فواید یوگا در افزایش سلامت جسمی و روانی

امروزه تمرینات یوگا بسیار متداول شده و افراد زیادی با استفاده از این تمرین‌ها توانسته‌اند ناراحتی کمتری را تجربه کرده و حتی روند بیماری‌هایشان را هم بهبود دهند.

صرف نظر از اینکه سطح تخصص شما در یوگا چقدر است، اگر به طور منظم تمرینات این ورزش را انجام دهید، به طور قطع احساس بهتری را تجربه خواهید کرد.

بد نیست بدانید که یوگا برای افراد در هر سنی، سلامت جسمی و روانی را افزایش می‌دهد. از همین رو در این مقاله از مجله ایده آل مگ به بررسی 20 تا فواید انجام تمرینات یوگا می‌پردازیم، پس همراه ما باشید.

یوگا چیست؟

قبل از این‌که به فواید یوگا بپردازیم، بهتر است در ابتدا به صورت خلاصه با این ورزش جسمی و ذهنی بیشتر آشنا شویم:

یوگا یک تمرین باستانی است که روی حرکات فیزیکی، تمرکز ذهنی و تنفس عمیق تاکید می‌کند. تمرینان یوگا می‌توانند استقامت، قدرت، آرامش، انعطاف‌پذیری و تندرستی را افزایش دهند.

یوگا چیست ؟

در حال حاضر، یوگا یکی از محبوب‌ترین ورزش‌ها در سراسر جهان محسوب می‌شود.  بر اساس تحقیقاتی که در سال 2017 انجام شدند، مشخص شد که از هر هفت نفر در جهان، حداقل یک‌ نفر تمرینات این رشته را به صورت مبتدی یا حرفه‌ای، دنبال می‌کند.

یوگا از کلمه سانسکریت “yuj” گرفته شده است که به معنای “اتحاد” یا “پیوستن” است. تاریخچه این ورزش به بیش از 5 هزار سال قبل در مناطقی از هندوستان باز می‌گردد.

یوگا یک تمرین قدیمی و پیچیده است که ریشه در فلسفه هندی دارد. این رشته در ابتدا به عنوان یک تمرین معنوی آغاز شد، اما با گذشت زمان، به عنوان راهی برای ارتقای سلامت جسمی و روانی هم رایج و محبوب شد.

ما در مقاله زیر، به صورت مفصل به معرفی ورزش یوگا پرداخته‌ایم. توصیه می‌کنیم برای آشنایی کامل با این ورزش مفرح و سودمند، حتما سری هم به این مقاله بزنید:

انواع رشته‌های یوگا کدامند؟

در این قسمت به صورت خلاصه‌وار، به معرفی 6 رشته اصلی رشته یوگا خواهیم پرداخت:

  • هاتا یوگا (Hatha yoga): این شاخه، فیزیکی و ذهنی بوده و هدف آن، تقویت بدن و ذهن است.
  • راجا یوگا (Raja yoga): این شاخه شامل مدیتیشن و پیروی دقیق از یک سری مراحل انضباطی است که به عنوان هشت اندام یوگا شناخته می‌شود.
  • کارما یوگا (Karma yoga): این رشته کمی متفاوت بوده و  هدف آن ایجاد آینده‌ای عاری از منفی‌گرایی و خودخواهی است.
  • باکتی یوگا (Bhakti yoga): هدف از این رشته، ایجاد مسیر فداکاری، راهی مثبت برای هدایت احساسات و پرورش پذیرش و تحمل است.
  • جنانا یوگا (Jnana yoga): این شاخه از یوگا، در مورد خرد، دانشمند شدن و پرورش عقل از طریق مطالعه است.
  • تانترا یوگا (Tantra yoga): این رشته مناسب مناسک، مراسم یا به پایان رساندن یک رابطه است.

مهم‌ترین فواید یوگا برای سلامتی

خب اکنون که با تعریف کلی و هم‌چنین انواع رشته‌های یوگا آشنا شدیم، نوبت به بررسی مهم‌ترین فواید یوگا برای سلامتی جسم و ذهن انسان می‌رسد. در ادامه با ما همراه باشید::

با یوگا قدرت خود را افزایش دهید

برخی از کلاس‌های یوگا را می‌توان تقویت کننده در نظر گرفت. برای مثال یوگا آسانا به شکلی چندوجهی از ورزش تبدیل شده و شما می‌توانید با انجام این تمرینات، هم انعطاف و هم قدرت بدن خود را زیاد کنید.

با یوگا قدرت خود را افزایش دهید

یوگا با حرکات آهسته و تنفس‌های عمیقی که دارد، می‌تواند جریان خون را افزایش داده و ماهیچه‌های شما را گرم‌‌تر کند. از همین رو می‌توانید با انجام تمرینات یوگا، قدرت ماهیچه‌های خود را افزایش دهید.

همچنین با بررسی مطالعه‌ای که بر روی پرسنل نیروی هوایی صورت گرفته شد، نشان داده شد که می‌توان از یوگا به عنوان یک تمرین موثر برای تقویت قدرت در بسیاری از گروه‌های سنی شرکت‌کنندگان سالم نام برد.

با انجام دادن تمرینات یوگا، کمر درد خود را تسکین دهید

طی تحقیقات بدست آمده توسط پزشکان آمریکایی، اولین درمان کمر درد، انجام تمرینات یوگا است. امروزه یوگا با بهبود تحرک و کاهش درد در میان افراد مبتلا به کمردرد، بسیار پرطرفدار شده است.

با یوگا علائم التهاب بیماری‌ها را کاهش دهید

بر اساس تحقیقات مرکز مطالعاتی جانز هاپکینز از 11 مطالعه اخیرش ثابت شده است که یوگا ملایم می‌تواند برخی از دردهای مفاصل حساس و متورمی که افراد مبتلا به آرتریت تجربه می‌کنند را کم کند.

یوگا می‌تواند التهاب مفصل‌ها را کاهش دهد. همچنین مرور 15 مطالعات تحقیقاتی اخیر اثبات کرده است که انجام تمرینات یوگا با سبک‌ها، شدت‌ها و مدت‌های‌مختلف توانسته است علائم بیوشیمیایی التهاب را در چندین بیماری مزمن کاهش دهد.

به طور کلی بیماری قلبی، دیابت، آرتریت، بیماری کرون و بسیاری از بیماری‌های دیگر با التهاب طولانی مدت مرتبط بوده که شما می‌توانید با انجام تمرینات یوگا آن را کاهش دهید.

با انجام تمرینات یوگا عملکرد قلب خود را بهبود ببخشید

انجام تمرینات یوگا سلامت قلب شما را افزایش می‌دهد؛ چرا که تمرین منظم این ورزش هم سطح استرس و التهاب بدن را پایین می‌آورد و هم فشار خون و وزن بالا که دشمن سلامت قلب هستند، را کمتر می‌کنند.

قلب و ریه خود را با یوگا بهبود ببخشید

همچنین پرانایاما، که بیشتر به نام “تنفس یوگا” شناخته می‌شود، یکی از جنبه‌های مفید یوگا است. مجله آیورودا و پزشکی یکپارچه هم مقاله‌ای در مورد ثرات کلی پرانایاما منتشر کرد.

یکی از نکته کلیدی تنفس یوگا این بود که می‌تواند عملکرد چندین سیستم را در بدن بهبود بخشد. این بررسی نشان داد که سیستم قلبی عروقی از کنترل سرعت تنفس بسیار سود برده و حتی می‌تواند بر مرکز قلبی تنفسی مغز برای بهبود عملکرد هم تاثیر مثبت بگذارد.

همچنین بخوانید: بهترین و سخت ترین تمرینات یوگا 2023

با یوگا بهتر بخوابید

تحقیقات اخیر نشان داده است که داشتن یک روتین منظم یوگا قبل از خواب، به شما کمک می‌کند که خوابی راحت‌ و با کیفیت‌تر را داشته باشید.

چرا که یوگا می‌تواند هم سرعت به خواب رفتن افراد و هم اینکه چقدر عمیق به خواب می‌روند را بهبود ببخشد. این موضوع تا حدی به علت اثرات بعدی ورزش و آرامش ذهنی و تسکین استرس است که توسط یوگا روی بدن انجام می‌شود.

همچنین تحقیقات علمی نشان داده است که یوگانیدرا در بهبود خواب خیلی مفید است.

یوگا انرژی ذهنی و فیزیکی شما را افزایش می‌دهد

طی بررسی نتایج تحقیقاتی که در مورد تمرینات یوگا انجام شده است، اثبات شده که افراد با انجام تمرینات یوگا احساسات منفی کمتری را تجربه کرده و انرژی ذهنی و فیزیکی‌‌شان هم افزایش می‌یابد.

با انجام تمرینات یوگا استرس خود را مدیریت کنید

اخیرا انجمن روانشناسی آمریکا اعلام کرده است که 84٪ از بزرگسالان تأثیر استرس طولانی مدت را احساس می‌کنند. بنابراین منطقی است که این روزها، افراد خیلی بیشتر به دنبال راه‌های کاهش استرس هستند. خبر خوب این است که اثبات شده، یوگا و به ویژه آسانا، برای کاهش استرس بسیار عالی است.

یوگا به مدیریت استرس کمک می کند

لازم به ذکر است که تمرین فیزیکی تنها یکی از جنبه‌های یوگا بوده و مدیتیشن، کار تنفس، و آیین‌های شنیداری، مانند ذکر و حمام صوتی، همگی به طور قابل توجهی می‌توانند استرس‌های شما را کاهش دهند.

به گفته مؤسسه ملی بهداشت، شواهد علمی نشان داده است، افرادی که تمرینات یوگا را به طور منظم انجام می‌دهند بیشتر از بقیه افراد روی سطح استرس خود کنترل دارند. چرا که یوگا به مدیریت استرس، سلامت روان، تمرکز حواس، تغذیه سالم، کاهش وزن و خواب با کیفیت کمک می‌کند.

با یوگا احساس تنهایی خود را کاهش دهید

کلاس‌های یوگا با فراهم کردن محیطی برای درمان و حمایت گروهی، می‌تواند کاری کند که افراد احساس تنهایی کمتری تجربه کنند. به شکلی که حتی در طول جلسات انفرادی هم احساس تنهایی کمتر می‌شود.

یکی از دلایل کاهش این احساس در افراد، این است که با انجام تمرینات یوگا آرامش درونی‌شان افزایش می‌یابد.

با انجام تمرینات یوگا انعطاف پذیری خود را تقویت کنید

در سال 2016، دو سازمان پیشرو یوگا، Yoga Journal و Yoga Alliance، یک نظرسنجی در سراسر جهان انجام دادند که نشان داد بیشترین دلیلی که افراد برای آن، تمرینات یوگا را انجام می‌دهند، افزایش انعطاف پذیری است. به طور کلی انعطاف پذیری جزء مهمی از سلامت جسمانی بوده و افراد به دنبال بهبود آن هستند.

یوگا برای بهبود انعطاف پذیری بسیار موثر است؛ مخصوصا برای  بزرگسالان 65 سال و بالاتر. چرا که کاهش انعطاف پذیری بخشی طبیعی از پیری است، و یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که یوگا هم سرعت پیری را در افراد مسن‌تر کاهش می‌دهد و هم انعطاف پذیری آنها را زیاد می‌کند.

یوگا شامل سبک‌های متفاوتی با شدت خفیف تا زیاد است که شما حتی با انجام سبک‌ شدت پایین آن هم، انعطاف پذیری بدنتان افزایش می‌یابد.

با یوگا سلامت روان خود را بهبود دهید

امروزه یکی از شایع‌ترین اختلالات سلامت روان در جهان، اختلال افسردگی اساسی (MDD) می‌باشد. جالب است بدانید که در سال 2017  یک متاآنالیز که به تأثیر درمان‌های مبتنی بر یوگا بر علائم افسردگی می‌پرداخت، توانست اثبات کند که یوگا می‌تواند یک درمان جایگزین مؤثر برای MDD باشد.

همچنین این را هم بدانید که چه تمرینات مبتنی بر حرکت یوگا و چه تمرین‌های مبتنی بر تنفس یوگا به طور قابل توجهی علائم افسردگی را کاهش می‌دهد.

با انجام تمرینات یوگا اضطراب خود را کم کنید

طبق تعریف ریچارد لازاروس، استرس حالتی از اضطراب است که وقتی افراد با آن مواجه می‌شوند که فشاری بیشتر از حد توانشان به آنها وارد می‌شود.

با انجام تمرینات یوگا اضطراب خود را کاهش دهید

انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا اخیرا گفته است که اختلالات اضطرابی جزو شایع ترین اختلالات سلامت روان قرار گرفته است. از اختلالات اضطرابی می‌توان به اختلال اضطراب فراگیر، اضطراب اجتماعی و فوبیاهای خاص اشاره کرد.

حتی می‌توان گاهی اوقات استرس مزمن را به عنوان یک اختلال اضطرابی طبقه بندی کرد. مطالعات علمی اخیر نشان داده است که تمرینات یوگا همانطور که در کاهش علائم استرس نقش موثری دارند، می‌توانند در کاهش اضطراب افراد هم موثر باشند.

با یوگا کیفیت زندگی خود را ارتقا دهید

طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت، کیفیت زندگی (QOL) در واقع همان ادراک فرد از موقعیت خود در زندگی در چارچوب فرهنگ و نظام‌های ارزشی در ارتباط با اهداف، انتظارات، استانداردها و نگرانی‌هایشان است.

از عواملی که بر کیفیت زندگی تاثیر دارند می‌توان به روابط، خلاقیت، فرصت‌های یادگیری، سلامتی و راحتی مادی اشاره کرد.

محققان کیفیت زندگی را به عنوان یک پیش بینی کننده مهم برای طول عمر افراد و احتمال بهبود بیماران در هنگام درمان بیماری یا آسیب مزمن معرفی کرده‌اند.

این افراد از تمرینات یوگا برای افزایش کیفیت زندگی نام می‌برند به طوری که یک متاآنالیز در سال 2019 پتانسیل امیدوارکننده‌ای را برای یوگا برای بهبود کیفیت زندگی در افراد مبتلا به درد مزمن نشان داد.

با انجام تمرینات یوگا ایمنی خود را تقویت کنید

عوامل زیادی از جمله استرس مزمن بر سیستم ایمنی شما تأثیر منفی می‌گذارد. وقتی هم که ایمنی شما به خطر بیفتد، دیگر بیشتر از قبل مستعد ابتلا به بیماری هستید.

سیستم ایمنی خود را با یوگا تقویت کنید

با این حال، همانطور هم گفتیم، به طور علمی ثابت شده است که یوگا یک درمان جایگزین برای کاهش استرس است، پس می‌توان گفت که بین تمرین یوگا (به ویژه در دراز مدت) و عملکرد بهتر سیستم ایمنی ارتباط مستقیمی وجود دارد.

همچنین لازم به ذکر است که این یوگا با کاهش التهاب، افزایش ایمنی سلولی را هم بالا می‌برد.

با یوگا تعادل خود را بهبود ببخشید

تعادل فقط این نیست که بتوانید روی یک پا بایستید. چرا که شما برای حرکات ساده روزمره مانند برداشتن چیزی از روی زمین، رسیدن به قفسه و پایین آمدن از پله‌ها هم به حفظ تعادل احتیاج دارید.

تحقیقات علمی نشان داده است که یوگا تعادل و عملکرد کلی را در ورزشکاران بهبود می‌بخشد. همچنین با ادامه تحقیقات انجام شده بر روی جمعیت‌های سالم، محققان متوجه شدند که انجام تمرینات یوگا برای اکثر افراد حتی جمعیت‌های مسن‌تر، تعادل آنها را افزایش می‌دهد و در نتیجه آنها بهترمی‌توانند تعادل خودشان را حفظ کنند.

همچنین آسانا یوگا می‌تواند در بهبود تعادل در افراد مبتلا به آسیب‌های مغزی هم موثر واقع شود.

با این حال، سقوط حاصل از انجام بعضی‌ تمرینات یوگا هم می‌تواند اثرات جدی برای جمعیت خاصی داشته باشد. به طوری که طبق گزارش آژانس تحقیقات و کیفیت مراقبت های بهداشتی، در مراکز پرستاری زمین خوردن در میان سالمندان امری بسیار رایج  بوده  و حتی ساده‌ترین آنها می‌تواند خطر مرگ آنها را افزایش دهد.

پس این افراد باید خیلی مراقب خود حین انجام دادن تمرینات یوگا باشند. همچنین یوگای تطبیقی ​​یا یوگای صندلی برای افراد مسن یا افرادی که دچار آسیب‌دیدگی بوده، افرادی که تحرک کمتری دارند و یا تعادل برایشان نگران‌کننده است، گز‌ینه خیلی خوبی است.

با انجام تمرینات یوگا، عزت نفس خودتان را افزایش دهید

چندین مطالعه اخیر در مورد استفاده از یوگا نشان داده‌اند که شما می‌توانید با استفاده از یوگا، عزت نفس خود را افزایش دهید.

یوگا می‌تواند سلامت استخوان‌های شما را بهبود ببخشد

به طور کلی اغلب وضعیت‌های یوگا انقباضات ایزومتریک بوده و طول ماهیچه‌هایی که این حالت را نگه می‌دارند، اگرچه کاملاً درگیر هستند ولی تغییری نمی‌کند.

برای مثال، مشخص شده است که تمرینات ایزومتریک به ویژه هنگامی که با مفاصل در حالت خم شدن انجام شود؛ می‌تواند تراکم استخوان را افزایش دهد. همچنین آسانا یوگا هم می‌تواند خطر از دست دادن استخوان مرتبط با استئوپنی و پوکی استخوان را به طور قابل توجهی کم کند.

جالب است بدانید که طبق بررسی‌های یک مطالعه اثبات شده است که فقط 12 دقیقه یوگا در روز به طور قابل توجهی می‌تواند سلامت استخوان‌های شما را بهبود ببخشد.

با انجام تمرینات یوگا وضعیت و آگاهی بدن خود را ارتقا دهید

به طور کلی امروزه ما زمان زیادی را صرف نشستن یا خم شدن روی دستگاه‌ها می‌کنیم و این برای سلامتی مضر است. یک بررسی اخیر از 34 مطالعه تحقیقاتی نشان داده است که یوگا می‌تواند عملکرد مغز را در مراکزی که مسئول بینابینی (تشخیص احساسات درون بدن شما) و وضعیت بدن هستند، افزایش دهد.

همچنین به خاطر اینکه یوگا بر تحرک و انعطاف‌پذیری تمرکز زیادی دارد، می‌تواند با آزاد کردن ماهیچه‌هایی که اغلب سفت هستند، مانند همسترینگ، و بهبود تحرک ستون فقرات به بهبود وضعیت بدن کمک کند.

این را هم بدانید که انجام حرکات یوگا در زمان استراحت هم می‌تواند وضعیت بدن را تقویت کند.

عملکرد مغز خود را با انجام تمرینات یوگا افزایش دهید

اثبات شده است که یوگا در واقع یک ورزش ذهن و بدن است. به طوری که تمرینات یوگا می‌تواند مناطقی از مغز را که مسئول انگیزه، عملکرد اجرایی، توجه و انعطاف‌پذیری عصبی هستند را  فعال کرده و عملکرد مغز را بهبود دهد.

با انجام تمرینات یوگا شادتر شوید

تمرینات منظم یوگا علائم افسردگی را کاهش داده و منجر به افزایش قابل توجه سطح سروتونین و کاهش سطح مونوآمین اکسیداز (آنزیمی که تجزیه انتقال دهنده‌های عصبی را انجام می‌دهد) و کورتیزول می‌شود.

افزایش تعادل با یوگا

همچنین دکتر ریچارد دیویدسون در دانشگاه ویسکانسین طی تحقیقات خود متوجه شد که قشر جلوی مغز چپ در مدیتیشن‌کننده‌ها فعالیت بیشتری نشان می‌دهد، یافته‌ای که با سطوح بیشتر شادی و عملکرد بهتر سیستم ایمنی مرتبط است. در واقع شما با انجام تمرینات منظم یوگا شادتر می‌شوید.

با یوگا آرامش بیشتری را تجربه کنید

یوگا نوسانات ذهن را آرام می‌کند. به عبارت دیگرمی‌توان گفت که انجام تمرینات یوگا می‌تواند حلقه‌های ذهنی ناامیدی، پشیمانی، خشم، ترس و میل را که می‌تواند باعث استرس هم شود را کاهش دهد. بنابراین شما اگر بتوانید ذهن خود را آرام کنید، زندگی طولانی‌تر و سالم‌تر را تجربه خواهید کرد.

کلام آخر

بسیاری از تمرین‌ها که شامل فعالیت بدنی نمی‌شوند و بر تکنیک‌های مدیتیشن تمرکز دارند، هم در نهایت در دسته یوگا قرار می‌گیرند. برای مثال حتی اقدام کارهای بشردوستانه هم به عنوان یوگا شناخته می‌شود!

یوگا به چند حرکت فیزیکی محدود نبوده و شما می‌توانید آن را هر روز انجام دهید. از تاثیرات مثبت یوگا هم به 20 مورد آن در این مقاله اشاره کردیم.

انجام تمرینات یوگا تاثیرات مثبت زیادی دارند و در واقع سرمایه گذاری بر تمرینات یوگا، سرمایه گذاری روی خود شما خواهد بود. متشکریم که تا پایان مقاله همراه ما بودید.

سوالات متداول

آیا در هر سنی می‌توان تمرینات یوگا را انجام داد؟

بله تمرینات یوگا را با هر سن و سالی می‌توان انجام داد و برای همه افراد می‌تواند نتایج مفیدی به همراه داشته باشد.

اگر بیماری داشته باشیم هم می‌توانیم تمرینات یوگا را انجام دهیم؟

 بله شما می‌توانید به کمک یک درمانگر یوگا با برنامه‌های فردی تمرینات یوگا را انجام دهید تا هم علائم بیماری خود را کاهش دهید و هم ناراحتی کمتری را تجربه کنید.

 

امتیاز شما به این پست
منبع hopkinsmedicine healthline yogajournal
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x