کالری تنقلات چقدر است (ساقه طلایی، سوهان، شکلات و …)

در این مقاله به بررسی کالری تنقلات در خوراکی‌های مختلف خواهیم پرداخت. احتمالا می‌دانید که خوردن میان وعده چقدر در چاقی و لاغری می‌تواند موثر باشد.

اگر میان وعده را درست و به موقع بخورید و از خوراکی های سالم در میان وعده استفاده کنید می‌توانید به لاغر شدن خود کمک کنید. اگر هم از تنقلاتی مانند شکلات‌های پرکالری و… استفاده کنید ممکن است باعث ایجاد افزایش وزن خود شوید.

اما با توجه به اینکه میان وعده، به سالم‌تر ماندن رژیم غذایی کمک می‌کند بیایید ببینیم که آیا تنقلاتی مانند ساقه طلایی، شکلات و… دارای کالری بالایی هستند و باعث افزایش وزن می‌شوند؟

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم به بررسی کالری تنقلات مختلف بپردازیم. اگر شما نگران افزایش وزن خود بر اثر مصرف این خوشمزه‌ها هستید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

کالری ساقه طلایی

در این بخش متوجه خواهید شد که یک عدد بیسکویت ساقه طلایی، چقدر کالری دارد. مواد پایه برای تولید بیسکویت ساقه طلایی، گندم سبوس‌دار است. به‌همین دلیل این بیسکویت، فیبر بیشتری نسبت به سایر بیسکویت‌های دیگر دارد.

کالری بیسکوییت ساقه طلایی

می‌توان گفت که فیبر، یکی از موادی است که باعث سیر نگه داشتن شما در طولانی‌مدت شده و به کاهش وزن کمک می‌کند. بنابراین اگر قصد دارید که رژیم لاغری بگیرید، می‌توانید بیسکویت را به‌عنوان یک میان وعده با شیر مصرف کنید.

البته توصیه ما این است که میوه‌های خشک را جانشین بیسکویت کنید، چون هم فیبر بالایی دارند و هم پر از مواد مغذی هستند. کالری میوه های خشک را می‌توانید با کالری ساقه طلایی که در زیر آمده، مقایسه کنید:

ارزش غذایی یک عدد بیسکویت ساقه طلایی:

  • کالری: ۵۵
  • کربوهیدرات: ۱۰ گرم
  • پروتئین: ۱ گرم
  • چربی: ۱ گرم
  • کلسترول: ۰

احتمالا بیسکویت‌های ساقه طلایی کاکائویی را خورده‌اید و ممکن است با خود بگویید که آن‌ها خوشمزه‌تر هستند. اما باید بگوییم که کالری تنقلاتی مانند بیسکویت کاکائویی بیشتر است.

ساقه طلایی کاکائویی

شاید بگویید که به‌جای خوردن ساقه طلایی ساده، ساقه طلایی کاکائویی را می‌خورم. اما بیایید تا کالری بیسکویت ساقه طلایی کاکائویی را نیز با هم بررسی کنیم تا ببینید که چقدر با نوع ساده آن تفاوت دارد و چقدر می‌تواند در افزایش وزن، موثر باشد.

ارزش غذایی بیسکویت ساقه طلایی کاکائویی:

  • کالری: ۷۵.۵
  • قند: ۳.۵ گرم
  • چربی ترانس: ۰.۰۳ گرم
  • نمک: ۰.۰۲ گرم

همان‌طور که می‌بینید یک عدد بیسکویت ساقه طلایی کاکائویی، علاوه‌بر این‌که پروتئین ندارد دارای قند بالا و چربی ترانس هم بوده و می‌تواند باعث افزایش وزن شود. اکنون بیایید تا کالری بیسکویت دایجستیو را بررسی کنیم.

ارزش غذایی بیسکویت دایجستیو:

  • کالری: ۵۶
  • قند: ۲.۲۵ گرم
  • چربی: ۲ گرم
  • نمک: ۰.۰۲ گرم
  • چربی ترانس: ۰ گرم

کالری شکلات

اگر به دنبال خوردن میان‌وعده سالم هستید، می‌توانید از جدول کالری مواد غذایی چند خوراکی خوشمزه با کالری کم را پیدا کنید؛ اما اگر هوس شکلات کرده‌اید، این نکته را نیز در نظر داشته باشید که این خوراکی خوشمزه می‌تواند باعث افزایش وزن و افزایش قند خون شود.

کالری شکلات چقدر است؟

اکنون بیایید تا کالری تنقلات از جمله انواع شکلات کاکائویی، شکلات تلخ، شیری و… را بررسی کنیم.

کالری شکلات در هر ۱۰۰ گرم:

  • کالری شکلات کاکائویی: ۵۰۰
  • کالری شکلات تلخ: ۵۴۶
  • کالری شکلات شیری: ۵۳۵
  • کالری شکلات سفید: ۵۳۹

ممکن است بگویید که کالری شکلات کاکائویی کمتر از شکلات تلخ است پس در رژیم خود از شکلات کاکائویی استفاده می‌کنم. این تفکر اشتباهی است که بسیاری از مردم ممکن است داشته باشند.

زیرا درست است که شکلات تلخ، کالری بیشتری دارد اما بیشتر میزان کالری آن مربوط به انرژی است که به بدن می‌دهد. در حالی‌که بیشتر میزان کالری شکلات کاکائویی شامل قند و چربی بوده و برای سلامتی، مفید نیست.

کالری لواشک

کالری بعضی از خوراکی‌ها جدی گرفته نمی‌شود. مثلا ممکن است باور نکنید، اما کالری پیتزا آن قدر بالا است که گاهی می‌تواند کل کالری مورد نیاز یک روز شما را پر کند. لواشک نیز یکی دیگر از آن خوراکی‌های خوشمزه‌ای است که شاید با خود بگویید کالری کمی دارد؛ اما جالب است بدانید که کالری لواشک در هر ۱۰۰ گرم تقریبا زیاد بوده و ممکن است باعث افزایش وزن شود.

کالری لواشک چقدر است ؟

بنابراین بهتر است در مصرف آن نیز زیاده‌روی نکنید. لواشک‌های زیادی از جمله لواشک انار، سیب، آلو، زردآلو و… وجود دارند که هر کدام ممکن است بسته به موادی که در آن‌ها استفاده شده است کالری متفاوتی داشته باشند.

اما در ادامه می‌خواهیم کالری لواشک را به‌طور حدودی مورد بررسی قرار دهیم تا بدانید از چه موادی تشکیل شده است.

کالری لواشک در هر ۱۰۰ گرم:

  • کالری: ۳۵۱
  • کربوهیدرات: ۷۸.۵
  • سدیم: ۷۷ میلی گرم
  • چربی کل: ۵.۳ گرم
  • پروتئین: ۱.۸ گرم
  • کلسیم: ۲۹ میلی گرم
  • ویتامین سی: ۷۰ میلی گرم
  • ویتامین آ: ۱۱۵ میلی گرم
بنابراین لواشک نیز می‌تواند به‌عنوان یک میان‌وعده خوب و خوشمزه مورد استفاده قرار بگیرد. البته کالری تنقلاتی همچون لواشک نیز زیاد است.

اما این خوراکی می‌تواند باعث تامین مواد معدنی بدن شده و به افزایش نشاط و شادابی شما کمک کند. اما دقت کنید که زیاده‌روی در خوردن هیچ نوع خوراکی، مفید نیست.

کالری پفیلا

توصیه ما به شما این است که از میوه‌ها و سبزیجات مختلف به عنوان میان‌وعده استفاده کنید. برای نمونه، کالری خیار بسیار پایین است و فواید زیادی هم برای سلامتی دارد؛ اگرچه برای کسانی که هوس خوراکی‌هایی مانند پفیلا را کرده‌اند، کالری آن را در ادامه می‌آوریم.

شما می‌توانید پفیلا را در مکان‌های مختلف از جمله پارک، سینما، منزل و دورهمی‌های دوستانه بخورید و از آن لذت ببرید.

کالری پفیلا چقدر است؟

اما زمانی‌که بدانید هر ۱۰۰ گرم پفیلا ساده چقدر کالری نسبت به پفیلا روغنی دارد می‌توانید در انتخاب نوع آن دقت کنید. در جدول زیر می‌توانید ارزش غذایی و کالری انواع پفیلا را در هر 100 گرم مشاهده کنید:

ارزش غذایی پفیلای ساده پفیلای روغنی پفیلای پنیری پفیلای کچاپ
کالری  387 536 526 442
چربی کل  4.56 گرم 33 گرم 33.2 گرم 25.6 گرم
چربی اشباع شده  0.637 گرم 5.6 گرم 6.41 گرم 3 گرم
کربوهیدارت  77.78 گرم 57.5 گرم 51.6 گرم 46.2 گرم
سدیم  8 میلی گرم 9 میلی گرم 889 میلی گرم 1.5 میلی گرم
فیبر  14.5 گرم 14.5 گرم 9.9 گرم 6.2 گرم
پروتئین  12.094 گرم 7.5 گرم 9.3 گرم 5.8 گرم
شکر  0.87 گرم 0.5 گرم 0.5 گرم 0.87 گرم
آهن  3.19 میلی گرم 3.19 میلی گرم 2.24 میلی گرم 2.24 میلی گرم
کلسیم  7 میلی گرم 7 میلی گرم 113میلی گرم 113 میلی گرم
پتاسیم  329 میلی گرم 188 میلی گرم 261 میلی گرم 188 میلی گرم

همان‌طور که می‌بینید، پفیلا روغنی و پنیری، تقریبا دو برابر پفیلا ساده، کالری دارد. همچنین مواد مفید آن نیز کمتر بوده و بیشترین میزان کالری آن را چربی‌ها تشکیل می‌دهند.

بنابراین احتمالا متوجه شده‌اید که بهتر است به‌جای خوردن پفیلا روغنی، پنیری و کچاپ، از پفیلا ساده در میان وعده خود استفاده کنید.

کالری سوهان و تنقلات شیرین

سوهان به‌دلیل این‌که از جوانه گندم تهیه می‌شود و دارای میزان قند و چربی بالایی است می‌تواند باعث افزایش وزن شدید شود.

کالری سوهان

همچنین ممکن است از ترکیبات و مغزیجاتی در سوهان استفاده شود که کالری آن را بیشتر افزایش داده و باعث شود که این خوراکی، تاثیر بدتری روی چاقی داشته باشد.

بنابراین اگر اضافه وزن داشته و قصد دارید که وزن خود را کاهش دهید بهتر است که از خوردن مقدار زیاد سوهان، خودداری کنید. زیرا این خوراکی خوشمزه می‌تواند علاوه‌بر افزایش وزن باعث افزایش قند خون، افزایش چربی کبد و بیماری‌های دیگر شود.

در واقع در هر ۱۰۰ گرم سوهان، ۵۵۰ کالری وجود دارد. بنابراین هر تکه کوچک سوهان می‌تواند کالری بالا و مواد مغذی کمی داشته باشد.

کالری سوهان گزی:‌ هر عدد سوهان گزی تقریبا ۴۵۰ کالری دارد. بنابراین سوهان گزی می‌تواند سالم‌تر از سوهان معمولی باشد. زیرا قسمتی از آن را گز تشکیل داده و مفیدتر است.

همچنین بدیهی است که سوهان عسلی و کنجدی نیز کالری تنقلات بیشتری نسبت به سوهان ساده و سوهان گزی دارند. بنابراین از خوردن مقدار زیاد این دو نوع سوهان نیز باید پرهیز کنید.

کالری بیسکویت

اکنون بیایید تا کالری انواع بیسکویت‌های معروف و خوشمزه را بررسی کنیم تا در هنگام خوردن آن‌ها به‌عنوان میان وعده، بدانید که هر کدام از چند کالری تشکیل شده‌اند.

بیسکویت مادر

بیسکویت مادر از آن دسته بیسکویت‌های بسیار خوشمزه است و خاطره‌انگیز است که معمولا با شیر خورده می‌شود. اما باید بدانید که هر ۱۰۰ گرم بیسکویت مادر دارای ۴۶۴ کالری است.

بیسکویت پتی بور

ممکن است به‌دلیل شکر کمی که در بیسکویت پتی بور استفاده شده است فکر کنید که این خوراکی، کالری کمی دارد. اما هر ۱۰۰ گرم بیسکویت پتی بور حاوی ۴۵۶ کیلوکالری بوده و خوردن مقدار زیاد آن می‌تواند باعث افزایش وزن شود.

بیسکویت های بای

جالب است بدانید که کالری بیسکویت های بای، کمتر از بیسکویت مادر و پتی بور است. در واقع هر ۶ عدد بیسکویت های بای که برابر با ۵۷ گرم بوده دارای ۲۸۲ کالری است.

کالری بیسکوئیت های بای

البته لازم به ذکر است که میزان کاکائوی بیسکویت های بای بیشتر از بیسکویت مادر و پتی بور است و مواد مغذی کمتری نسبت به آن دو بیسکویت دارد.

بنابراین بهتر است در خوردن بیسکویت های بای نیز مراعات کنید تا باعث افزایش وزن بیش از حد شما نشود. لازم به ذکر است که بیسکویت های بای به‌دلیل شکر بیشتری که دارد می‌تواند قند خون را نیز افزایش دهد.

بیسکویت ترد

بیسکویت ترد به‌دلیل شکر کمتری که دارد از میزان کالری تنقلات کمتری نیز برخوردار است. در واقع در هر ۱۰۰ گرم بیسکویت ترد، ۳۹۸ کالری موجود است. البته توجه داشته باشید که از روغن و نمک بیشتری در تولید بیسکویت ترد استفاده شده است بنابراین ممکن است استفاده بیش از حد آن باعث افزایش وزن، افزایش چربی و فشار خون شود.

بیسکویت جو با شهد توت و خرما

احتمالا این نوع بیسکویت‌ها را دیده یا خورده باشید. در تولید بیسکویت جو با شهد توت و خرما سعی شده است که تا حد امکان از مواد مغذی استفاده شود. به‌عنوان مثال ماده اولیه این بیسکویت، یعنی جو دارای کالری‌های خوب بوده و شما را تا ساعت‌ها سیر نگه می‌دارد.

کالری بیکوئیت جو

همچنین این مورد که از شهد توت و خرما به‌جای شکر برای شیرین شدن آن استفاده شده است هم یکی دیگر از ویژگی‌های این نوع بیسکویت است. بنابراین شما می‌توانید از بیسکویت جو با شهد توت و خرما در میان وعده خود استفاده کرده و تا مدت زیادی سیر بمانید.

کالری این نوع بیسکویت در هر ۱۰۰ گرم برابر با ۴۷۰ گرم است. اما نگران نباشید. بیشتر میزان کالری آن به‌دلیل انرژی جو و دیگر مواد مغذی آن است. به‌هرحال بهتر است که این میان وعده را نیز فقط به حد کافی استفاده کرده و در مصرف آن زیاده‌روی نکنید.

انواع تنقلات کم کالری

قبلا در مورد غذاهای کم کالری صحبت کرده بودیم. در این قسمت، لیستی از خوراکی‌های کم‌کالری را مشاهده خواهید کرد که می‌توانید در طول روز از آن‌ها استفاده کنید و نگران اضافه وزن خود نباشید!

این خوراکی‌ها دارای انرژی مفید زیاد و میزان کالری تنقلات کم هستند که می‌توانند انرژی لازم در طول روز را به شما بدهند و شما را سیر نگه دارند. همچنین این خوراکی‌ها می‌توانند در رژیم لاغری شما قرار گرفته و کاهش وزن را برای شما آسان‌تر کنند.

  • سبزیجات و هوموس
  • برش‌های سیب با کره بادام زمینی طبیعی
  • چیپس نارگیل
  • تخم مرغ آب پز
  • توپک‌های خرمایی
  • ماست یونانی با انواع توت‌ها
  • موز با کره آجیل
  • تخمه کدو تنبل برشته شده
  • انجیر
  • کاهو
  • اسموتی‌های حاوی پروتئین
  • سالاد مرغ با برش‌های خیار
  • سوپ سبزیجات
  • شکلات تلخ آغشته به کره بادام

کلام آخر

در میان خوراکی‌های پرکالری و مخصوصا شکلات، می‌توان گفت که اگرچه شکلات تلخ یک خوراکی شیرین است اما در مقایسه با سایر انواع شکلات و بیسکویت، کربوهیدرات نسبتا کمی دارد. بنابراین می‌توانید شکلات تلخ را در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

همچنین مصرف میان وعده‌هایی که سرشار از پروتئین، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند می‌تواند سلامت شما را بهبود بخشد و حتی به شما کمک کند تا در مسیر کاهش وزن خود بمانید.

همچنین این خوراکی‌ها تلاش برای کاهش وزن و ورزش کردن را برای شما آسان‌تر می‌کنند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که تعدادی از میان وعده‌های خوشمزه ذکر شده در بالا را امتحان کنید تا بدن خود را به روشی سالم از مواد مغذی، تامین کنید.

سوالات متداول درباره کالری تنقلات

تنقلات چه مقدار از کالری روزانه ما را باید تامین کنند؟

از آنجا که شما مجاز به استفاده از ۲۰۰۰ کالری در طول روز هستید باید میزان میان وعده و کالری تنقلات خود را بر این اساس تنظیم کنید تا کالری دریافتی شما از حد مجاز، بالاتر نرود.

چگونه می‌توانیم کالری میان وعده را محاسبه کنیم؟

شما می‌توانید کالری میان وعده را با استفاده از یک برنامه کالری شمار، ثبت کنید.

چه میزان تنقلات باید در طول روز استفاده کنیم؟

میزان کالری تنقلات در طول روز برابر ۱۵۰ تا ۲۵۰ کالری بوده و بهتر است که بیشتر از این نشود.

3.7 | (3)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x