، زگیل کف پا، زخم دیابت، و عفونت قارچی پا (مثل بیماری پای ورزشکار) می‌تواند با درد و ناراحتی در ناحیه پاشنه یا کف پا همراه باشد.
  • بیماری‌های سیستمیک: بیماری‌های التهابی بدن مثل سارکوئیدوز، آرتریت روماتوئید یا آرتریت واکنشی می‌توانند باعث درد پاشنه شوند؛ در این حالت درد پاشنه با علائمی مثل تب، بثورات و درد مفاصل همراه خواهد بود.

راه های درمان درد پاشنه پا چیست؟

روش درمان درد پاشنه پا بسته به علت درد و شدت آن می‌تواند متفاوت باشد. اگر هنوز از ریشه درد مطمئن نیستید، قبل از شروع هر طرح درمان حتما با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

درمان درد پاشنه پا با گچ گرفتن پا

در مواردی مثل پارگی حاد تاندون آشیل، عدم تحرک می‌تواند به تسکین درد پاشنه کمک کند. به همین خاطر پزشک انگشتان پای فرد را به سمت پایین نگه می‌دارد و پای آسیب دیده را گچ می‌گیرد. در موارد دیگر می‌توان با یک چکمه ارتوپدی حرکت پا را محدود کرد.

داروهای ضد دردی که درد پاشنه را تسکین می‌دهند

معمولا برای تسکین درد ناشی از پلانتار فاشئیت، التهاب تاندون آشیل، سندرم هاگلند، مشکلات پد پاشنه و سندرم سینوس تارس پزشک داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) را تجویز می‌کند. البته برای دردهای شدید مثل درد ناشی از شکستگی پاشنه، شاید حتی برای مدت زمان کوتاهی داروهای مخدر تجویز شود.

داروهای ضد درد برای تسکین درد پاشنه پا

برخی مواقع پزشک تصمیم می‌گیرد با تزریق کورتیزون (استروئید ضد التهابی قوی) موقتا درد را کاهش دهد. البته مصرف بیش از حد این دارو با عوارض جانبی مثل افزایش وزن و فشار خون همراه است، بنابراین باید با احتیاط مصرف شود. این تزریق معمولا بیشتر از سه مرتبه در سال انجام نمی‌شود و قبل از آن بدن بیمار با بی‌حسی موضعی کاملا آماده خواهد شد.

عمل جراحی برای درد پاشنه پا

زمانی که سایر راهکارهای محافظه‌کارانه طی 6 الی ۱۲ ماه درد پاشنه را تسکین ندهند، پزشک جراحی را توصیه می‌کند. برای افراد مبتلا به پلانتار فاشئیت، طی یک عمل جراحی فاشئیت کف پا را از استخوان پاشنه جدا می‌کند و درد پاشنه بهبود می‌یابد. طی روش دیگر پزشک معالج عضله گاستروکنمیوس را می‌برد و طول ساق پای بیمار را بیشتر می‌کند تا درد پلانتار فاشئیت را تسکین دهد.

تمرینات و درمان‌های خانگی درد پاشنه پا

قبل از شروع روش‌های درمان درد پاشنه پا مثل مصرف دارو، عمل جراحی و تزریق کورتیزون، بد نیست مدت زمان کوتاهی سعی کنیم با تمرینات و درمان‌های خانگی این درد را تسکین دهیم. در بسیاری از موارد با همین اقدامات ساده درد برطرف می‌شود و حتی می‌توان آنها را به عنوان مکمل در کنار روش‌های درمانی جدی‌تر به کار برد.

استراحت برای درمان درد پاشنه پا

وقتی علت درد پاشنه پا یک وضعیت حاد مثل کبودی پاشنه است، استراحت و اجتناب از فعالیت‌های تشدیدکننده درد کمک می‌کند احساس بهتری داشته باشید. دویدن، سرپا ایستادن و پیاده‌روی طولانی مدت را چند روز کنار بگذارید و تاثیر آن را ارزیابی کنید.

اعمال یخ برای تسکین درد پاشنه پا

اعمال یک کیسه یخ روی پاشنه پا به مدت 20 دقیقه می‌تواند به کاهش تورم و تسکین درد کمک کند. این کار را چهار بار در روز انجام دهید و حتما یک حوله نازک بین کیسه یخ و پوست پاشنه پا قرار دهید.

نوار پیچی پا با چسب برای درمان درد پاشنه

نوار پیچی پا با چسب ورزشی یا چسب‌های ضد حساسیت به تسکین درد ناشی از مشکلاتی مثل پلانتار فاشئیت، کبودی پاشنه و سندرم پد پاشنه کمک می‌کند. نوار چسب را خیلی محکم نکشید و می‌توانید آن را یک هفته بعد باز کنید.

تغییرات کفش و اصلاح عیب‌های آن

پزشک بسته به علت درد پاشنه پا روش‌های مختلفی برای حمایت از این ناحیه توصیه می‌کند. مثلا برای پلانتار فاشئیت، احتمالا توصیه می‌کند شب‌ها آتل ببندید تا پا صاف بماند.

تغییرات کفش برای بهبود درد پاشنه پا

همچنین پوشیدن کفش‌های محکم و راحت با قوس خوب و ساپورت پاشنه کمک زیادی به تسکین درد این ناحیه می‌کند. شاید پزشک برای درمان تاندونیت آشیل، گوه‌های پاشنه یا کفش طبی و ارتز پا توصیه کند و از افراد مبتلا به سندرم هاگلند بخواهد کفشی با پاشنه کوتاه‌تر بپوشند.

ورزش و فیزیوتراپی برای درمان درد پاشنه

تمرینات کششی بافت ماهیچه اطراف استخوان پاشنه را نرم می‌کنند و تحت کشش قرار می‌دهند تا هم درد پاشنه بهبود پیدا کند و هم پای آسیب‌دیده انعطاف‌پذیرتر شود. این تمرینات معمولا حوالی صبح و عصر انجام می‌شوند و به‌سرعت وضعیت دردناک بیمار را بهبود می‌بخشند.

فیزیوتراپی برای درمان درد پاشنه پا

اگر مشکل بیمار التهاب تاندون آشیل باشد، فیزیوتراپیست یک برنامه ورزشی تخصصی تحت عنوان پروتکل آلفردسون را توصیه می‌کند که روی تقویت تاندون آشیل تمرکز دارد. در این برنامه تمرینی با کشش عضلات حمایت‌کننده، تاندون منقبض می‌شود.

در ادامه چند تمرین کششی معرفی می‌کنیم که به وضعیت درد پاشنه پا کمک می‌کنند:

تمرین کشش با حوله برای درد پاشنه پا

هر روز صبح به‌محض بیدار شدن از خواب یک حوله بلند دور کف پا بیاندازید و دو طرف حوله را به سمت خود بکشید؛ طوری که پنجه پا به سمت بدن کشیده شود. این تمرین کششی را برای هر پا سه مرتبه انجام دهید.

کشش مقابل دیوار برای درد پاشنه پا

روبروی یک دیوار صاف بایستید و دست‌ها را به عرض و ارتفاع شانه روی دیوار بگذارید. یک پا جلوتر از پای دیگر در فاصله 30 سانتی‌متری دیوار باشد. حالا با خم کردن زانوی جلو به‌قدری به سمت دیوار خم شوید تا احساس کنید عضله‌های پشت ساق پا سفید و کشیده شده است. 10 مرتبه تکرار کنید و بعد همین حرکت را برای پای دیگر انجام دهید.

کشش روی پلکان برای درد پاشنه پا

روی لبه پله بایستید، طوری که پاشنه پا از لبه پله اندکی آویزان باشد، پاها مقدار کمی باز کنید و وزن خود را روی پاشنه‌ها بگذارید. آنقدر پاشنه‌ها را پایین ببرید تا در ناحیه ماهیچه‌های پا کشیدگی احساس کنید. 40 ثانیه این تمرین ورزشی را انجام دهید و بعد به حالت اولیه برگردید. هر روز 6 بار این حرکت را انجام دهید.

درد پاشنه چه عوارضی دارد؟

درد پاشنه پا می‌تواند قدرت چرخیدن، کار کردن، ورزش و انجام کارهای روزانه را از فرد بگیرد. طبیعتا وقتی وقتی حرکت دادن پا دردناک باشد، ترجیح می‌دهیم حرکت نکنیم و این سبک زندگی در نهایت منجر به افزایش وزن و چاقی شود.

گاهی فرد تحت تاثیر این درد نمی‌تواند کارهایی که دوست دارد را انجام دهد و احساس افسردگی می‌کند. در مواردی مثل تاندونیت آشیل، دردی که درمان نشود به مرور تاندون را از بین می‌برد یا پاره می‌کند و بیمار تحت عمل جراحی قرار می‌گیرد.

راه جلوگیری از ایجاد درد پاشنه پا چیست؟

فرقی نمی‌کند سابقه درد پاشنه را داشته باشید یا نه، در هر صورت می‌توانید با اقداماتی که در ادامه این بخش معرفی می‌کنیم، جلوی آسیب دیدگی پاشنه پا و ساختارهای نگهدارنده آن را بگیرید.

  • وزن خود را در محدوده سالم و مناسب حفظ کنید. وزن اضافی بدن باعث می‌شود فشار بیشتری به اندام‌های تحتانی از جمله پاشنه پا وارد شود.
  • کفش مناسب بپوشید. پوشیدن کفش مناسب جلوی بروز بسیاری از انواع درد پاشنه را می‌گیرد.
  • گرم کردن بدن قبل از شروع فعالیت. به خصوص برای افرادی که مدام درگیر ورزش‌های شدید و دویدن در مسافت‌های طولانی هستند.
  • به بدن خود گوش دهید. درد هیچ‌وقت یک مسئله طبیعی نیست؛ پس چنانچه کوچکترین درد یا سوزشی احساس می‌کنید که به مرور بهتر نمی‌شود، هرچه سریع‌تر به یک ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی مراجعه کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

اگر از علت درد پاشنه پا مطمئن نیستید یا اگر راهکارهای تسکین این درد آزاردهنده را نمی‌شناسید، می‌توانید از یک پزشک کمک بخواهید؛ اما در صورت مشاهده علائم زیر حتما باید خیلی زود با یک پزشک متخصص صحبت کنید:

  • فرد نتواند موقع راه رفتن وزن خود را به‌راحتی روی سمت آسیب دیده بگذارد.
  • دردی که شب‌‌ها یا موقع استراحت بروز می‌کند.
  • دردی که بیش از یک یا چند روز ادامه دارد.
  • تورم یا تغییر رنگ پشت پا
  • علائم عفونت مثل تب، قرمزی و داغی
  • هر گونه علائم غیر معمول دیگر

پرسش‌های متداول

روش درمان خانگی درد پاشنه پا چیست؟

برای تسکین درد پای خود می‌توانید به استراحت، تمرینات ورزشی، یخ درمانی و تغییر و اصلاح کفش‌ها روی بیاورید. این‌ها بهترین روش‌های درمان درد پاشنه پا در خانه هستند.
 

علت درد پهلوی پا چیست؟

مهم‌ترین دلایل درد درد پهلوی پا مربوط به پیچ خوردگی مچ پا، سندرم کوبوئید، التهاب مفصل مچ، بونیون یا انحراف و قوز شست پا، آرتروز، تاندونیت، شکستگی استرسی، کشیدگی، فشردگی یا پارگی اعصاب است.

دلیل درد زیر پاشنه چیست؟

مهم‌ترین علت درد زیر پاشنه فاشئیت پلانتار ناشی از التهاب غلاف کف پا است. کسانی که با دیابت دست و پنجه نرم می‌کنند، خانم‌های باردار، افراد چاق و سنگین وزن، ورزشکاران و دوندگان بیشتر به این عارضه مبتلا می‌شوند.

مهم‌ترین عوامل خطر درد پاشنه پا کدام‌اند؟

از مهم‌ترین عوامل خطر درد پاشنه پا می‌توان به اضافه وزن و چاقی، ابتلا به آرتریت پا و مچ، صافی کف پا یا قوس زیاد کف، دویدن و پریدن مداوم، ایستادن طولانی مدت و پوشیدن کفش‌های نامناسب اشاره کرد.

2 | (1)
منبع verywellhealth clevelandclinic medicalnewstoday
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x