درمان خانگی ورم معده

ورم معده یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که گریبان‌گیر افراد در طول زندگی‌شان می‌شوند. این عارضه گاهی آن‌قدر جدی است که شرایط زندگی را برای بیمار سخت و طاقت‌فرسا می‌کند.

مدفوع و استفراغ خونی، سیری سریع، بی اشتهایی و کاهش وزن بی‌دلیل تنها برخی از علائم این عارضه هستند. اما با وجود سخت بودن علائم، خوشبختانه این بیماری قابل درمان است.

حتی کسانی که تمایلی به مصرف داروهای شیمیایی ندارند، می‌توانند روش‌های آسان درمان خانگی ورم معده که در این مقاله از مجلهد اینترنتی ایده آل مگ معرفی می‌شوند را امتحان کنند.

یک رژیم غذایی ضد التهابی انتخاب کنید

مواد غذایی مصرفی خود را در یک دفترچه یادداشت کنید و ببینید مصرف کدام‌یک علائم ورم معده را تشدید می‌کند. در قدم اول این غذاها را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

یک رژیم غذایی ضد التهابی انتخاب کنید

از آنجا که گاستریت معده از التهاب مخاط معده نشات می‌گیرد، مصرف رژیم غذایی که التهاب را کم کند، به مرور علائم این عارضه را تسکین می‌بخشد. غذاهایی که معمولا خاصیت ضد التهابی دارند عبارت‌اند از:

  • غذاهای فراوری شده
  • گلوتن
  • غذاهای اسیدی
  • محصولات لبنی
  • غذاهای شیرین
  • غذاهای ادویه دارچ
  • الکل

مکمل عصاره سیر مصرف کنید

خواص دارویی گیاه سیر بر هیچ‌کس پوشیده نیست. جالب است بدانید بر اساس تحقیقات انجام شده، عصاره سیر می‌تواند علائم گاستریت معده را آرام سازد.

فرد می‌تواند سیر خام را له کند و به‌تنهایی یا در کنار موادی مثل کره بادام زمینی یا خرمای خشک نوش جان کند. مزه شیرین کره بادام زمینی یا خرما تندی سیر را می‌گیرد و خوردن آن را آسان می‌کند.

درمان خانگی ورم معده با پروبیوتیک‌ها

یکی از روش‌های درمان خانگی ورم معده مصرف مکمل‌های پروبیوتیک است که هضم غذا را آسان می‌کنند و باعث می‌شوند حرکات روده منظم‌تر شود.

درمان خانگی ورم معده با پروبیوتیک ها

باکتری‌های مفیدی که با مصرف این مکمل‌ها به دستگاه گوارش تزریق می‌شود، از انتشار هلیکوباکتر پیلوری در بدن جلوگیری می‌کنند. در کنار مکمل‌ها، مصرف غذاهای حاوی پروبیوتیک نیز می‌تواند علائم گاستریت را بهبود ببخشد. این غذاها عبارت‌اند از:

  • ماست
  • کیمچی
  • کامبوچا
  • کلم ترش
  • کفیر

چای سبز را با عسل مانوکا بنوشید

شواهد حاکی از آن است که چای سبز و عسل مانوکا به تسکین معده کمک می‌کنند. بنا بر نتایج مطالعه‌ای که در این زمینه انجام شد، حداقل هفته‌ای یک بار نوشیدن چای سبز یا چای سیاه می‌تواند به‌شکل قابل توجهی شیوع هلیکوباکتر پیلوری را در دستگاه گوارش محدود کند.

چای سبز برای درمان ورم معده

از طرفی خواص ضد باکتریایی عسل مانوکا نیز عفونت‌های بدن را از بین می‌برد. اگر چای سبز یا عسل مانوکا در دسترس ندارید، نوشیدن آب گرم به تنهایی معده را آرام می‌سازد و تا حد زیادی به هضم غذا کمک می‌کند.

درمان خانگی ورم معده با آب سیب زمینی

یک روش درمان خانگی ورم معده نوشیدن آب سیب زمینی خالص موقع ناشتا است. آب سیب‌زمینی اسیدیته معده را کاهش می‌دهد و منجر به کاهش درد، رفلاکس اسید و سوزش سر دل می‌شود.

بنابراین می‌تواند یک راهکار عالی برای درمان گاستریت حاد، مزمن یا ورم معده ناشی از استرس باشد. برای تهیه آب سیب زمینی 2 تا 3 عدد سیب زمینی خام را پوست بگیرید و رنده کنید.

آب سیب زمینی‌ها را بگیرید و 30 دقیقه قبل از دو وعده غذایی اصلی مصرف کرد. دقت کنید که این مقدار حداکثر مقدار مجاز مصرف آب سیب‌زمینی در روز است. همچنین می توانید مقداری آب خربزه به آن اضافه کنید تا طعم بهتری داشته باشد.

مصرف آب موز و گلابی برای درمان گاستریت معده

ترکیب موز و گلابی یکی از داروهای طبیعی برای دستگاه گوارش است. نه تنها فیبر فراوان این نوشیدنی به هضم غذا و تحریک حرکات روده کمک می‌کند، بلکه با کاهش تماس اسید معده با دیواره‌های معده، التهاب را کاهش داده و علائم گاستریت را تسکین می‌دهد.

مصرف آب موز و گلابی

یک عدد موز و یک عدد گلابی را پوست بگیرید و خرد کنید. سپس با آب (و در صورت تمایل یخ) در مخلوط کن بریزید تا مخلوطی همگن به دست آید. این نوشیدنی را به‌عنوان یک راه درمان خانگی ورم معده نوش جان کنید.

درمان ورم معده با چای شاتوت

چای شاتوت سرشار از مواد مغذی مثل ویتامین‌ C و ویتامین‌های A، K منیزیم، پتاسیم و آهن است که همگی دارای خواص ضد التهابی هستند و آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی محسوب می‌شوند.

این خواص علائم گاستریت معده را تسکین می‌بخشند و سموم خون را دفع می‌کنند. برای تهیه این چای مقداری برگ شاتوت را با آب داخل یک ماهیتابه بریزید و بگذارید حدود 10 دقیقه بجوشد.

سپس بگذارید خنک شود و سه بار در روز نوش جان کنید. مصرف این نوشیدنی به افرادی که به سنگ کلیه مبتلا هستند، توصیه نمی‌شود.

درمان خانگی ورم معده با آب کلم، پاپایا و خربزه

حتی اگر به ورم معده مبتلا نباشید، این آب‌میوه یک نوشیدنی مقوی برای دستگاه گوارش شما است. کلم حاوی ترکیباتی مثل کامفرول و گلوکوزینولات است که از پوشش معده حتی در برابر عفونت هلیکوباکتر پیلوری محافظت می‌کند.

پاپایا و خربزه میوه‌هایی سرشار از آنزیم‌های طبیعی هستند و به هضم غذا کمک می‌کنند. 6 عدد برگ کلم با ساقه، نصف پاپایا و 2 فنجان خربزه خرد شده را داخل مخلوط کن بریزید و با هم مخلوط کنید تا به یک ترکیب یکدست برسید. این آب میوه را می‌توان سه تا چهار بار در روز مصرف کرد.

درمان گاستریت معده با روغن‌های اساسی

محققان در آزمایشگاه‌ها به این نتیجه رسیدند که مصرف روغن‌های اساسی مثل روغن علف لیمو، مقاومت بدن در برابر هلیکوباکتر پیلوری را بیشتر می‌کند.

درمان خانگی ورم معده با روغن های اساسی

روغن‌های دیگری که می‌توانند تاثیر مثبتی بر سیستم گوارش داشته باشند عبارت‌اند از: نعناع، زنجبیل و میخک. دقت کنید که روغن‌های اساسی را نباید بلعید و در صورت استعمال خارجی (روی پوست) همیشه باید در کنار روغن حامل مورد استفاده قرار گیرند.

پیشنهاد می‌کنیم در مورد نحوه مصرف این روغن‌ها برای درمان خانگی ورم معده حتما از پزشک معالج درخواست راهنمایی کنید.

وعده‌های غذایی سبک‌تر برای تسکین گاستریت

خوردن وعده‌های غذایی حجیم و پر از کربوهیدرات می‌تواند به سیستم گوارشی فرد فشار وارد کند و ورم معده را تشدید کند.

در حالی که تقسیم کردن آن‌ها به وعده‌های غذایی کوچک‌تر روند گوارش غذا را تسهیل می‌بخشد و به کاهش علائم گاستریت کمک می‌کند. به جای آن‌که دو یا سه وعده پر بار در طول روز داشته باشید، آن را به چند وعده کوچک در طول روز تقسیم کنید.

درمان خانگی ورم معده با تغییر سبک زندگی

سیگار کشیدن می‌تواند به مخاط معده آسیب برساند و خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش دهد. از طرفی مصرف بیش از حد داروهای مسکن بدون نسخه مانند آسپرین یا ایبوپروفن نیز می‌تواند به مخاط معده آسیب برساند و گاستریت را بدتر کند.

بنابراین ترک سیگار، اجتناب از سوء مصرف داروهای مسکن بدون نسخه، اجتناب از غذاهای محرک، مدیریت و کاهش استرس و غیره مواردی هستند که می‌توانند به مرور به بهتر شدن ورم معده کمک کنند و سلامتی را به بیمار بازگردانند.

استرس کمتر، معده سالم‌تر

استرس مادر همه بیماری‌ها است و حتی اگر عامل اصلی یک عارضه سلامتی نباشد، شدت آن را بیشتر می‌کند. در مورد ورم معده نیز کاهش سطح استرس یک راهکار مفید و موثر برای مدیریت این بیماری است.

استرس عامل ورم معده

تکنیک‌های مدیریت استرس عبارت‌اند از:

  • ماساژ
  • مراقبه
  • یوگا
  • تمرینات تنفسی

این تکنیک‌ها را در برنامه روزانه خود بگنجانید و از آن‌ها در کنار سایر موارد این مقاله برای درمان خانگی ورم معده کمک بگیرید.

کلام آخر

در این مقاله با انواع روش‌های درمان خانگی ورم معده آشنا شدیم و دانستیم درمان این بیماری در مراحل ابتدایی، بدون داروهای شیمیایی و درمان‌های پزشکی ممکن است.

دقت کنید که این روش‌ها فقط برای درمان گاستریت در مراحل ابتدایی توصیه می‌شوند و در صورت علائم خطرناک مثل استفراغ خونی یا آثار خون در مدفوع باید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

سوالات متداول

آیا می‌توان ورم معده را با سیب‌زمینی درمان کرد؟

بله، آب سیب زمینی یکی از درمان‌های طبیعی ورم معده محسوب می‌شود. مصرف آب سیب زمینی قبل از دو وعده اصلی درد، رفلاکس اسید و سوزش سر دل را آرام می‌سازد.

برای درمان خانگی ورم معده کدام چای را بخوریم؟

به بیماران ورم معده توصیه می‌شود برای درمان این عارضه چای شاتوت مصرف کنند. این چای سرشار از مواد مغذی با خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی است.

چه تغییراتی در سبک زندگی ورم معده را درمان می‌کند؟

کاهش سطح استرس، ترک سیگار، اجتناب از غذاهای محرک، محدود کردن مصرف کافئین، اجتناب از سوء مصرف مسکن‌ها، مراقبه، یوگا و موارد این‌چنینی تا حد بسیار زیادی به درمان ورم معده کمک می‌کنند.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x