خواص روغن زیتون برای سلامتی + عوارض احتمالی

در این مطلب به بررسی خواص روغن زیتون برای بدن، پوست و مو خواهیم پرداخت. در واقع روغن زیتون، روغن استخراج‌شده از میوه درخت زیتون است.

روغن زیتون یکی از مفیدترین روغن‌های خوراکی بوده که در اکثر غذاها می‌توانید از آن استفاده کرده و غذای سالم‌تری داشته باشید. همچنین می‌توانید روغن زیتون را برای ماساژ بدن و یا رشد موها استفاده کنید.

حدود ۱۴ درصد از این روغن را چربی‌ اشباع‌شده و ۱۱ درصد آن را اسیدهای چرب غیراشباع مانند امگا ۶ و امگا ۳ تشکیل می‌دهند. بنابراین در ادامه با ما در ایده آل مگ همراه باشید تا فواید روغن زیتون را بررسی کنیم.

چرا روغن زیتون اینقدر محبوب است؟

گفتیم که روغن زیتون مستقیما از میوه درخت زیتون به دست می‌آید. این روغن، چربی بالا و هضم نسبتا آسانی دارد بنابراین در غذاهای زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چرا روغن زیتون اینقدر محبوب است

همچنین تولید روغن زیتون برای مردم معمولا آسان است. به‌طور کلی روغن زیتون از طریق فرآیند خرد کردن و آسیاب کردن خود زیتون‌ها و سپس خارج کردن روغن آن‌ها به‌دست می‌آید. چه مردم از آسیاب با فولاد ضد زنگ برای تولید آن استفاده کنند و چه از آسیاب سنگی، فرآیند تولید روغن زیتون اساسا یکسان است.

در واقع هزاران سال است که بشر به کاشت درخت زیتون پرداخته است. در نتیجه زیتون یکی از قدیمی‌ترین محصولات کشاورزی است. درختان زیتون بخشی از خانواده درختان Oleaceae هستند و به معنای واقعی کلمه می‌توانند به تنهایی، چهارصد سال عمر کنند

اکثر درخت‌های زیتون در نزدیکی نیل، ایران، کرت یا اردن کشت می‌شود. به‌همین دلیل است که مردم هنوز هم می‌توانند با اطمینان بگویند که خواص روغن زیتون از منطقه مدیترانه و خاورمیانه می‌آید. فواید روغن زیتون آن‌قدر زیاد است که رومی‌ها از آن برای طولانی‌تر شدن عمر و زیباتر شدن استفاده می‌کردند.

کسانی‌که در تولید روغن زیتون تجربه دارند به رنگ آن نگاه می‌کنند تا ببینند که آیا روغن زیتون اصل است یا خیر. معمولا بهترین روغن زیتون‌ها را در مناطق مدیترانه‌ای می‌توانید پیدا کنید.

روغن زیتون به‌دلیل خواصی که دارد در دستورالعمل‌های مختلف استفاده می‌شود و ارزش غذایی آن امروزه در سطح بین‌المللی بسیار محبوب است.

خواص روغن زیتون خوراکی

در این قسمت به بررسی تمام فواید روغن زیتون خوراکی خواهیم پرداخت.

1. روغن زیتون سرشار از چربی‌های غیراشباع سالم است.

همان‌طور که در بالا گفتیم حدود ۱۴ درصد از روغن زیتون را چربی اشباع‌شده تشکیل می‌دهد. در حالی‌که ۱۱ درصد آن چربی غیراشباع مانند اسیدهای چرب امگا ۶ و امگا ۳ است. اما اسید چرب که در روغن زیتون وجود دارد یک چربی غیراشباع است که اسید اولئیک نام دارد و  ۷۳ درصد از روغن را تشکیل می‌دهد.

روغن زیتون سرشار از چربی های غیر اشباع و سالم است

مطالعات نشان می‌دهد که اسید اولئیک، التهاب بدن را کاهش می‌دهد و حتی ممکن است اثرات مفیدی بر روی ژن‌های مرتبط با سرطان داشته باشد.

چربی‌های غیراشباع نیز در برابر حرارت بالا کاملاً مقاوم هستند که روغن زیتون فرابکر را به گزینه‌ای سالم برای پخت‌و‌پز تبدیل می‌کند.

2. روغن زیتون حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان است

روغن زیتون فوق بکر، نسبتا مغذی است. این روغن جدا از اسیدهای چرب مفید، حاوی مقادیر کمی ویتامین E و K است. همچنین روغن زیتون سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های قوی است.

این آنتی اکسیدان‌ها که باعث ایجاد خواص روغن زیتون می‌شوند از نظر بیولوژیکی فعال هستند و ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش دهند.

آنتی اکسیدان‌ها همچنین التهاب را کاهش می‌دهند و به محافظت از کلسترول خون شما در برابر اکسیداسیون کمک می‌کنند. این دو مزیت ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

3. روغن زیتون دارای خواص ضد التهابی قوی است.

تصور می‌شود که التهاب مزمن، عامل اصلی بیماری‌هایی مانند سرطان، بیماری قلبی، سندرم متابولیک، دیابت نوع ۲، آلزایمر، آرتریت و حتی چاقی باشد.

روغن زیتون دارای خواص ضدالتهابی است

روغن زیتون فرابکر می‌تواند التهاب را کاهش دهد. این مورد ممکن است یکی از دلایل اصلی فواید آن برای سلامتی باشد. ماده کلیدی در میان این مواد، اولئوکانتال است که نشان داده شده است مشابه ایبوپروفن عمل کرده و خاصیت ضد التهابی دارد.

برخی از دانشمندان تخمین می‌زنند که اولئوکانتال موجود در ۳.۴ قاشق غذاخوری (۵۰ میلی لیتر) روغن زیتون فوق بکر اثری مشابه ۱۰ درصد از دوز مصرفی ایبوپروفن برای بزرگسالان را دارد.

4. روغن زیتون ممکن است به جلوگیری از سکته کمک کند

سکته مغزی به دلیل اختلال در جریان خون به مغز شما به‌دلیل لخته شدن خون یا خونریزی ایجاد می‌شود. در برخی از کشورها سکته مغزی پس از بیماری قلبی، دومین علت شایع مرگ و میر است.

یک مطالعه بزرگ روی ۸۴۱۰۰۰ نفر نشان داد که روغن زیتون تنها منبع چربی تک غیراشباع است که باعث کاهش خطر سکته و بیماری قلبی می‌شود.

کسانی‌که روغن زیتون مصرف می‌کردند در مقایسه با دیگران در معرض خطر سکته کمتری بودند. بنابراین جلوگیری از سکته نیز یکی دیگر از خواص روغن زیتون به شمار می‌رود.

5. روغن زیتون از بدن در برابر بیماری‌های قلبی محافظت می‌کند

بیماری قلبی، شایع‌ترین علت مرگ و میر در جهان است. مطالعاتی که چند دهه پیش انجام شد نشان داد که بیماری قلبی در کشورهای مدیترانه‌ای کمتر شایع است.

روغن زیتون از بیماری های قلبی جلوگیری می کند

این موضوع منجر به تحقیقات گسترده‌ای در مورد رژیم غذایی مدیترانه‌ای شد و نشان داد که یکی از دلایل آن، مصرف بیشتر روغن زیتون در مناطق نزدیک به مدیترانه است.

روغن زیتون از کلسترول بد LDL در برابر اکسیداسیون محافظت می‌کند، پوشش رگ‌های خونی شما را بهبود می‌بخشد، فشار خون را کاهش می‌دهد و ممکن است به جلوگیری از لخته‌شدن بیش از حد خون کمک کند.

6. روغن زیتون باعث افزایش وزن و چاقی نمی‌شود

می‌دانید که مصرف بیش از حد چربی باعث افزایش وزن می‌شود. با این حال مطالعات متعدد روی روغن زیتون نشان داده است که این روغن باعث ایجاد اضافه وزن و چاقی نمی‌شود.

علاوه‌بر این یک مطالعه سه ساله روی ۱۸۷ شرکت‌کننده نشان داد که رژیم غذایی غنی از روغن زیتون باعث افزایش سطح آنتی اکسیدان‌ها در خون و همچنین کاهش وزن می‌شود.

7. خواص روغن زیتون ممکن است باعث جلوگیری از بیماری آلزایمر شود

بیماری آلزایمر شایع‌ترین بیماری تخریب‌کننده عصبی در جهان است. یکی از ویژگی‌های کلیدی این بیماری، تجمع پلاک‌های بتا آمیلوئید در داخل سلول‌های مغز شما است.

اما ماده‌ای در روغن زیتون می‌تواند به حذف این پلاک‌ها کمک کند. علاوه‌بر این روغن زیتون برای عملکرد مغز نیز مفید است.

8. خواص روغن زیتون ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهد

به نظر می‌رسد خواص روغن زیتون از بدن در برابر دیابت نوع ۲ بسیار محافظت می‌کند. روغن زیتون، اثرات مفید بر قند خون دارد. در واقع در مطالعاتی که انجام شده نشان داده شده است که روغن زیتون می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را تا ۴۰ درصد کاهش دهد.

9. آنتی اکسیدان‌های موجود در روغن زیتون دارای خواص ضد سرطانی هستند

سرطان نیز یکی دیگر از شایع‌ترین علل مرگ و میر در جهان است. البته مردم کشورهای مدیترانه‌ای کمتر در معرض خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها قرار می‌گیرند و بسیاری از محققان معتقدند که روغن زیتون می‌تواند دلیل این موضوع باشد.

روغن زیتون سرشار از آنتی اکسیدان است

آنتی اکسیدان‌های موجود در روغن زیتون می‌توانند آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد که دلیل اصلی سرطان هستند را کاهش دهند. همچنین ترکیبات موجود در روغن زیتون می‌توانند با سلول‌های سرطانی مبارزه کنند.

10. روغن زیتون می‌تواند به درمان آرتریت روماتوئید کمک کند

آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است که باعث می‌شود مفاصل شما تغییر شکل داده و دردناک شود. اگرچه علت دقیق آن به خوبی شناخته نشده است، اما در این بیماری، سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه به سلول‌های طبیعی حمله می‌کند.

مکمل‌های روغن زیتون نشانگرهای التهابی این بیماری را بهبود می‌بخشند و استرس اکسیداتیو را در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید کاهش می‌دهند.

در یک مطالعه نشان داده شد که روغن زیتون و روغن ماهی به‌طور قابل توجهی قدرت دست، درد مفاصل و سفتی صبحگاهی مفاصل را در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید بهبود می‌بخشند.

خواص روغن زیتون برای پوست

اکنون با ما همراه باشید تا به بررسی خواص روغن زیتون مالشی برای پوست بپردازیم.

1. آرایش و یا آثار ضد آفتاب را از روی پوست پاک می‌کند.

پاکسازی پوست به‌طور روزانه باید یکی دیگر از مراحل ضروری در روتین مراقبت از پوست شما باشد. بهترین کاری که می‌توان هنگام پاکسازی صورت انجام داد، اجتناب از سورفکتانت‌های تهاجمی است که در دراز مدت باعث افزایش خشکی و حساسیت پوست ما می‌شوند. بهتر است به جای آن‌ها از مواد مؤثرتر استفاده شود.

پاکسازی پوست با روغن زیتون

برای از بین بردن آثار ضدآفتاب و آرایش، موثرترین راه، استفاده از روغن‌ها زیتون طبیعی است که آلودگی‌ها را به‌طور کامل از روی پوست شما پاک می‌کند.

اگر روغن زیتون را روی صورتتان ماساژ دهید خواهید دید که آثار آرایش و ضدآفتاب را تجزیه کرده و از بین می‌برد. سپس  صورت شما کاملا آماده است تا مراحل بعدی روتین مراقبت از پوست خود را انجام دهید. در این روتین از روغن زیتون نیز می‌توانید استفاده کرد.

2. حتی از حساس‌ترین پوست‌ها محافظت کرده و آن‌ها را آبرسانی می‌کند

روغن زیتون ارگانیک دارای خواص مرطوب‌کننده و مغذی استثنایی برای آبرسانی به پوست صورت و بدن است. محتوای بالای ویتامین A و E و همچنین D و K در این روغن، آن را به محصولی ایده‌آل برای محافظت از پوست (به‌خصوص در فصول سردتر) و تغذیه حتی حساس‌ترین پوست‌ها تبدیل کرده است.

روغن زیتون طبیعی را می‌توان به‌عنوان مرطوب‌کننده مخصوص شب استفاده کرد. برای استفاده از آن می‌توانید سه قطره روغن را روی کف دست خود بمالید، آن را گرم کرده و به آرامی روی صورت خود ماساژ دهید.

در مورد خواص روغن زیتون مالشی توجه داشته باشید که اگر پوست بسیار چرب دارید بهتر است از مصرف زیاد آن خودداری کنید.

3. خواص روغن زیتون به ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده پوست کمک می‌کند

پوست، بزرگترین اندام ما است. اندامی که هم از ما در برابر عوامل خارجی و هم از آسیب‌های خورشید محافظت می‌کند. به‌همین دلیل باید به خوبی از آن مراقبت کنید. در واقع روغن زیتون ارگانیک می‌تواند به شما در ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده پوست کمک کند.

روغن زیتون به ترمیم بافت های آسیب دیده کمک می کند

همچنین به لطف خواص ترمیم‌کنندگی و التیام‌بخشی ویتامین‌های آن استفاده از چند قطره از این روغن برای ترمیم پوست خشک و ترک خورده‌ روی آرنج و زانو بسیار موثر است.

علاوه‌بر این روغن زیتون باعث کاهش ایجاد جوش و آکنه روی پوست صورت می‌شود. در واقع ویتامین D موجود در این روغن به شما کمک می‌کند تا علائم سایر بیماری‌های پوستی مانند روزاسه و پسوریازیس را کاهش دهید.

4. روغن زیتون، نرمی و لطافت پوست را احیا و تقویت می‌کند

به لطف غلظت بالای ویتامین‌ها و مواد معدنی که در اسیدهای چرب طبیعی روغن زیتون وجود دارد این روغن می‌تواند به شما کمک کند تا چهره خود را احیا کنید و به آن نرمی، درخشندگی و لطافت ببخشید.

همچنین ویتامین‌های موجود در این محصول به‌ویژه ویتامین‌های A و E به تقویت سفتی اپیدرم و حتی تحریک تولید کلاژن کمک می‌کند.

از سوی دیگر غلظت بالای اسید اولئیک آن نیز به تحریک بازسازی سلول‌های پوست کمک کرده و به آن‌ها خاصیت ارتجاعی و درخشندگی طبیعی می‌بخشند.

5. روغن زیتون یک متحد آنتی اکسیدانی برای مبارزه با پیری است

این مورد نیز یکی دیگر از خواص روغن زیتون برای پوست است. طبیعی است که با گذشت زمان ما پیر می‌شویم. اگرچه پیری، یک امر طبیعی است اما عوامل خارجی مانند اشعه‌های مضر خورشید، آلودگی، استرس و سایر عادات ناسالم وجود دارند که ممکن است روند پیری را تسریع کنند.

در این مورد هم روغن زیتون ارگانیک به‌دلیل محتوای بالای پلی فنول‌ها دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد پیری است که به مقابله با تشکیل رادیکال‌های آزاد که مستقیما باعث پیری سلول‌ها می‌شوند کمک می‌کند.

به‌همین دلیل این روغن یک محافظ عالی در برابر اثرات مضر آفتاب است و به روشن شدن لکه‌ها یا کاهش ظاهر خطوط و چین و چروک‌های ظریف (به ویژه در اطراف چشم) کمک می‌کند.

به‌طور خلاصه، روغن زیتون ارگانیک، محصولی عالی برای روتین مراقبت از پوست شما است. این ماده به شما اجازه می‌دهد که از درون و بیرون سالم باشید.

خواص روغن زیتون برای مو

روغن زیتون همچنین فوایدی برای مو دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها پرداخته‌ایم.

1. خواص روغن زیتون، موهای شما را تغذیه کرده و آن‌ها را حالت می‌دهد

روغن زیتون به‌عنوان یک مرطوب‌کننده عالی عمل کرده و از خشکی موها جلوگیری می‌کند. در واقع روغن زیتون تمام مواد مغذی لازم برای تغذیه و حالت دادن مناسب موهای شما را دارد.

2. تسکین پوست سر، یکی از خواص روغن زیتون

روغن زیتون به‌دلیل خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی که دارد تاثیر بسیار تسکین دهنده‌ای روی پوست سر شما می‌گذارد. در واقع اثر مرطوب‌کنندگی آن به کاهش خارش، رفع خشکی، مبارزه با شوره سر و رفع گرفتگی فولیکول‌های مو کمک می‌کند.

خواص روغن زیتون برای تسکین پوست سر

بنابراین یکی از خواص روغن زیتون برای مو، آرام کردن پوست سر است. می‌توان گفت که فولیکول‌های مسدود شده و شوره سر یکی از عوامل اصلی ریزش مو هستند. پس اگر کسی می‌خواهد که از ریزش مو جلوگیری کند می‌تواند از روغن زیتون استفاده کند.

3. خواص روغن زیتون، تولید DHT را کاهش می‌دهد

تولید دی هیدروتستوسترون که یک هورمون بوده یکی از دلایل اصلی ریزش مو است. در واقع این هورمون به فولیکول‌های مو حمله کرده و مو را ضعیف می‌کند.

روغن زیتون از تولید این هورمون جلوگیری کرده و به کاهش ریزش مو کمک می‌کند. بنابراین باعث رشد سالم موها می‌شود.

4. از آسیب‌های محیطی و… جلوگیری می‌کند

روغن زیتون سرشار از درصد قابل توجهی از آنتی اکسیدان است که باعث رشد مو می‌شود. آنتی اکسیدا‌ن‌ها از ریزش مو جلوگیری کرده و از آسیب دیدن آن جلوگیری می‌کنند.

همچنین به‌دلیل وجود این آنتی اکسیدان‌ها، آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد توسط روغن زیتون معکوس می‌شود.

5. خواص روغن زیتون، شکنندگی مو را کاهش می‌دهد

یکی دیگر از فواید روغن زیتون این است که موهای شما را حجیم و ضخیم نگه داشته و شکنندگی آن را کنترل می‌کند. اثر تقویتی و حالت‌دهنده آن بر روی مو و همچنین پوست سر به بهبود بافت و رنگ آن کمک می‌کند.

این روغن سرشار از اسیدهای چرب امگا ۶ است که باعث حفظ استحکام موها شده و از آن‌ها در برابر خشکی بیش از حد محافظت می‌کند.

خواص روغن زیتون برای زنان

روغن زیتون برای زنان نیز فواید خاص خود را دارد که در این قسمت این خواص روغن زیتون را بررسی خواهیم کرد.

 استفاده از روغن زیتون برای زنان می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد

بیماری‌های قلبی در زنان بیشتر از مردان است. اما مطالعات نشان می‌دهد که زنانی که رژیم مدیترانه‌ای دارند و از روغن زیتون زیادی استفاده می‌کنند خطر ابتلا به بیماری قلبی به‌طور قابل توجهی در آن‌ها کاهش پیدا می‌کند.

استفاده از روغن زیتون برای زنان

دلیل آن ممکن است این باشد که زیتون، کلسترول پایینی دارد که باعث کاهش خطر بیماری قلبی می‌شود. همچنین روغن زیتون طبیعی، منبع خوبی از چربی‌های غیراشباع است و می‌تواند سلامت قلب را بهبود بخشد.

کاهش التهاب مزمن

التهاب مزمن، نقش کلیدی در بسیاری از بیماری‌ها از جمله آرتریت روماتوئید و پسوریازیس را دارد. روغن زیتون طبیعی ممکن است به کاهش التهاب مزمن، تسکین علائم این بیماری‌ها و حتی بیماری‌های دیگر کمک کند.

در واقع همان‌طور که گفتیم زیتون سرشار از آنتی اکسیدان است که به التهاب مزمن کمک می‌کند. همچنین دو نوع آنتی اکسیدان موجود در زیتون یعنی هیدروکسی تیروزول و اسید اولئانولیک نه تنها در کاهش التهاب بلکه در ارتقای سلامت کبد و تنظیم سطح چربی در خون زنان نیز کمک می‌کند.

 تغذیه بدن، یکی از خواص روغن زیتون

می‌توان گفت که به‌طور کلی، زنان، کمبود ویتامین بیشتری نسبت به مردان دارند. اما از آن‌جا که زیتون منبع عالی چربی‌های سالم است همچنین مملو از مواد مغذی از جمله آهن، مس، ویتامین E و کلسیم است.

تغذیه بدن یکی از فواید روغن زیتون

البته اگرچه زیتون برای بدن مفید بوده و بسیار ​​سالم است اما به یاد داشته باشید که حاوی مقدار زیادی چربی و سدیم است. در مورد خواص روغن زیتون به خاطر داشته باشید که فقط یک زیتون سبز حاوی ۱۱۰ میلی گرم سدیم است و میزان نمک آن در بدن می‌تواند به سرعت افزایش یابد.

بنابراین بهتر است که زنان هنگام مصرف زیتون سبز به اندازه آن‌ها در وعده‌های غذایی توجه کنند و مطمئن شوند که میزان سدیم مصرفی خود را با خوردن غذاهای غنی از پتاسیم متعادل می‌کنند.

عوارض روغن زیتون

ممکن است برایتان عجیب باشد اما روغن زیتون نیز عوارضی دارد که اکنون آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

 باعث آکنه می‌شود

استفاده بیش از حد از روغن زیتون می‌تواند به پوست شما آسیب برساند و احتمال ایجاد آکنه را افزایش دهد.

 باعث ایجاد آلرژی می‌شود

درست است که روغن زیتون باعث کاهش التهاب پوست می‌شود اما ممکن است برخی افراد به آن واکنش‌های آلرژیک نشان دهند.

 باعث خارش پوست می‌شود

این مورد ممکن است در افرادی با پوست چرب بیشتر اتفاق بیفتد. هنگامی‌که روغن زیتون با پوست چرب طبیعی شما ترکیب می‌شود می‌تواند باعث تحریک شدید پوست، بثورات و قرمزی پوست شما شود.

 استفاده از روغن زیتون بر روی پوست نوزاد ایمن نیست

پوست نوزادان بسیار حساس است و ممکن است استفاده از روغن زیتون برای آن‌ها مناسب نباشد.

 استفاده از روغن زیتون می‌تواند باعث ایجاد جوش‌های سر سیاه شود

روغن زیتون با ماهیت بسیار چسبناک و روغنی خود می‌تواند راه را برای رشد جوش‌های سر سیاه روی صورت شما هموار کند.

 خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با چربی را افزایش می‌دهد

هر قاشق غذاخوری از این روغن حاوی حدود ۱۴ درصد چربی اشباع شده و ۱۲۰ کالری است که می‌تواند خواص روغن زیتون را کاهش دهد. زیرا این مقدار بسیار زیاد است و می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌ها را افزایش دهد.

 قند خون را کاهش می‌دهد

مصرف بیش از حد روغن زیتون می‌تواند شما را مستعد ابتلا به چندین عارضه سلامتی مانند افت قند خون، تعریق، لرزش، ضعف و… کند.

 روغن زیتون می‌تواند باعث اسهال شود

محتوای چربی بالای روغن زیتون امکان دارد که باعث ایجاد اختلالات و مشکلات در دستگاه گوارش و ایجاد اسهال شود . در واقع هنگامی‌که ما روغن زیتون را در مقادیر زیاد مصرف می‌کنیم سیستم ما قادر به هضم کامل آن نیست. در نتیجه ما دچار اسهال می‌شویم.

روغن زیتون می‌تواند باعث اسهال شود

 میزان کالری بالا

افزایش وزن یکی از عوارض جانبی عمده مصرف زیاد روغن زیتون است که برای بدن هم ضرر دارد.. روغن زیتون نیز درست مانند سایر روغن‌ها و چربی‌ها منبع اصلی کالری است. به‌همین دلیل است که اصلا نباید  تمام غذا را با روغن زیتون بپزید.

فشار خون را کاهش می‌دهد

روغن زیتون برای حفظ سلامت قلب ما مفید است. اما مصرف بیش از حد روغن زیتون می‌تواند باعث کاهش شدید فشار خون شود. این برای سلامت کلی ما مضر است زیرا در برابر بسیاری از مشکلات مانند سرگیجه، سبکی سر، سکته مغزی و نارسایی کلیه آسیب‌پذیر می‌شویم.

طرز تهیه روغن زیتون خانگی

در این قسمت به مراحل طرز تهیه روغن زیتون خانگی آشنا خواهید شد.

  • بهتر است که ابتدا مقدار زیتون‌ها را با یک پیمانه بسنجید.
  • زیتون‌ها را در یک کاسه کم عمق بریزید.
  • آن‌ها را با استفاده از پشت یک قاشق یا وسیله دیگر له کنید.
  • خمیر به دست آمده که دارای خواص روغن زیتون است را به یک لیوان بلند منتقل کنید.
  • خمیر را با آب ترکیب کنید.
  • با استفاده از مخلوط‌کن آن‌ها را با یکدیگر به خوبی مخلوط کنید.
  • مایه زیتون به دست آمده را آنقدر هم بزنید تا روغن آن جدا شود.
  • بگذارید کمی بماند.چ
  • اکنون یک صافی بزرگ را با پارچه مخصوص پنیر بپوشانید.
  • مایه زیتون را داخل پارچه پنیر بریزید.
  • یک ظرف یا وزنه‌ را روی ظرف قرار دهید تا آن را بپوشانید.
  • اجازه دهید تا روغن از خمیر جدا شود.
  • اکنون می‌توانید با استفاده از یک سرنگ، روغن را از مایع بکشید.
  • سپس روغن زیتون را در یک بطری تمیز بریزید.
  • بطری را با چوب پنبه ببندید.
  • روغن زیتون طبیعی به دست آمده را در مکانی خشک و خنک نگهداری کنید.

انواع کاربردهای روغن زیتون

احتمالا تاکنون متوجه شده‌اید که روغن زیتون، کاربردهای بسیار زیادی دارد. روغن زیتون معمولا در غذاها استفاده می‌شود. همچنین این ماده شفابخش به‌عنوان دارو نیز استفاده شده و بیشتر مردم از روغن زیتون برای بیماری‌های قلبی، دیابت و فشار خون بالا استفاده می‌کنند.

انواع کاربردهای روغن زیتون

همچنین روغن زیتون طبیعی برای کلسترول بالا، سرطان، افزایش مهارت‌های حافظه و تفکر، میگرن، چاقی و بسیاری از موارد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

البته باید به این مورد توجه کنید که هر چیزی را بهتر است به اندازه مصرف کنید. بنابراین اگر از بیماری‌های قلبی و… رنج می‌برید بهتر است که در مورد مقدار مناسب مصرف روغن زیتون ابتدا با پزشک خود مصرف کنید.

کلام آخر

اکنون که با تمام خواص روغن زیتون برای سلامتی بدن، پوست و مو آشنا شدید بهتر است که این ماده را بیشتر از قبل در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

البته لازم به ذکر است که روغن زیتون فشرده سرد ممکن است مواد مغذی بیشتری نسبت به روغن زیتون‌هایی که با گرما تولید شده‌اند داشته باشد.

اما به‌طور کلی، این روغن طبیعی سرشار از چربی‌های سالم، ویتامین‌های E و K و چندین آنتی اکسیدان مفید برای بدن است. همچنین ترکیبات ضد التهابی که دارد به بهبود بسیاری از بیماری‌ها کمک می‌کند.

این مواد مغذی ممکن است علاوه‌بر فواید دیگر، سلامت مغز و قلب را نیز تقویت کنند. اگر از روغن زیتون فشرده سرد به جای سایر چربی‌ها مانند گوشت خوک، کره یا روغن‌های معمولی استفاده کنید از بیشترین میزان خواص آن‌ها بهره‌مند خواهید شد.

سوالات متداول

آیا می‌توان هر روز از روغن زیتون استفاده کرد؟

بله می‌توانید هر روز از روغن زیتون برای سلامت پوست و مو استفاده کنید اما بهتر است که مقدار زیادی از آن را در یک وعده غذایی نخورید.

آیا مصرف بیش از حد روغن زیتون برای قلب ضرر دارد؟

خیر در واقع روغن زیتون می‌تواند سلامت قلب را بهبود بخشد اما خود زیتون به دلیل نمکی که دارد ممکن است کمی برای بدن مضر باشد.

چرا با این‌که روغن زیتون، چاق‌کننده است اما استفاده از آن برای سلامتی مفید است؟

روغن زیتون ممکن است چاق‌کننده باشد اما حاوی مقادیر زیادی از ویتامین و مواد مغذی است. همچنین از آن‌جا که بدن در هر حالتی به چربی احتیاج دارد بهتر است از خواص روغن زیتون استفاده کنیم.

5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x