هلو چه ارزش غذایی دارد و مهم‌ترین خواص آن برای سلامتی کدامند؟

هلو میوه بومی شمال غربی چین و از خانواده میوه‌های تابستانی هسته‌دار است که در ایران هم طرفداران زیادی دارد. این میوه جدا از شیرینی و آبدار بودن آن، بخش زیادی از نیاز بدن به ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان را برطرف می‌کند.

جالب است بدانید هر یک عدد هلوی متوسط، 10 درصد نیاز روزانه بدن به فیبر را به‌ تنهایی جبران می‌کند. به همین خاطر گنجاندن آن در رژیم غذایی فواید سلامتی بسیاری به همراه خواهد داشت.

مراقبت از چشم، مراقبت از پوست، کنترل وزن، کاهش کلسترول، حفظ سلامت سیستم عصبی و درمان سرطان تنها بخشی از خواص هلو هستند.

در ادامه این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ می‌پردازیم به اینکه هلو چه خواصی دارد و چرا باید همه ما مصرف این میوه را در رژیم غذایی خود بگنجانیم.

ارزش غذایی میوه هلو

در جدول زیر ارزش غذایی 100 گرم میوه هلو را مشاهده می‌کنید:

مواد مغذی مقدار در 100 گرم هلو
انرژی 42 کیلوکالری
کربوهیدارت 10 گرم
پروتئین 0.9 گرم
فیبر 1.5 گرم
سدیم 13 میلی‌گرم
پتاسیم 122 میلی‌گرم
آهن 0.3 میلی‌گرم
کلسیم 4 میلی‌گرم
ویتامین C 4.1 میلی‌گرم
ویتامین K1 3 میکروگرم
قند 8.1 گرم
آب 88.87 گرم
چربی 0.25 گرم
منیزیم 9 میلی‌گرم
فسفر 20 میلی‌گرم
سلنیوم 0.1 میکروگرم
فلوراید 4 میکروگرم
ویتامین A 16 میکروگرم

همان‌طور که مشاهده می‌کنید هلو به تنهایی حاوی بخش زیادی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و ماده‌های مغذی مورد نیاز انسان است و به همین دلیل، باید حتما در رژیم غذایی خود، توجه ویژه‌ای به این میوه لذیذ داشته باشید.

مهم‌ترین خواص هلو برای سلامتی

با توجه به ارزش غذایی بالایی که میوه هلو دارد، قابل پیش‌بینی است که خواص فراوانی هم برای سلامتی داشته باشد. در ادامه به مهم‌ترین خواص هلو اشاره می‌کنیم:

 فواید مصرف هلو برای هضم بهتر غذا

شنیده‌ها حاکی از آن است که فیبر موجود در هلو می‌تواند به هضم سالم غذا کمک کند. یک هلو متوسط تقریبا 10 درصد از نیاز روزانه انسان به فیبر را تأمین می‌کند.

مهم ترین خواص هلو برای سلامتی

به این ترتیب نه تنها جلوی یبوست را می‌گیرد، بلکه سلامت سیستم گوارشی را تضمین کرده و به مدیریت سطح قند خون کمک می‌کند. در ضمن عناصر تغذیه‌ای پری‌بیوتیک با تغذیه باکتری‌های مفید روده، به خاصیت ضدالتهابی و ایمنی آن‌ها کمک می‌کنند.

برای سلامتی قلب مفید است

هلو حاوی ترکیب منحصر به فردی از ترکیبات زیست فعال است که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد. مصرف منظم این میوه در درازمدت با کم کردن عوامل خطر مثل فشار خون و سطح کلسترول، سلامت قلب را تقویت می‌کند.

از طرفی محتوای فیبر، ویتامین C و پتاسیم از دیگر خواص هلو است که سلامت قلب را تضمین می‌کنند.

می‌تواند به کاهش وزن کمک کند

یکی از عوامل فوق‌العاده موثر بر کاهش وزن، مصرف میوه، درست در شروع روز جدید است. این باعث می‌شود فرد احساس سیری کند و کالری کمتری مصرف کند.

می تواند به کاهش وزن کمک کند

گفتیم که هلو منبع خوبی از فیبر است و همان‌طور که می‌دانیم فیبر باعث سیری می‌شود و به کاهش وزن کمک می‌کند. حتی مصرف 30 گرم فیبر در روز می‌تواند کمک بزرگی به کاهش وزن کند.

طبق گزارشی از دانشکده پزشکی دانشگاه ماساچوست، گنجاندن فیبر در رژیم غذایی می‌تواندد جایگزین خوبی برای رژیم‌های غذایی سخت و پیچیده باشد و این یکی از فواید مصرف هلو است.

خواص هلو در پیشگیری از سرطان 

اگرچه علم پزشکی پیشرفت‌های بزرگی در زمینه درمان سرطان داشته است، اما همچنان یکی از ساده‌ترین روش‌های مقابله با این بیماری کشنده، مصرف هلو است.

جالب است بدانید پلی فنول‌ها و کافئیک اسید موجود در هلو از تکثیر سلول‌های سرطانی سینه و سلول‌های سرطانی روده بزرگ جلوگیری می‌کند.

مهم‌ترین عوامل خاصیت ضد سرطانی هلو اسیدهای کلروژنیک و نئوکلروژنیک هستند که بدون آسیب زدن به سلول‌های سالم، سلول‌های سرطانی را از بین می‌برند.

فواید مصرف هلو برای سلامت چشم 

وجود مواد مغذی گیاهی آنتی اکسیدانی مثل لوتئین و زآگزانتین هلو را به یک گزینه فوق‌العاده مقوی برای سلامت چشم انسان تبدیل می‌کند.

این دو ماده مغذی از جمله خواص هلو هستند که از چشم در برابر آسیب‌های احتمالی ناشی از برخورد نور به شبکیه محافظت کرده و با افزایش سن خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی شایع مثل ماکولا را کاهش می‌دهند.

در یک مطالعه تحقیقاتی کسانی که از دژنراسیون ماکولا مرتبط با افزایش سن رنج می‌بردند و لوتئین را به تنهایی یا با سایر آنتی‌اکسیدان‌ها مصرف می‌کردند، بینایی بهتری داشتند.

برای سلامتی کبد مفید است

اکثر ما توجه چندان زیادی به اهمیت سم‌زدایی بدن نداریم، در حالی که دفع سموم کبد یکی از ضروری‌ترین اقدامات ممکن جهت حفظ سلامتی است.

هلو برای سلامت کبد مفید است

ویتامین‌های A، C و E و سلنیوم موجود در هلو، آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که به سم‌زدایی کبد کمک می‌کنند. به علاوه از دیگر خواص هلو این است که مثل تمام میوه‌های دیگر ادرارآور است و سموم را از کلیه‌ها و مثانه دفع می‌کند.

خواص ضد پیری دارد

از جذاب‌ترین فواید هلو می‌توان به خواص ضد پیری آن اشاره کرد. ویتامین C و فلاونوئیدهای موجود در این میوه پرخاصیت روند پیری را کند می‌کنند که در ادامه این مقاله، مفصل به آن خواهیم پرداخت.

فواید مصرف هلو برای کاهش استرس

هلو یکی از مسکن‌های قوی استرس محسوب‌ می‌شود و به راحتی سطح استرس و اضطراب را پایین می‌آورد. جالب است بدانید در مجارستان هلو را «میوه آرامش» می‌نامند.

خواص هلو در درمان قارچ کاندیدا

هلو حاوی ترکیبات زیست فعالی است که از ترکیب مقادیر خاصی از مواد مغذی ایجاد می‌شوند و همین ترکیبات از فرد در برابر علائم قارچ کاندیدا، شایع‌ترین عفونت قارچی، محافظت می‌کنند.

خواص هلو برای جلوگیری از ابتلا به قارچ کاندیدا

ترکیبی از پلی فنول‌ها، بیوفلاونوئیدها و تانن‌های متراکم با رشد قارچ کاندیدا مبارزه کرده و آنها را با قدرت از بین می‌برند.

فواید مصرف هلو برای تقویت سیستم ایمنی

خواص هلو به سه طریق سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند:

  • می‌دانیم که سلول‌های ایمنی برای تکثیر، عملکرد و محافظت از بدن به ویتامین سی نیاز دارند و هر یک عدد هلو بیش از 15 درصد نیاز روزانه به ویتامین سی را تامین می‌کند.
  • ویتامین A موجود در میوه هلو (یک میوه متوسط 10 درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین A را تامین می‌کند) کمک می‌کند غشاهای مخاطی در دستگاه تنفسی راحت‌تر تشکیل شوند. غشاهای قوی‌تر، موانع محافظتی بهتری برای جلوگیری از ورود میکروب‌ها به جریان خون خواهند بود.
  • خواص ضد میکروبی طبیعی میوه هلو از سیستم ایمنی بدن با قدرت دفاع می‌کند.

خواص هلو برای سلامت مغز

از فواید مصرف هلو می‌توان به آنتی اکسیدان‌های این میوه اشاره کرد که به مبارزه با استرس اکسیداتیو شهرت دارند. استرس اکسیداتیو اساسا به معنای عدم تعادل بین تولید رادیکال‌های آزاد مضر و توانایی بدن برای مقابله با اثرات مضر آنها است.

از آنجا که استرس اکسیداتیو از عوامل مهم بیماری‌های عصبی مثل آلزایمر محسوب می‌شود، یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از ابتلا به این عارضه، مصرف هلو است.

خواص ضد التهابی هلو برای بدن

وجود رادیکال‌های آزاد که نتیجه اکسیداسیون در بدن هستند می‌تواند به بیماری‌های خطرناک قلبی، سکته، سرطان و سایر بیماری‌های التهابی مزمن مثل آسم، دیابت، فشار خون بالا و غیره منجر شوند.

خواص ضد التهابی هلو برای بدن

خوشبختانه ویتامین C یکی از آنتی اکسیدان‌های مبارز این رادیکال‌های آزاد است که علاوه بر خواص آنتی اکسیدانی به تقویت سیستم ایمنی و ترمیم سلول‌ها هم کمک می‌کند. یکی از مهم‌ترین خواص هلو این است که سرشار از آنتی اکسیدان‌های مفید به خصوص ویتامین سی است.

به محافظت از دندان‌ها کمک می‌کند

برای آن دسته از افرادی که به دنبال راهکارهای طبیعی برای محافظت از دندان‌های خود هستند، ویتامین C و آهن موجود در هلو باعث می‌شود سرب موجود در مواد غذایی کمتر جذب شود.

همچنین این میوه حاوی فلوراید و مقادیر کمی کلسیم است که از پوسیدگی و سایر مشکلات مربوط به دندان‌ها جلوگیری می‌کند. علم پزشکی برای درمان بیماری‌های مربوط به استخوان و دندان مصرف هلو را توصیه می‌کند.

درمان کم‌خونی با مصرف هلو

کم خونی ناشی از فقر آهن در بدن است و برای مقابله با آن، باید نیاز بدن به آهن را با مصرف مواد غذایی و مکمل‌های تغذیه‌ای جبران کرد.

میوه هلو، سرشار از آهن و ویتامین C است که هر دو از منابع فوق‌العاده عالی برای مقابله با کم خونی محسوب می‌شوند.

خواص هلو در درمان علائم آلرژی

زمانی که بدن انسان در معرض یک آلرژن قرار می‌گیرد، سعی می‌کند با آزادسازی هیستامین‌ از شر آلرژن خلاص شود. هیستامین‌ها بخشی از سیستم دفاعی بدن انسان هستند و ترشح آنها علائمی مثل عطسه، خارش یا سرفه را به همراه دارد.

تحقیقات نشان می‌دهد که میوه هلو با کاهش میزان ترشح هیستامین در خون به سرکوب علائم آلرژی کمک می‌کند. علاوه بر این عصاره هلو نیز می‌تواند التهابی که معمولا در واکنش‌های آلرژیک مشاهده می‌شود را محدود کند.

خواص هلو در بارداری

علاوه بر کلیه مواردی که در توضیح خواص هلو در بخش قبلی شمردیم، این میوه یک منبع مغذی برای تامین نیازهای غذایی مادران باردار و جنین آنها محسوب می‌شود. مهم‌ترین خواص هلو در بارداری عبارت‌اند از:

  • ویتامین C: بیشتر زنان باردار مستعد فقر آهن هستند و وجود ویتامین سی برای جذب آهن و سرکوب خطر کم‌خونی در زنان باردار ضروری است. میوه هلو سرشار از ویتامین سی است و در کنار تامین آهن، به تشکیل بافت جنین، استخوان‌ها، دندان‌ها، رگ‌های خونی، غضروف‌ها و ماهیچه‌های او کمک می‌کند.
  • پتاسیم: پتاسیم به حفظ تعادل مایعات بدن مادر و نوزاد کمک می‌کند و مشکلات رایج دوره بارداری مثل خستگی، گرفتگی عضلات، تورم بدن، افسردگی و نوسانات خلقی را کمرنگ می‌کند.
  • فیبر: مادران باردار معمولا در معرض مشکلات گوارشی مثل یبوست و سوء هاضمه هستند. مصرف منظم هلو در این دوره با تقویت حرکات روده خطر این عوارض را کاهش می‌دهد.
  • فسفر: وجود فسفر برای حفظ استحکام و یکپارچگی استخوان‌ها ضروری است. این ماده نه تنها به رشد استخوان‌های نوزاد کمک می‌کند، بلکه یکپارچگی استخوان‌های مادر را هم در طول بارداری و هم بعد از آن حفظ می‌کند. هر صد گرم هلو حاوی حدود بیست میلی‌گرم فسفر است.
  • منیزیم: منیزیم از مواد معدنی فوق‌العاده اساسی برای زنان باردار است که از انقباضات زودرس رحم، گرفتگی عضلات و یبوست جلوگیری می‌کند. هلو سرشار از منیزیم است.
  • فولیک اسید: دریافت اسید فولیک برای رشد مغز و ستون فقرات جنین در مراحل اول بارداری ضروری است. هر صد گرم هلو حاوی چهار میکروگرم اسید فولیک است که همین مقدار جزئی آن را به یکی از بهترین منابع اسید فولیک تبدیل می‌کند.
  • بتا کاروتن: بتاکاروتن که برای تقویت سیستم ایمنی مادر و کودک ضروری است، به وفور در هلو یافت می‌شود.

خواص هلو برای پوست

ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان‌ها و سایر مواد مغذی موجود در این میوه در کنار تمام فوایدی که برای سلامتی انسان دارند، بر تقویت و سلامت پوست نیز تاثیر می‌گذارند و از پیری زودهنگام آن جلوگیری می‌کنند. در ادامه با برخی از خواص هلو برای پوست آشنا می‌شویم.

موثر برای پوست‌های خشک

هلو بافت پوست را بازسازی می‌کند. ترکیبی از خمیر هلو و ماست وقتی روی پوست مالیده می‌شود و با آب ولرم شسته می‌شود، نه تنها پوست را مرطوب می‌کند، بلکه نرمی و لطافت خاصی به آن می‌بخشند.

موثر برای پوست های خشک

همچنین می‌توان با ماساژ آب هلو روی پوست درخشندگی پوست را به آن بازگرداند. علاوه بر همه این‌ها هلو از ترکیبات مفید رژیم‌های مراقبت از پوست چرب محسوب می‌شود.

خواص هلو برای کاهش چین و چروک

ویتامین سی موجود در هلو سیاهی و لکه‌های زیر چشم را از بین می‌برد و درشت مغذی‌های این میوه چین‌و‌چروک‌های پوست را محو می‌کنند. به همین دلیل است که هلو از ترکیبات اصلی بیشتر ماسک‌های ضد پیری صورت است.

فواید مصرف هلو برای التیام پوست

هلو منبع خوبی از پروتئین است و به ترمیم بافت پوست کمک می‌کند، بنابراین اعمال آن روی قسمت‌های بریده یا پاره پوست می‌تواند روند بهبودی را تسریع کند. از دیگر خواص هلو برای پوست می‌توان به تقویت سیستم ایمنی و دفع عفونت‌های پوستی اشاره کرد.

هلو برای محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش

از آنجا که هلو سرشار از ویتامین A، ویتامین C، ویتامین K، بتاکاروتن، پتاسیم، منیزیم و سلنیوم است، می‌تواند به محافظت از پوست در برابر اشعه‌های خطرناک فرابنفش کمک کند.

به منظور جلوگیری از خطرات ناشی از رادیکال‌های آزاد هلو را بجوشانید، آن را با چنگال له کنید و هر بار که به خانه برمی‌گردید، این ترکیب را روی صورت خود بمالید. همچنین می‌توانید از پوست این میوه برای پاکسازی پوست خود استفاده کنید.

خواص هلو برای کرونا

از مهم‌ترین اقداماتی که همه ما باید در طول همه‌گیری کرونا انجام دهیم، قوی نگه داشتن سیستم ایمنی بدن است. برای این منظور باید مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا سیستم ایمنی به طور کاملا طبیعی تقویت شود و حتی در صورت ابتلا به کرونا بتواند به خوبی با ویروس آن در بدن مبارزه کند.

در بخش‌های قبلی این مقاله به خواص هلو برای تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کردیم و دانستیم محتوای ویتامین سی، ویتامین A و خواص ضد میکروبی طبیعی میوه هلو با قدرت تمام از سیستم ایمنی بدن دفاع می‌کنند. بنابراین توصیه می‌کنیم تا پایان کامل همه‌گیری کرونا تا آن‌جا که می‌توانید در رژیم غذایی روزانه خود هلو مصرف کنید.

کلام آخر

خوشبختانه این میوه خوش عطر و طعم را می‌توان به روش‌های مختلف به رژیم غذایی اضافه کرد و از خواص سلامتی آن بهرمند شد. هم می‌توان آن را به صورت اسموتی نوش جان کرد و هم می‌توان به عنوان ترکیب جانبی به اوتمیل و دسر اضافه و صرف کرد.

اگر ترجیح می‌دهید این میوه را به صورت خام نوش جان کنید، یک هلوی متوسط را به عنوان میان وعده یا کنار سایر میوه‌ها (سالاد میوه) صرف کنید.

در این مقاله به مرور خواص هلو و فواید مصرف این میوه آب‌دار و شیرین پرداختیم و با ارزش غذایی آن آشنا شدیم. توصیه می‌کنیم مخصوصا در دوره همه‌گیری کرونا که بدن بیشتر از همیشه نیازمند تقویت سیستم ایمنی است، این میوه را به شکل‌های مختلف در رژیم روزانه خود بگنجانید.

سوالات متداول

مصرف هلو چه فوایدی دارد؟

هلو سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مثل ویتامین C، K1، سدیم، پتاسیم و غیره است. این مواد مغذی به حفظ سلامت قلب، پوست، سیستم عصبی، استخوان و تقویت ایمنی بدن کمک می‌کنند.

زیاد خوردن هلو چه عوارضی دارد؟

مصرف بیش از حد هلو با رسوب آهن در بدن منجر به بروز درد مفاصل، درد شکم و سایر دردهای مزمن خواهد شد.

آیا هلو برای افراد دیابتی مضر است؟

میوه هلو ذاتا بسیار شیرین است و هر 100 گرم هلو می‌تواند تا 10 گرم شکر داشته باشد. اما از آنجا که بار گلیسمی پایینی دارد، مصرف آن برای افراد مبتلا به دیابت مضر نیست.

ارزش غذایی 100 گرم هلو چقدر است؟

هر 100 گرم هلو حاوی 42 کیلو کالری، 10 گرم کربوهیدرات، 0.9 گرم پروتئین، 4.1 گرم ویتامین سی، 3 میکروگرم ویتامین کا، 8.1 گرم قند و 4 میلی‌گرم کلسیم است.

امتیاز شما به این پست
منبع healthifyme healthline stylecraze
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x