دیه چشم در سال 1403 چقدر است؟

چشم اصلی‌ترین ابزار ارتباط و تعامل ما با دنیای پیرامون است. بنابراین طبیعی است که در قانون مجازات‌های اسلامی، برای هرگونه آسیب به این عضو مهم و حیاتی، دیه چشم در نظر گرفته شده باشد.

آسیب دیدگی عزیزترین عضو بدن انسان (از قدیم اگر کسی را خیلی دوست داشتند، می‌گفتند او را مانند چشم‌هایم دوست دارم) می‌تواند شامل نابینایی کامل، کاهش بینایی و… باشد.

در این  مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ ضمن بررسی کامل دیه چشم در سال 1403 به مواردی از قبیل پارگی یا از بین بردن پلک هم اشاره خواهیم کرد و در نهایت، کلیات موضوع را در جدول دیه چشم 1403 در اختیارتان خواهیم گذاشت. لطفا تا انتها با ما همراه باشید.

دیه از بین بردن چشم (نابینایی کامل)

چشم از اعضای زوج بدن انسان است. بنابراین دیه از بین بردن یک چشم یا نابینا کردن کامل آن، معادل نصف دیه انسان خواهد بود. بنابراین، دیه چشم در سال 1403 برابر با 600 میلیون تومان است.

دیه از بین بردن چشم

بدیهی است که برای از بین بردن هر دو چشم یا نابینا شدن کامل فرد، دیه کامل انسان (یک میلیارد و 200 میلیون تومان) در نظر گرفته می‌شود. البته این دیه در شرایطی لحاظ می‌شود، که هر دو چشم قبل از آسیب، سالم بوده باشند.

در صورتی که فرد تنها یک چشم سالم داشته باشد و در یک حادثه آن را از دست بدهد، یکی از دو وضعیت زیر پیش می‌آید:

  • در صورتی که چشم دیگر فرد بر اثر یک نقص مادرزادی نابینا باشد، دیه نابینایی چشم سالم برابر با دیه کامل انسان خواهد بود.
  • در صورتی که چشم دیگر فرد بر اثر یک حادثه قبلی نابینا شده باشد، دیه نابینایی چشم سالم برابر با نصف دیه کامل انسان خواهد بود.

توجه داشته باشید که از بین بردن چشم می‌تواند شامل آسیب فیزیکی (از حدقه درآوردن یا تخلیه چشم) یا کور شدن باشد و در هر دو مورد، مبلغ دیه یکسان خواهد بود.

دیه کامل انسان: نرخ دیه کامل انسان در سال 1403 چقدر است؟

دیه کاهش بینایی در سال 1403

در صورتی که حادثه باعث از بین رفتن کامل بینایی نشده باشد، اما بخشی از بینایی فرد را تحت تاثیر قرار داده باشد، باز هم مشمول پرداخت دیه خواهد بود. در این حالت، یکی از دو وضعیت زیر پیش می‌آید:

  • در صورتی که میزان کاهش بینایی قابل محاسبه باشد، دیه به همان نسبت و بر اساس گزارش پزشکی قانونی تعیین می‌شود.
  • در صورتی که میزان کاهش بینایی قابل محاسبه نباشد، دادگاه برای فرد آسیب دیده، ارش تعیین می‌کند.

بنابراین باید به این نکته توجه داشته باشید که در صورت کاهش بینایی در یک حادثه، باید منتظر گزارش دقیق پزشکی قانونی و رای نهایی دادگاه بمانید.

دیه پلک در سال 1403

همان‌طور که در ابتدای مقاله قول دادیم، اکنون نوبت به بررسی دیه پلک می‌رسد. هر فرد سالم 4 پلک دارد و نرخ دیه از بین بردن هر چهار پلک، برابر با دیه کامل انسان خواهد بود که دیه سال 1403 برابر با یک میلیارد و 200 میلیون تومان تعین شده است.

در قانون مجازات‌های اسلامی برای هر کدام از دو پلک بالای چشم، یک ششم دیه کامل (200 میلیون تومان) و برای هر کدام از دو پلک پایین، یک چهارم دیه کامل (300 میلیون تومان) در نظر گرفته شده است.
دیه شکستگی اعضای بدن در سال 1403 + جدول کامل

جدول دیه چشم در سال 1403

با توجه به مواردی که تاکنون مطرح کردیم، جدول دیه چشم 1403 را در زیر می‌بینید:

نوع آسیب درصد دیه مبلغ دیه در سال 1403
نابینا کردن یا از بین بردن دو چشم سالم 100 درصد دیه کامل 1.2 میلیارد تومان
نابینا کردن یک چشم بینا (به شرط سالم بودن چشم دیگر) 50 درصد دیه کامل 600 میلیون تومان
نابینا کردن یک چشم بینا (به شرط نابینا بودن مادرزادی چشم دیگر) 100 درصد دیه کامل 1.2 میلیارد تومان
نابینا کردن یک چشم بینا (به شرط نابینا شدن چشم دیگر بر اثر آسیب قبلی) 50 درصد دیه کامل 600 میلیون تومان
از بین بردن چشمی که بینایی ندارد یک ششم دیه کامل 200 میلیون تومان
از بین بردن هر چهار پلک 100 درصد دیه کامل 1.2 میلیارد تومان
از بین بردن هر کدام از پلک‌های بالا یک ششم دیه کامل 200 میلیون تومان
از بین بردن هر کدام از پلک‌های پایین یک چهارم دیه کامل 300 میلیون تومان
از بین بردن همزمان چشم و پلک دیه جداگانه بر اساس نوع آسیب

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، در صورتی که در یک حادثه پلک و چشم به صورت همزمان از بین بروند، دیه هر کدام از آن‌ها به صورت جداگانه محاسبه می‌شود.

به عنوان مثال اگر در یک حادثه، بینایی یک چشم و پلک پایین آن از بین بروند، مبلغ دیه معادل 900 میلیون تومان (600 میلیون تومان برای چشم و 300 میلیون تومان برای پلک) خواهد بود.

کلام پایانی

چشم یکی از مهم‌ترین اجزای بدن انسان است. بر همین اساس، در قانون مجازات‌های اسلامی، برای هرگونه آسیب که به این عضو وارد شود، مبلغی به عنوان دیه در نظر گرفته شده است.

در این مقاله به بررسی دیه چشم در سال 1403 پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

3.6 | (17)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

147 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
147
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x