فرق پلنگ و یوزپلنگ ؛ بررسی 7 تفاوت مهم

شاید در نگاه اول، پلنگ و یوزپلنگ (چیتا) شباهت زیادی با همدیگر داشته باشند؛ اما اگر دقیق‌تر بررسی کنید، متوجه چند فرق پلنگ و یوزپلنگ خواهید شد. تفاوت‌هایی که باعث می‌شوند دفعه بعد، هرگز این دو گربه زیبا و قدرتمند را اشتباه نگیرید!

اگر اکنون در این مقاله مهمان ما هستید، به این معنی است که حداقل یکی دو بار، پلنگ را با یوزپلنگ اشتباه گرفته‌اید. اما نگران نباشید؛ زیرا بعد از پایان این مطالعه، به یک فرد حرفه‌ای در زمینه تشخیص این گربه‌ها، تبدیل شده‌اید.

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم به بررسی 7 فرق پلنگ و یوزپلنگ بپردازیم. اگر دانستن تفاوت این شکارچی‌های زیبا برای شما جذاب است، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

تفاوت پلنگ و یوزپلنگ در اندازه و فرم بدن

به عنوان مهم‌ترین فرق این دو گربه سان، باید به وزن آن‌ها اشاره کنیم. یوزپلنگ به شکل قابل توجهی، لاغرتر از پلنگ است. در حقیقت، بدن این گربه برای سرعت بالا طراحی شده است؛ نه قدرت زیاد! وزن یک یوزپلنگ، به حداکثر 72 کیلوگرم می‌رسد.

نکته: یوزپلنگ‌ها با سرعتی بالغ بر 120 کیلومتر بر ساعت، سریع‌ترین جانوران روی خشکی و یکی از سریعترین حیوانات جهان محسوب می‌شوند.

ساختار آیرودینامیکی آن‌ها از بدنه‌های بسیار بلند با ستون فقرات انعطاف‌پذیر (به‌ویژه برای تغییر جهت سریع)، سر کوچک و گرد، سینه‌ای بلند با شکمی نازک و شانه‌های باز تشکیل شده است.

تفاوت شکل بدن پلنگ و یوزپلنگ

پلنگ‌ها کوتاه‌ترین (از نظر قد و ارتفاع بدن) گربه‌های بزرگ هستند؛ با این‌حال، با وزنی بالغ بر 100 کیلوگرم، به مراتب از یوزپلنگ‌ها سنگین‌تر به نظر می‌رسند.

پلنگ‌ها عضلانی‌تر و قدرتمندتر از یوزها هستند و از عضلات قوی خود، برای شکار طعمه و کشیدن آن به بالای درخت استفاده می‌کنند.

این تفاوت قدرت به این معنی است که پلنگ‌ها به راحتی هر یوزپلنگی که به قلمروی آن‌ها نزدیک شود را فراری می‌دهند. با این‌حال، هیچ کدام از این دو گربه، در لیست 15 حیوان قوی جهان قرار نمی‌گیرند.

نتیجه‌گیری: یوزپلنگ‌ها سریع‌تر و بلند‌تر از پلنگ‌ها هستند. این در حالیست که به لحاظ بدن عضلانی و قدرت، پلنگ برتری قابل توجهی نسبت به یوز دارد.

فرق پلنگ و یوزپلنگ از نظر پوشش بدن

در نگاه اول ممکن است به این نتیجه برسید که هر دو گربه، دارای لکه‌های سیاه روی پوست زرد هستند. اما با کمی دقت، متوجه تفاوت‌های آشکار پلنگ و یوزپلنگ از نظر پوشش بدن خواهید شد.

فرق پلنگ و یوزپلنگ از نظر شکل بدن

لکه‌های سیاه یوزپلنگ، دایره‌ای و بیضی شکل هستند و به وضوح، روی پوست از همدیگر فاصله دارند. این درحالیست که لکه‌های پلنگ، کوچک‌تر و نامنظم‌تر هستند و طرح‌هایی مانند گل رز را روی بدن تشکیل می‌دهند.

البته هر دو حیوان از این رنگ پوست و لکه‌ها، برای استتار و نزدیک شدن بی سر و صدا به طعمه استفاده می‌کنند. اما واقعیت این است که خال‌های یوزپلنگ و پلنگ، تفاوت‌های زیادی با هم دارند.

تتیجه‌گیری: یوزپلنگ‌ دارای لکه‌های دایره‌ای شکل و واضح روی پوست خود است. در مقابل، لکه‌های پلنگ کوچک‌تر هستند و تشکیل یک طرح رز مانند می‌دهند.

تفاوت یوزپلنگ و پلنگ از نظر خطوط صورت

اگر بتوانید به اندازه کافی به پلنگ و یوزپلنگ نزدیک شوید (و البته به شرطی که زنده بمانید!) متوجه می‌شوید که یکی از مهم‌ترین فرق‌های این دو گربه، خطوط روی صورت آن‌ها است.

خطوط صورت چیتا و پلنگ

روی صورت یوزپلنگ، یک خط سیاه واضح وجود دارد که به آن، خط اشک گفته می‌شود. این خط از ناحیه داخلی چشم‌ها تا نزدیک دهان کشیده می‌شود. در مقابل، طرح صورت پلنگ، کاملا مشابه پوست این حیوان در قسمت‌های دیگر بدنش است.

رنگ چشم این دو گربه یکی دیگر از تفاوت‌ها است: یوزپلنگ چشمانی کهربایی دارد؛ در حالی که چشم‌های زیبای پلنگ، به رنگ آبی یا سبز روشن هستنند.

نتیجه‌گیری: رنگ چشم‌ها و خط اشک، دو تفاوت اصلی یوزپلنگ و پلنگ در ناحیه صورت است.

فرق یوزپلنگ و پلنگ از نظر شکل دم

دم یوزپلنگ صاف و از نظر ظاهری تا حدودی پهن است. این گربه‌ها از این دم به عنوان یک اهرم حفظ تعادل در هنگام تعقیب طعمه‌های خود با سرعت زیاد، استفاده می‌کنند.

فرق دم پلنگ و یوزپلنگ

دم پلنگ لوله‌ای شکل است و این حیوان از آن برای حفظ تعادل در هنگام بالا رفتن از درخت و کشیدن طعمه به سمت بالا استفاده می‌کند.

تفاوت پلنگ و یوزپلنگ به لحاظ پا و پنجه

در پلنگ‌ها، پاهای جلویی بزرگ‌تر از پاهای عقبی هستند. این فرم بدن، باعث می‌شود یک چهارم جلویی پلنگ (که برای بالا رفتن از درخت اهمیت زیادی دارد) قوی‌تر باشد.

مانند اکثر گربه‌های دیگر، پلنگ‌ها هم دارای پنجه‌های جمع شونده هستند و تنها در صورت لزوم از آن‌ها استفاده می‌کنند. (مانند زمان بالا رفتن از درخت، مبارزه کردن یا حمله به طعمه)

از طرفی دیگر، یوزپلنگ‌ها به سرعت انفجاری نیاز دارند؛ بنابراین دارای پاهای عقبی بزرگتری هستند که به آن‌ها در شتاب گرفتن کمک می‌کنند. جالب است بدانید که پنجه‌های یوزپلنگ، به صورت نیمه جمع شونده هستند و به صورت کامل جمع نمی‌شوند.

یوز و پلنگ همچنین هوش بالایی دارند، اما در فهرست باهوش ترین حیوانات جهان: مغزهای بزرگ دریا و خشکی قرار نمی‌گیرند.

فرق پلنگ و یوزپلنگ در صدا

بسیاری از کارشناسان در این‌که آیا یوزپلنگ یک گربه بزرگ است یا متوسط، تردید دارند. این افراد معتقد هستند که بزرگ بودن یک گربه، با توانایی غرش تعریف می‌شود:

جگوار، پلنگ، شیر و ببر همگی دارای حنجره سازگار و بخش منحصر به فردی از گلو به نام دستگاه هیوئید هستند که به آنها توانایی ایجاد صدای غرش عمیق و بلند را می‌دهد.

متاسفانه یوزپلنگ‌ها در این دسته قرار نمی‌گیرند و توانایی غرش کردن ندارند. آن‌ها فقط می‌توانند صدایی مانند خر خر کردن ایجاد کنند.

تفاوت یوز و پلنگ در زیستگاه

یوزپلنگ‌ها اغلب فضاهای باز بزرگ مانند علفزارها و ساواناها را ترجیح می‌دهند. به این دلیل که آن‌ها باید فضای کافی برای تعقیب طولانی مدت طعمه و رسیدن به آن را داشته باشند.

زیستگاه یوزپلنگ

پلنگ‌ها اغلب با استفاده از استتار شکار می‌کنند. بنابراین مناطقی با پوشش گیاهی ضخیم و سرشار از درختچه‌ها را برای زندگی ترجیح می‌دهند.

از طرف دیگر، پلنگ‌ها بیشتر زمان روز (تقریبا تمام روز) را روی درختان استراحت می‌کنند تا شب با قدرت، به دنبال شکار بروند. آن‌ها همچنین شکار خود را از درخت بالا می‌برند که از دست شیر و کفتار، در امان باشد.

زیستگاه پلنگ

اگرچه یوزپلنگ هم می‌تواند از درخت بالا برود، اما به اندازه کافی روی درختان بلند راحت نیست. زیرا اولا آنقدر قوی نیست که بتواند شکار خود را از درخت بالا ببرد و ثانیا درخت‌های افتاده و کوتاه را برای تحت نظر گرفتن طعمه ترجیح می‌دهد.

اگرچه یوز و پلنگ ظاهری بسیار زیبا دارند، اما حیواناتی هستند که بسیار زیباتر از این دو شکارچی قهارند. برای آشنایی با آن‌ها، زیباترین حیوانات جهان را بخوانید.

فرق یوزپلنگ و پلنگ در عادت‌های شکار

پلنگ‌ها گربه‌های شب‌زی هستند و فعالیت آن‌ها در طول تاریکی هوا، بیشتر می‌شود. این گربه سان‌ها تعداد زیادی سلول‌های حساس به نور در چشمان خود دارند که در کنار مردمک‌های بزرگ، به آن‌ها در تشخیص حرکت و شکل در تاریکی کمک می‌کند.

یوزپلنگ‌ها عمدتا در طول روز شکار می‌کنند. گفته می‌شود آن‌ها تنها در صورتی به شکار شبانه می‌روند، که نور ماه کامل شده باشد.

نحوه شکار یوزپلنگ

پلنگ‌ها مدت زمان زیادی را به صورت خمیده روی زمین، منتظر طعمه می‌مانند تا در صورت نزدیکی کامل و با استفاده از عنصر غافل‌گیری، حمله کنند. به همین دلیل، حملات این گربه معمولا موفقیت‌آمیز هستند.

تاکتیک اصلی یوزپلنگ در شکار، استفاده از سرعت است. آن‌ها با نهایت سرعت طعمه را تعقیب می‌کنند و دیر یا زود، به او رسیده و کار را تمام می‌کنند.

عادت شکار پلنگ

رفتار این دو گربه سان بعد از شکار هم کاملا متفاوت است:

یوزپلنگ سعی می‌کند قربانی را روی زمین، به یک جای امن و پوشیده ببرد. او شکار خود را با سرعت می‌خورد؛ زیرا توان مقابله با حمله‌های احتمالی شکارچیان بزرگتر از قبیل شیر یا کفتار را ندارد.

پلنگ‌ها در عوض از بدن عضلانی خود استفاده می‌کنند تا طعمه خود را در امتداد زمین و به بالای درخت بکشند. جایی که می‌توانند در اوقات فراغت غذا بخورند و از سایر شکارچیان در امان باشند.

کلام آخر

پلنگ و یوزپلنگ هر دو از گربه‌های زیبا، قدرتمند، سریع، بی‌رحم و البته حرفه‌ای در شکار هستند. این دو حیوان علی رغم شباهت‌های ظاهری، از جنبه‌های مختلفی با هم متفاوت هستند.

در این مقاله به بررسی فرق پلنگ و یوزپلنگ پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

سوالات متداول 

پلنگ قوی‌تر است یا یوزپلنگ؟

پلنگ‌ها در مقایسه با یوزپلنگ‌ها، گربه‌های عضلانی و به مراتب قو‌ی‌تری هستند. اما در طرف مقابل، یوزپلنگ نسبت به پلنگ، سرعت بیشتری دارد.

آیا یوزپلنگ می‌تواند یک پلنگ را بکشد؟

خیر. در مبارزه مستقیم، یوزپلنگ هیچ شانسی برای برتری مقابل پلنگ (چه نر و چه ماده) ندارد.

4.2 | (43)
منبع safarisafricana animalsake
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

10 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
10
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x