حداقل معدل برای مهاجرت تحصیلی به آمریکا چیست؟

ایالات متحده آمریکا برای مهاجرت تحصیلی یکی از بهترین کشورهای مقصد می‌باشد و دارای بهترین کالج‌ها و دانشگاه‌ها در دنیا است و معتبرترین مدارج تحصیلی از دانشگاه‌های این کشور صادر می‌شوند.

مدرک دکتری که دانشگاه‌های آمریکا صادر می‌کنند در کل دنیا مورد تایید و شناخته شده هستند و دانشگاه‌های آمریکا جزو مجهزترین و پیشرفته‌ترین‌ها می‌باشند. سالانه دانشجویان زیادی تمایل به تحصیل در دانشگاه‌های آمریکا دارند و به همین دلیل به آمریکا مهاجرت می‌کنند.

دریافت پذیرش در دانشگاه‌های آمریکا یکی از مواردی است که باید با دقت و احتیاط فراوان انجام شود و متاسفانه برای ایرانیان کار چندان راحتی نیست و سخت گیری‌های بیشتری صورت می‌پذیرد.

از آن‌جایی که معدل یکی از شروط مهم برای مهاجرت تحصیلی به آمریکا است در این مقاله قصد داریم تا بیشتر در رابطه با این موضوع صحبت کنیم.

نمره GPA چیست؟

شاید کنجکاو باشید که GPA چیست؟ اصطلاح GPA (Grade point average) یا همان معدل تحصیلی است که بین 0 تا 4 تعیین می‌شود.

دانشجویانی که قصد مهاجرت تحصیلی به آمریکا را دارند باید این نمره را در کارنامه خود داشته باشند از این رو نحوه محاسبه GPA یکی از موارد ضروری تلقی می‌شود.

معدل شما، یا میانگین نمرات، عددی است که نشان می دهد به طور متوسط چقدر در دوره‌های قبلی خود نمره خوبی کسب کرده اید و نشان می دهد که آیا نمرات کلی شما بالا بوده است یا پایین. سپس از این عدد برای ارزیابی اینکه آیا استانداردها و انتظارات تعیین شده توسط برنامه تحصیلی یا دانشگاه را برآورده می کنید استفاده می شود.

محاسبه‌ی این نمره در دانشگاه‌های آمریکا به این صورت است که در انتهای هر ترم تحصیلی، نمره‌ای که توسط دانشجو کسب شده است در مقیاس حروف سنجیده شده و سپس بر حسب روابطی مشخص بین 0 تا 4 ارزیابی صورت می‌پذیرد.

به دلیل این‌که در ایران حداکثر معدل 20 است این معدل باید به GPA تبدیل شود. چون مقیاسی که استاندارد جهانی است همین GPA است و باید تمامی معدل‌ها به این مقیاس سنجیده شوند.

مقیاس‌های زیر نمونه‌های تبدیل معدل ایران به GPA است:

  • نمره 16 تا 20 معادل با 4
  • نمره 14 تا 99 معادل با 3
  • نمره 12 تا 99 معادل با 2
  • نمره 10 تا 99 معادل با 1
  • نمره زیر 10 معادل با 0

چگونه GPA را محاسبه کنیم؟

برای محاسبه نمره GPA باید ابتدا تک تک نمرات دروس را به مقیاسی بین 0 تا 4 دسته بندی کنید و این نمرات را در ضریب آن درس ضرب کرده و سپس مجموع اعداد بدست آمده را تقسیم بر تعداد کل واحدها کنید.

توجه داشته باشید که اگر درس را پاس نکرده باشید باید آخرین نمره‌ای که در آن درس گرفته‌اید را لحاظ کنید. در واقع درس‌هایی که پاس نکرده‌اید تاثیری در نمره GPA ندارند.

انواع GPA

دو نوع GPA در کشور امریکا وجود دارد که در ادامه به شرح هر کدام از آن‌ها خواهیم پرداخت:

  • Overall GPA: همان معدل شما است اما بدون احتساب دروس پاس نشده محاسبه می‌شود. همان‌طور که می‌دانید در ایران دروس افتاده برروی معدل شما تاثیر خواهند گذاشت اما در این نوع از GPA چنین نیست.
  • Major GPA: بسته به رشته مورد تحصیل شما، نمره‌ای که از دروس تخصصی کسب می‌شود معدل شده و به صورت نوعی از GPA در می‌آید. در این حالت دروس عمومی و پایه در معدل محاسبه نمی‌شوند. در مقطع کارشناسی ارشد به دلیل تخصصی بودن تمام دروس Overall GPA با Major GPA یک‌سان هستند. بایستی بدانید که دروس پیش نیاز در مقطع کارشناسی ارشد در این نوع از معدل محاسبه نمی‌شوند.

انواع GPA

حداقل معدل برای گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های آمریکا

پذیرش در دانشگاه‌های آمریکا دارای شرط معدل است که معمولا هر دانشگاه، حداقل معدلی را برای بررسی رزومه تحصیلی شما در نظر می‌گیرد. در ادامه به برخی از این حداقل‌ها در دانشگاه‌های آمریکا می‌پردازیم:

  • دانشگاه Binghamton با حداقل معدل 62
  • دانشگاه Lehigh با حداقل معدل 62
  • دانشگاه California با حداقل معدل 62
  • دانشگاه آلاباما با حداقل معدل 3
  • دانشگاه تیمپل با حداقل معدل 3

و دیگر دانشگاه‌های آمریکا که معمولا در همین رنج از معدل دانشجو می‌پذیرند.

اگر قصد مهاجرت تحصیلی به آمریکا را داشته باشید باید بدانید که در صورت داشتن مدرک دیپلم دوازده ساله امکان تحصیل برای مقطع لیسانس را خواهید داشت و می‌توانید برای پذیرش در دانشگاه‌های آمریکا اقدام کنید اما باید حتما شرط معدل لازم برای پذیرش را داشته باشید و همچنین داشتن مدرک آیلتس با حداقل نمره 6 الزامی است.

طول مدت تحصیل در مقطع کارشناسی شما در دانشگاه‌های آمریکا معمولا نزدیک 4 سال است و اگر مستقیم از دیپلم برای تحصیل در مقطع کارشناسی اقدام کنید اگر معدل پایینی داشته باشید ممکن است به دلیل شرط معدل پذیرش نشوید لذا توصیه ما این است که مقطع کاردانی ار به اتمام رسانده و با معدل بالاتری در کاردانی، اقدام به درخواست پذیرش در دانشگاه‌های آمریکا کنید.

برای مقاطع ارشد و دکتری نیز امکان پذیرش وجود دارد اما شرایط پذیرش اندکی با کارشناسی تفاوت دارد. در این حالت شما حتما باید مقطع کارشناسی را به اتمام رسانده باشید. مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های آمریکا معمولا دو سال طول می‌کشد و در پذیرش همانند مقطع کارشناسی شرط معدل لحاظ خواهد شد.

حداقل نمره آیلتس دانشجویان این مقطع 6.5 بوده و همچنین شرکت در برخی از آزمون‌ها مانند GRE، GMAT، MCAT و LAST برای پذیرش در این دوره تحصیلی الزامی است.

با توجه به نحوه‌ی معدل در ایران حداقل معدل برای پذیرش در مقطع ارشد نمره 16 است.

اگر قصد تحصیل در مقطع دکتری داشته باشید باید در نظر بگیرد که این دوره‌ی تحصیلی در امریکا معمولا بین 4 تا 6 سال طول می‌کشد و مدرک زبان مورد نیاز برای پذیرش در این مقطع آیلتس با نمره 7 است. همچنین دانشجویان باید دارای انگیزه نامه، توصیه نامه و استاد راهنما باشند. مقطع دکتری در آمریکا یک دوره پژوهشی است و مدرک معتبری نیز برای پایان این مقطع تحصیلی به شما ارائه می‌شود.

حداقل معدل برای مقطع دکتری معدل 14 می‌باشد و هرچه معدل بیشتر باشد شانس پذیرش شما بالاتر می‌رود.

سخن آخر

پس از اخذ پذیرش از دانشگاه‌های آمریکایی نوبت به اخذ ویزای تحصیلی میرسد. در مقاله چگونه وقت سفارت آمریکا بگیریم از سایت اسکورایز می‌خوانیم: اولین کار در جهت گرفتن وقت برای ویزای آمریکا (ویزای غیر مهاجرتی)، پر کردن فرم DS-160 است.

پر کردن صحیح و با دقت این فرم از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا اشتباه در هر قسمتی از آن و مغایرت داشتنش می‌تواند سبب شود وقت خود را از دست بدهید، ضمن این که بسیاری از قسمت‌های این فرم بعدا نیز قابلیت ویرایش ندارند. پس لازم است که هنگام پر کردن این فرم نهایت دقت و حوصله را به خرج دهید و مرحله به مرحله‌ی آن را چند بار چک کنید.

سلب مسئولیت: ایده آل مگ صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.
5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x