قوی ترین حیوان جهان کدام است؟ معرفی 15 حیوان قدرتمند

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که قوی ترین حیوان جهان کدام است؟ فیل آفریقایی، ببر، گوریل، خرس قهوه‌ای، شیر یا یک سوسک کرگدنی؟ پاسخ این سوال، بستگی به تعریف ما از قدرت دارد!

آیا می‌توان به قاطعیت درباره معیارهای قدرت صحبت کرد؟ بعضی از حیوانات آنقدر قوی هستند که می‌توانند هر جاندار زنده دیگری را به راحتی بکشند! با این‌حال، حیواناتی هم دیده شده‌اند که تا چندین برابر از وزن خود را به راحتی بلند می‌کنند. برخی آرواره‌های بسیار محکمی دارند و …

ما در این مقاله از ایده آل مگ قصد داریم قوی ترین حیوان جهان را بر اساس هر کدام از معیارهای اندازه‌گیری قدرت، بررسی کنیم. لطفا تا انتها با ما همراه باشید.

قوی ترین حیوان جهان بر اساس مقدار خالص قدرت

در ابتدا بدون توجه به هیچ معیار دیگری و تنها بر اساس مقدار قدرت، 5 حیوان قوی دنیا را معرفی کنیم. این جانورها، از تمام موجودات زنده روی خشکی، قدرتمندتر هستند.

فیل آفریقایی 

فیل بوته‌ای (بیشه‌ای) آفریقایی، بزرگترین و قوی‌ترین حیوان روی خشکی است! این پستاندار قدرتمند، می‌تواند 9 هزار کیلوگرم وزن (معادل وزن 130 انسان بالغ) را حمل و تحمل کند!

فیل آفریقایی یکی از قوی ترین حیوان جهان

این حیوان عظیم‌الجثه، 4.5 متر قد و بیش از 12 تن وزن دارد! اما بد نیست بدانید که فقط تنه آن‌ها، حاوی 40 هزار عضله و تاندون است.

علاوه بر این قدرت، فیل‌های بوته‌ای آفریقایی به‌خاطر عاج‌های بلندشان که بیش از 2 متر رشد می‌کنند، شناخته می‌شوند. آن‌ها از این عاج برای حفاری، دفاع تهاجمی در برابر شکارچیان و جنگ با دیگر فیل‌های نر استفاده می‌کنند.

گوریل

گوریل‌ها بزرگترین گونه میمون هستند و از قدیمی‌ترین حیوانات قدرتمند روی زمین به شمار می‌روند. آن‌ها بیش از هر چیز دیگری، به دلیل قدرت فوق‌العاده زیادشان شناخته می‌شوند.

گوریل

وزن یک گوریل نر بالغ معمولا از 200 کیلوگرم فراتر نمی‌رود؛ با این‌حال این حیوان می‌تواند تا وزن 2 هزار کیلوگرم (10 برابر وزن خود) را بدون هیچ مشکلی بلند کرده و حمل کند!

در مقایسه با انسان‌ها، بازوهای گوریل، درازتر، بزرگ‌تر و قوی‌تر هستند. بازوهای این حیوان، گاهی تا 2.5 متر هم می‌رسد! تخمین زده می‌شود که یک گوریل، حداقل 15 برابر قوی‌تر از یک انسان معمولی است!

ببر

ببر قدرت و شکوه خالص است. حیوانی تنها و مغرور که از هیچ چیزی نمی‌ترسد و همیشه اعماق جنگل‌های تاریک را برای زندگی کردن انتخاب می‌کند! در روزهایی که سراسر جهان را نگرانی‌های پوچ و خالی از معنی فراگرفته است؛ خطر انقراض این حیوان باصلابت، بیش از هر موضوع دیگری نیازمند توجه و دغدغه است.

ببر یکی از قوی ترین حیوان جهان

ببر بزرگترین گربه‌سان روی کره زمین است. در میان 10 زیرگونه این حیوان، ببر سیبری با 2.5 متر طول و بیش از 300 کیلوگرم وزن، بزرگترین و قوی‌ترین ببر جهان محسوب می‌شود.

ببرها می‌توانند حیواناتی با وزنی بیش از 2 برابر وزن خود را شکار کنند. جالب‌تر اینکه آن‌ها این شکارهای بزرگ را نه تنها روی زمین حمل می‌کنند، بلکه آن را از درخت هم بالا می‌برند.

خرس گریزلی 

در ادامه بررسی قوی ترین حیوان جهان به خرس گریزلی می‌رسیم. این خرس‌های قدرتمند در کانادا و شمال غربی ایالات متحده آمریکا سکونت دارند و اغلب، در فاصله‌ای نزدیک به انسان‌ها زندگی می‌کنند.

خرس گریزلی

خرس گریزلی یکی از بزرگترین جانوران زنده روی کره زمین است. قد این حیوان زمانی که روی پاهای عقبی خود می‌ایستد، به 2.5 متر می‌رسد و بالغ بر 750 کیلوگرم هم وزن دارد.

خرس گریزلی به راحتی تحریک شده و حالت تهاجمی به خود می‌گیرد؛ به ویژه زمانی که احساس کند توله‌هایش در خطر هستند. این جانور می‌تواند تا 80 درصد از وزن بدن خود را به راحتی بلند کرده و حمل کند.

عقاب

عقاب نه تنها قوی‌ترین پرنده، بلکه یکی از قدرتمندترین حیوان‌های روی کره زمین محسوب می‌شود. این پرنده زیبا و پرغرور، می‌تواند تا 4 برابر وزن خود را در حین پرواز کردن حمل کند! جالب است بدانید میمون، آهو، گربه‌های وحشی و … طعمه‌های مورد علاقه عقاب به شمار می‌روند.

عقاب یکی از قوی ترین حیوان جهان

طول بال‌ها، پاهای قدرتمند، چنگال‌های تیز و اندازه مناسب بدن، از جمله عواملی هستند که این قدرت حیرت‌انگیز را به عقاب هدیه می‌دهند.

عقاب می‌تواند تا ارتفاع 4 هزار متری از سطح زمین بالا برود و ساعت‌ها بدون هیچ‌گونه استراحتی، به پرواز کردن ادامه بدهد! این پرنده با چشمان تیزی که دارد، طعمه خود را از فاصله‌های بسیار دور، ردیابی می‌کند.

گاو نر 

گاو نر قوی‌ترین و بزرگترین نژاد گاو است که از 6 هزار سال قبل، توسط انسان برای کشیدن گاری و گاوآهن، اهلی و پرورش داده شده است.

گاو نر

وزن آنها به 650 کیلوگرم می‌رسد و می‌توانند دو برابر وزن بدن خود را بکشند و از استقامت باورنکردنی خود، برای ساعت‌ها کار مداوم استفاده کنند.

به همین دلایل است که گاوها در بسیاری از فرهنگ‌ها نماد قدرت، ثبات و اراده در نظر گرفته می‌شوند.

مار آناکوندا 

مار آناکوندا هم به عنوان نماینده مارها در لیست قوی ترین حیوان جهان حضور دارد. چهار زیرگونه از آناکوندا در آمریکای جنوبی وجود دارند که بزرگ‌ترین آنها آناکوندای سبز است که تا 250 کیلوگرم وزن و 10 متر طول دارد.

مار آناکوندا از قوی ترین حیوان های جهان

آناکوندا می‌تواند طعمه‌هایی به اندازه وزن بدن خود را منقبض کرده، بکشند و در نهایت بخورند! کایمان‌ها، خوک‌های وحشی و حتی جگوارها گاهی توسط این مار قدرتمند شکار می‌شوند.

در واقع قرار گرفتن مار آناکوندا در این لیست، به خاطر قدرت فوق‌العاده‌اش در فشار دادن و له کردن جانوران بزرگ است. برخی از مردم معتقدند که یک آناکوندا، در مبارزه با یک گوریل هم پیروز می‌شود!

آناتومی بدن آناکونداها به آن‌ها اجازه می‌دهد که ابتدا طعمه خود را به صورت کامل ببلعند و سپس آن را در مدت چند روز متوالی هضم کنند. به این ترتیب، این مارها می‌توانند تا ماه‌ها بدون غذا زنده بمانند.

قوی ترین حیوان جهان نسبت به جثه و وزن

در ادامه قدرت خالص را کنار می‌گذاریم و به سراغ حیواناتی می‌رویم که در عین داشتن جثه ریز، قدرتی فوق‌العاده دارند. به عبارتی دیگر، آن‌چه که در بررسی قدرت این حیوان‌ها برای ما مهم است، توانایی‌شان نسبت به جثه و وزن است.

سوسک سرگین (سرگین غلتانک)

سوسک‌های سرگین، نه تنها قوی‌ترین سوسک‌های جهان هستند، بلکه نسبت به وزن و جثه‌شان، قدرتمندترین حیوان روی کره زمین هم محسوب می‌شوند. این سوسک می‌تواند تا 1100 برابر وزن خود را حمل کند!

سوسک سرگین قوی ترین حشره جهان

برای اثبات قدرت بی‌نظیر سوسک سرگین همین نکته کفایت می‌کند که اگر انسان بخواهد 1100 برابر وزن خود را بلند کند، باید بتواند از پس بالا بردن همزمان 6 اتوبوس 2 طبقه مملو از مسافر (معادل 80 تن) بربیایید!

سوسک‌های سرگین نر که در همه قاره‌ها به جز قطب جنوب یافت می‌شوند، به قدرت خود، برای مبارزه با سایر نرها (رقابت برای جفت) و حمل کردن توپ‌های فضولات حیواناتی (برای خوردن یا زندگی در آن)، نیاز دارند.

سوسک کرگدنی 

سوسک‌های کرگدنی از نظر اندازه، بزرگ‌ترین سوسک‌های جهان هستند و اندازه بدن آن به 15 سانتی‌متر هم می‌رسد. این اندازه به سوسک کرگدن کمک می‌کند تا جایگاه دومین حشره قوی و دومین حیوان قوی جهان را (هنگام اندازه‌گیری قدرت نسبت به وزن بدن) به خود اختصاص دهد.

سوسک کرگدنی

جالب است بدانید که سوسک کرگدن نر می‌تواند تا 850 برابر وزن خود را بلند کند! اگر انسان این قدرت را داشت، می‌توانست به راحتی یک جسم با 65 تن وزن را از جایش بلند کند!

مورچه برگ شکن

مورچه برگ شکن یکی دیگر از حشره‌هایی است که در لیست قوی ترین حیوان جهان قرار می‌گیرد. این حیوان با اندازه‌ای معادل 2 سانتی‌متر، می‌تواند تا 50 برابر از وزن خود را به کمک آرواره‌هایش بلند کند.

مورچه برگ شکن از قوی ترین حیوان های جهان

علاوه بر این، مورچه برگ شکن از استقامت لازم برای حمل این اشیاء در فواصل طولانی هم برخوردار است. تصور کنید یک انسان بتواند یک کامیون را با دندان‌هایش بلند کرده و آن را چند کیلومتر حرکت دهد!

قوی ترین حیوان جهان بر اساس قدرت فک

بیایید در این قسمت از مقاله، به بررسی قوی ترین حیوان جهان بر اساس قدرت گاز گرفتن بپردازیم! به نظر شما کدام حیوان می‌تواند با قدرتی بیش از سایرین گاز بگیرد؟

کروکودیل آب شور 

کروکودیل آب شور همان‌طور که از اسمش هم پیداست، در آب‌های شور و در مناطقی از استرالیا، هند و آسیا زندگی می‌کند. این خزنده بزرگ، دارای قوی‌ترین قدرت گزش در میان تمام موجودات روی خشکی است.

تمساح آب شور قوی ترین حیوان جهان از نظر قدرت فک

بیشترین نیرویی که برای آرواره‌های یک کروکودیل آب شور برآورد شده است، 2.6 میلیون کیلوگرم در متر مربع است. حتی تصور این‌که این قدرت فک چه بلایی سر طعمه‌ها خواهد آورد هم دردناک است.

جگوار 

جگوار قوی‌ترین فک را در میان تمام گربه‌سان‌ها دارد. بر اساس برآوردها، آرواره‌های این حیوان، نیرویی معادل 1.4 میلیون کیلوگرم بر متر مربع را وارد می‌کنند؛ تقریبا دو برابر قوی‌تر از یک شیر نر!

جگوار

اسب آبی 

اسب آبی قوی‌ترین فک را در میان تمام گیاه‌خواران دارد. فک این حیوان، توانایی وارد کردن نیرویی معادل 1.28 میلیون کیلوگرم بر متر مربع را دارد! اصلا جای تعجب نیست که اسب آبی یکی از خطرناک‌ترین حیوانات آفریقا به شمار می‌رود.

اسب آبی

کفتار 

آخرین مهمان لیست قوی ترین حیوان جهان کفتار است. این حیوان در عین این‌که اصلا جثه بزرگی ندارد، اما به داشتن آرواره‌های قوی و گازهای وحشیانه معروف است.

کفتار یکی از قوی ترین حیوان های جهان

یک کفتار می‌تواند با نیرویی معادل 0.75 کیلوگرم بر متر مربع گاز بگیرد! جالب است بدانید که این قدرت آرواره‌ها، دو برابر بیشتر از قدرت فک خرس گریزلی است!

کلام آخر

از فیل آفریقایی تا مورچه برگ شکن و کفتار، همه این‌ حیوانات بر اساس متر و معیارهای مشخصی، می‌توانند به عنوان قدرتمندترین حیوان‌های جهان شناخته شوند. بستگی دارد که ما از قوی‌ترین، چه منظوری داشته باشیم.

در این مقاله به بررسی قوی ترین حیوان جهان بر اساس معیارهای مختلف پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

4.3 | (59)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

37 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
37
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x