مهمترین معیارهای انتخاب همسر از دید روانشناسان

آیا تا به حال به ملاک های انتخاب همسر و اینکه در شریک زندگی خود به دنبال چه ویژگی‌هایی می‌گردید، فکر کرده‌اید؟ شاید پاسخ دادن به این سوال آسان به نظر برسد. ویژگی‌هایی که معمولا بیشتر افراد عنوان می‌کنند، عبارتند از اخلاق خوب، مهربانی، جذابیت یا قابل اعتماد بودن.

هر شخصی برای انتخاب همسر ملاک‌ها و معیارهای خاصی دارد؛ با این حال، برای اینکه بتوانید موفقیت زندگی آینده خود را تضمین کنید، باید یک سری اصول اولیه را رعایت کنید؛ چون قرار است همسر شما یک شریک دائمی برای تمام عمرتان باشد.

انتخاب همسر باید از روی آگاهی و بر اساس معیارهای صحیح انجام شود. بی‌توجهی به اصول همسرگزینی باعث می‌شود در انتخاب خود دچار اشتباه شوید.

بنابراین، در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم شما را با بهترین ملاک های انتخاب همسر آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

الزامات برای انتخاب همسر و داشتن یک ازدواج خوب

همسرگزینی به یک سری الزامات و آمادگی‌ها نیاز دارد. قبل از اینکه شریک زندگی‌تان را انتخاب کنید، باید ویژگی‌‌های شخصیتی خود را بشناسید و اهداف‌تان را مشخص کنید.

الزامات انتخاب همسر

 اولین گام برای ازدواج این است که بدانید در زندگی به دنبال چه اهدافی هستید، چه آرزوهایی دارید و ارزش‌های مورد قبول شما چیست.

شخصی که می‌خواهد ازدواج کند باید از نظر روانی و عاطفی به استقلال رسیده باشد و بتواند انتخاب‌های مسئولانه‌ای داشته باشد. کسی که نمی‌تواند به تنهایی برای کارهای روزمره خود تصمیم‌گیری کند، آمادگی لازم برای ازدواج کردن را ندارد.

استقلال و تمکن مالی، آمادگی جسمانی و همچنین قدرت رویارویی با مشکلات از جمله سایر الزاماتی هستند که فرد باید قبل از ازدواج به آن‌ها برسد.

صفات شخصیت | عوامل بزرگ و اصلی شخصیت چه هستند؟

ملاک های اصلی انتخاب همسر

ازدواج یکی از مهمترین انتخاب‌هایی است که باید در زندگی خود انجام دهید. به همین دلیل باید علاوه بر اینکه به خودشناسی می‌رسید، با ملاک‌ های انتخاب همسر هم آشنا شوید و بدانید که از همسر آینده‌تان چه انتظاراتی دارید.

انتخاب عجولانه یا انتخاب بر اساس معیارهای نادرست می‌تواند زندگی شما را با چالش‌های جدی روبرو کند. شکست در ازدواج به ناامیدی و پریشانی منجر شده و باعث بروز مشکلات روحی و روانی می‌شود.

به طور کلی، ملاک‌ های انتخاب همسر را می‌توان به دو دسته اصلی و فرعی تقسیم‌بندی کرد:

ملاک‌های اصلی، ویژگی‌هایی هستند که به هیچ عنوان نباید نادیده گرفته شوند. ملاک‌های فرعی به اندازه ملاک‌های اصلی مهم نیستند، اما رعایت آن‌ها احتمال بروز اختلاف در بین زوجین را به حداقل می‌رساند.

اخلاق مداری

اختلاق و رفتار مناسب از جمله خصوصیاتی است که در همه روابط، از روابط شخصی گرفته تا شغلی، اهمیت ویژه‌ای دارد. وقتی می‌خواهید ازدواج کنید و برای تمام امور زندگی خود یک شریک دائمی انتخاب کنید، اهمیت این موضوع دو چندان می‌شود.

اصلی‌ترین ملاک های انتخاب همسر

ویژگی‌های اخلاقی مثبت مثل راست‌گویی، گذشت، وفاداری، خوش‌خلقی، ادب و مهربانی از مهمترین ملاک های انتخاب همسر به شمار می‌روند.

زوجینی که این صفات پسندیده را دارند، راحت‌تر با مشکلات کنار می‌آیند و زندگی آن‌ها از دوام و پایداری بیشتری برخوردار است.

به دنبال کسی باشید که رفتارش با گفتارش مطابقت داشته باشد. شخصی که دروغ می‌گوید، اهل پنهان‌کاری است یا لجباز و پرخاشگر است، می‌تواند در شما احساس ناامنی و بی‌اعتمادی ایجاد کند.

بعضی از افراد به خصوصیات اخلاقی شخصی که برای ازدواج در نظر گرفته‌اند، توجه نمی‌کنند یا به امید تغییر رفتار او وارد زندگی مشترک می‌شوند.

به یاد داشته باشید که در دوران بزرگسالی افراد به سختی می‌توانند رفتار و عقاید خود را تغییر دهند و به همین دلیل باید قبل از ازدواج ویژگی‌های شخص مورد نظرتان را به دقت بررسی کنید.

سلامت جسمی و روانی

اگرچه بعضی از مشکلات جسمی و روانی تاثیر چندانی روی زندگی مشترک ندارند، اما بعضی از آن‌ها مادام‌العمر هستند و روی جنبه‌های مختلف زندگی و حتی وظایف زناشویی تاثیر قابل توجهی می‌گذارند.

اگر فرد مقابل شما از نظر جسمی یا روانی دچار مشکل است، در مورد بیماری او تحقیق کنید تا بتوانید انتخاب مناسب‌تری داشته باشید.

اشتراک در اعتقادات دینی

بعضی از افراد به محض اینکه به کسی علاقه‌مند می‌شوند، بدون اینکه به اعتقادات دینی و ارزش‌های مورد قبول او فکر کنند، بلافاصله تصمیم به ازدواج می‌گیرند.

اشتراک در اعتقادات دینی

برای داشتن یک زندگی آرام و بدون مشکل باید از نظر اعتقادی و مذهبی با شخص مورد نظر خود تناسب داشته باشید. زوجینی که اعتقادات دینی آن‌ها با هم متفاوت است، در زندگی مشترک به طور مداوم دچار مشکل و اختلاف می‌شوند.

بلوغ فکری

ازدواج تغییرات زیادی در زندگی فرد ایجاد می‌کند و به نوعی مسئولیت‌های او را افزایش می‌دهد. افرادی که به دلیل نداشتن بلوغ فکری مسئولیت‌پذیر نیستند باید برای ازدواج صبر کرده و با خودسازی نسبت به حل این مشکل اقدام کنند.

ملاک های فرعی انتخاب همسر

همان‌طور که گفتیم معیارهای فرعی انتخاب همسر به اندازه معیارهای اصلی اهمیت ندارند، اما توجه به آن‌ها می‌تواند به داشتن یک زندگی مطلوب و استحکام رابطه زوجین کمک کند.

تناسب سنی

هیچ استاندارد مشخصی در مورد فاصله سنی زن و مرد وجود ندارد و تفاوت سن مناسب باید با توجه به شخصیت، هوش، بلوغ و… تعیین شود. با این حال با توجه به اینکه دختران زودتر از پسران وارد دوران بلوغ می‌شوند، بیشتر روانشناسان فاصله سنی سه تا هفت سال را مناسب می‌دانند.

هم‌سن بودن یا حتی دو سال بزرگ‌تر بودن دختر مانع ازدواج نیست و معمولا مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند؛ اما باید در این موارد احتیاط کرد و با کمک مشاور وارد زندگی مشترک شد.

تناسب ظاهری

اگرچه زیبایی ظاهری نمی‌تواند موفقیت یک ازدواج را تضمین کند، اما بهتر است زن و شوهر از نظر قیافه، قد و وزن با هم تناسب داشته و مورد پسند یکدیگر باشند.

تناسب ظاهری زوجین

زن و شوهر قرار است برای مدت طولانی و تا پایان عمر با یکدیگر زندگی کنند. نادیده گرفتن ظاهر و بی‌توجهی به آن ممکن است در آینده باعث ناراحتی و سرخوردگی یکی از طرفین شده و زوجین را با مشکلات و اختلافات جدی روبرو کند.

تناسب اقتصادی

توجه به وضعیت اقتصادی،  یکی از مهمترین ملاک های انتخاب همسر است. معمولا روانشناسان ازدواج دختر و پسری را که از نظر اقتصادی تفاوت زیادی با هم دارند، توصیه نمی‌کنند.

وقتی سطح اقتصادی زن و شوهر با هم خیلی تفاوت داشته باشد، فردی که وضعیت اقتصادی پایین‌تری دارد، احساس حقارت می‌کند؛ در نتیجه، مشکلات زیادی در روابط زوجین ایجاد می‌شود.

جملات انگیزشی عاشقانه و عاطفی {30 متن زیبای انگیزشی عاشقانه}

تناسب سطح تحصیلات

هر چند تناسب تحصیلی چندان ضروری به نظر نمی‌رسد، اما به هر حال تحصیل و کسب دانش باعث تغییر نگرش، طرز فکر و انتظارات افراد می‌شود. معمولا روانشناسان توصیه می‌کنند که زوجین از نظر تحصیلات هم سطح باشند یا تحصیلات مرد از زن بالاتر باشد.

اگر یکی از زوجین بیش از حد موفق باشد، این موضوع می‌تواند به یک تهدید برای زندگی مشترک تبدیل شود. زوجینی که از نظر تحصیلی با هم تناسب دارند، بهتر می‌توانند یکدیگر را درک کنند و کمتر دچار اختلاف می‌شوند.

تناسب فرهنگی و اجتماعی

این روزها که ازدواج‌های سنتی کمتر شده‌، احتمال اینکه افراد از شهرها و جوامع مختلف با هم ازدواج کنند، افزایش یافته است؛ به همین دلیل، تناسب فرهنگی و اجتماعی نقش پررنگ‌تری پیدا کرده است.

تناسب فرهنگی و اجتماعی

شخصیت هر فردی در خانواده و با توجه به افکار، هنجارها و ارزش‌های حاکم بر آن شکل می‌گیرد. اینکه دو خانواده از نظر فرهنگی و اجتماعی چقدر به هم شباهت داشته باشند و چگونه در برابر تفاوت‌های موجود واکنش نشان دهند، روی خوشبختی و سرنوشت زوجین تاثیر دارد.

هنگام انتخاب شریک زندگی باید ارزش‌ها و استانداردهای خود و خانواده‌تان را در نظر بگیرید. اگرچه می‌توانید فردی را که به طبقه اجتماعی شما تعلق ندارد، انتخاب کنید، اما باید مطمئن شوید که تفاوت‌های آن شخص با شما خیلی زیاد و دور از انتظار نباشد.

گاهی اوقات، حتی تفاوت‌های جزئی در آداب و رسوم می‌تواند به مشکلات جدی منجر شده و در نهایت باعث فروپاشی زندگی زوجین شود؛ بنابراین، قبل از ازدواج به دقت شباهت‌ها و تفاوت‌های خود را با شخص مورد نظرتان بررسی کنید.

تناسب ویژگی‌های روحی و روانی

افراد از نظر رفتار و نوع برقراری ارتباط به دو دسته برون‌گرا و درون‌گرا تقسیم می‌شوند. معمولا افراد برو‌ن‌گرا اجتماعی و پرحرف هستند و از انجام کارهای هیجان‌انگیز لذت می‌برند؛ اما درون‌گراها تمایل بیشتری به تنهایی و سکوت دارند.

تناسب ویژگی‌های روحی و روانی

هر چقدر شباهت‌ها و اشتراکات زن و شوهر از نظر درون‌گرا یا برون‌گرا بودن بیشتر باشد، احتمال اینکه در زندگی مشترک با چالش‌ها و اختلاف‌های جدی روبرو شوند، کمتر می‌شود.

برای اینکه متوجه شوید شخص مورد نظرتان برون‌گرا است یا درون‌گرا و روحیات او چقدر با شما سازگار است، می‌توانید از مشاور کمک بگیرید.

کلام پایانی

ازدواج یکی از مهمترین تصمیمات و اتفاقات زندگی است. تناسب زوجین و به اصطلاح هم کفو و هم سطح بودن آن‌ها احتمال موفقیت در ازدواج را بالا می‌برد.

اگر می‌خواهید در کنار همسر خود احساس خوشبختی کرده و زندگی شاد و موفقی را تجربه کنید، باید برای ازدواج آگاهانه و به دور از احساس تصمیم‌گیری کنید.

گاهی اوقات، علاقه زیاد باعث می‌شود که دختر و پسر ویژگی‌های منفی یکدیگر را نبینند یا نادیده بگیرند. از سوی دیگر، هیچ فردی بدون ایراد نیست؛ بنابراین، باید با در نظر گرفتن تمام جوانب و سنجش همه خصوصیات فرد وارد زندگی مشترک شد.

سوالات متداول

چرا باید همسر خود را آگاهانه انتخاب کنید؟

اگر بدون بررسی همه جوانب و فقط از روی احساسات و عشق ازدواج کنید، بعد از مدتی که احساسات اولیه فروکش کردند، متوجه می‌شوید که انتخاب نادرستی داشته‌اید و ازدواج شما آن‌طور که باید مناسب نبوده است.

چه افرادی برای ازدواج نامناسب هستند؟

افرادی که به بلوغ فکری نرسیده‌اند و رفتار بچه‌گانه دارند، مسئولیت‌پذیر نیستند، زود عصبانی می‌شوند یا شکاک هستند، افراد معتاد و افرادی که با شما از نظر مذهبی، اقتصادی، تحصیلی، اجتماعی و فرهنگی تفاوت‌های جدی دارند، برای ازدواج مناسب نیستند.

چرا مشاوره قبل از ازدواج مهم است؟

دختر و پسری که می‌خواهند با هم ازدواج کنند، در دو خانواده با نگرش، افکار، فرهنگ و علایق متفاوت رشد کرده‌اند. پس باید ضمن بررسی این تفاوت‌ها یاد بگیرند که هنگام روبرو شدن با آن‌ها چگونه رفتار کنند.
مشاور دختر و پسر را از نظر آماده بودن برای ازدواج، میزان تفاوت‌ها و شباهت‌ها و مهارت‌های لازم برای شروع زندگی مشترک ارزیابی می‌کند. در حقیقت، مشاوره قبل از ازدواج جنبه پیشگیری دارد و به افراد کمک می‌کند که انتخاب مناسب‌تر و منطقی‌تری داشته باشند.

چه زمانی برای مشاوره قبل از ازدواج مناسب است؟

با اینکه در تمام مراحل آشنایی مشاور می‌تواند به شما در انتخاب درست کمک کند، اما توصیه می‌شود که بعد از دو تا سه جلسه ملاقات برای دریافت مشاوره اقدام کنید.

2 | (4)
منبع psychalive timesofindia.indiatimes
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x