فضای 4 بعدی چیست؟

فضای 4 بعدی

در ریاضیات قانونی وجود دارد تحت عنوان فضای 3 بعدی. از تعمیم فضای 3بعدی، شما به مفهومی غیر حقیقی و غیر انتزاعی برخورد خواهید کرد به عنوان فضای چهاربعدی. علم فضای 4 بعدی یکی از علومی است که نزدیک به 300 سال توسط فلاسفه و ریاضی دانان مورد بحث قرار گرفته است.

امروزه علم نمایش فیلم و یا حتی بازی های گرافیکی به فضای 3 بعدی رسیده اند. اما سوال اصلی اینجا است که چگونه فضای وب و بستر اینترنت را می توان چند بعدی کرد؟ ایا بر روی کاغذ می توان تصویری 4 بعدی را رسم کرد؟

به عنوان مثال، تصویر مستطیل تختی که بر روی یک کاغذ است یک رسم 2 بعدی است و مستطیل رسم شده بر روی آن، یک رسم ثابت 2 بعدی است. حال در اینجا یک مکعب مستطیل رسم می کنیم. با رسم خط ارتفاع، یک مستطیل 2 بعدی را به یک مکعب مستطیل 3 بعدی رسم میکنیم. حال فرض کنید که این مکعب مستطیل را بخواهیم 4 بعدی کنیم، بعد چهارم چه چیزی می باشد؟

فضای4بعدی

2 بعد اول در مستطیل، طول و عرض آن است. بعد سوم آن ارتفاع است که نشان از حجم آن دارد. بعد چهارم چه چیزی می تواند باشد؟ همانگونه که می دانید بسیاری از فضای گرافیکی . تصاویر به صورت 3 بعدی را به اشتراک گذاشته اند و یا حتی سینماهایی هستند که یک فیلم 5 بعدی را برای شما پخش می کند. در این سینما ها بعد چهارم و بعد پنجم را به عنوان مثال باد و حرکت صندلی تماشاچی فرض می کنند. ایا برای کاغذ هم می توان بعد چهارمی فرض کرد؟ بعد چهارم چه چیزی می تواند باشد؟ ایا زمان را می توان به تصویر کشید و جایگزین بعد چهارم کرد؟

اگر لازم باشد که زمان بعنوان بعد چهارم فرض شود باید در همان واحدهایی اندازه ‌گیری شود که سه بعد فضایی دیگر در آنها اندازه گیری می‌شوند. این کار می‌تواند چنین صورت گیرد که اگر زمان که بر حسب ثانیه داده می‌شود، در سرعت که بر حسب متر بر ثانیه می‌باشد، ضرب می‌شود، حاصلش مسافت بر حسب سانتیمتر را می‌دهد. یعنی همان واحد سه بعد فضایی در مورد زمان نیز بیان می‌شود. انتخاب واحد دلخواهی از قبیل سرعت حد ، سرعت صوت باید نامعقول باشد. بهترین انتخاب سرعت نور در خلا خواهد بود که ظاهرا به قوانین اساسی طبیعت پیوستگی دارد و آزمایش مایکلسون_مورلی آن را تغییر ناپذیر نشان داده است. بنابراین با به کار بردن x,y,z به جای سه بعد فضایی اول ، ct را به جای بعد چهارم ( زمان ) به کار خواهیم برد.

1 | (2)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x