بهترین عادت های مفید برای توسعه فردی کدامند؟

به هر فعالیتی که برای بهبود خود انجام می‌دهید، توسعه فردی می‌گویند. فرقی نمی‌کند که مرد باشید یا زن، چه سنی داشته باشید یا کجا زندگی کنید، در هر صورت باید عادت های مفید برای توسعه فردی را یاد بگیرید تا با ایجاد تغییرات مثبت همیشه در مسیر پیشرفت قرار داشته باشید.

شما برای تقویت خودکنترلی و بهبود زندگی خود به عادت‌های خوب نیاز دارید. با ایجاد و حفظ عادت‌های خوب است که می‌توانید سازنده‌تر، موثرتر و خلاق‌تر باشید.

توسعه فردی چیزی نیست که شما یک شبه به آن برسید، بلکه یک فرآیند زمان‌بر است که به صبر و تلاش نیاز دارد. چنانچه تلاش‌های شما در مسیر درست قرار داشته باشد، می‌توانید بر جنبه‌های مختلف زندگی خود مسلط شوید.

اگر در مورد شروع این فرآیند و نحوه افزایش توسعه فردی با عادت های مفید سردرگم هستید، توصیه می‌کنیم که این مقاله از ایده آل مگ را تا انتها بخوانید.

توسعه فردی چیست؟

توسعه فردی به تکنیک‌های مختلفی که برای بهبود عادت‌ها، رفتارها و واکنش‌های فرد استفاده می‌شوند، اشاره دارد. در ادامه برای درک بهتر این اصطلاح چند مثال می‌آوریم:

توسعه فردی مستلزم تلاش و داشتن انگیزه برای ایجاد تغییرات است؛ همچنین شما باید از منطقه امن خود خارج شوید و گاهی اوقات کارهایی را انجام دهید که  برایتان ناراحت‌کننده هستند، اما انجام آن‌ها به نفع شما است.

تعریف توسعه فردی

گاهی اوقات، مشکلات و سختی‌ها محرک‌هایی هستند که میل به رشد را بیدار می‌کنند و به ایجاد تغییراتی در زندگی فرد منجر می‌شوند. در بعضی موارد هم افراد پس از خواندن سرگذشت افراد موفق یا تماشای یک فیلم تصمیم می‌گیرند که گام‌هایی در جهت توسعه فردی بردارند.

توسعه فردی تمام جنبه‌های زندگی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و حتی در محل کار به کمک‌تان می‌آید. توسعه فردی می‌تواند نگرش شما را نسبت به کار تغییر داده و فرصت‌های جدیدی را برای پیشرفت در اختیارتان قرار دهد.

توسعه فردی به رشد عاطفی و ذهنی کمک می‌کند و باعث می‌شود که شما به یک فرد باملاحظه، دوست‌داشتنی و مثبت‌اندیش تبدیل شوید؛ همچنین به شما این امکان را می‌دهد که اشتباهات و عادت‌های منفی خود را ببینید و آن‌ها را اصلاح کنید.

معرفی 7 عادت مفید برای توسعه فردی

برای پیشرفت در دنیای امروز باید روی رشد و توسعه فردی خود کار کنید. بی‌توجهی به این موضوع می‌تواند پیامدهای جدی داشته باشید، مثل عزت نفس پایین، روابط ضعیف و کاهش رضایت از زندگی.

توسعه فردی به دلیل مزایای بی‌شماری که دارد باید اولویت همه باشد. توسعه فردی باعث افزایش عزت نفس، بهبود بهره‌وری، کنترل بهتر احساسات و افزایش کیفیت روابط می‌شود؛ همچنین در سازمان‌ها به جذب افراد ماهر و بااستعداد و افزایش انگیزه کارکنان کمک می‌کند.

تحقیقات نشان می‌دهد که حدود 40 درصد رفتارهای روزانه ما خودکار است، یعنی تقریبا در نیمی از موارد رفتار ما توسط عادت‌ها کنترل می‌شود.

بعضی‌ از عادت‌ها مسیر دستیابی به رشد فردی را هموارتر می‌کنند. برای اینکه به بهترین نسخه خودتان تبدیل شوید، باید عادت‌های زیر را در خود ایجاد کنید:

1. مطالعه کنید

مطالعه مزایای زیادی برای زندگی حرفه‌ای و شخصی شما دارد و به همین دلیل می‌توان از آن به عنوان یکی از عادت های مفید برای توسعه فردی نام برد.

تاثیر مطالعه روی رشد و پیشرفت

همان‌طور که ورزش سلامتی را بهبود می‌بخشد، مطالعه کردن هم باعث تقویت ذهن می‌شود. مطالعه ذهن شما را با مواد مناسب و باکیفیت تغذیه می‌کند و باعث بهبود حافظه، تمرکز، خلاقیت و دایره واژگان می‌شود؛ علاوه بر این، انگیزه را افزایش می‌دهد و سطح استرس را کم می‌کند. بعضی از افراد وقتی قبل از خواب مطالعه می‌کنند، بهتر می‌خوابند.

وقتی برای توسعه فردی برنامه‌ریزی می‌کنید، باید کتاب‌هایی بخوانید که به شما در رسیدن به هدف‌تان کمک می‌کنند. برای مثال اگر هدف شما افزایش سواد مالی است، باید کتاب‌های آموزشی در این زمینه را مطالعه کنید.

انتخاب کتاب‌های مناسب درک شما را از موضوعات مختلف بالا می‌برد و به شما انگیزه می‌دهد که برای رسیدن به هدف دلخواه‌تان بیشتر تلاش کنید.

2. ورزش کنید

فواید فعالیت بدنی به عنوان یکی از عادت های موثر در توسعه فردی فراتر از حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماری‌های جسمی است.

ورزش و توسعه فردی

یکی از مهم‌ترین فواید ورزش روزانه این است که روحیه را تقویت می‌کند و به شما احساس خوبی می‌دهد؛ همچنین به شما انگیزه می‌دهد که از منطقه امن خود خارج شده و برای بهتر شدن تلاش کنید.

تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش منظم روی افسردگی و اضطراب تاثیر مثبت دارد و می‌تواند به کاهش استرس، تقویت حافظه و بهبود خواب کمک کند. از سوی دیگر، کسانی که ورزش می‌کنند از عزت نفس بالاتر و تاب‌آوری بیشتر برخوردار هستند.

هیچ بهانه‌ای برای ورزش نکردن وجود ندارد. از نظر وقت در طول روز 24 ساعت زمان داریم و می‌توانیم حداقل 30 دقیقه ورزش کنیم. از نظر مالی هم مجبوریم نیستم که حتما به باشگاه برویم. می‌توانیم پیاده‌وری کنیم یا از ویدئوهایی استفاده کنیم که در فضای اینترنت وجود دارند.

3. غذاهای سالم بخورید

تغذیه صحیح برای حفظ تناسب اندام و داشتن عمر طولانی ضروری است. خوردن غذاهای ناسالم به شدت بر سلامت جسمی، عاطفی و روانی شما تاثیر می‌گذارد. در مقابل، مصرف غذاهای سالم به عملکرد بهتر بدن و مدیریت استرس کمک می‌کند.

حفظ سلامت جسم و روان با غذاهای سالم

تحقیقات نشان می‌دهد که زیاده‌روی در مصرف فست فود، غذاهای پرچرب وغذاهای بسیار فرآوری شده باعث می‌شود همیشه احساس رخوت و بی‌حالی کنید.

یکی از عادت های مفید برای توسعه فردی این است که رژیم غذایی خود را اصلاح کنید و به جای غذاهای ناسالم از مواد غذایی سالم و مغذی مانند سبزیجات و میوه‌ها استفاده کنید.

وقتی بدن شما به تغذیه صحیح عادت کند، از دیدن اینکه چقدر از درون احساس شادابی می‌کنید، شگفت‌زده خواهید شد.

4. مدیتیشن کنید

داشتن ذهن سالم می‌تواند پیگیری اهداف توسعه فردی را آسان‌تر ‌کند. اگر تمرکز و سازماندهی ذهنی وجود نداشته باشد، توسعه فردی اتفاق نمی‌افتد؛ همچنین اگر از سلامت جسمی و روانی مناسب برخوردار نباشید، نمی‌توانید پیشرفت کنید. خوشبختانه، مدیتیشن به بهبود همه این عوامل کمک می‌کند.

مدیتیشن و عادت های مفید برای توسعه فردی

مدیتیشن منظم با پاکسازی ذهن از موارد غیرضروری آن را برای پذیرش افکار و ایده‌های جدید آماده می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که مدیتیشن تمرکز و توانایی خودمدیریتی را افزایش می‌دهد.

برای بهره‌مندی از فواید مدیتیشن لازم نیست یک یا دو ساعت مدیتیشن کنید، حتی 10 دقیقه مدیتیشن روزانه هم می‌تواند مفید باشد.

5. شکرگزاری را تمرین کنید

شکرگزاری یکی از عادت های مفید برای توسعه فردی به شمار می‌رود، چون شما را تشویق می‌کند که به جنبه‌های مثبت زندگی و همچنین نقاط قوت خودتان نگاه کنید.

شکرگزاری به معنی توجه به اتفاقات خوبی است که در طول روز رخ می‌دهند، به عنوان مثال مبلمان جدید می‌خرید، فرزندتان بدون دردسر تکالیفش را انجام می‌دهد یا با آرامش یک فنجان قهوه می‌نوشید.

شکرگزاری و داشتن نگرش مثبت عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد و انرژی و هوشیاری را افزایش می‌دهد؛ در نتیجه باعث افزایش بهره‌وری و تمرکز می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که شکرگزاری با بهبود سلامت روان، کاهش استرس، تقویت سیستم ایمنی، افزایش کیفیت خواب و بهبود روابط مرتبط است.

6. خودتان را دوست داشته باشید

یکی از کارهای مفید برای توسعه فردی این است که خودتان را دوست داشته باشید. دوست داشتن خود به این معنی است که به ارزش‌های خودتان توجه کنید و خودتان را به همان صورتی که هستید، بپذیرید.

تاثیر دوست داشتن خود روی توسعه فردی

برای این کار باید عادت‌های بد را کنار گذاشته و آن‌ها را با چند عادت خوب جایگزین کنید، خودتان را کمتر قضاوت کنید، خودتان را ببخشید، مطابق با ارزش‌های خود زندگی کنید، از خودتان انتظارات واقع‌بینانه داشته باشید، سالم غذا بخورید و بین زندگی شخصی و حرفه‌ای خود تعادل برقرار کنید.

این اقدامات به ظاهر کوچک به شما کمک می‌کنند که مغز خود را به یک شیوه مثبت رشد دهید؛ علاوه بر این، با این کار اعتماد به نفس شما بیشتر می‌شود و تشویق می‌شوید که بهترین کار را انجام دهید.

شخصی که خودش را دوست دارد، از تمام لحظه‌های زندگی لذت می‌برد، برای توانمندی‌هایی که در وجودش قرار داده شده ارزش قائل است، با دیگران وارد تعاملات سازنده و موثر می‌شود و می‌تواند با تکیه بر قدرت اراده خود برای برطرف کردن ضعف‌هایش تلاش کند.

7. وقایع روزانه را ثبت کنید

خاطره‌نگاری و ثبت وقایع روزمره فواید زیادی برای ذهن و بدن دارد و به همین دلیل از عادت های مفید برای توسعه فردی محسوب می‌شود.

خاطره‌نگاری و عادت های مفید برای توسعه فردی

خاطره‌نگاری به تقویت سیستم ایمنی، کاهش سطح اضطراب و بهبود خودآگاهی می‌کند؛ علاوه بر این، غلبه بر چالش‌های زندگی را تسهیل کرده و باعث افزایش مسئولیت‌پذیری می‌شود.

به عنوان مثال، اگر هدف شما کاهش وزن است، می‌توانید در مورد کل تجربه خود بنویسید و آنچه که برای شما موثر بوده یا در رسیدن به این هدف مفید نبوده را ثبت کنید؛ علاوه بر این، می‌توانید روند پیشرفت و سطح انگیزه خود را یادداشت کنید.

کلام پایانی

همه مردم به دنبال یک زندگی بهتر هستند. بعضی‌ها می‌خواهند شغل بهتر، جایگاه شغلی بالاتر یا درآمد بیشتر داشته باشند، بعضی از افراد خواهان سلامتی و تناسب اندام بهتر هستند و گروهی از مردم هم ممکن است در آرزوی روابط قوی‌تر یا عاشقانه‌تر باشند. به هر حال هر شخصی می‌خواهد به نحوی بهتر باشد.

با توجه به اینکه توسعه فردی یک فرآیند زمان‌بر و طولانی‌مدت است، باید آن را وارد زندگی روزمره خود کنید. اصلاح عادت‌های روزمره و ایجاد عادت‌ های مفید برای توسعه فردی به شما کمک می‌کند که سریع‌تر به اهداف خود برسید.

3 | (2)
منبع sureself indieseducation
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x