آیا داروهای ضد التهاب عوارض دارند؟

آیا می‌دانید داروهای ضد التهاب به چه داروهایی گفته می‌شود؟ تا به حال برای کاهش دردهای خود از داروهای ضد التهاب استفاده کرده‌اید؟ آیا می‌خواهید بدانید که این داروها چه استفاده ای دارند و عوارض آنها چیست؟

برای این که با داروهای ضد التهاب آشنا شوید و از عوارض آنها آگاه شوید، با ما همراه باشید. بیایید این داروها را بیشتر و بهتر بشناسیم و با کاربرد آنها به خوبی آشنا شویم.

کدام داروها از دسته ی داروهای ضد التهاب هستند؟

آیا تا به حال نام داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) یا به طور کلی داروهای ضد التهاب را زیاد شنیده‌اید؟ یکی از دسته‌های داروهای ضد التهاب، داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی (NSAID) هستند.

داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی گروهی از داروها هستند که برای درمان درد، تب و التهاب استفاده می‌شوند. این داروها، تعداد زیادی از داروهای تجویزی را شامل می‌شوند.

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی حاوی استروئید نیستند، از این رو آن‌ها را غیر استروئیدی می نامند. این داروهای ضد التهاب و غیر استروئیدی تعداد بسیار زیادی از داروها هستند که گاهی نیاز به نسخه برای تهیه‌ی آنها نیست.

از میان داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی می‌توان به  بیش از ۲۰ نوع از این داروها اشاره کرد که در داروخانه‌ها در دسترس هستند.

برخی از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی شامل موارد زیر هستند؛

  • آسپرین
  • ایبوپروفن
  • ناپروکسن
  • سلکوکسیب
  • دیکلوفناک
  • ایندومتاسین
  • کتوپروفن
  • کتورولاک
  • مفنامیک اسید
  • ملوکسیکام
  • پیروکسیکام
  • سالیسیلات

داروهای ضد التهاب چگونه عمل می کنند؟

به نقل از مجله معرفی دارویی دکترتو :

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مثل کورتیکواستروئیدها یا استروئیدها عملکرد دارند. تنها فرق این دو داروی ضد التهاب در این است که بسیاری از عوارض جانبی استروئیدها را ندارند. این داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی با جلوگیری از تولید مواد شیمیایی و پیک‌های شیمیایی که با درد و التهاب مرتبط هستند، فعالیت می‌کنند. جلوگیری از تولید فاکتورهای التهابی با استفاده از مهار آنزیم cox صورت می‌گیرد. این آنزیم دو فعالیت انجام می‌دهد؛

برخی از داروهای ضد التهاب

COX-۱ از پوشش معده محافظت کرده و به عملکرد کلیه کمک می‌کند.

COX-۲ در صورت آسیب دیدگی یا التهاب در مفاصل تولید می‌شود.

عملکرد داروهای ضد التهاب به این شکل است که یکی یا هر دوی این آنزیم‌ها را غیرفعال می‌کند. داروهایی مانند آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن هر دو آنزیم را مهار می‌کنند. از آنجا که این NSAID ها هر دو شکل سیکلواکسیژناز را مسدود می‌کنند، ممکن است اثر جانبی بر روی معده داشته باشند. همچنین این داروها مهار انتخابی ندارند و بدون انتخاب هر دو آنزیم را مهار می‌کنند.

عملکرد دیگر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی انتخابی است و سایر NSAID های جدید فقط سیکلواکسیژنازـ۲ را مهار می‌کنند. به این موارد NSAID انتخابی گفته می‌شود. سلکوکسیب یکی از این داروهاست که تصور می‌شود احتمال ایجاد مشکلات معده در آن‌ها کم‌تر است.

عوارض داروهای ضد التهاب

داروهای ضد التهاب مانند بسیاری از داروها، عوارض جانبی دارند. احتمال بروز عوارض جانبی در افراد مسن و مبتلا به برخی بیماری‌های مزمن نسبت به دیگران بیشتر است. برای کم کردن عوارض جانبی خفیف بهتر است دوز داروهای ضد التهاب مصرفی را کاهش داد یا با مصرف داروی دیگری، عارضه جانبی را کم کرد.

عملکرد داروهای ضد التهاب

برخی از عوارض این داروها را در ادامه آورده‌ایم؛

1.مشکلات معده

از شایع‌ترین عوارض مصرف داروهای ضد التهاب می‌توان به موارد زیر در معده اشاره کرد؛

  • تحریک یا درد معده
  • سوزش سر دل
  • نفخ شکم
  • اسهال
  • یبوست
  • خونریزی و زخم معده
  • حالت تهوع
  • استفراغ

سعی کنید داروهای ضد التهاب را همراه با غذا، شیر یا داروهایی که تولید اسید معده را کاهش می‌دهند (آنتی اسید) مصرف کنید تا اثر این داروها بر روی معده کاهش پیدا کند. نوشیدن الکل هنگام مصرف داروهای ضد التهاب خطرناک است.

پس این داروها را با الکل مصرف نکنید. اگر سابقه‌ی زخم معده یا خونریزی گوارشی دارید و یا از داروهای رقیق کننده‌ی خون استفاده می‌کنید، خطر مشکلات گوارشی هنگام استفاده از داروهای ضد التهاب زیاد می‌شود.

2.حمله‌ی قلبی یا سکته‌ی مغزی

آسپرین یکی از داروهای ضد التهاب است که خطر سکته‌ی مغزی و حمله‌ی قلبی را کاهش می‌دهد، مگر در مواردی که با افزایش خونریزی‌های مغزی احتمال سکته مغزی زیاد می‌شود.

داروهای ضد التهاب می‌توانند خطر ابتلا به فشار خون بالا، سکته‌ی مغزی یا حمله‌ي قلبی را افزایش دهند. احتمال بروز حمله‌ی قلبی و سکته‌ی مغزی در روز‌های اول استفاده از این داروها بیشتر است. برای استفاده طولانی مدت باید با پزشک مشورت کنید.

3.بالا رفتن فشار خون

تمامی داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی باعث افزایش فشار خون می‌شوند. این مسئله می‌تواند مشکلات جدی برای بیماران قلبی ایجاد کند. قبل از مصرف این داروها برای بیماران فشار خونی، باید با پزشک مشورت کنید. در غیر این صورت استفاده‌ی سرخود این داروها می‌تواند مشکلات جدی برای بیمار به بار آورد.

برای مصرف داروهای ضد التهاب با پزشک مشورت کنید!

اگر هر یک از شرایط زیر را داشته‌باشید، باید با پزشک برای مصرف داروهای ضد التهاب مشورت کنید؛

1.بارداری

از مصرف داروهای ضد التهاب در سه ماهه‌ي سوم خودداری کنید. در مورد استفاده از این داروها در سه ماهه اول یا دوم بارداری با پزشک خود مشورت کنید. گاهی ممکن است که استفاده از این داروها باعث زیاد شدن آب دور جنین شود.

2.عفونت های ویروسی

کودکان و نوجوانان مبتلا به عفونت‌های ممکن است در اثر مصرف آسپرین به سندرم ری مبتلا شوند که می‌تواند کشنده باشد. این گروه‌های پرخطر نباید از آسپرین یا محصولات حاوی آسپرین استفاده کنند.

3.افرادی که قرار است جراحی کنند

کسانی که قرار است در چند روز آینده عمل جراحی انجام دهند، مانند جراحی دندان، نباید از آسپرین استفاده کنند. زیرا این دارو می‌تواند خونریزی را بعد از جراحی زیاد کند و از اتعقاد خون پیشگیری کند.

4.الکل

افرادی که روزانه نوشیدنی‌های الکلی مصرف می‌کنند نباید از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی استفاده کنند زیرا می‌تواند مشکلات کبدی و کلیوی برای فرد مصرف کننده ایجاد کند.

5.آسم

افرادی که به آسم مبتلا هستند با مصرف آسپرین به شرایط بدتری دچار می‌شوند.

6.سنین بالا

اگر بالای ۶۵ سال یا بیش‌تر سن شماست، در مصرف داروهای ضد التهاب حتما با پزشک مشورت کنید. مصرف این داروها می‌تواند مشکلات جدی برای شما ایجاد کند.

7.بیماری های زمینه ای

در صورت ابتلا به بیماری‌هایی مااند دیابت کنترل نشده، بیماری کلیوی، بیماری کبدی، بیماری ریفلاکس معده، که با عنوان GERD نیز شناخته می‌شود، بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو، بیماری زخم معده‌ی فعال (زخم معده یا سابقه‌ي قبلی خونریزی از زخم معده)، مشکلات خونریزی (افرادی که سابقه‌ي طولانی خونریزی دارند یا به راحتی کبود می‌شوند)، فشار خون بالا، نارسایی احتقانی قلب، سابقه‌ی سکته یا حمله‌ی قلبی و آلرژی به دارو برای مصرف این داروها باید با پزشک مشورت کنید.

سلب مسئولیت: ایده آل مگ صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.
امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x