دیه شکستگی انگشت دست و پا در سال 1403 چقدر است؟

شکستن یا خرد شدن انگشت دست و پا، چه در نزاع‌های خیابانی و چه در تصادف‌ها، به دفعات اتفاق می‌افتد. این آسیب‌دیدگی در قانون مجازات‌‌های اسلامی، مشمول پرداخت دیه شکستگی انگشت (دست یا پا) می‌شود.

علاوه بر شکستگی، قطع شدن کامل انگشت یا یک یا چند بند از آن، از دیگر مواردی است که باید برای آن تشکیل پرونده شده و دیه پرداخت شود.

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم به بررسی کامل دیه شکستگی انگشت بپردازیم.لطفا تا انتها با ما همراه باشید.

دیه انگشت در سال 1403

در قانون مجازات‌های اسلامی، ذکر شده است که دیه از بین بردن هر یک از انگشت‌های اصلی دست و پا، معادل یک دهم دیه کامل است. از آن‌جایی که دیه کامل در سال 1403 معادل یک میلیارد و 200 میلیون تومان است، دیه انگشت هم برابر با 120 میلیون تومان خواهد بود.

دیه انگشت دست و پا در سال 1401

این مبلغ برای قطع یا از بین بردن کامل یک انگشت است. حال برای قطع شدن هر بند انگشت هم مقدار دیه مشخص و تعریف شده است.

از آن‌جایی که انگشت شصت تنها دو بند دارد و سایر انگشت‌ها هر کدام سه بند، بنابراین قطع شدن بند انگشت شصت بیش از دیگر انگشت‌ها خواهد بود.

بر این اساس، دیه قطع کردن هر بند انگشت شصت، معادل یک بیستم دیه کامل (60 میلیون تومان در سال 1403) است. این در حالیست که برای از بین بردن هر بند از سایر انگشت‌ها، یک سی‌ام دیه کامل (40 میلیون تومان) محاسبه و پرداخت می‌شود.

نکته: در صورتی که فرد روی دست یا پای خود بیش از 5 انگشت داشته باشد، انگشت ششم به بعد، انگشت زائد نامیده می‌شود. دیه قطع یا از بین بردن این انگشت، معادل یک سوم انگشت اصلی (40 میلیون تومان در سال 1403) خواهد بود.

از آن‌جایی که دیه زن و مرد تا زمانی که به میزان یک سوم دیه کامل باشد برابر است، بنابراین دیه قطع انگشت برای زن و مرد به صورت یکسان محاسبه می‌شود.

دیه شکستگی انگشت در سال 1403

در قانون مجازت‌های اسلامی، دیه سال 1403 برای تمام اعضای بدن مشخص شده است، بر اساس این نرخ نامه شکستگی انگشت دست و پا هم مشخص شده و از این قرار است:

دیه شکستگی هر استخوان انگشت در صورتی که به صورت کامل بهبود پیدا نکند، معادل یک پنجم دیه انگشت است. همان‌طور که در قسمت قبل اشاره کردیم، دیه انگشت در سال 1403 برابر با 120 میلیون تومان است. بنابراین دیه شکستگی انگشت در سال 1403 معادل 24 میلیون تومان است.

دیه شکستگی استخوان انگشت

این در حالیست که در صورتی که شکستگی استخوان انگشت به صورت کامل بهبود پیدا کند، مقدار دیه آن معادل چهار پنجم شکستگی انگشت است که در سال 1403 معادل 19 میلیون و 200 هزار تومان است.

دیه از بین بردن ناخن

علاوه بر انگشت‌ها، برای از بین بردن ناخن هم در قانون مجازات‌های اسلامی، مقدار دیه به شرح زیر مشخص شده است:

دیه از بین بردن ناخن هر کدام از انگشت‌ها در صورتی که امکان رشد و بهبود دوباره وجود نداشته باشد، معادل یک درصد از دیه کامل (12 میلیون تومان در سال 1403) خواهد بود.

این در حالیست که در صورتی که ناخن از بین برده شده بتواند دوباره رشد کند، دیه آن معادل نیم درصد دیه کامل (6 میلیون تومان در سال 1403) خواهد بود.

کلام آخر

دیه یکی از انواع مجازات‌های مشخص شده در قانون مجازات‌های اسلامی است و در مواردی پرداخت می‌شود که امکان قصاص فرد، به هر دلیلی وجود نداشته باشد. شکستگی و قطع شدن انگشتان دست و پا هم یکی از مواردی است که مشمول پرداخت دیه می‌شود.

در این مقاله به بررسی کامل دیه شکستگی انگشت دست و پا در سال 1403 پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما باشیم.

سوالات متداول 

آیا دیه انگشت زن و مرد متفاوت است؟

خیر . تا زمانی که مقدار دیه از یک سوم دیه کامل بیشتر نشود، مقدار دیه زن و مرد با هم برابر است.

دیه قطع تمام انگشت‌های یک دست چقدر است؟

در صورتی که هر پنج انگشت فرد قطع شوند، مقدار دیه آن معادل نصف دیه کامل یعنی 600 میلیون تومان خواهد بود.

3.1 | (30)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

326 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
326
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x