تفاوت آمپلی مونو با معمولی

آمپلی فایرها یکی از تجهیزات صوتی جانبی هستند که برای بهبود کیفیت صدا استفاده می‌شوند. هنگام خرید این تجهیزات باید به نکات زیادی توجه کنید. یکی از این نکات تفاوت آمپلی مونو با معمولی است.

مهمترین تفاوت این دو نوع آمپلی فایر تفاوت در کیفیت صدای خروجی آن هاست. استفاده از یک آمپلی فایر خوب، باعث می‌شود شما بی‌کیفیت‌ترین صداها و موسیقی‌ها را با صدایی قابل قبول بشنوید. پس اگر اهل گوش کردن به موسیقی‌های قدیمی هستید، یک آمپلی فایر می‌تواند لذت گوش کردن به موسیقی را برای شما دوچندان کند.

البته باید گفت که استفاده از آمپلی فایرها تنها برای گوش کردن به موسیقی‌های قدیمی نیست. این تجهیزات صوتی، با پخش سه بعدی صدا و افزایش کیفیت آن، در هنگام دیدن فیلم‌ها و موسیقی‌ها هیجان را به شما هدیه می‌کنند.

در این مطلب از ایده آل تک با معرفی انواع آمپلی فایر و بیان تفاوت آمپلی مونو و معمولی سعی کرده‌ایم که راهنمای شما در انتخاب این وسیله باشیم.

آمپلی فایر چیست؟

آمپلی فایر یک دستگاه الکترونیکی است که برای افزایش قدرت، جریان یا ولتاژ سیگنال استفاده می‌شود. در واقع صدای تولید شده توسط منبع در بسیاری از موارد شدت و کیفیت قابل قبولی ندارد. به همین دلیل نیاز است تا یک دستگاه ثانویه این صدا را دریافت و آن را تقویت کند. سپس صدای تقویت شده به بلندگوها ارسال و پخش می‌شود.

تقویت کننده‌ها در تجهیزات موسیقی، دستگاه‌های الکترونیکی مانند گیرنده‌های تلویزیونی و رادیویی، تجهیزات صوتی و رایانه‌ها برای افزایش دامنه سیگنال استفاده می‌شوند. وظیفه دیگر آمپلی فایر یا آمپ، کاهش نویزها و صداهای آزار دهنده است.

انواع آمپلی فایر

در حال حاضر انواع مختلفی از آمپلی فایر وجود دارد. مهمترین انواع آمپلی فایرها عبارتند از:

آمپلی مونو

به نوعی از آمپلی فایر که فقط یک خروجی صدا دارد و سیگنال‌های مختلف صدایی را با هم ترکیب کرده و پخش می‌کند، آمپلی فایر مونو گفته می‌شود. می‌دانیم که صداهای مختلف فرکانس‌های متفاوتی دارند. بنابراین در هنگام پخش می‌توانند صداهایی با فرکانس و شدت متفاوت تولید کنند.

اما در آمپلی فایر مونو تمامی صداها با هم ترکیب می‌شوند و معمولا از طریق یک بلندگو پخش می‌شوند. هر چند که می‌توانیم از چندین بلندگو هم استفاده کنیم، اما در نهایت همه آن‌ها صدایی یکسان را پخش می‌کنند.

آمپلی فایر مونو

آمپلی استریو

آمپلی فایر استریو ساختاری پیچیده‌تر نسبت به آمپلی فایر مونو دارد. آمپلی فایر استریو دارای دو کانال خروجی برای پخش صدا است. به کمک این آمپلی فایر به راحتی می‌توانید صداهایی با فرکانس‌های مختلف را در بلندگوهای مختلفی پخش کنید.

در این حالت ممکن است از هر اسپیکر صدای جداگانه‌ای پخش شود. به کمک آملی فایر استریو صداها می‌توانند حالت سه بعدی پیدا کنند. برای آشنایی بیشتر با این موضوع پیشنهاد می کنیم نوشته تفاوت صدای مونو با استریو را مطالعه بفرمایید.

آمپلی فایر استریو

آمپلی فایر ۳ کانال

آمپلی فایرهای ۳ کانال یکی دیگر از انواع آمپلی فایرها می‌باشند. این دستگاه ترکیبی از دو آمپلی فایر قبلی است و از یک آمپلی فایر مونو در کنار یک آمپلی فایر استریو برای پخش کردن صداهای مختلف استفاده می‌کند. در حالت عادی از خروجی مونو برای ساب ووفر استفاده می‌شود و دو کانال استریو هم به بلندگوها اختصاص پیدا می‌کنند.

آمپلی فایر ۴ کانال

استفاده از ۲ کانال استریو امکانی است که توسط آمپلی فایر ۴ کانال برای ما فراهم شده است. به کمک این دستگاه می‌توانید ۴ اسپیکر مختلف را به کار بگیرید که از هر کدام از آن‌ها صدای مختلفی پخش می‌شود. این نوع از آمپلی فایر می‌تواند صدای سه بعدی بسیار با کیفیت و مناسبی ایجاد کند که در هنگام تماشای فیلم بسیار کاربردی خواهد بود.

آپلی فایر 4 کانال

آمپلی فایر ۵ کانال

هر چه پیش می‌رویم تعداد کانال‌ها بیشتر می‌شود. آمپلی فایر ۵ کانال از ۴ کانال استریو به علاوه یک کانال مونو تشکیل شده است. ۴ کانال آن به پخش استریو اختصاص یافته است در حالیکه یک کانال مونو هم برای ساب ووفر دارد.

آمپلی فایر ۶ کانال

ترکیب سه آمپلی فایر استریو، یک آمپلی فایر ۶ کانال را برای ما فراهم می‌کند. این آمپلی فایر می تواند صدای خروجی برای ۶ اسپیکر مجزا را تولید کند.

پخش کردن صدای مونو به کمک آمپلی فایرهای استریو‌

استفاده از ساب ووفر یک گزینه هیجان انگیز است که اکثر افراد تمایل دارند از آن استفاده کنند. اما آمپلی فایرهای استریو در حالت عادی امکان پخش صدای مونو را ندارند. به کمک حالت بریج می توانید صدای مونو را از طریق آمپلی فایرهای استرپو پخش کنید.

آمپلی های استریو معمولا یک کلید یا سوییچ دارند که به کمک آن می توانید بین حالت عادی و بریج، تغییر حالت بدهید.

حالت بریج در آمپلی فایر

تفاوت آمپلی مونو با معمولی

آمپلی فایرها دستگاه‌هایی تقویت کننده هستند و در تولید صدا نقشی ندارند. در نتیجه تفاوت های آمپ مونو و معمولی به نحوه پخش کردن صداها مربوط می‌شود. موارد زیر مهم‌ترین تفاوت های این دو می‌باشند:

کیفیت صدا

به جرات می‌توان گفت: کیفیت صدای آمپلی فایر استریو به مراتب از آمپلی فایر مونو بهتر است. اکثر افراد ترجیح می‌دهند صدای باکیفیت‌تری را بشنوند. اگر به دنبال صدایی با کیفیت‌تر هستید استفاده از آمپلی فایر استریو گزینه بسیار مناسبی برای شما می‌باشد.

تفاوت کیفیت صدای آمپلی فایر مونو و معمولی

صدای سه بعدی

برای اینکه بتوانید صدایی سه بعدی تولید کنید، نیاز است که از اسپیکرهای مختلف، صداهای متفاوتی پخش شود. مخصوصا زمانی که از هدفون استفاده می‌کنیم این ویژگی بیشتر به چشم می‌خورد. هر چه تعداد بلندگوها بیشتر باشد، حس سه بعدی بودن بیشتر القا خواهد شد.

کاربردها

اگر چه صدای سه بعدی گزینه بسیار هیجان انگیزی است؛ اما در برخی از موارد صدای مونو به مراتب کارآیی بهتر و بیشتری دارند. برای مثال در هنگام مکالمه یا برای برخی از ایستگاه‌های رادیویی صدای مونو گزینه بهتری است. چون هم کیفیت مناسب را دارد و هم نیازی نیست صدای فرد به صورت سه بعدی به گوش برسد.

نحوه تولید صدا

نحوه تولید صدای مونو و استریو با همدیگر متفاوت است. برای ضبط صدای مونو به تجهیزات ویژه نیاز ندارید. بلکه با یک میکروفون ساده قادر به ضبط صدای مونو هستید. اما برای تولید صدای استریو به تجهیزات خاص و ویژه‌ای نیاز خواهید داشت. از طرف دیگر ضبط صدای استریو معمولا به کمک چندین میکروفون مجزا انجام خواهد شد.

تا اینجا نحوه تولید صدا را بررسی کردیم. در واقع نحوه پخش صدا هم در دو سیستم با همدیگر متفاوت است. در آمپلی فایرهای مونو صداهای مختلف با هم ترکیب می‌شوند و توسط یک اسپیکر پخش خواهند شد. اما در آمپلی فایرهای استریو سیگنال‌های مختلف به بلندگوهای مختلف ارسال می‌شوند و در نتیجه صدای خروجی آن‌ها با هم متفاوت خواهد بود.

سخن پایانی:

با استفاده از این تفاوت‌ها می‌توانید تصمیم بگیرید که پخش صدا توسط کدامیک از این آمپلی‌فایرها برای شما مناسب‌تر خواهد بود.

اگر در مورد تفاوت‌های آمپ مونو و معمولی نظری یا سوالی دارید، می توانید آن را از قسمت ارسال یک پاسخ با ما درمیان بگذارید.

3.4 | (9)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
//