کاشت مو به روش FUT چیست و چرا امروزه کمتر انجام می شود ؟

اگر اخیرا متوجه عقب رفتن خط موی‌ خود شده‌اید و تعداد موهایی که از دست می‌دهید بیش از حد زیاد شده، باید بگوییم که شما دچار ریزش مو با الگوی مردانه شده‌اید. همه می‌دانیم که ریزش مو امری رایج و ناراحت‌کننده است، اما خبر خوب این است که راه‌های درمانی زیادی از جمله  کاشت مو به روش FUT برای جلوگیری از آن وجود دارد.

اگر شما نیز دچار ریزش مو با الگوی مردانه شده‌اید، نگرا نباشید. زیرا در این مقاله قصد داریم تا در خصوص کاشت مو به روش FUT به طور جامع صحبت کنیم. شما با خواند این مطلب متوجه خواهید شد که چه کسانی واجد شرایط این جراحی هستند و با مراحل کاشت، مزایا، عوارض و خطرات آشنا می‌شوید.

کاشت مو به روش FUT چیست ؟

این نام کمی پیچیده به نظر می‌رسد، اما باید بگوییم که روش انجام آن بسیار ساده است. پیوند واحد فولیکولی (FUT) نوعی جراحی ترمیم مو است که پزشک در آن ریشه موهای پشت سر را استخراج و آن‌ها را در نواحی طاس سر می‌کارد. به طور خلاصه پزشک موهای مورد نظر را بین “واحدهای فولیکولی” (معروف به گروه‌های طبیعی مو) جابجا می‌کند.

این واحدها می‌توانند شامل یک، دو یا سه تار مو و همچنین پوست، اعصاب، ماهیچه و عروق خونی مرتبط با آن‌ها باشند. ریشه واحدهای فولیکولی تطبیق‌پذیری بالایی دارند، به گونه‌ای که هنگام قرارگیری در محل مورد نظر بلافاصله فرایند رشد خود را از سر می‌گیرد. به همین دلیل، جراحان کاشت مو می‌توانند الگوهای مویی دلخواه خود را مطابق الگوهای موی طبیعی بیمار تولید و جای‌گذاری کنند.

گرافت‌های مویی که در طی این روش پیوند زده می‌شوند به اندازه کافی بزرگ هستند که اغلب می‌توان ترمیم کامل را تنها در یک یا دو جلسه به دست آورد.

مراحل انجام کاشت مو به روش FUT

در طی عمل کاشت مو به روش FUT، جراح نواری از پوست سر از ناحیه (اهدا کننده)، که ریزش مو در آن کمتر از سایر نقاط است، برمی‌دارد. این ناحیه معمولاً به پشت سر اطلاق می‌شود. اندازه دقیق نوار بستگی به تعداد فولیکول‌های مورد نیاز برای پوشاندن نقاط طاس دارد، اما عرض نوار معمولاً از یک تا 1.5 سانتی متر (0.4 تا 0.6 اینچ) تجاوز نمی‌کند.

هنگامی که تک تک فولیکول‌ها از نوار برداشته می‌شوند، به ناحیه (گیرنده) پوست سر وارد می‌شوند. جراحی‌های کاشت مو به طور متوسط ​​بین چهار تا هشت ساعت طول می‌کشد. اکثر افراد در طول جراحی با بی حسی موضعی فرایند کاشت مو را با چشمان خود مشاهده می‌کنند، اما هیچ دردی حس نمی‌کنند. به همین دلیل عمل کاشت مو به روش FUT در طیف عمل‌های کم‌تهجمی و غیر تهاجمی قرار می‌گیرد.

اکنون، بیایید روند کامل کاشت مو را گام به گام بررسی کنیم تا بتوانید درک بهتری از آنچه از ابتدا تا انتهای این پروسه رخ می‌دهد داشته باشیم:

مرحله اول: جراح خط موی شما را از ناحیه اولیه آن ترسیم می‌کند (ناحیه‌ای که پیش از طاس شدن حاوی موی طبیعی بوده است). او همچنین ناحیه استخراج مو را مشخص و عکس‌هایی را از نواحی مختلف سر به ثبت می‌رساند. قبل از جراحی پزشک ممکن است چند مسکن و آرامبخش به شما تجویز کند. در نهایت، کادر پزشکی پوست سر را با بی حسی موضعی بی حس می‌کنند و شرایط را مهیای کاشت می‌نمایند.

مرحله دوم: موهای ناحیه اهدا کننده، جایی که موهای شما از آن برداشته می‌شود، تا حدود دو میلی متر کوتاه می‌شوند.

مرحله سوم: جراح نوار پوست اهدا کننده را برش داده و فولیکول‌های مو را استخراج می‌کند. شما در طول فرآیند استخراج بیدار خواهید ماند. تعیین اندازه و محل مناسب نوار اهداکننده، بازده کار را به حداکثر می‌رساند و از مشکلاتی مانند اسکار خطی پهن و یا قابل مشاهده جلوگیری می‌کند. به همین سبب، باید در انتخاب جراح باتجربه نهایت دقت را داشته باشید.

مرحله چهارم: یکی از تکنسین‌های اتاق عمل تک تک فولیکول‌های مو را از نوار اهداکننده جدا کرده و آن‌ها را برای پیوند آماده می‌کند.

مرحله پنجم: جراح پوست ناحیه اهداکننده را پس از استخراج فولیکول‌های مورد نظر با بخیه به هم متصل می‌کند.

مرحله ششم: سپس فولیکول‌های مو با الگویی که طبیعی به نظر جلوه دهند در قسمت‌های طاس پوست سر وارد می‌شوند.

مرحله هفتم: در مرحله آخر پزشک ناحیه گیرنده مو را با پانسمان می‌پوشاند و چند  آنتی بیوتیک به آن تزریق می‌کند.

اکثر افراد نتایج نهایی کاشت مو را در شش تا نه ماه بعد می‌بینند. با این حال، برخی از افراد برای مشاهده نتایج نهایی و دلخواه باید تا یک سال صبر کنند. توجه داشته باشید که بین دو تا هشت هفته پس از جراحی، موهای کاشته شده می‌ریزند. این یک امر کاملا طبیعی است. در ماه سوم، ممکن است موها نسبت به قبل از کاشت نازک‌تر به نظر برسند که این موضوع نیز طبیعی است.

مراحل کاشت مو به روش fut

چه کسانی واجد شرایط کاشت مو به روش FUT هستند؟

مردانی که آلوپسی آندروژنیک یا ریزش موی مردانه را تجربه می‌کنند، کاندیدایی مناسب برای کاشت مو به روش پیوند واحد فولیکولی (FUT) هستند. عوامل دیگری که باید در نظر گرفته شوند عبارت‌اند از:

  • سن : اگر 25 سال یا بیشتر دارید، کاندیدای مناسبی برای جراحی FUT هستید. به عنوان یک قانون کلی، جراحان فقط باید بیماران بالای 25 سال را جراحی کنند زیرا الگوهای ریزش مو بعد از این بازه زمانی تکمیل خواهد شد. همچنین، انتظارات برای نتیجه جراحی عموماً در بیماران کمتر از 25 سال غیر واقعی تر به نظر خواهد رسید.
  • ضخامت مو : مردانی که موهای ضخیم‌تری دارند، می‌توانند نتایج موثری از روش FUT دریافت کنند. آن‌ها بعد از انجام این عمل می‌توانند انتظار پوشش موی بسیار متراکم‌تری داشته باشند و به نتایج زیبایی بهتری دست ‌یابند. بنابراین، انجام این روش در موهای ضخیم در مقایسه با مردانی که موهای نازک‌تر و ظریف‌تری دارند، موثرتر خواهد بود.
  • تراکم موی اهداکننده : افرادی که محل اهدای پوست سر آن‌ها شامل بیش از 80 واحد فولیکولی در هر سانتی‌متر مربع باشد، کاندیدای مناسبی برای این روش خواهند بود و نتیجه بهتری کسب خواهند کرد. در صورتی که تراکم مو در ناحیه اهداکننده فرد کمتر از 40 واحد فولیکولی در هر سانتی‌متر مربع باشد، نتایج جراحی FUT بسیار ضعیف خواهد بود. لذا، پیش از انجام جراحی مو به این شیوه حتما نظر پزشک خود را جویا شوید.
  • رنگ مو : مردانی که رنگ پوست روشن‌تر و رنگ موهای روشن‌تری دارند (یعنی بلوند، قرمز) کاندیدای بهتری نسبت به کسانی هستند که رنگ پوست و موی متضادی دارند. با این حال، این تکنیک افرادی که رنگ موی تیره‌ای دارند را نیز تحت پوشش قرار داده و نتایج خوبی برای آن‌ها رقم می‌زند.

هزینه کاشت مو به روش FUT چقدر است؟

پیوند مو به طور کلی روشی گران است. بنابراین، پیش از مراجعه به کلینیک و دریافت نوبت جراحی حتما به این مسئله توجه کنید. تکنیک ترمیم مو بسته به محل زندگی شما، جراح فرد، پیچیدگی عمل و عوامل دیگر، می تواند از 10 الی 30 میلیون تومان متفاوت باشد.

بنابراین، اگر قصد کاشت مو به روش FUT دارید بهتر است با پزشک خود در مورد هزینه‌های مربوطه مشورت کنید. این هزینه‌ها شامل دستمزد جراح، هزینه کادر درمان، هزینه‌های داروهای بی حسی، هزینه کلینیک و … می‌شود. جهت دریافت هزینه کاشت مو می توانید با شماره 02154503 در تماس باشید.

چه کسانی کاندیدای مناسبی برای کاشت مو به روش FUT نیستند

مانند همه روش‌های پزشکی، در پروسه کاشت مو نیز برخی معیارهای بالقوه استثنایی وجود دارد که افراد را از انجام جراحی منع می‌کنند. اگر شما نیز به دنبال روشی ایده‌آل برای بازگرداندن موهای از دست رفته خود هستید، باید توجه داشته باشید که بهترین روش جراحی را انتخاب کنید. در صورتی که مشکلات زیر را داشته باشید، کاندیدای مناسبی برای کاشت مو به روش FUT نیستید:

  • بیماری‌های روانی خاص
  • نامتراکم بودن ناحیه اهدا کننده (در صورتی که تراکم مو در ناحیه اهداکننده فرد کمتر از 40 واحد فولیکولی در هر سانتی‌متر مربع باشد، نتایج جراحی FUT بسیار ضعیف خواهد بود)
  • الگوی ریزش مو غیر معمول
  • وجود موهای شکسته در ناحیه اهداکننده
  • ریزش بیش از حد مو
  • التهاب پوست سر
  • جای زخم غیر قابل توضیح یا قابل مشاهده
  • وجود درد، سوزش یا خارش در پوست سر

هر کدام از مشکلات فوق شما را از انجام عمل کاشت مو به روش FUT محروم می‌سازد. بدیهی است در انتخاب روش مناسب با پزشک خود مشورت کنید. پزشک با انجام آزمایشات مختلف و بررسی پوست سر، بهترین گزینه درمانی را تجویز خواهد کرد.

مزایای کاشت مو به روش FUT

کاشت مو به روش پیوند واحد فولیکولی مزایایی دارد که در ادامه مهمترین آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

  • در این روش امکان پیوند واحدهای فولیکولی در تنها یک جلسه وجود دارد. پزشک طی 3 الی 4 ساعت تمامی فولیکول‌های مورد نیاز را از قسمت اهداکننده استخراج و آن‌ها را در نواحی طاس سر پیوند می‌زند.
  • روش FUT نسبت به سایر روش‌های درمانی، نتایج موثرتری را رقم می‌زند.
  • این روش ظاهر موهای کاشته شده را طبیعی‌تر جلوه می‌دهد. البته، مهارت پزشک در وقوع این امر بسیار مهم است، به طوری که اگر جراح نتواند خط رویش مو را به درستی ترسیم کند، ظاهر مو کاملا غیرطبیعی جلوه خواهد کرد.
  • روش FUT نسبت به سایر روش‌های دیگر مانند FIT و SUT ارزان‌تر است. اگر قصد کاشت مو به روش‌های مقرون به صرفه را دارید، می‌توانید روش FUT را به عنوان یکی از ارزان‌ترین روش‌ها بدانید.

خطرات کاشت مو به روش FUT

به طور کلی، عوارض ناشی از کاشت مو به روش FUT، با توجه به خونرسانی بالا به پوست سر، که امکان بهبود سریع و نرخ پایین عفونت را فراهم می‌کند، نادر است. با این وجود برخی از خطرات بالقوه عبارت‌اند از:

  • تورم ناشی از مایعات اضافی (edema)
  • خون‌ریزی
  • التهاب فولیکول‌های مو (فولیکولیت)
  • بی حسی پوست سر
  • ریزش “شوک”، یک عارضه غیر معمول اما نگران کننده که با ریزش موهای بومی در محل اهدا کننده یا گیرنده مشخص می‌شود. این احتمالاً نتیجه استرس و ریزترومای متحمل شده در طول جراحی است و عموماً موقتی است. بیماران باید اطمینان حاصل کنند که اکثر موهای ریخته شده پس از سه تا چهار ماه باید برگردند.
  • کیست‌های اپیدرمی و موهای رشد کرده، که ممکن است باعث ایجاد یک پاسخ التهابی شود. این امر می‌تواند بر کل فولیکول‌های پیوندی اثر ب‌گذارد.
  • عفونت که معمولا کمتر از یک درصد بیماران را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این عارضه معمولا توسط اعمال کمپرس گرم روی نواحی ملتهب شده، زدن شامپوهای ضدعفونی و همچنین مصرف آنتی بیوتیک درمان می‌شود.

توصیه های قبل از کاشت مو به روش FUT

  • پیش از عمل هرگز به سولار نروید.
  • مصرف هر گونه داروی ضد التهابی (NSAIDs) به مدت یک هفته توصیه نمی‌شود.
  • مصرف هر گونه مواد غذایی که حاوی ویتامین B یا E باشد توصیه نمی‌شود، زیرا این ویتامین‌ها احتمال خونریزی را افزایش می‌دهند.
  • بهتر است تمامی داروهای مربوط به بیماری‌های زمینه‌ای خود مانند داروهای قلبی و فشار خون را به همان شیوه قبل حتی در روز جراحی نیز مصرف کنید.
  • تا دو هفته قبل از عمل کشیدن سیگار و مصرف الکل را ترک کنید.
  • بهتر است تا یک هفته قبل از عمل موهای خود را رنگ نکنید.
  • در صورتی که دارویی مصرف می‌کنید آن را با پزشک در میان بگذارید.
  • مصرف هرگونه نوشیدنی کافئین‌دار در روز جراحی ممنوع است.
  • استفاده از اسپری‌های نگهدارنده مو و آرایشی در روز جراحی ممنوع است.

مراقبت های بعد از کاشت مو به روش FUT

  • سعی کنید تا چند روز پس از جراحی روی صندلی به حالت نیمه نشسته بخوابید. این کار به کاهش سریع تورم کمک می‌کند.
  • از خراشیدن، خاراندن، لمس کردن و مالیدن ناحیه جراحی شده اجتنبا کنید.
  • فقط دستورالعمل‌های پزشک خود را در نحوه و میزان شستشوی سر بعدز از کاشت مو دنبال کنید. تکنیک‌های هر پزشک با دیگری فرق دارد.
  • داروهای تجویز شده توسط پزشک را به موقع و سر تایم مصرف کنید.
  • از شیدن سیگار و نوشیدن الکل تا دو الی سه هفته پس از جراحی خودداری کنید.
  • هرگز بدون کلاه و سربند در مقابل نور خورشید قرار نگیرید.
  • تا یک ماه از انجام فعالیت بدنی سخت مانند بدنسازی و دویدن خودداری نمایید.
سلب مسئولیت: ایده آل مگ صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.
5 | (2)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x