دیه شکستگی مهره‌ کمر و ستون فقرات در سال 1403 چقدر است؟

ستون فقرات به استخوان‌بندی نیم تنه بالای انسان اشاره دارد که توان خم شدن، راه رفتن، نشستن و … را برای ما فراهم می‌کند. این قسمت از تعدادی مهره تشکیل شده است که به مهره های کمر مشهور هستند.

هرگونه آسیبی که در تصادف، نزاع‌ و … به این مهره‌ها وارد شود، مشمول دریافت دیه می‌شود. به عبارتی دیگر، قانون مجازات‌های اسلامی، برای هرگونه شکستگی، آسیب یا از بین رفتن کامل یک یا چند مهره کمر، دیه مقدر نموده است.

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم به صورت کامل به دیه شکستگی مهره های کمر و انواع آسیب‌های نخاعی بپردازیم. لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

دیه شکستن یک یا چند مهره کمر

ستون فقرات انسان شامل 24 مهره داخلی، 9 مهره خارجی (فاقد حرکت) و دنبالچه است.  از این تعداد، 5 مهره در قسمت کمر واقع شده و به مهره های کمر مشهور هستند. بنابراین منظور از دیه مهره کمر، دقیقا همین 5 مهره است.

بنابراین مهره‌های گردن و دنبالچه شامل دیه شکستگی مهره های کمر نمی‌شوند و باید برای آن‌ها به صورت جداگانه ارش محاسبه شود.

بر اساس قانون مجازات‌های اسلامی، دیه شکستگی یک یا چند مهره از مهره‌های کمر، معادل 10 درصد از دیه کامل انسان یعنی 120 میلیون تومان است. البته این دیه در شرایطی محاسبه می‌‎شود که آسیب وارد شده، هیچگونه عوارضی به همراه نداشته باشد.

دیه ستون فقرات در سال 1401

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، تفاوتی نمی‌کند یک مهره یا هر 5 مهره شکسته باشند؛ مقدار دیه معادل 10 درصد (120 میلیون تومان) خواهد بود.

در صورتی که در یک حادثه علاوه بر مهره‌های کمر، مهره‌های گردن هم دچار شکستگی شده باشند، برای مهره‌های گردن به صورت جداگانه ارش محاسبه می‌شود.

دیه شکستگی ستون فقرات در صورت عدم درمان

در قسمت قبل به دیه مهره‌های کمر در صورتی که بدون عارضه جانبی درمان شوند، اشاره کردیم. با این حال گاهی ممکن است آسیب وارد شده، سبب قطعی نخاع، فلج شدن پاها، عدم توانایی کنترل ادرار و … شود.

بر اساس قانون مجازات‌های اسلامی، هرگونه آسیب به مهره‌های کمر که موجب از دست دادن توانایی راه رفتن، توانایی نشستن، توانایی جنسی، کنترل ادرار و … شود، مشمول پرداخت دیه کامل انسان می‌شود.

از آن‌جایی که دیه کامل انسان در سال 1403 برابر با یک میلیارد و 200 میلیون تومان است، دیه شکستگی ستون فقرات که قابل درمان نباشد هم معادل همین مبلغ یعنی یک میلیارد و 200 میلیون تومان خواهد بود.

دیه قطع نخاع و خمیدگی کمر که بر اساس آسیب وارد شده به ستون فقرات رخ دهد هم معادل دیه کامل یعنی یک میلیارد و 200 میلیون تومان است.

دیه فلج شدن پاها بر اساس آسیب به ستون فقرات

در برخی از آسیب‌ها، ممکن است آسیب وارد شده به ستون فقرات، باعث بی‌حس شدن یا فلج کامل یک یا هر دو پا شود. در این صورت، علاوه بر دیه شکستگی مهره های کمر باید ارش فلج شدن پاها هم پرداخت شود.

دیه فلج شدن پاها

بر اساس قانون مجازات‌های اسلامی، در صورت فلج شدن یا بی‌حس شدن پاها، علاوه بر دیه مهره‌های کمر، باید دو سوم دیه کامل (800 میلیون تومان) هم به عنوان ارش پرداخت شود.

در این شرایط، دادگاه ابتدا دیه ستون فقرات را محاسبه می‌کند و پس از آن، ارش فلج شدن پاها را هم بر اساس گزارش پزشک قانونی مشخص می‌نماید.

کلام آخر

ستون فقرات و به ویژه مهره‌های کمر یکی از حساس‌ترین اندام‌های بدن انسان محسوب شده و هرگونه آسیب وارد شده به آن‌ها، می‌تواند خطرات و عوارض جبران نشدنی را به همراه داشته باشد.

به همین دلیل در این مقاله به دیه شکستگی مهره های کمر پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

سوالات متداول 

آیا دیه شکستن مهره های کمر و گردن برابر است؟

خیر . برای شکستگی مهره های گردن باید دادگاه بر اساس گزارش پزشکی قانونی رای خود را صادر نموده و ارش مشخص نماید.

دیه شکستن یک مهره با دو مهره کمر چه تفاوتی دارد؟

بر اساس قانون مجازات‌های اسلامی، دیه شکستگی یک یا چند مهره از مهره‌های کمر تفاوتی با هم ندارد و در هر حالت، مقدار دیه برابر با 10 درصد از دیه کامل خواهد بود

4.1 | (17)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

191 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
191
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x